Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 8:57



Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Winterbanden
Nu het weer tijd wordt om de zomerbanden te wisselen vraag ik mij af hoe oud winterbanden mogen zijn indien ze op de juiste manier bewaard worden. Zijn DOT 2009 of DOT 2010 banden nu nog goed bruikbaar en betrouwbaar?


11 nov 2016 18:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Winterbanden
Men schrijft voor max 6 jaar en dan vervangen
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


11 nov 2016 18:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Winterbanden
Winterbanden, zou dat nog veel uitmaken in vergelijk met zomerbanden?











:^:


11 nov 2016 18:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Winterbanden
https://www.yahoo.com/news/truth-behind ... 32411.html

Afbeelding
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


11 nov 2016 18:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden
Ewout schreef:
Winterbanden, zou dat nog veel uitmaken in vergelijk met zomerbanden?:^:


Maak er maar grappen over, 't is best een serieus onderwerp... :wink:

Volgens de onafhankelijke autotest in Autobild / Autoweek nr 44 van 2016 (en dat is volgens mij ook de enige onafhankelijke test) die winterbanden onderling vergelijkt en daar ook één zomerband en een all season bij betrekt, zijn winterbanden alleen nuttig in de sneeuw.

De remweg op een droog wegdek was met die ene (!) zomerband 6 meter korter dan alle winterbanden.
Zelfs rijgedrag op nat wegdek, slalom en bochtgedrag presteerde die ene zomerband beter.....


Alleen in de sneeuw presteert de winterband beter, maar laten we eerlijk zijn: Wanneer ligt er hier in NL nu echt een lekker laag sneeuw op de weg? (dus niet in de berm en dergelijke)

RWS ruimt het meestal binnen no time op :wink:

Wij wisselen zelf in de winter trouwens met een smaller set wielen, maar daar zit dan een zomerband onder met meer dwarsgroeven.
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


11 nov 2016 19:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Winterbanden
Topic gaat (kennelijk) niet over de vraag of ze nuttig zijn maar hoe oud ze mogen zijn ...
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


11 nov 2016 22:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Winterbanden
Elferhenkie2 schreef:
Ewout schreef:
Winterbanden, zou dat nog veel uitmaken in vergelijk met zomerbanden?:^:


Maak er maar grappen over, 't is best een serieus onderwerp... :wink:

Volgens de onafhankelijke autotest in Autobild / Autoweek nr 44 van 2016 (en dat is volgens mij ook de enige onafhankelijke test) die winterbanden onderling vergelijkt en daar ook één zomerband en een all season bij betrekt, zijn winterbanden alleen nuttig in de sneeuw.

De remweg op een droog wegdek was met die ene (!) zomerband 6 meter korter dan alle winterbanden.
Zelfs rijgedrag op nat wegdek, slalom en bochtgedrag presteerde die ene zomerband beter.....


Alleen in de sneeuw presteert de winterband beter, maar laten we eerlijk zijn: Wanneer ligt er hier in NL nu echt een lekker laag sneeuw op de weg? (dus niet in de berm en dergelijke)

RWS ruimt het meestal binnen no time op :wink:

Wij wisselen zelf in de winter trouwens met een smaller set wielen, maar daar zit dan een zomerband onder met meer dwarsgroeven.


Stiekem even off-topic (sorry):
Dit verkondig ik al jaren, maar ik word niet geloofd. Ik ga dat blad gelijk kopen.


11 nov 2016 22:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden
PassieP schreef:
Nu het weer tijd wordt om de zomerbanden te wisselen vraag ik mij af hoe oud winterbanden mogen zijn indien ze op de juiste manier bewaard worden. Zijn DOT 2009 of DOT 2010 banden nu nog goed bruikbaar en betrouwbaar?


Net als voor zomerbanden: ligt aan de manier van opslaan, als ze droog en donker opgeslagen zijn geweest, geen droogtescheuren hebben, en echt zacht aanvoelen (een winterband voelt echt zacht aan) valt het best mee. zonlicht zullen ze weinig gezien hebben neem ik aan?
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


11 nov 2016 22:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Winterbanden
Elferhenkie2 schreef:
Alleen in de sneeuw presteert de winterband beter, maar laten we eerlijk zijn: Wanneer ligt er hier in NL nu echt een lekker laag sneeuw op de weg? (dus niet in de berm en dergelijke)


Je moet dat artikel nog een keer en iets beter lezen Henk. :wink:

Winterband presteert niet alleen beter op alle testen bij sneeuw (open deur) maar ook bij 3 vd 5 onderdelen op nat wegdek en bij de 2 onderdelen op nat die jij noemt waar de zomerband bovenaan staat daar scoren de top winterbanden nagenoeg identiek. Verschillen zijn daar te verwaarlozen.

Dus ik kan het ook omdraaien, de zomerband scoort alleen significant beter bij het remmen op droog.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


11 nov 2016 22:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden
Maar nog altijd scoort die ene zomerband onder de meeste omstandigheden in de winter beter dan dan al die winterbanden.

