Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 3:05



Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S - 991 4S
Eindhoven
Bericht 
En nu uitkijken met welke shampoo je de P wast, anders spuit je de wax er zo weer af :shock:
Zeker uit de buurt blijven van wasboxen en wasstraten...


01 nov 2008 19:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Heb de bijbehorende Meguiar Gold shampoo 8)
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


01 nov 2008 21:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
en ook dat is heerlijk spul!als je hem daar mee wast en je laat het water er zo uit de lang overlopen(dus geen spray)heb je bijna niet te zemen.
ik heb de watermagneet.werkt ook prima.

anton964


01 nov 2008 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Ik gebruik de watermagneet ook na het wassen. Zal op 9-11 wel ff showen hoe lekker hij glimt :wink:
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


01 nov 2008 23:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Binnenkort maar eens beginnen met meguiars. Zal wel een dag poetsen worden, maar dan is het resultaat er vast ook wel naar. :ba:


01 feb 2016 21:35
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Vraagje..... Ik ga binnenkort eea bij bestellen op carclean, maar zie bij een paar zaken door de bomen t bos niet meer.... Wie kan advies geven? Zoek goed spul, maar normaal betaalbaar...

Op zoek naar:
- Shampoo voor de wasbeurt eens in de paar weken en vooraf aan t poetsen
- goede wax / bescherming na t polijsten met de DAP. Ik doe dit nu met McGuiars carnaubawax, maar ik heb t idee dat die na een maand of 2 volledig verdwenen is. Ik zoek eigenlijk een wax (las net iets over coating, is dat wat en is dat extra of als vervanging). Ook voor gebruik op de daily, zou mooi zijn als ie een jaartje houdt
- goeie velgenreiniger
- goeie bandenconditioner die t langer mooi houdt dan 1 dag....
- kunstof reconditioner.
- reiniger / reconditioner voor interieurdelen

Ik heb zelf oa:
- klei en de 'melk' en doet t prima (swissvax)
- polijstmiddel grof/medium/fijn voor de DAP met inspectiespray, alles van Monello
- de rest met glasreiniger, algemene reiniger etc
- heleboel andere rotzooi, niet alles even goed

Hou me aanbevolen voor paar tips


21 mei 2016 20:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Alles van Gyeon is TOP (ik heb belang bij deze firma :mrgreen: ). Coating is wat anders dan wax. Het heeft een langere standtijd, maar is een precies klusje om aan te brengen/uit te voeren. Ik ben zelf erg tevreden over Wetcoat (ook van Gyeon). Ik doe 1x per jaar zelf een detailbehandeling (ook met een DAP en diverse Monello producten) en vervolgens 2x tussendoor de Wetcoat.

Velgenreiniger: Iron of Non-ferro van Monello. Opsprayen, even laten inwerken en afspoelen met sterke straal en ...... schoon.
Voor zwart kunstof heb ik diverse merken geprobeerd. Uiteindelijk Trim gekocht. Makkelijk te verwerken en na enkele maanden nog zwart en goede sheeting (op kunststof).

Heb je al op het forum van Carclean gekeken?
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


21 mei 2016 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ik ben laatst bezig geweest met een hele serie van mequiars, super spul. Ben ongeveer 5 uur bezig geweest, maar het resultaat was er ook naar. Vuilresten zijn nu veel makkelijker te verwijderen met quick detailler. :thumleft:


21 mei 2016 22:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
quik detailler is niet gemaakt om vuil te verwijderen (zou je alleen maar swirls mee maken) maar is er voor om hem op locatie (meeting) nog even weer de ultieme glans te geven.


21 mei 2016 22:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Brulaap schreef:

Heb je al op het forum van Carclean gekeken?


Ja en dan kom ik snel bij dat bomen en bos verhaal. Ieder heeft zn eigen voorkeur, dat snap ik. Ik wil gewoon wat goeie spullen.

Wetcoat en monello velgenreiniger ga ik bestellen, thanks!

