Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 20:22



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Aandachtspunten 996 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Aandachtspunten 996
Na een paar maanden en +5000km met de 996 rijden ben ik nieuwsgierig naar wat de ervaringen zijn aangaande preventief onderhoud voor 996 (dit zou evt ook voor 986 knn zijn wegens verschillende overeenkomsten).

Daarmee bedoel ik naar ervaringen over welke onderdelen (buiten de officiele lijst van P) er bij jullie na een standaard tijd x preventief worden vervangen. Verder horen hier ook de welbekende euvels bij die extra aandacht vragen bij onderhoud of om zelf in de gaten te houden.

Zo zijn er de op het forum reeds besproken modificaties. Een ander voorbeeld is de waterpomp. De rotorbladen van de pomp kunnen bros worden en afbreken, waarna ze in het motorblok vast kunnen komen te zitten. Ik lees her en der dat eigenaren om de 5 of zelfs 3 jaar preventief hun waterpomp vervangen.

Mijn auto is nu technisch en esthetisch gezien binnenkort weer in topconditie. Dan is het leuk om al wat vooruit te knn kijken...


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 25 sep 2015 9:37, in totaal 4 keer bewerkt.



24 sep 2015 12:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Preventieve onderhoudspuntjen 996 (& 997)
roestbehandeling rond de slotvangers in de B-stijlen


24 sep 2015 12:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Preventieve onderhoudspuntjen 996 (& 986, 997)
dpRide schreef:
roestbehandeling rond de slotvangers in de B-stijlen


Goeie tip, ga ik in de gaten houden. Geldt dit voor alle jaartallen? Lees dat er later af fabriek een aanpassing is voor gedaan.


24 sep 2015 13:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: Preventieve onderhouds- en aandachtspunten 996 (& 986 /
Contactslot, lichtschakelaar en oliedrukschakelaar zijn bij mij rond de 120.000km na elkaar vervangen. 996 3.6 van 2002
_________________________________________
De precisie 911


24 sep 2015 19:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Preventieve onderhouds- en aandachtspunten 996 (& 986 /
Waterpomp alleen als het nodig is.

Vorig jaar nog een dealer onderhouden 997 gehad, die kreeg na ongeveer 200.xxx kilometer last van een kapotte waterpomp (rammelend, schurend geluid). Het was nog de originele, te zien aan de fabriekspakking die nog intact was en je dus door moest snijden om te vervangen (de kenners weten waar ik het over heb).


24 sep 2015 20:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Preventieve onderhouds- en aandachtspunten 996 (& 986 /
De eerder op het forum besproken lucht-olie afscheider (aos), kunststof wordt broos na verloop van tijd, net als de bijbehorende slangen.
Dynamo heeft ook niet het eeuwige leven, net als de lagers in de spanrollen van de multiriem.
Binnenste stuurstangen aan de stuurhuiskant, kogelscharnier kan speling op komen.
Condensors van de airco gaan lek naar verloop van tijd, vaak door ophoping van vuil in de buitenste hoeken. Of natuurlijk een onfortuinlijk steentje.

Heb zo het idee dat het een aardig lijstje gaat worden...
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


24 sep 2015 21:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Preventieve onderhouds- en aandachtspunten 996 (& 986 /
Ja dat gaat een lang lijstje worden ... Zijn bij bovenstaande zaken niet een heleboel items bij die standaard vervangen worden na x aantal kms? Ik bedoel maar waar in de garage naar wordt gekeken bij een grotere onderhoudsbeurt bv.

De radiatoren jaarlijks checken en (laten) schoonmaken nog zoiets

DennisvdB schreef:
Waterpomp alleen als het nodig is.


Beetje lastig te om te weten 'als het nodig is'. Maar denk dat het lager van de waterpomp het meest slijtgevoelig is. Als die stuk gaat komt er speling op en kunnen de pompschoepen tegen het blok of pomphuis aan tikken en verbrijzelen. Dit wil je bv. niet meemaken. De losse stukjes die in het blok in verdwijnen weer terug gaan halen kan een lastig en dure aangelegenheid zijn.
Afbeelding


24 sep 2015 21:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Aandachtspunten 996
Als dat lager kapot gaat dan hoor je het meteen. Dan is er nog niet meteen een man overboord.


25 sep 2015 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Dungen, N-Brabant
Bericht Re: Aandachtspunten 996
Mijn 996 MK2 gaf bij +/- 85K diverse storingen; o.a. de oliedruksensor (€75,- bij Resto), lichtschakelaar op het dashboard en de accu was 'op'.
Tevens heb ik toen de koppelingsplaten + drukgroep laten vervangen.
Als je preventief de koelmod uit laat voeren, dan krijg je zo wie zo een nieuwe grotere waterpomp.

Verder (nog) geen gekkigheid.