Tenzij er een laag sneeuw op de weg ligt......

Ik vind die 6 meter kortere remweg bij 100Km/h best belangrijk

Trouwens die ene Continental die goed remt op nat wegdek, doet het weer slechter bij aquaplaning en bochtaquaplaning.

Noem gewoon eens 1 winterband die overall dicht in de buurt komt van die ene zomerband?? :wink:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


Laatst bijgewerkt door Elferhenkie2 op 11 nov 2016 23:14, in totaal 1 keer bewerkt.



11 nov 2016 23:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Winterbanden
Volgens mij mag een band sowieso 8 jaar oud zijn. Maar zoals hierboven al is beschreven: het gaat meer om droogscheurtjes en de zachtheid. Als de banden geen droogscheurtjes vertonen en ze voelen zacht aan, dan zou ik zelf er geen problemen mee hebben om ermee te rijden ..


11 nov 2016 23:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden
Ik heb banden gezien (in NL) van nog geen 5 jaar oud met ernstige droogtescheuren. :oops:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


11 nov 2016 23:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Winterbanden
Autoweek winterbanden test 2016

Als we "kosten" niet meetellen bestaat de test uit 13 onderdelen waar de vergelijking met zomerband en 4S wordt gemaakt.

Zomerband scoort op 4 van de 13 onderdelen als beste maar alleen op het onderdeel remmen op droog duidelijk beter (dus slechts 1 vd 13). Bij de overige 3 onderdelen waar zomerband bovenaan staat is dat ex equo met de winterbanden.

Dan halen we nog even de sneeuw onderdelen eruit, omdat jij dat zo graag wil, maar dan blijft de verhouding nog 4 op 9 en 1 op 9. Want niet alleen op sneeuw maar ook op nat scoort de winterband duidelijk beter dan de zomerband en 4S (aquaplaning, bochtaquaplanning, remmen).

Het is dus maar net wat je eruit haalt (wil halen). Conclusie van autoweek is in ieder geval niet dat de zomerband onder de meeste omstandigheden in de winter de betere keuze is. Zoals jij wilt lezen.

En over de leeftijd en hoe die banden eruit zien. Lees dat artikeltje even van Matt Farah nav ongeluk Paul Walker. Optisch kunnen ze er ook best als nieuw uitzien. Geen zichtbare scheuren etc. Maar ze verliezen toch hun belangrijkste werking, betrouwbare grip. En daar kom je wss pas te laat achter. Ik zou het risico met banden van >6 jaar niet nemen. Zeker niet op dit soort wagens.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


11 nov 2016 23:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden
MarkS schreef:
A
Zomerband scoort op 4 van de 13 onderdelen als beste maar alleen op het onderdeel remmen op droog duidelijk beter (dus slechts 1 vd 13). Bij de overige 3 onderdelen waar zomerband bovenaan staat is dat ex equo met de winterbanden.




Bij de overige onderdelen waar er verschillende winterbanden bovenaan staan is dat ex equo met die ene zomerband (Uitgezonderd in de sneeuw)

Vergelijk eerlijk en pak alleen de beste winterband....
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


Laatst bijgewerkt door Elferhenkie2 op 11 nov 2016 23:37, in totaal 1 keer bewerkt.



11 nov 2016 23:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Winterbanden
Het is mooi dat men tijdens een test de grens op zoekt. Maar als het hard regent,
ijzelt, sneeuwt, rij ik super voorzichtig. Ik heb ruim 30 jaar een rijbewijs en heb
onlangs mijn eerste meters op een winterband gereden. En dat alleen omdat
mijn Cup 1 velgen met zomerbanden worden opgeknapt.

De winterbanden die er nu onder zitten zijn denk ik een jaar of 5 oud, maar daar
zit ik helemaal niet mee. Liggen altijd droog en donker opgeslagen.
En ik ga er geen 200+ mee rijden.
Het is zeker zo dat de kwaliteit van banden met de jaren achteruit gaat. Als
je qua prestaties tot het gaatje gaat, is dat zeker een dingetje. Doe je dat niet,
dan kun je er nog best lang mee doorrijden. Droogte-scheurtjes in de wangen
geven wel aan dat de band terminaal is.

Overigens wil ik niet zeggen dat winterbanden geen nut hebben. Met zomerbanden in de
sneeuw is glibberen en glijden, maar ik heb er nooit een probleem mee gehad.
Rustig aan doen en goed anticiperen.

Voor mijn dagelijkse auto was het een paar weken geleden tijd om 4 banden te
vervangen, ik heb voor het eerst gekozen voor een 4-seizoenen-band
(Vredestein Quatrac 5). Bij normale omstandigheden merk ik weinig verschil met
de Michelin's (zomerbanden) die er onder zaten. Hoe dat is in winterse omstandigheden
moet nog blijken, maar als ik de tests moet geloven zijn ze bijna net zo goed als 100%
winterbanden.

