Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 0:53



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
997.1 S inruilen voor iets anders? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
2005 Porsche 997.1 2S 2024 BMW G05 X5 50e
Bericht 997.1 S inruilen voor iets anders?
Afbeelding

Als tweede wagen heb ik een 997.1 S die voornamelijk buiten komt bij goed weer. Deze wagen is momenteel een kleine 20 jaar in m'n bezit, maar ik voel nu dat het toch tijd wordt voor iets anders. Ik heb altijd gedroomd van een GT3 en ik ben ervan overtuigd dat voor mij persoonlijk een 991.2 GT3 de beste keuze is.

MAAR ... ik voel weerstand binnen mijn gezin. Buiten het feit dat m'n vrouw geen fan is van schreeuwerige spoilers (en een Touring voor mij geen optie is), heeft ze ook schrik dat het allemaal te spartaans rijdt. Ook m'n dochters van 5 en 9, die het enorm leuk vinden om achterin in de Carrera S mee te rijden, kunnen met een GT3 niet meer mee. Ook zou ik met die GT3 nooit op circuit gaan. Het gaat het er meer om, om de 9k RPM te beleven en gewoon de hebbes-factor.

Het verstand zegt dan ... ga op zoek naar iets anders en nu ben ik uitgekomen bij een 991.2 Turbo (S) cabrio. Totaal niet te vergelijken met een GT3, maar wel bloedmooi (en snel), comfortabel, genieten met het dak open en zeker iets wat het gezin kan appreciëren. Ik word uiteindelijk ook al 45 jaar. ;)

Maar als ik wat opzoekwerk doe, dan lees ik vooral dat een 991 Turbo soft is. Is dan een 991 Turbo dan wel voor mij? Een 997 rijdt toch wel héél puur vind ik. Op comfort mag het wel iets meer zijn en het geluid passen we wel aan met een Europipe uitlaat, maar daar blijft het bij ... ik zoek wel beleving.

Opteren voor een 991 S of GTS ... de meerwaarde tegenover m'n 997 is te klein.

De laatste optie is natuurlijk blijven rijden met de 997 S. Die staat nu helemaal tip top in orde.

Wat zou jij doen?


18 apr 2024 13:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 Carrera S Coupe PDK
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Hoe moderner hoe comfortabeler de 911's worden. Tenzij je een GT3 of iets dergelijks koopt. Maar een 991.2 Turbo cabrio is vanwege het neerklapbare dak en de enorme performance nog steeds bijzonder. Ik zou toch voor de Touring gaan.


18 apr 2024 13:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Ik zou die 997.1 S houden tot je dochters niet meer achterin passen. Deze tijd dat ze met plezier achterin een 911 zitten (en passen) komt niet meer terug.

Zodra ze niet meer passen en/of mee willen heb je inmiddels genoeg budget voor die GT3 Touring (?) en zijn jij en de vrouw allebei blij; 9k PRM en geen spoilers. Desnoods tune je het comfort-level nog met een DSC controller.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


18 apr 2024 14:16
Profiel
PorscheForum Rakker
2005 Porsche 997.1 2S 2024 BMW G05 X5 50e
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
In een Turbo cabrio kunnen ze ook nog mee achteraan.
Maar een GT3 Touring is voor mij geen optie. Als ik voor een GT3 ga dan moeten er spoilers erop ... wat m'n vrouw er ook van vindt (en die hier gelukkig ook niet meeleest).


18 apr 2024 14:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Kattekrab schreef:
In een Turbo cabrio kunnen ze ook nog mee achteraan.