25 sep 2015 21:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Aandachtspunten 996
@Dennis: Als het lager kapot gaat kan het al te laat zijn, kunnen al direct schoepjes afbreken en als je pech hebt in het koelcircuit binnenin het blok blijven steken en daar de doorstroming hinderen met lokaal slechte koeling en alle fatale gevolgen van dien. Je kan proberen het er uit te spoelen maar als dat niet lukt dan moet het blok uit elkaar om ze er hopelijk allemaal uit te kunnen vissen, dat kan aardig in de papieren lopen lijkt me.


@Marc996: Ik heb 2 maanden geleden gelijk na aankoop door Resto de koelmodificatie laten uitvoeren aangezien het blok daar ook niet lang daarvoor gereviseerd is geweest. Leek me de juiste aanvulling bij de revisie. Ook de AOS aanpassing heb ik laten plaatsen nu.


26 sep 2015 3:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Aandachtspunten 996
een blok hoeft niet altijd uit elkaar om brokstukken van de waterpomp te recupereren. ze doen tegenwoordig hartoperaties via een hoofdader in de lies. veel complexer zal het niet worden. toch ?

lang voor dit gebeurt 'lucht-olie afscheider (aos), kunststof wordt broos na verloop van tijd, net als de bijbehorende slangen' is het membraam binnenin al lang overleden. maar de voortekenen zijn duidelijk merkbaar voor je echt risico op motorschade oploopt. gewoon vervangen als 't ie stuk is en dan hoeft een extra catch-can niet.


26 sep 2015 3:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: Preventieve onderhouds- en aandachtspunten 996 (& 986 /
3AE '99 schreef:
Heb zo het idee dat het een aardig lijstje gaat worden...


Als iedereen zijn lijstje van reparaties gaat plaatsen wel, ja... :wink:

Volgens mij gaat het hier om 'preventief'. En dus niet bijvoorbeeld een stuurstang die stuk is gegaan. Die vervang je nl pas als ie stuk is en niet preventief :idea:
_________________________________________
rouge et noir


26 sep 2015 11:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: Aandachtspunten 996
Een van de belangrijkste is nog niet langsgekomen: de radiateurs. Rond de 100.000km gewoon nieuwe er in. Capaciteit neemt nl af met alle bekende gevolgen van dien...
_________________________________________
rouge et noir


26 sep 2015 11:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Aandachtspunten 996
De waterafvoer onder de voorruit wil ook dicht gaan zitten ( parafan?).. Af en toe vrij ( laten ) maken.
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


26 sep 2015 13:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Aandachtspunten 996
doe dan meteen ook de afvoeren van het schuifdak FF mee


26 sep 2015 13:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: Aandachtspunten 996
Ook nog een punt van preventief onderhoud. Het smeren,, met het juist middel, van het schuifdak. Dit voorkomt het niet dichtschuiven van het dak
_________________________________________
De precisie 911


26 sep 2015 22:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Aandachtspunten 996
Na een heleboel meer kms met de 996 wil ik hier even delen welke (kleine) puntjes die ik heb aangepast of heb vervangen. Onderstaande lijstje past niet zozeer naar het idee van de originele openingspost om een hele lijst met mogelijk preventief onderhoud en aandachtspunten te maken. Maar ze passen wel mooi onder de noemer preventief.

Het zijn verder zeker geen noodzakelijke aanpassingen. Maar sommige zijn zo goedkoop dat het eigenlijk no-brainers zijn om ze toch gewoon te doen. En voor diegenen die zelf sleutelen zijn het ook nog eens erg makkelijke aanpassingen om te doen.

1. Dop koelwaterreservoir
Check het onderdeelnummer van de afsluitdop van het koelwaterreservoir. Er zijn in de loop der jaren een aantal verbeterde versies van uitgebracht wegens mogelijke problemen met druk- en koelwaterverlies van het reservoir veroorzaakt door een na een tijdje slecht werkende dop. Ik had soms een onverklaarbaar verlies van koelwater, moest soms een kwart litertje toeveogen, soms ook een hele tijd niet. Dit probleem was opgelost met een nieuwe dop. De laatste versie heeft nr. 996.106.447.04 (kost 20-25Eur om te vervangen).

2. Oil pressure relief spring (weet geen nederlandse benaming)
Veer en zuigertje die op de oliepomp gemonteerd zit. De veer in de 996 modellen wil wel eens stuk gaan en er is voor de zuiger een update beschikbaar (997 onderdeel). Symptomen dat de veer stuk is zijn inconsistente oliedruk bij een vast toerental. De geupdate zuiger zorgt dan weer voor een iets hogere oliedruk bij stationair draaiende motor. Dus heb je last van een lage oliedruk (rond de 1bar of lager) bij stationair draaiende motor, dan zou dit eventueel een oplossing knn zijn. Onderdelen kosten niet veel en zijn bij een volgende oliewissel makkelijk te vervangen. Onderdeelnrs zijn 997.107.125.01 (zuiger), 996.107.127.53 (veer) en evt 996.107.123.50 (afdichtring) Kosten bij elkaar 15-20Eur.