En dat Trim spul... vlgs mij heet alles zo'n beetje Trim als ik zoek, is Trim het merk of...

En nu nog de goede wax of coating (beetje meer werk maakt me niet uit) en een goede shampoo


@ submerged, heb paar spullen van mequiars geprobeerd. Vind het soms goed, soms wat minder, dus ik wil nog wat andere merken proberen.


21 mei 2016 22:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Voor de handwas zeer tevreden over Gyeon Bath+

De wetcoat vond ik lastig goed te sprayen waardoor de fles wel erg snel leeg was bij mij. En de Bath+ gaf voor mij een beter resultaat.

Monello wielenreiniger is heel goed spul idd.

Poor boys EX-P sealant en natty's paste wax zijn ook fijne producten voor tussendoor eens te gebruiken.


21 mei 2016 22:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ik doe eigenlijk alleen wassen.
Gebruik al jaren deze shampoo van Clearkote, vind 'm super.

Afbeelding

En heb vorig jaar deze gekocht, werkt goed op oude insect testen. :thumleft:

Afbeelding
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


21 mei 2016 22:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
olle griese schreef:
quik detailler is niet gemaakt om vuil te verwijderen (zou je alleen maar swirls mee maken) maar is er voor om hem op locatie (meeting) nog even weer de ultieme glans te geven.


Gaat hier alleen om vliegjes die er tijdens het rijden geen afscheid meer van m'n Boxster kunnen nemen. Even sprayen en de microfiber er over en weg zijn de vliegjes.

P.s. Olle Grieze, je hebt me nog niet verteld waar je die van jou hebt laten glimmen.


21 mei 2016 23:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
submerged schreef:
olle griese schreef:
P.s. Olle Grieze, je hebt me nog niet verteld waar je die van jou hebt laten glimmen.


Ik heb jarenlang zelf gedetaild maar door lichamelijke beperkingen gaat dat niet meer.
Maar ik heb nog wel m,n contacten met de toppers in Nederland die me hebben geholpen.
Als je wilt kan ik je wel in contact met ze brengen.
Reken voor alleen exterieur op 300-400 euro.
Daar krijg je wel een totaal andere auto voor terug.


21 mei 2016 23:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
olle griese schreef:
submerged schreef:
olle griese schreef:
P.s. Olle Grieze, je hebt me nog niet verteld waar je die van jou hebt laten glimmen.


Ik heb jarenlang zelf gedetaild maar door lichamelijke beperkingen gaat dat niet meer.
Maar ik heb nog wel m,n contacten met de toppers in Nederland die me hebben geholpen.
Als je wilt kan ik je wel in contact met ze brengen.
Reken voor alleen exterieur op 300-400 euro.
Daar krijg je wel een totaal andere auto voor terug.


Ga je trouwens 5 juni ook mee?


22 mei 2016 0:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ticcie, voor je banden wil je een dressing die mat opdroogt en een natuurlijk effect geeft. Zo'n glimmende rand is echt geen porem, of je moet dat mooi vinden.

Wolffang is duur maar goed. Zelf gebruik ik voornamelijk die van Mothers met een banden applicator. Eerste keer 2 maal eroverheen met tussentijd droge , daarna is de band verzadigd. Daarna lukt het met 1 keer aanbrengen.

Voor wax gebruik ik voornamelijk Collinite 915, heel dun aanbrengen en even laten hazen. Is een goede mix van showkwaliteit en standtijd. Gewoon een no-nonsense wax.


22 mei 2016 7:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
als je even zoekt is hier ergens een topic waarin Frans D een hele set heeft samengesteld voor degene die hiermee wil beginnen. Met producten, adviezen, voors en tegens etc meen ik me te herinneren. :idea:

edit: dit topic volgens mij viewtopic.php?p=1092414#p1092414
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 mei 2016 8:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ticcie schreef:
En dat Trim spul... vlgs mij heet alles zo'n beetje Trim als ik zoek, is Trim het merk of...