Zeker grondig proefrijden met de jongedames dan; meekunnen met de kap dicht allicht wel, maar open rijden met 4 personen?
Ik zou het niemand willen aanraden of aandoen tenzij het is om te flaneren langs de zeedijk in Knokke aan 10 km/h als de zon schijnt :wink:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


18 apr 2024 14:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Heb ooit in een 991 gereden, en vond t, vergeleken met een 997 (en zeker mn 993) veel te 'klinisch'. Met je ogen dicht kon t ook een BMW of Mercedes coupe zijn. 997 was meer old school. Moderner dan de 993, maar nog wel met 'het' gevoel.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


18 apr 2024 15:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
2.2VTEC schreef:
Zeker grondig proefrijden met de jongedames dan; meekunnen met de kap dicht allicht wel, maar open rijden met 4 personen?
Ik zou het niemand willen aanraden of aandoen tenzij het is om te flaneren langs de zeedijk in Knokke aan 10 km/h als de zon schijnt :wink:


Grondig proefrijden met het hele gezin lijkt me inderdaad heel belangrijk.

Maar nog even ten aanzien van open rijden met vier man in een 911: in mijn (kleinere, al weer ik niet of de ruimte achterin in de 911 ook is toegenomen) 997 kan dat in ieder geval prima. Ik rij regelmatig met mijn vrouw voorin en twee zoons van 4 en 7 langere stukken met het dak open, ook wel over de snelweg. Dan rij ik niet heel hard, zeg 100 a 110, maar dat houdt iedereen goed uit. Wel op het moment dat het ook echt goed weer is. Als ik alleen ben rij ik altijd met de kap open tenzij er neerslag is. Als we met zijn vieren zijn dan is dat toch wel bij 20+ C en met een niet al te zware wind. Maar dan gaat het bij ons dus prima. :thumleft: Als het later op de dag is slapen de mannen dan soms ook gewoon.


18 apr 2024 15:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Open rijden met 4 personen in de cabrio is alleen echt comfortabel bij "flaneren". Rij je harder (>80) in de cabrio dan is dat inklapbare windscherm echt super (en noodzakelijk voor het lange haar van de dames)

Ben zelf enige jaren geleden overgestapt van een 997 S coupé naar een 991.1 cabrio. Super auto :!: Zeker niet te "soft" Kan kiezen uit 3 typen dempersetting en gedrag van de PDK bak. Normaal rijdt al prima, meestal rij ik in "Sport" als ik sneller onderweg ben. Ook wel een keer sportplus gekozen, dan jankt de bak door naar erg hoge toeren, dat is meestal "too much", leuk voor op het circuit.

Tja een GT3 is ook heel gaaf, als "hardcore" voor "erbij" zou ik die heel graag rijden. TOTMBO is niet erg happy als ik haaks de bocht om ga, hoe leuk dat voor mijzelf ook is :mrgreen:

Ga gewoon ZELF eens rijden en ervaren hoe zo'n 991 rijdt. Persoonlijk ben ik happy met de .1 omdat die een gaver uitlaatgeluid heeft, sportuitlaat aan !, (t.o.v. de fluitende turbo's van de .2). Ik was gelijk verkocht toen ik de eerste keer er in reed.

Naar mijn mening is het zeker niet te "klinisch", je kunt op een leuk (berg)weggetje gigantisch gooien en smijten met zo'n 991. :drive:
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


18 apr 2024 15:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Goed punt Stiruam. Ik zeg niet dat het niet kan maar stel me de vraag of het leuk is zelfs met een winddeflector en de ramen dicht.

Een goede test is de volgende: speel wat muziek af als je 100-110 km/h rijdt op een volume dat voor iedereen normaal hoorbaar is in de auto - hopelijk schrik je je geen bult als je op de afrit merkt hoe vreselijk luid die stereo staat om boven het windgebulder uit te komen @gehoorschade.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


18 apr 2024 15:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Ja, uiteindelijk is het enorm persoonlijk en dat bevestigt alleen maar jouw eerdere punt: probeer het grondig uit en zie wat alle "stakeholders" bij de eventuele vervanging er van vinden. :thumleft:


18 apr 2024 16:06
Profiel
PorscheForum Rakker
2005 Porsche 997.1 2S 2024 BMW G05 X5 50e
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Maar dat is het probleem juist ... waar kan je een ouder model proefrijden?
Een GT3 zal wel schitterend rijden en durf ik zelfs blindelings kopen. Maar ik heb geen idee hoe strak een Turbo rijdt.


