Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 17:15



Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
lekkere domme vraag 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht lekkere domme vraag
Je beste Porschecoureurs, na 3 jaar in mijn nachtblauwe 996 MkII gereden te hebben, ben ik bijna aan de 100,000 km gekomen, ben ik vanmiddag "geraakt" door een 997 S 3.8 met PDK (heb nu handbak). Het is een type II, 2011, 68,000 km op de klok, en dezelfde kleur, ook nachtblauw. Fijn voor de buurt ook, niemand zal het zien :-) en staat bij de "merkdealer" zoals dat heet. Voor veel geld, dat wel maar ja, van een 2003 bouwjaar naar 2011 scheelt wel 8 jaar. Mijn 996 is in nieuwstaat (nieuw IMS, Resto mods) en bevalt werkelijk heel goed. En toch kriebelt het.

De "heel domme vraag" is natuurlijk, doe ik daar goed aan? Is die motor goed, zit daar nog IMS in (denk wel) en zijn daar problemen mee ook? De eerste 3.8 versies hadden kantelende zuigers ooit eens gelezen, is dat bij een type II opgelost? Moet daar ook een Resto koel en AOS mod in, m.a.w. net zo ver van huis als wat ik nu net allemaal achter de rug heb? Dan nog iets, mijn 996 is een C4, geeft een veilig en stabiel gevoel bij slecht weer etc. Deze 997 S is slechts 2wiel aangedreven, dat zie ik dan toch als "minder" is dat terecht? Wel weer 60 PK meer, geloof 385 zoiets.

Er moet natuurlijk dik geld bij. Mijn 996 heeft zijn minimum wel bereikt, zeker in deze staat kan het alleen nog naar boven denk ik. Alle mods gedaan, net voor de 100,000 km nog, velgen opnieuw laten stralen/spuiten, Cargraphic uitlaten, noem maar op. Geen rammel, geen olieverbruik, etc etc. De 997 is mooier, maar toch ook grotendeels hetzefde (oke in detail niet natuurlijk, maar toch wel in grote lijnen vergelijkbaar)

Nog even los van de financiën, heb ik er echt een veel betere auto aan? De dealer is duur, dat weet een ieder, maar is die meerprijs gerechtvaardigd? Bij dit soort bedragen wil je toch 100% zekerheid, dat zou je bij een PC toch moeten kunnen verwachten lijkt me..

Zijn er mensen hier die zo'n ding rijden, moet wel toch? Hoe zijn de ervaringen?

Zie uit naar de reakties (en ja een proefrit staat gepland voor volgende week)

Vast bedankt Leonard


27 feb 2016 22:08
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: lekkere domme vraag
Zonder de details te weten gok ik dat je voor de 997 ±50k moet bijleggen. Maar zelfs als dat 40k is lijk het mij te veel. Een 997 en 996 is in de basis hetzelfde auto. Alles zal wel net eist beter zijn bij de 997, maar ik denk niet dat de verschil de prijs waard is.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


27 feb 2016 22:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: lekkere domme vraag
Aahh! die donkerblauwe uit Rotterdam bedoel je:
Citaat:
Porsche 911 Carrera S Coupé, € 74.500
Motorinhoud: 3.800 ccm
Vermogen: 283 kW
Aandrijving: 2-wiel aandrijving
Transmissie: Automatic
Brandstof: Benzine
Kleur (exterieur): Nachtblauw Metallic
Kleur (interieur): Standaard interieur met lederen sportstoelen in Ocean Blue

VIN nummer: WP0ZZZ99Z9S713346
Kilometrage: 68.000 km
Datum deel 1: 01/11

Achterruitenwisser
Adaptieve sportstoelen
Bandenspanningscontrolesysteem (RDK)
Dynamische bochtenverlichting
Elektrisch schuif-kanteldak
Multifunctioneel stuurwiel
Navigatie software Europa pakket
ParkAssistent
Porsche Doppelkupplung (PDK 7 versnellingen)
Sport Chrono Pakket Plus
Stoelverwarming
Telefoonmodule
Uitgebreide navigatie module
Vloermatten
Voorbereiding Vehicle Tracking System
Windscherm zonder kleur
19-inch Carrera Sportwiel


Afbeelding

Ziet er compleet uit, ik denk dat je erg tevreden man bent na aanschaf :!:
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


27 feb 2016 22:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: lekkere domme vraag
Leonard,

Pas op met het stellen van "domme vragen", voor je het weet krijg je nl. "domme antwoorden". :wink:

Tja, als het eenmaal begint te "kriebelen" pas dan maar op. Ook rationele argumenten lijken dan plotseling minder indruk te maken, de emotie neemt het over...