Tot zover mijn aandeel in de jaarlijkse landelijke discussie over zomer/winterbanden.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


11 nov 2016 23:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Winterbanden
Elferhenkie2 schreef:
MarkS schreef:
A
Zomerband scoort op 4 van de 13 onderdelen als beste maar alleen op het onderdeel remmen op droog duidelijk beter (dus slechts 1 vd 13). Bij de overige 3 onderdelen waar zomerband bovenaan staat is dat ex equo met de winterbanden.




Bij de overige onderdelen waar er verschillende winterbanden bovenaan staan is dat ex equo met die ene zomerband (Uitgezonderd in de sneeuw)

Trek daar nu eens een conclusie uit.....


Ik hou er mee op Henk want je leest het artikel niet alleen selectief/slecht maar m'n post ook.
Volgens mij is m'n conclusie ook duidelijk namelijk.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


11 nov 2016 23:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden
MarkS schreef:
op nat scoort de winterband duidelijk beter dan de zomerband en 4S (aquaplaning, bochtaquaplanning, remmen).


Dit is dus niet waar, dit is lood om oud ijzer, hier (nat wegdek algemeen) presteren de continental winterband en de zomerband bijna even goed.

Ja er is wel een andere winterband die beter scoort op aquaplaning en weer een andere op bochtaquaplaning, maar laten we ons beperken tot de beste uit de test. Je kunt niet steeds wisselen van merk winterband omdat de één het beter doet dan de andere in bepaalde omstandigheden :wink:


Tot slot: Die 6 meter langere remweg bij droog wegdek voor de beste (!) winterband, weegt veel zwaarder dan die minimale tekortkomingen van de zomerband bij aquaplaning, bochtaquaplaning en remmen op nat wegdek.
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


11 nov 2016 23:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Winterbanden
Hier moest ik ook meteen aan denken :!:
MarkS schreef:
https://www.yahoo.com/news/truth-behind-caused-paul-walkers-195132411.html

Afbeelding

.
.
Bob C4 schreef:
De winterbanden die er nu onder zitten zijn denk ik een jaar of 5 oud, maar daar
zit ik helemaal niet mee. Liggen altijd droog en donker opgeslagen.
En ik ga er geen 200+ mee rijden..

Of het nu om zomer of winterbanden gaat, ik wil hard(er) kunnen rijden wanneer dit kan en wanneer ik dat wil. Ik wil dan niet moeten nadenken hoe oud m'n banden zijn en het daarom maar laten omdat ze 6,7,8 jaar zijn. Daarbij een klapband met 130km of met 200km heb ik liever in beide gevallen niet. 130km kan hard genoeg zijn als het fout gaat....
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


12 nov 2016 0:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Bericht Re: Winterbanden
Wat er ook geadviseerd wordt mbt levensduur, ik gebruik geen oude banden. Lang geleden een klapband gehad met 220km/u: gelukkig een achterband maar het viel niet mee om er zonder kleerscheuren vanaf te komen.
_________________________________________
Do I look like I give a damn?


12 nov 2016 0:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Winterbanden
Ik bekijk het liever in de praktijk, liever een band van 8 jaar oud zonder droogtescheuren die echt vers aanvoelt dan een band van 4/5 jaar oud (of jonger zelfs) met droogtescheuren.
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


12 nov 2016 0:29
Profiel
Bericht Re: Winterbanden
Zo zie ik het ook :thumleft: Kijken voelen ruiken en je niet blindstaren op nummers.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor THT data op voedingsmiddelen.
Die data zijn dan overigens weer wel interessant als je iets wilt kopen of verkopen :mrgreen:


12 nov 2016 1:47
Bericht Re: Winterbanden
AlexPorsche schreef:
Wat er ook geadviseerd wordt mbt levensduur, ik gebruik geen oude banden. Lang geleden een klapband gehad met 220km/u: gelukkig een achterband maar het viel niet mee om er zonder kleerscheuren vanaf te komen.


Dat lijkt me een zeer beangstigende ervaring :shock: .
Maar op winterbanden zou ikzelf nooit veel harder rijden dan de wettelijk op de openbare weg toegestane snelheden . Op zomerbanden trouwens ook niet :mrgreen: Op het circuit zou ik er verse slicks onder zetten.


12 nov 2016 1:52
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: Winterbanden
Marquez93 schreef:
Zo zie ik het ook :thumleft: Kijken voelen ruiken.....

8) :wink:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


12 nov 2016 2:09
Profiel Facebook 
Bericht Re: Winterbanden
:oops: .......... :mrgreen:

Pervert :?: :mrgreen:


12 nov 2016 2:12
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Winterbanden
En dat voor iemand van 99! :mrgreen:

Ik dacht gisteren, ik gooi eens een knuppeltje in het hoenderhok, succes gegarandeerd..... :wink:


12 nov 2016 8:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 151 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.