18 apr 2024 16:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Ik tel er zowiezo al 16: 991 Turbo cabrio die te koop zijn in NL. (bouwjaar 2012-2017 gekozen)

Als je serieus belangstelling hebt kun je vast wel een keer proefrijden. Welke regio van het land woon je? Dan komen er wel meer tips waar eens te gaan kijken.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


18 apr 2024 17:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
2.2VTEC schreef:
Goed punt Stiruam. Ik zeg niet dat het niet kan maar stel me de vraag of het leuk is zelfs met een winddeflector en de ramen dicht.
Als de winddeflector dicht is kan je achterin toch niet meer zitten.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


18 apr 2024 17:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo, 991.2 GT3
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Kwa rijcomfort is de GT3 prima te doen, maar hou wel rekening met meer cabine geluid vanwege het gebrek aan geluiddemping. Je kan zitplekken achter toevoegen, met alleen gordels of de volwaardige stoelen, er zijn diverse bedrijven die opties daarvoor hebben. Ik weet niet hoe dat in BE is maar in nederland hoef je niet eens langs de RDW als de passagiers onder 12 jaar zijn. Gelijk extra geluiddemping achterin plakken en je hebt een top familiewagen!


18 apr 2024 17:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Een Turbo klinkt toch als een compromis als je eigenlijk denkt aan een GT3. Voor je vrouw en kinderen biedt een Turbo wellicht ook geen meerwaarde ten opzichte van de huidige 997. Ik zou de 997 houden. En een GT3 kopen als de kinderen niet meer in de 997 passen.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


18 apr 2024 17:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
991.1 (GT)S. Atmosferisch blok, goed geluid, hangt heerlijk aan t gas, dus prima beleving, wat meer binnenruimte voor vrouw en kids. En snel genoeg. Proefrijden en je weet ‘t.
_________________________________________
Wim


18 apr 2024 21:33
Profiel
PorscheForum Rakker
2005 Porsche 997.1 2S 2024 BMW G05 X5 50e
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
outletvalve schreef:
Ik tel er zowiezo al 16: 991 Turbo cabrio die te koop zijn in NL. (bouwjaar 2012-2017 gekozen)

Als je serieus belangstelling hebt kun je vast wel een keer proefrijden. Welke regio van het land woon je? Dan komen er wel meer tips waar eens te gaan kijken.


België in de buurt van Gent ;)

Maar ik stoor me eraan om met een wagen te gaan rijden, die ik niet direct ga aankopen. Lees ik zie een potentiële kandidaat Turbo. Dan moet ik nog eerst m'n 997 verkopen voor een goede prijs, tegen dan is er ook weer tijd overgegaan. Maar 'k ga eens rondkijken wat er in de buurt te koop komt te staan.

thatonealex schreef:
Kwa rijcomfort is de GT3 prima te doen, maar hou wel rekening met meer cabine geluid vanwege het gebrek aan geluiddemping. Je kan zitplekken achter toevoegen, met alleen gordels of de volwaardige stoelen, er zijn diverse bedrijven die opties daarvoor hebben. Ik weet niet hoe dat in BE is maar in nederland hoef je niet eens langs de RDW als de passagiers onder 12 jaar zijn. Gelijk extra geluiddemping achterin plakken en je hebt een top familiewagen!


Je rijdt met een Turbo en een GT3 .... ooit gereden met de 991 Turbo?
En ik weet dat het 2 verschillende werelden zijn ... maar welke heeft je voorkeur? Hoe verhouden ze zich tegen elkaar?
Over het cabine geluid heb ik ook vanalles gelezen ... is het zo storend? Kan je met je GT3 bv makkelijk 1000km afmalen om bv naar Oostenrijk te rijden?