3. Magnetische carterplug (ook voor 997)
Bij een falende IMS zouden er al in een vroeg stadium kleine metaaldeeltjes die van een snel verslijtend lager komen aan de magneet kunnen blijven plakken. Is een soort check om te kijken of er niks verontrustend aan de hand is. De metaaldeeltjes kunnen ook niet meer met de olie door het blok gepompt worden en daar evt vervolgschade/slijtage veroorzaken. Natuurlijk biedt zo een magnetische plug geen zekerheid, dat lijkt me voor iedereen duidelijk. Opgelet bij sommige plugs die ik op internet heb gezien wordt een lager aanhaalmoment gehanteerd dan de standaard plug, dus even navragen en opletten dat je de plug (op termijn) niet kapot draait. (kosten 10euro)

4. LN Spin on oil filter adapter (ook voor 997)
Is een adapter die je op de plek van het filter plaatst. Hierdoor passen alle standaard opdraaibare oliefilters. Het grote verschil met de originele situatie is dat de filter bypass wordt weggenomen. Er kan dus geen ongefilterde olie meer in het blok komen. Extra bescherming dat er geen metaaldeeltjes het blok in kunnen. Verder voordeel is dat de opdraaifilters wat goedkoper zijn dan de porsche filters. Dus op termijn verdien je het terug. Doordat de bypass wegvalt wel aan te raden regelmatige oliewisselintervals aan te houden om zeker te zijn dat het filter goede doorstroming blijft houden. Elke 7.000-10.000km moet voldoende zijn. Deze adapter kost 160Euro. Hier is een lijst van compatibele filters. Ik gebruik op dit moment K&N Gold HP-1007. De Mobil 1 M1107 is geloof ik makkelijk te verkrijgen in NL. Iemand die zijn filter makkelijk zou willen openmaken zou knn opteren voor de uitwasbare metaal mesh filter van LN, hergebruikbaar.

5. Aandrijfas oliepomp (ook voor 997)
Een zwak punt van de 996 motor is de aandrijfas van de oliepomp. Die willen wel eens doormidden breken waardoor de oliedruk wegvalt en het blok de vernieling in draait. Is een simpel onderdeel. Een zeskant staafje dat in de oliepomp wordt gemonteerd. LN heeft hiervoor een upgrade (45Eur), wel aan de prijs als je weet dat het gewoon een sterker zeskantje is. Je zou er dus makkelijk zelf één knn maken door een zeskant (sterk genoeg kiezen) op juiste lengte af te snijden. Vervangen van de as kan met de motor in de auto. Er moet wel wat gedemonteerd worden om bij de oliepomp te kunnen.

6. X51-type motorsport carterpan
Zo een X51-type carterpan is wat dieper. Zorgt voor ongeveer 1l extra oliecapaciteit. Extra koeling door vinnen op de pan. Dus 10% meer olie en extra koeling, in principe blijft de olietemperatuur iets beter onder controle. Koeling van het eht 996 blok is toch een aandachtspunt. Maar belangrijker is de interne aanpassing zodanig dat de olie bij stevig bochtenwerk beter in de zone van de olie opzuigmond blijft en de oliedruk beter op peil blijft. Er zitten wat extra schotjes in en soort terugslagflapjes simpel gesteld. De olie-opzuigmond die in het carter steekt wordt ook iets verlengd en komt dus wat dieper in de olie te staan. Kosten 350Euro. Eventueel mogelijk om additioneel een carter beschermplaat te monteren (wordt aangeraden bij sterk verlaagde auto's)

7. Motorolie (ook voor 997)
Er zijn goede alternatieven voor Mobil1 0w40. Ik ben er achter gekomen dat een aantal specialisten in Duitsland vaak Mobil 1 10w50 gebruiken. De 996 motor heeft de tendens lekker warm te willen lopen. Dus een wat dikkere olie kan zeker geen kwaad om optimale smeringseigenschappen te behouden. Het klimaat in NL is verder ook niet koud dus een olie met een wat hogere koude viscositeit kan best. Verder is de Motul Xcess 8100 5w40 een prima olie. Wordt aangeraden door LN engineering. Deze Motul 5w40 is ook nog eens goedkoper dan Mobil 1 0w40. Verder zijn er de wat exotischere alternatieven zoals de op esters gebaseerde Motul 300V 5w40 en 15w50. Hartech een bekende reviseur in de UK gebruikt ook een op ester gebaseerde olie, Millers 10w50 nanodrive. Deze ester oliën zijn wel wat duurder in aanschaf. Welke motorolie je gebruikt is een puur persoonlijke kwestie. Een goed vergelijk kan eigenlijk ook enkel met onderbouwing dmv van olieanalyses. Zonder weer een oliediscussie te ontketenen wilde ik alleen maar aangeven dat er goede alternatieven zijn voor de Mobil 1 0w40. Voor verdere oliediscussies verwijs ik graag naar andere topic hier op het forum; bv hier.


23 maart 2017 15:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nine-6-four


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.