Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 6:55



Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Wat keert een verzekeraar uit ... ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Zelfstandig ondernemer autoplaatwerker spuiter
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
pa951 schreef:
lindemans schreef:
Dit geeft dus precies aan dat een verzekeringstechnische dagwaarde iets anders is (veel lager dan) vervangingswaarde.

Vraag is dus: krijg je bij total loss van je auto, van de tegenparij de dagwaarde of de vervangingswaarde ...


Qua ervaring zal de tegenpartij gewoon uit gaan van de dagwaarde , bij enkel W.A verzekert . Expert zal deze bepalen via de occasions sites. Dat is de normale gang in schadeland

Is de Porsche volgens een taxatie waarde( bepaald door een beëdigt taxateur )verzekert dan zal de tegen partij de taxatie waarde uitkeren.
_________________________________________
http://www.theovanrijn.nl/


22 aug 2015 20:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Gelderland
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Dat is juist meestal niet zo. De tegenpartij zal niet zomaar het taxatierapport aanhouden als waarde, dat was vroeger een erkend iets maar met de nieuwe regelgevingen is de taxatiewaarde niets meer dan een afspraak tussen jou en je verzekeraar. Heeft geen verdere juridische waarde. Kunnen ze dus zomaar naast zich neer leggen als tegenpartij.
_________________________________________
Blue Beast Porsche 951-ls376/550 widebody 1986 there is no substitute for cubic inches


22 aug 2015 21:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelfstandig ondernemer autoplaatwerker spuiter
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Verzekeren op taxatie rapport is inderdaad een afspraak tussen jouw en je verzekeraar. Meestal zal dat dan ook een W.A + CASCO polis zijn.

Bij schade buiten je schuld zal jouw verzekeraar uitkeren, deze zal de schade dan op de tegenpartij verhalen.
_________________________________________
http://www.theovanrijn.nl/


22 aug 2015 21:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
De reacties blijven om de kern van mn vraag heen draaien.

Als je zelf je auto all risk verzekert op taxatiewaarde met een onderliggend rapport, dan krijg je van je eigen maatschappij altijd dat bedrag uitgekeerd, geen issues. Wat die dan weer bij een evt. tegenpartij verhaalt is hun zaak.

Ik ben dit topic gestart omdat er forummers zijn die alleen een WA plus dekking hebben, zonder onderliggende taxatie, omdat ze in de veronderstelling zijn dat ze
A: zelf voorzichtig genoeg rijden en het risico dat ze zelf schade rijden daarom nemen, en verder
B: aannemen dat als ze door een ander loss worden gereden of bij diefstal, automatisch de vervangingswaarde uitgekeerd krijgen

Item B trek ik in twijfel, ik heb een sterk vermoeden dat je in situatie B veel minder voor een 3.2 uitgekeerd krijgt dan dat je voor een vergelijkbare moet neertikken, nl een vrij lage restwaarde die wordt berekend door een jaarlijkse afschrijving van zeg 10% op de oorspronkelijke nieuwprijs, en je dus niet de vervangingswaarde krijgt.

Ik ben daarom erg benieuwd wat iemand die weet hoe dit in het echt dus gaat, hierover kan melden. Das effe de kern van mn vraag. Dus.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


23 aug 2015 1:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Mijn Porsche is verzekerd voor taxatiewaarde. Destijds ben ik aangereden in mijn Jaguar en deze was total loss.
De expert van de verzekering begon uiteraard al over een laag bedrag te spreken maar dit veranderde omdat ik zelf drie vergelijkbare auto's op internet gevonden had die op dat moment te koop stonden.
De uiteindelijke dagwaarde die uitgekeerd is was gebaseerd op deze vraagprijzen.
Het heeft dus wel degelijk zin om zelf je huiswerk te doen en de expert daar even op te wijzen. :wink:


23 aug 2015 8:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Gelderland
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
lindemans schreef:
De reacties blijven om de kern van mn vraag heen draaien.