En nu nog de goede wax of coating (beetje meer werk maakt me niet uit) en een goede shampoo


Trim is ook van Gyeon.
Collinite 915 (of 845) is idd ook een erg goede wax. Ikzelf gebruik nu Monello Ibrido en dus de Wetcoat van Gyeon.
Qua coating is MoHs van Gyeon erg goed.

Tip: bel Carclean even op (of ga er langs) ze geven erg goede informatie.

Mequiars is ook goed, maar mijn P heeft erg harde lak en ik kreeg de swirls niet mooi weg. Met Monello gingen ze wel prima weg.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


22 mei 2016 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ik zou de wetcoat voor wat anders vervangen.
Wetcoat is een leuk product, maar als het daar fout bij gaat, dan rest je niets anders als de polijstmachine te pakken, om weer het e.e.a. te corrigeren.
Wanneer je het tijdens te warm weer opbrengt, dan heeft het de neiging snel in te drogen en puntjes coating achter te laten op het lakwerk.
Gebruik je het bij wind, dan krijg je heel snel een soort overspray effect, waarbij je dan die puntjes tot op je ruiten toe terug vind.
Gyeon Wetcoat is net als zijn tegenhanger de CarPro HydrO2 een product waarin Sio2 bestanddelen en surfactanten (oppervlakte actieve stoffen) zijn verwerkt.
Je breng het dan op middels een sprayer en verspreid het vervolgens middels een harde waterstraal (een HD reiniger is dan eigenlijk een must).
De aanwezige surfactanten zorgen voor een optimale verspreiding waarna de Sio2 bestanddelen zich aan het oppervlakte hechten.
Uiteraard zijn er ook voordelen te noemen, want anders zouden de producten niet afgenomen worden.
Zo hebben ze beiden, een hele fraaie beading (druppelvorming) en sheeting (waterafvoer).
Hieronder wat video's van deze producten op m'n eigen wagen.

Sheeting alleen gewassen:



Sheeting na Wetcoat te hebben opgebracht:



En de HydrO2 en Wetcoat naast elkaar (HydrO2 aan de linkerkant):



Dus goede producten, maar je moet je goed beseffen wat de gevaren zijn bij verkeerd gebruik en dat luistert vrij nauw.

Wil je geen coating, maar toch een behoorlijke standtijd, kijk dan eens naar de producten uit de Collinite serie.
Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de 845 Insulator, een sealant die langdurige bescherming bied tegen strenge elementen, zoals zelfs zout water.
Wil ik iets een gedegen bescherming geven, zonder teveel gedoe met opbrengen, dan pak ik dat product en gebruik het zelfs naar grote tevredenheid op boten die op zout water liggen.

Qua banden blijft het een lastig verhaal, zelfs de beste dressings komen niet verder als een maand of twee.
Wanneer je de verkeerde dressing kiest of teveel opbrengt, dan heb je weer last van uit slingeren van de dressing in je wielkuipen.
De beste ervaring heb ik met een semi coating, Gyeon Tyre.
Om die het beste op te brengen is het echter raadzaam om de wielen los te hebben.
Ik kwast hem zelf dan het liefst in, zet een tijd (op afstand) een elektrische verfbrander op lage stand erop om het curen van de coating te versnellen en doe dan twee lagen.
Het liefst laat ik ze dan ook nog een dag of twee binnen liggen, zodat de boel optimaal kan indrogen alvorens de weg op te gaan.

Kijk overigens uit met je banden te agressief te reinigen, het rubber bevat essentiële oliën e.d. om het te beschermen.
Wanneer je de band te agressief schoonmaakt, dan zal hij bruin worden en een groot deel van zijn bescherming verliezen.

Qua polijstmiddelen ben ik zelf heel erg gecharmeerd van Scholl Concepts en deze zijn ook zeer geschikt voor de over het algemeen vrij harde VAG lakken.
Ik gebruik het merk al jaren, nog voordat het hier voor de consument te koop was.

-


22 mei 2016 11:23
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Dank voor de info mannen, daar kan ik wat mee!