Ook bij een nieuwer model gekocht bij de merkdealer heb je geen garantie* dat deze geen (bijv. IMS) problemen geeft.
*Tenzij je een allesdekkende garantie van de merkdealer bij de auto krijgt.
Of de prijs van de merkdealer gerechtvaardigd is?
Uiteindelijk is het wat de "gek" er voor geeft.
Zoek anders (gericht) op dit model maar dan via niet-merkdealers of de bekende sites.
Dat kan nog wel eens verassend zijn...

Rij zelf geen 997 en kan je daar ook niets over vertellen.
Ben overigens wel benieuwd naar je 996. Foto's?

Veel succes met je keuze!
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


27 feb 2016 22:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Bericht Re: lekkere domme vraag
Ook een 997 MkI en II hebben de motorische problemen.
_________________________________________
Nie janken.


27 feb 2016 22:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Bericht Re: lekkere domme vraag
Motorproblemen zijn bij 997 Mk2 eindelijk opgelost. PDK geeft ook een hoop rijplezier met flippers aan het stuur.

Je zult idd min. 50k euro moeten bijbetalen. Ik vind dat ook een erg groot bedrag voor het verschil in auto en rijbeleving.

Ik zou er 10k of 15k bijleggen en voor een 991 gaan, zodat je echt een andere auto terugkrijgt en je buurtgenoten het iig zien :(

Of voor een turbo kiezen. Of gewoon lekker doorrijden in de 996 die nu helemaal goed is.
_________________________________________
Do I look like I give a damn?


27 feb 2016 22:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Bericht Re: lekkere domme vraag
Ook van de MkII :!: :!: zijn er weer de bekende motorproblemen. Bel anders eens met Resto deze kan je vast informeren over de evt risico's.
_________________________________________
Nie janken.


27 feb 2016 22:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: lekkere domme vraag
Leerzaam topic:

1. Een 997 (type II) is in de basis dezelfde auto als een 996.
2. De 997 type II heeft geen motorproblemen.
3. De 997.1 en 997.2 hebben ook motorproblemen.

Ik denk dat TS niet bang hoeft te zijn om domme vragen te stellen, of je met de antwoorden wat kunt ... :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


27 feb 2016 22:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: lekkere domme vraag
De evolutie in 50 jaar 911 heeft gezorgd voor een steeds betere auto. Qua wegligging, prestaties, veiligheid, ruimte en rijbeleving. Ieder type heeft ook wel problemen met motoren, versnellingsbakken, olie verbruik, gevoelige IMS Lager en IMS..
Wanneer geld echter geen probleem is dan zou de keuze makkelijk zijn, de nieuwste is rationeel gezien de beste.
Maar ja de emotionele kant moet je ook meenemen en heeft een 991 dezelfde rijbeleving als bijvoorbeeld een 964?
Onweegbare factoren zullen de doorslag geven: is de 997 het wel voor jou of toch niet?
Veel plezier en wijsheid tijdens en vooral na de proefrit!

Ik heb mijzelf voorgenomen om voorlopig in m'n 996 te blijven rijden maar dit kan zo maar weer veranderen :drive:
_________________________________________
De precisie 911


27 feb 2016 23:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Bericht Re: lekkere domme vraag
Ik ben niet op de hoogte van problemen met het DFI blok van de 997.2: de plof-, IMS- en koelingsproblemen van de eerste watergekoelde non-turbo / non-GT3 blokken zijn toch verholpen?
_________________________________________
Do I look like I give a damn?


27 feb 2016 23:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekkere domme vraag
Afbeelding

996 en 997 zijn ook voor mij quasi identieke auto's qua beleving.
Je gaat misschien iets uitsparen aan werkjes die er zitten aan te komen bij jouw 996, maar voor 50k laat je veel werkjes uitvoeren. Ik heb trouwens ooit mijn SC verkocht uit schrik om er vroeg of laat veel kosten aan te hebben, heb dan een 20 jaar jongere Boxster gekocht en daar veel kosten aan gehad :bang:

Als je otoh gewoon zin hebt in iets nieuws dan moet je gewoon doen wat je moet doen :thumleft: maar ik zou dan ook liever nog ietsje meer geven en het verschil echt zien en voelen met een 991 8)
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


27 feb 2016 23:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: lekkere domme vraag
Grappig dat je 2-wiel aangedreven als 'minder' ziet....bedoel je dan:
-'minder' zwaar, of bedoel je dan:
-voor 'minder' ervaren automobilisten, of bedoel je dan:
-'minder' aangedreven wielen, of bedoel je dan:
-dat je 'minder' vertrouwen hebt in de veiligheid?

:mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


27 feb 2016 23:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
(ex) 911E 2.2 Targa - (ex) 997.1 4S Cabrio - (ex) 997.2 4S Cabrio - (ex) 991.1 4S Cabrio - nu 992 S Cabrio
Hertogenbosch
Bericht Re: lekkere domme vraag
Heb je al gereden? Ik denk het niet als ik naar je verhaal kijk. Dan had er wel bijgestaan dat het ongelofelijk is dat de auto's wel op elkaar lijken maar dat daarmee alles ook gezegd is. Ga maar eens proefrijden. Je weet niet wat je meemaakt ;-)


27 feb 2016 23:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
(ex) 911E 2.2 Targa - (ex) 997.1 4S Cabrio - (ex) 997.2 4S Cabrio - (ex) 991.1 4S Cabrio - nu 992 S Cabrio
Hertogenbosch
Bericht Re: lekkere domme vraag
MarkS schreef:
Leerzaam topic:

1. Een 997 (type II) is in de basis dezelfde auto als een 996.
2. De 997 type II heeft geen motorproblemen.
3. De 997.1 en 997.2 hebben ook motorproblemen.

Ik denk dat TS niet bang hoeft te zijn om domme vragen te stellen, of je met de antwoorden wat kunt ... :mrgreen:


Er is toch geen verschil tussen een MKII en type II of een 997.2?


27 feb 2016 23:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: lekkere domme vraag
Het beste advies:
Niet naar een nieuwe auto gaan kijken, anders maak je jezelf de kop gek, net zolang tot je genoeg redenen hebt gevonden om m te kopen.

Aangezien dat al te laat is zeg ik: Gewoon doen als je de euro's hebt! (Het is dat ik t geld nog niet heb voor de 997 maar man, wat een auto...)

Kan wel een kwestie zijn dat je nog niet precies de juiste 997 gevonden hebt. Die prijzen zullen nog wel wat dalen. Even informeren bij je dealer, misschien kan je een mooi dealtje maken en anders heb je nog een mooie en kan je lekker doorzoeken naar die éne die het moet worden.

Veel succes gewenst met het zo lang mogelijk uitstellen van hetgeen dat komen gaat. :D


27 feb 2016 23:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: lekkere domme vraag
AlexPorsche schreef:

Je zult idd min. 50k euro moeten bijbetalen. Ik vind dat ook een erg groot bedrag voor het verschil in auto en rijbeleving.

....

voor een turbo kiezen. Of gewoon lekker doorrijden in de 996 die nu helemaal goed is.


Amen
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


28 feb 2016 0:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: lekkere domme vraag
grogos schreef:
MarkS schreef:
Leerzaam topic:

1. Een 997 (type II) is in de basis dezelfde auto als een 996.
2. De 997 type II heeft geen motorproblemen.
3. De 997.1 en 997.2 hebben ook motorproblemen.

Ik denk dat TS niet bang hoeft te zijn om domme vragen te stellen, of je met de antwoorden wat kunt ... :mrgreen:


Er is toch geen verschil tussen een MKII en type II of een 997.2?


Ik herhaalde alleen wat stellingen uit de posts erboven. Het ging niet om de schrijfwijze. Lees het anders eerst even.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


28 feb 2016 0:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: lekkere domme vraag
Voor wat het waard is, ik vind de 997.2 echt heel veel beter rijden dan een 996 en zou dan ook zeker de overstap maken.
De 991 daarentegen..... Ik heb enkele jaren geleden overwogen mijn auto in te ruilen op een nieuwe 991. Niet gedaan, vond deze stap dus het geld echt niet waard. Sterker nog, eigenlijk vond ik mijn 997.2 leuker/lekkerder rijden dan de 991.
Zou mijn auto misschien nog wel wegdoen voor een Cayman GT4 of 911 GT3. :mrgreen:


28 feb 2016 6:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: lekkere domme vraag
MarkS schreef:
grogos schreef:
MarkS schreef:
Leerzaam topic:

1. Een 997 (type II) is in de basis dezelfde auto als een 996.
2. De 997 type II heeft geen motorproblemen.
3. De 997.1 en 997.2 hebben ook motorproblemen.