..... ik heb een sterk vermoeden dat je in situatie B veel minder voor een 3.2 uitgekeerd krijgt dan dat je voor een vergelijkbare moet neertikken, nl een vrij lage restwaarde die wordt berekend door een jaarlijkse afschrijving van zeg 10% op de oorspronkelijke nieuwprijs, en je dus niet de vervangingswaarde krijgt.

Ik ben daarom erg benieuwd wat iemand die weet hoe dit in het echt dus gaat, hierover kan melden. Das effe de kern van mn vraag. Dus.


Ook op de kern van je vraag is al een paar keer een antwoord gegeven. De term dagwaarde is niet universeel. Iedere verzekeraar zal daar een eigen kijk op hebben. Een tegenpartij zal nooit jou taxatiewaarde hanteren. De meeste verzekeraars hanteren vervangingswaarde bij oudere auto's en niet het afschrijvingsmodel zoals bij jonge auto's. Het blijft dus koffiedik kijken.. Was het maar zo makkelijk als een standaard definitie, en dus standaard waardebepaling.
_________________________________________
Blue Beast Porsche 951-ls376/550 widebody 1986 there is no substitute for cubic inches


23 aug 2015 9:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
de 996 is op het moment ook verzekerd tegen aankoopwaarde (allrisk), heb de factuur ervan.
van de winter worden er 3 slechte plekken aangepakt en daarna laat ik hem taxeren.
zou leuk zijn als de verzekering 's goeroe met een reactie komt op de vraag.


23 aug 2015 10:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
pa951 schreef:
lindemans schreef:
De reacties blijven om de kern van mn vraag heen draaien.

..... ik heb een sterk vermoeden dat je in situatie B veel minder voor een 3.2 uitgekeerd krijgt dan dat je voor een vergelijkbare moet neertikken, nl een vrij lage restwaarde die wordt berekend door een jaarlijkse afschrijving van zeg 10% op de oorspronkelijke nieuwprijs, en je dus niet de vervangingswaarde krijgt.

Ik ben daarom erg benieuwd wat iemand die weet hoe dit in het echt dus gaat, hierover kan melden. Das effe de kern van mn vraag. Dus.


Ook op de kern van je vraag is al een paar keer een antwoord gegeven. De term dagwaarde is niet universeel. Iedere verzekeraar zal daar een eigen kijk op hebben. Een tegenpartij zal nooit jou taxatiewaarde hanteren. De meeste verzekeraars hanteren vervangingswaarde bij oudere auto's en niet het afschrijvingsmodel zoals bij jonge auto's. Het blijft dus koffiedik kijken.. Was het maar zo makkelijk als een standaard definitie, en dus standaard waardebepaling.


Kijk das helder, geen risico dus op fictief bedrag dat nergens op slaat, desondanks potentieel lastige discussie over werkelijke reeele waarde. Voordeel van all risk op taxatie is dat je eigen maatschappij altijd taxatie uitkeert, ook bij schade buiten je schuld.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


23 aug 2015 11:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Laat ik nu in de verzekeringswereld werken.... Er is geen standaard antwoord te geven op de gestelde vraag maar (en dit al voorbij gekomen):
- taxeer je Porsche altijd, ook al is deze W.A. verzekerd
- dit helpt je bij een schade dan wel de bepaling van de hoogte van de schade
- is je Porsche WA/Casco (all risk) verzekerd, dan zal hoe dan ook (of je de schade nu zelf veroorzaakt, of dat een ander dat doet), de taxatiewaarde worden uitgekeerd door je eigen verzekeraar
- je eigen verzekeraar gaat verhalen maar kan, sterker nog: zal, daar tegen een dagwaardebepaling in de polisvw aanlopen van de andere verzekeraar
- hoe dat afloopt is moeilijk te voorspellen maar dat is jouw zorg dan niet omdat je zelf schadeloos wordt gesteld
- die zorg heb je wel als je uitsluitend WA bent verzekerd: je mag het dan zelf uitzoeken en uitvechten (er is geen belang voor je eigen verzekeraar)

Het begrip dagwaarde of schade kan per verzekeraar verschillen, dat antwoord is door niemand hier te geven, hoe graag we dat ook willen. Wil je 'zorgeloos" :drive: , dan is het simpelweg het beste om de auto te taxeren en WA/Casco te verzekeren. En ja, dat is dan ook meteen het duurste. Aan de andere kant, we zijn hier met liefhebbers, toch?