De GT3 voorzien van zitplaatsen achterin ... zo'n Clubsport pakket is toch ook erg sexy. :)
En ik denk dat ik dat in België nooit door de keuring krijg.

erwin996 schreef:
Een Turbo klinkt toch als een compromis als je eigenlijk denkt aan een GT3. Voor je vrouw en kinderen biedt een Turbo wellicht ook geen meerwaarde ten opzichte van de huidige 997. Ik zou de 997 houden. En een GT3 kopen als de kinderen niet meer in de 997 passen.


De meerwaarde is vooral voor mij. ;)
Maar voor de kindjes zou ik het gewoon heel sneu vinden dat ze niet meekunnen. En als de kinderen groot zijn, ben ik waarschijnlijk te oud voor een GT3.
Maar een Turbo moet toch ook belevenis bieden? Gaat toch niet echt een compromiswagen zijn.

Wimpie67 schreef:
991.1 (GT)S. Atmosferisch blok, goed geluid, hangt heerlijk aan t gas, dus prima beleving, wat meer binnenruimte voor vrouw en kids. En snel genoeg. Proefrijden en je weet ‘t.


Zonder afbreuk te willen doen ... het verschil is te klein. Ik rij nu momenteel ook met een atmosferisch blok met Carnewal aangepaste PSE. Een 991.1 met DFI blok gaat zeker niet beter klinken voor mij :)
Dat is trouwens voor mij ook een beetje een twijfelpunt ... het geluid van een Turbo.


19 apr 2024 8:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Je wil eigenlijk een GT3, atmosferisch blok, 9k RPM, bijbehorend geluid en clubsport pakket. Wat biedt een 991 Turbo cabrio je dan? Ik heb geen ervaring met die auto, maar het klinkt alsof je dan een hele andere afslag neemt dan waar je eigenlijk blij van wordt. Aan de andere kant; je kan het ook proberen en als het niet bevalt dan later weer een andere move maken. Kids kunnen dan in ieder geval nog mee.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


19 apr 2024 10:20
Profiel
PorscheForum Rakker
2005 Porsche 997.1 2S 2024 BMW G05 X5 50e
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Spastblast schreef:
Je wil eigenlijk een GT3, atmosferisch blok, 9k RPM, bijbehorend geluid en clubsport pakket. Wat biedt een 991 Turbo cabrio je dan? Ik heb geen ervaring met die auto, maar het klinkt alsof je dan een hele andere afslag neemt dan waar je eigenlijk blij van wordt. Aan de andere kant; je kan het ook proberen en als het niet bevalt dan later weer een andere move maken. Kids kunnen dan in ieder geval nog mee.


Het eeuwige dilemma ;)

Het hart wil een GT3 ... een iconische GT3, hoogtoerige motor, de carbonnen seats (die nog best goed zitten). Maar het verstand zegt? Hoeveel ga ik ermee rijden? Onze Belgische wegen zijn niet super, als de kinderen niet meekunnen ga ik er nog minder mee rijden, trek ik er eens een midweekje met m'n vrouw op uit, is zo'n GT3 comfortabel genoeg? Ze vindt de 997 soms op het randje. Wat krijg ik dan in realiteit? Een auto die voornamelijk in de garage staat.

Het verstand zegt dan ... ga voor een Turbo. Kan je veel meer inzetten. Rijdt comfortabel. De kinderen kunnen mee. Het dak kan open wat toch ook een zeer leuke ervaring geeft. En een Turbo moet toch ook een beleving geven? Appelen en peren. Ik ga eens kijken of ik ergens een testrit kan versieren.


19 apr 2024 10:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Rondom Gent wemelt het van de poepchique gemeentes Latem, Deurle, Drongen en noem het maar. Daar struikel je over de dure auto’s.
Komt vast wel eentje te koop in de buurt.
En anders eens langsgaan bij Carrera Motors, zover ik weet de grootste dealer in Oost-Vlaanderen.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


19 apr 2024 11:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: 997.1 S inruilen voor iets anders?
Laat daar nou net een gt3 touring staan en een turbo s cabrio
Mooie bestemming voor de zaterdag :mrgreen:


19 apr 2024 15:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.