Ik denk dat TS niet bang hoeft te zijn om domme vragen te stellen, of je met de antwoorden wat kunt ... :mrgreen:


Er is toch geen verschil tussen een MKII en type II of een 997.2?


Ik herhaalde alleen wat stellingen uit de posts erboven. Het ging niet om de schrijfwijze. Lees het anders eerst even.


Ik snap het ook niet. Maar misschien is dat juist het punt dat MarkS probeert te maken.


28 feb 2016 6:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekkere domme vraag
Je vraagt naar ervaringen: Ben van een 996 C4 mk1 naar een 997 4S mk1 gegaan. Wagens verschillen enorm. Bouwkwaliteit (rijbeleving) van een 997 is zoveel beter dat je m.i. echt van een heel andere auto kunt spreken. Of de meerprijs gerechtvaardigd is? Geen idee. Wanneer ik naar het prijsverschil kijk tussen jouw 997.2 uit 2011 en de aanschafprijs van de mijne uit 2007 dan zit daar best een leuke middenklasser auto tussen. Of je dat het waard vindt is een keuze die je zelf zult moeten maken. Ga eerst ff :drive:


28 feb 2016 9:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: lekkere domme vraag
als je dan toch wil veranderen http://ucl.porsche.de/ucl/plsql/nl/clie ... _=1&lnr_=5 :salut: :salut: :salut:

heel veel sterkte met het oplossen van een lekkere domme vraag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


28 feb 2016 11:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: lekkere domme vraag
Even tegenwicht bieden aan iedereen die zegt niet doen:
8 jaar jonger, minder km's, 60 PK meer (en dat merk je!), PDK (fan-tas-tisch en met niets te vergelijken), interieur veel moderner en wat mij betreft mooier en echt wel verschil in rijbeleving.

Maar ja zoals boxster550spyder al zegt: het heeft wrs al niets meer met ratio te maken... :wink:

Ga eens proefrijden en dan weet je of het je waard is, denk het wel :wink:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


28 feb 2016 11:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: lekkere domme vraag
Wat betreft de C4/C2 discussie, ik denk dat je het wel erg bont moet maken om een 997 S uit het spoor te krijgen. Het kan ook zijn dat ik niet objectief genoeg ben omdat ik uit een 964 kom.

De 4S is iets breder dan de S, of je dat mooier vindt of niet is een kwestie van smaak.
Ik vind de gewone "S" al erg breed van achteren en moet nu een stuk voorzichtiger de garage in/uit rijden.
Of het allemaal het geld waard is kun je alleen zelf bepalen.

Soms ben je gewoon aan iets anders toe.

Succes bij je beslissing.


28 feb 2016 13:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: lekkere domme vraag
Je koopt dan een 997 type 2, de tweede serie vanaf modeljaar 2009. Groot voordeel is dat deze auto technisch geen problemen kent. Dus geen modificaties nodig, gewoon fijn en zorgeloos rijden en 9 jaar nieuwer; als jet het geld hebt-------> doen!
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


28 feb 2016 19:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: lekkere domme vraag
tav het motor verhaal. in de mkII zit inderdaad een compleet nieuw blok met directe inspuiting. Tot voor vrij recent waren er geen motor problemen bekend. Inmiddels zijn er hier en daar enkelen die toch weer een scheur in cylinder wand ervaren. Op basis van iemand op dit forum die het zelf recent heeft meegemaakt ben ik daarop het internet gaan afstruinen en tot mijn eigen horror blijken zelfs de turbo(s) daar in zeer uitzonderlijke gevallen last van te hebben. dus nee, het "probleem" is nog niet helemaal opgelost. Maar vooralsnog staat het in geen verhouding tot het 996 plof probleem....time will tell!

(overigens zou ik wel even checken of deze 997 mkII al een keer een nieuwe brandstofpomp heeft gehad - die willen nog wel eens kapot gaan vooral op eerdere in de mkII serie)

And finally ben ik het volmondig met de stelling eens dat
1) een 997 een totaal andere auto/beleving is dan een 996
2) een PDK niet te vergelijken is met een handbak of automaat (en IMO leuker)
3) je vooral je hart moet volgen bij dit soort dingen want rationeel gezien moet je je 996 verkopen en een nieuwe opel Astra gaan halen..... :ass:

wat dan weer niet wegneemt dat we hier zeer graag fantaseren over auto's inruilen en nog mooiere Porsches ervoor terugkopen :)
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


29 feb 2016 21:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.