Frans, wat zou jouw alternatief zijn voor zo'n wetcoat? Of gewoon wassen met een goede shampoo en that's it?

En als ik m'n auto wel in een coating zou willen zetten ipv gebruik van die Collonite 845, wat is dan een aanrader? Dan kan ik eens kijken of ik dat aandurf, op zich wel leuk om te doen lijkt me.

Die bandenprocedure (banden eraf, verbrander en met name het 2 dagen laten intrekken) wordt me overigens wel iets te veel van het goede voor alleen banden... Ik maak ze nu schoon met een milde velgenreiniger en dan een halfords bandenconditioner eroverheen, maar dat is binnen een dag verdwenen. En ik zit idd niet te wachten op van die glimmende banden, dat geeft zo'n handelaars-look. Ga ik die Gyeon Trim eens voor proberen.

Nb een van jullie gaf laatst ook een tip om een dopje azijn toe te voegen aan je laatste emmer water om kalkvlekken te voorkomen. Dat is echt briljant! Scheelt een boel frustratie :-)


22 mei 2016 12:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ticcie schreef:
Frans, wat zou jouw alternatief zijn voor zo'n wetcoat? Of gewoon wassen met een goede shampoo en that's it?


Dan is mijn wedervraag, wat is je einddoel? Je noemt twee verschillende dingen naast elkaar, een bescherming (Wetcoat) versus een reinigingsproduct (Shampoo).

Ticcie schreef:
En als ik m'n auto wel in een coating zou willen zetten ipv gebruik van die Collonite 845, wat is dan een aanrader? Dan kan ik eens kijken of ik dat aandurf, op zich wel leuk om te doen lijkt me.


Zonder detailervaring is het niet aan te bevelen om een coating zelf aan te brengen.
Met een coating verzegel je namelijk de laklaag en tevens elk nog aanwezig lakdefect.
Voordat je een coating aanbrengt, zal je dus de laklaag zo perfect als mogelijk (binnen veilige marges) moeten polijsten.
Vervolgens zal je de gepolijste laklaag, in zijn geheel moeten ontvetten voordat je de coating opbrengt.
Het opbrengen van de coating is een vrij precies werkje, waarbij geen ruimte voor fouten is.
Wanneer je een stuk hebt overgeslagen, of verkeerd hebt aangezet (waar je begint met de coating), dan zal dat zichtbaar blijven.
Enige remedie daartegen is veelal, de coating van het plaatwerk deel waar het fout gegaan is weer verwijderen en de coating opnieuw aanbrengen.
Heb je eenmaal de coating opgebracht, dan zul je wanneer je de wagen dezelfde dag nog wil gebruiken het curen van de coating moeten versnellen met infrarood lampen. Of wanneer je die niet hebt, de wagen 24 tot 48 uur binnen moeten laten staan totdat de coating volledig is gecured.
Zo'n coating mag namelijk in de tijd dat hij cured geen vocht zien, want anders krijg je last van waterspotting (er blijven dan kringen in de lak achter waar de druppels hebben gezeten). Je kunt dan eventueel ook nog na een x tijd Cure of Reload over de coating aanbrengen om eerder van de wagen gebruik te kunnen maken, persoonlijk ben ik er echter voorstander van om de coating gewoon goed de tijd te geven om te curen.

Zoals je ziet is dat nog een heel verhaal, waarbij het meeste nog wel te doen is voor een "Pietje Precies" leek, op de nodige polijstsessie na, want daar moet je eerst ervaring in opbouwen om een optimaal resultaat te kunnen verkrijgen.
Een wax of sealant is geschikter voor een leek en als het eindresultaat je niet bevalt, is het veel makkelijk op een nieuwe poging te wagen.

Ticcie schreef:
Die bandenprocedure (banden eraf, verbrander en met name het 2 dagen laten intrekken) wordt me overigens wel iets te veel van het goede voor alleen banden... Ik maak ze nu schoon met een milde velgenreiniger en dan een halfords bandenconditioner eroverheen, maar dat is binnen een dag verdwenen. En ik zit idd niet te wachten op van die glimmende banden, dat geeft zo'n handelaars-look. Ga ik die Gyeon Trim eens voor proberen.


