Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

30 jan 2017 14:23

Hallo,

na o.a. 997 4S cabrio rij ik nu > 1 jaar in Macan S diesel, en ben er zeer tevreden over! verbruik is ongekend laag en onderhoudskosten nagenoeg nihil. Tot op de dag van vandaag veel complimenten over het uiterlijk.
De auto wordt steeds "kleiner" voor het gevoel na wat maanden sturen.
Dit is de beste all-in auto die ik heb mogen rijden.

Dit soort auto's zijn fantastisch maar natuurlijk nooit te vergelijken met een 981S of 997 4S...kansloos.
Heb je ook de diesel overwogen? veel verfijnder en rustiger dan de benzine!

Macan met wat toeters en bellen komt erg dichtbij de prijs van een Macan S - is de S toch wat volwassener en krachtiger.
Acceleratie is echt waanzinnig!

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

30 jan 2017 15:45

Ga eens een tijdje rijden met een full size Range Rover, dan is zo'n Macan maar een kleintje.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

30 jan 2017 19:37

Ewout schreef:Ga eens een tijdje rijden met een full size Range Rover, dan is zo'n Macan maar een kleintje.


:mrgreen:

@Porsche RBS: momenteel is de grootte van de auto nog meer wat me bezig houd dan de motor. Als ik daar uit ben dan ga ik een diesel wel serieus overwegen. Wordt het wel een tweede handse, gezien de meerprijs nieuw.
De tegenkandidatuur is echter sterk en qua omvang beter passend bij mijn wensen: GLA 43 AMG en Countryman JCW. Beide uiteraard als de upgrades verkrijgbaar zijn. :D

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

19 maart 2017 19:57

Hallo allemaal.
Dan zal ik maar de eerste zijn met een 2.0 Macan.
Ik heb in totaal 3 Audi's gehad, de 1e een A6 Avant V6, 7 jaar gehad, prima bak. Hierna voor 4 jaar een A4 Avant 1.8T met 193 pk en Multitronic. Ook helemaal niets mis mee en als laatste 7 jaar een A4 Allroad 2.0 TFSI, 211 pk. S-tronic. De laatste gekocht vanwege het uiterlijk. Ik vond deze heel mooi en heel dik in de opties, maar heel veel gezeur gehad met trillingen in de wagen agv de wegkrachten, dwz, niet echt ronde banden. Uiteindelijk door een goede bandenboer vrijwel opgelost.
OK, nu de Macan. Sinds de intro altijd een mooie auto gevonden maar even boven de begroting. In januari begon het weer een beetje te kriebelen en uiteindelijk keuze gemaakt tussen een nieuwe "volle" MB GLC250 of de Macan 2.0. In Leusden kwam een half jaar oude Lavagrijze 2.0 vrij met bijna 13k op de teller, oa 19" Macan turbo velgen, standaard zwart interieur, memo voor bestuurder, spiegelpakket, lichtpakket, Bi-Xenon+, PASM, Bose surround, elektr. wegklapbare trekhaak (voor boottrailer) navigatie, parkeersensoren v&a, stoelverwarming, sporteindpijpjes en klasse V alarm. Kortom niet echt "full options". Maar die neus......! Die heupen en achterkant....! Eigenlijk was ik al overtuigd. Ik liet de nieuwe GLC vallen en koos voor de door de dealer "gebruikte" Macan 2.0. Na de proefrit was ik overtuigd, behalve evt winterbanden. Ik heb besloten de gemonteerde zomer Michelins in te ruilen voor all-seasons van Good-Year. Totaal geen ervaring met all-seasons maar de gok gewaagd. Na ca twee weken begon ik een lichte trilling in de auto te ontwaren. Gezien mijn ervaring met de Allroad had ik m al weer zitten. Terug na Leusden, mijn ervaringen uitgelegd en de auto s'middags weer opgehaald. Probleem helaas niet opgelost. Valt binnen de toleranties. Jaja...... Geen genoegen mee genomen. RV blijkt 60 Nm te hebben en de andere drie banden tussen de 40 en 20 Nm. Uit de ervaring moet RV wel de boosdoener zijn. Na enig gehakketak wordt er volgende week weer naar gekeken en evt een of meerdere nieuwe banden eronder. Afwachten dus.
Vwb de auto zelf: Met 252 pk en 370 Nm kom ik tot nu toe helemaal niets te kort, zeer zeker niet in de sportstand. In normale stand nodigt de auto niet uit tot "scheuren", in tegendeel. De auto is stil, best comfortabel met stalen veren en de schokbrekers in comfort stand. Bij rustige rijstijl tot nu toe zuinig (1:10.5) Stuurt vrij direct. Redelijk goed zicht rondom en voor 4 volwassen ruim genoeg. De standaard stoelen met Alcantara en "plastic" vind ik zozo, de zitting te kort en weinig zijdelingse steun. Na veel verstel eindelijk een redelijk goede zitpositie gevonden. Als de keuze er was geweest zou ik voor de 14 voudig verstelbare, leren sportstoelen gaan voor meer steun, lendensteun en zitlengte verstelling. Voor zoveel geld is de standaard auto erg kaal. Standaard Halogeen.........! De Bose surround speakers klinken redelijk maar slechter dan de evenwichtige B&O in de Audi.
Kortom: Ik vind de auto mooi, heel mooi, zonder schreeuwerig, patserig of protserig te zijn. Had nog mooier, beter of voller kunnen zijn maar dat is niet zo. Nu er maar van uit gaan dat de trilling wordt weggewerkt, anders ligt er weer een nieuwe uitdaging. Tot zover mijn eerste ervaringen met de 2.0 Macan.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