23 aug 2015 13:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Thanks, dit is precies waar ik naar zocht.
Dat onderstreept dus het belang van een taxatie, ook als je alleen voor een WA dekking kiest.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


23 aug 2015 14:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Precies! Taxeren kost uiteraard geld maar kan je nog veel meer opleveren bij een schade (waar niemand uiteraard op hoopt, maar als het dan toch gebeurt...)


23 aug 2015 14:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
lindemans schreef:
Dat onderstreept dus het belang van een taxatie, ook als je alleen voor een WA dekking kiest.


geertsabine schreef:
- je eigen verzekeraar gaat verhalen maar kan, sterker nog: zal, daar tegen een dagwaardebepaling in de polisvw aanlopen van de andere verzekeraar
- hoe dat afloopt is moeilijk te voorspellen maar dat is jouw zorg dan niet omdat je zelf schadeloos wordt gesteld
- die zorg heb je wel als je uitsluitend WA bent verzekerd: je mag het dan zelf uitzoeken en uitvechten (er is geen belang voor je eigen verzekeraar)


Als verzekeraars onderling al een "gevecht" moeten aangaan om de taxatiewaarde van elkaar te krijgen en "soms" het onderspit moeten delven ook al is er een taxatierapport, kan ik mij voorstellen dat jezelf erg weinig kans maakt met een taxatierapport i.c.m. een WA-dekking.





.


23 aug 2015 15:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Gelderland
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
lindemans schreef:
Thanks, dit is precies waar ik naar zocht.
Dat onderstreept dus het belang van een taxatie, ook als je alleen voor een WA dekking kiest.


Klopt, en een rechtsbijstandverzekering met inbegrip van verkeer.
_________________________________________
Blue Beast Porsche 951-ls376/550 widebody 1986 there is no substitute for cubic inches


23 aug 2015 15:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Sorry, heb vakantie en niet iedere dag online maar Geertsabine geeft het juiste antwoord. Ik ben het niet vaak eens met Elferhenkie, maar hij heeft nu wel een punt. Met name de luchtkoelers, de GT3 (RS) en zelfs de watergekoelde turbo's stijgen sneller in waarde dan de geldigheid van de taxatierapporten kan volgen. Mijn advies dan ook indien je zo'n auto bezit, blijf de markt goed volgen, en heb regelmatig contact met je taxateur. Bij twijfel sneller laten taxeren dan dat je rapport geldig is. Ben er van overtuigd dat jouw taxateur dat voor een zacht prijsje wil doen. Ik heb zelf mijn targa de laatste 1,5 jaar om het half jaar laten taxeren! Valt mij nog steeds op dat er vele zijn die geen idee hebben wat hun auto nu waard is!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


23 aug 2015 17:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Citaat:
Als verzekeraars onderling al een "gevecht" moeten aangaan om de taxatiewaarde van elkaar te krijgen en "soms" het onderspit moeten delven ook al is er een taxatierapport, kan ik mij voorstellen dat jezelf erg weinig kans maakt met een taxatierapport i.c.m. een WA-dekking


Exact, dus beter maar WA/Casco verzekeren is mijn idee :D

En Jos, fijne vakantie verder. Binnen nu en een maand is het werk niet meer te overzien (iets met januari prolongaties :mrgreen: )


23 aug 2015 17:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Mijn GT3 is bij Centraal Beheer verzekerd. Ik heb net een kleine schade gemeld. Gelijk maar eens gevraagd wat CB uitkeerd bij total loss of diefstal. Dat gaat via de dagwaarde. Dus naar de dagwaarde gevraagd. € 17.000??????!!!!
Dit is toch kwalijk!!!!


