Pagina 1 van 1

Waterpomp vs IMS 996 & 997

Geplaatst: 08 maart 2015 11:54
door duc11
Beste P vrienden
Probeer me allang als "niet techneut" :oops: in te lezen en iets te begrijpen inzake de IMS en koelproblematiek van de waterkoelers (veel hierover natuurlijk mbt vnl de 996 en ook 997 modellen)

Mij is alleen nog niet geheel duidelijk OF het koelprobleem een relatie heeft met de IMS failure Kan iemand mij dat in gewoon nederlands uitleggen. Ik lees alleen hoeveel er aan het koelprobleem te doen is via Resto en of MH Peize

En hoe ontstaat de IMS failure?

Hopend op begrijpelijke antwoorden en dank! :D

Re: Waterpomp vs IMS

Geplaatst: 08 maart 2015 12:17
door 912
64145

64146

64147

Re: Waterpomp vs IMS

Geplaatst: 08 maart 2015 12:18
door 912
IMS staat los van het koelprobleem.
Is een heel ander verhaal.
Genoeg..... over te vinden online.

Re: Waterpomp vs IMS

Geplaatst: 08 maart 2015 12:24
door duc11
Hoe ik alles interpreteer

Cilinderwand scheur door te weinig koeling door bv geen goed werkende waterpomp en of verstopte koelers, waardoor in volksmond "lekke koppakking"...en dus slush als symptoom

Dank

Re: Waterpomp vs IMS

Geplaatst: 08 maart 2015 22:04
door Joost996Me
Volgens mij staat het niet helemaal los van elkaar:

Te hoge temp: lager eerder kapot want smering kan minder goed tegen hitte -> kapot...

Re: Waterpomp vs IMS

Geplaatst: 10 maart 2015 21:37
door PeterB
volgens mij is het originele ims lager ingepakt en heeft niets te maken met koelproblemen.
Wat gebeurt is dat na verloop van tijd het vet uit het lager loopt en dan gaat het lager stuk. Helaas valt niet te voorspellen wanneer dat gebeurt.
Een lager van LN is een open lager en die wordt gesmeerd door de motorolie, en heeft dus geen smeringsprobleem.
Je kunt op site van LN-enigneering kijken daar wordt het uitgelegd.

Re: Waterpomp vs IMS 996 & 997

Geplaatst: 10 maart 2015 21:52
door OscarTango
en ALS je IMS lager nog goed is ( die zijn er ook )...kun je de keerring laten verwijderen, waardoor het lager door de olie gesmeerd wordt. Deze olie kan vrij in en uit, en wordt dus ook ververst tijdens het rijden.

Ik liet de koelmodificatie uitvoeren, en ik wilde ook een nieuw lager laten plaatsen.... bleek dat er niks mis was met het lager, en Michel van Resto raadde bovenstaande actie aan. Dit is dan ook uitgevoerd...

Re: Waterpomp vs IMS 996 & 997

Geplaatst: 10 maart 2015 22:33
door duc11
Dank mannen! :D

Re: Waterpomp vs IMS 996 & 997

Geplaatst: 10 maart 2015 23:17
door Ivo 3.6
OscarTango schreef:en ALS je IMS lager nog goed is ( die zijn er ook )...kun je de keerring laten verwijderen, waardoor het lager door de olie gesmeerd wordt. Deze olie kan vrij in en uit, en wordt dus ook ververst tijdens het rijden.

Ik liet de koelmodificatie uitvoeren, en ik wilde ook een nieuw lager laten plaatsen.... bleek dat er niks mis was met het lager, en Michel van Resto raadde bovenstaande actie aan. Dit is dan ook uitgevoerd...


Klopt. Bestaande IMS lagers kunnen olie eruitpersen maar ontvangen geen olie wegens afdichting. Door deze weg te halen is het probleem opgelost.

Re: Waterpomp vs IMS 996 & 997

Geplaatst: 11 maart 2015 16:55
door 912
Allemaal boude beweringen (o.a. lager zonder plastic afdichting en het probleem is opgelost, etc).
Niemand weet echt wat er gebeurt.

Beste verklaring die ik nog heb gelezen is dat het een kwaliteits issue is.
Als je pech hebt heb je een lager aan de onderkant van de kwaliteitsnorm, samen met net toevallig de andere onderdelen (IM as), die ook net onder in de kwaliteitsnorm vallen, heb je een probleem.
Verklaart mijns inziens het beste waarom het probleem zo willekeurig is.

Re: Waterpomp vs IMS 996 & 997

Geplaatst: 11 maart 2015 22:46
door PeterB
Ik denk niet dat het alleen kwaliteits issue zijn.
Porsche heeft namelijk meerdere keren het lager ontwerp aangepast, dus het ontwerp van de lager was niet in orde.