De bandenprocedure is gewoon een aanbeveling, wanneer je graag zo'n lang mogelijke standtijd wil hebben.
Uiteraard kan het ook eenvoudiger, gewoon alles op de auto laten, het middel opbrengen, de wagen een stukje naar voren rollen, om alles goed egaal te kunnen aanbrengen en eventueel in het geval van Gyeon Tyre naverwarmen met een haardroger of verfbrander (altijd de lage stand gebruiken en met je hand voelen of je de boel niet te erg verwarmd).
Qua gewone bandendressings vind ik de Wolfgang, heel fijn en een mooi natuurlijk uiterlijk geven, die is helaas niet in NL meer verkrijgbaar.

Ik zou je banden niet schoonmaken met een velgenreiniger, maar gewoon met een bandenreiniger.
Hoe mild ook, velgenreinigers kunnen behoorlijk agressief zijn en het is niet bedoeld om rubbers te reinigen.

-


22 mei 2016 13:02
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Nou vlgs mij moet t dan gaan lukken met de meeste zaken, thanks. Coating laat ik dan nog even voor wat t is, mss eens proberen op een oudere auto in de toekomst.

Frans D schreef:
Dan is mijn wedervraag, wat is je einddoel? Je noemt twee verschillende dingen naast elkaar, een bescherming (Wetcoat) versus een reinigingsproduct (Shampoo).


Als ik mn auto dan klaar heb (wassen, kleien, polijsten, waxen) dan was ik m plm elke 3 a 4 weken. Ik dacht dat t mss een goed idee was om naast de shampoo dan ook bv eens in de 6 weken zo'n wetcoat te gebruiken als tussentijdse extra bescherming die niet veel extra tijd kost om op te brengen.


22 mei 2016 14:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Je kan daarvoor eventueel een Quickdetailer voor gebruiken, of een Spraysealant a la de Gyeon Cure of de CarPro Reload.
Ik gebruik momenteel een coating, maar in de tijd dat ik een wax gebruikte, gaf ik mijn auto meestal gewoon eens in de twee á drie maanden een kleine beurt (kleien, lichte polijstsessie en opnieuw in de wax zetten) en gebruikte eigenlijk nooit wat om tussentijds extra bescherming aan te brengen.
Indien je niet tevreden bent over de standtijd van je huidige wax, probeer dan eens de genoemde 845 of een hybride wax, bijvoorbeeld uit de pro serie van Dodojuice.

Je bent dan wanneer je één enkele wagen onderhoud beter af met een 30 ml panel wax, zoals Dodojuice ze heeft.
Wanneer je de wax op de juiste manier aanbrengt, dan heb je maximaal 7ml nodig voor één laag.
Als je een grote 200 ml pot neemt, dan kan je daar dus zomaar 30 lagen uithalen, wat betekent dat zo'n pot tot de oneindigheid op de plank staat.
Met zo'n kleine 30 ml panel, kun je veel makkelijker weer eens wat anders proberen.


22 mei 2016 17:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ticcie schreef:
Nb een van jullie gaf laatst ook een tip om een dopje azijn toe te voegen aan je laatste emmer water om kalkvlekken te voorkomen. Dat is echt briljant! Scheelt een boel frustratie


Gieter vullen met regenwater (moet je wel een regenton hebben) en dan ieder stuk wat je gewassen hebt, afspoelen met regenwater. Dan hoef je niet te zemen en je krijgt geen kalkvlekken. Werkt heel goed.
_________________________________________
3.0 SC 1983 coupe


22 mei 2016 19:35
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie...
Ok, dank voor de antwoorden, op basis hiervan heb ik net een mooie bestelling geplaatst bij carclean!

De Porsche is dan overigens een leuke kleine auto om te doen ivt tot de xc90 die voor de deur staat :-) Maar die laatste is wel een mooi testobject.


22 mei 2016 22:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.