26 sep 2015 15:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
en waarschijnlijk zal het niet veel premie schelen als je je GT3 gaat verzekeren op basis van taxatie


26 sep 2015 15:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Direct een offerte opgevraagd bij youngsterpolis (Turien) opgevraagd. Maar als ik het goed begrijp heb je bij taxatiewaarde nog steeds het probleem dat als de waarde blijft stijgen je nog steeds te weing terug krijgt. Zijn er nog andere oplossingen?


26 sep 2015 15:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
vaker laten taxeren :mrgreen:


26 sep 2015 15:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Ieder half jaar taxeren...doe ik ook en de kosten wegen niet op tegen de eventuele schade/diefstal/brand die je hebt. Prijzen stijgen zo hard dat je al snel een financieel gat hebt bij schade.


26 sep 2015 15:50
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 c2 coupe 1991, ex 911 3.2coupe 1988
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Solid4S schreef:
Mijn GT3 is bij Centraal Beheer verzekerd. Ik heb net een kleine schade gemeld. Gelijk maar eens gevraagd wat CB uitkeerd bij total loss of diefstal. Dat gaat via de dagwaarde. Dus naar de dagwaarde gevraagd. € 17.000??????!!!!
Dit is toch kwalijk!!!!


Nee hoor meneer. Leest u de kleine regeltjes maar goed. :evil: De grootste boeven zijn :popcorn:

De gt3 zsm laten taxeren en via jostarga op waarde van taxatie laten verzekeren :thumleft:


Altijd zorgen dat je scm certificaat nog geldig is anders kun je ook fluiten naar je centen bij diefstal.


26 sep 2015 15:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
giulia schreef:
Ieder half jaar taxeren...doe ik ook en de kosten wegen niet op tegen de eventuele schade/diefstal/brand die je hebt. Prijzen stijgen zo hard dat je al snel een financieel gat hebt bij schade.


Normaal gesproken kost een taxatie ongeveer 150 euro. Als je iedere 6 maanden de taxateur laat komen, dan neem ik aan dat je niet dit bedrag betaald.


26 sep 2015 16:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Solid4S schreef:
Mijn GT3 is bij Centraal Beheer verzekerd. Ik heb net een kleine schade gemeld. Gelijk maar eens gevraagd wat CB uitkeerd bij total loss of diefstal. Dat gaat via de dagwaarde. Dus naar de dagwaarde gevraagd. € 17.000??????!!!!
Dit is toch kwalijk!!!!

was het gezellig onder die steen? :twisted: Een Porsche verzekerd op dagwaarde en hier toch best vaak komen? Verrassend... :shock: :scratch:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 sep 2015 16:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
Solid4S schreef:
Gelijk maar eens gevraagd wat CB uitkeerd bij total loss of diefstal. Dat gaat via de dagwaarde. Dus naar de dagwaarde gevraagd. € 17.000??????!!!!
Dit is toch kwalijk!!!!


Wel apart dat ze voordat je schade hebt gereden met een dagwaarde durven aankomen, ga er maar vanuit dat je in geval van daadwerkelijke schade echt wel veel meer krijgt dan die 17K. Die komt echt wel meer in de buurt van de werkelijke waarde.

Een schade expert van de verzekering is echt niet gek :wink:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


26 sep 2015 16:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Wat keert een verzekeraar uit ... ?
@Horn: de Porsche zal niet verzekerd zijn op basis van dagwaarde maar op basis van nieuwwaarde. Gelet op de leeftijd van de auto echter, baseert CB zich op een dagwaarde-uitkering. Verder klopt het verhaal over de steen wel: laten taxeren en een youngtimerverzekering regelen die de getaxeerde waarde uitkeert bij total loss of diefstal.


26 sep 2015 16:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.