19 maart 2017 20:10

Leuk om te lezen en hopelijk wordt het trillingprobleem opgelost. Kan je aangeven wat de waarde Nm onhoudt?
Voor wat betreft de verstelbaarheid van de stoelen: zelfs bij 14-voudige (in een Boster s) duurde het bij mij even eer ik de juiste zitpositie had gevonden. Ik heb nu een Macan besteld met de 8-voudige. Als ik al iets zal gaan missen dan is het de beenverstelling.

Veel :drive: plezier.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

19 maart 2017 20:22

Hallo Brulaap;
Leuk dat je reageert. Wegkrachten, dus de "invering" van de band wordt uitgedrukt in Newton meters. Hoe hoger deze waarde hoe groter het "sprongetje" is dat de band maakt en dus trilling veroorzaakt.
Niet te verwarren met balanceren met het gewichtje. Er is geen enkele band die exact rond is. Op bijv. een Hunter balanceerapparaat kan een goede bandenboer een velg/band combi redelijk stil krijgen door de band net zolang te verdraaien op de velg dat een zo gunstig mogelijke waarde wordt verkregen. Het bouwjaar van mijn vorige Audi, (A4, A6 met stalen veren, en de A5) waren extreem gevoelig voor deze wegkrachten. Nieuwe banden, nieuwe draagarmen en rubbers, het probleem is zeer matig onderkend door Pon en Audi. Afhankelijk van de goodwill van de dealer was je dus wel.
Vwb jouw bestelling van de 8-voudige verstelling: Kun je nog een verandering hier in aanbrengen? Is echt aan te bevelen. Kost een beetje!! Ik ben niet heel lang, 1.83, maar ervaar de standaard zitverstelling als tekort. Heb je een nieuwe besteld? Wauw, :res: Gefeliciteerd man.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 maart 2017 14:33

Als Cayenne en Panamera rijder is de grootte van de Macan geen issue voor mij. Ik heb de 2.0 een dag gehad als leenauto, en vond hem vooral op motorisch vlak erg tegenvallen. Helemaal geen Porsche gevoel, in tegenstelling tot mijn Panamera S (V8) en Cayenne Diesel S (ook V8).

Je hebt bij dit soort auto's naar mijn mening meer vermogen nodig om een verschil te maken met een normale audi etc. Ik zou dus altijd voor de 6 cylinders gaan, je koopt tenslotte een Porsche, en helemaal als je van een Cayman GTS afkomt.

Wel viel me positief op dat de Macan heel goed stuurt, kleiner en lichter is. Ik zou zeker de uitgebreide sportstoelen nemen. En verder nooit rijden in de laag stand van de luchtvering, dat vind ik niet echt comfortabel. Ik neem aan dat hij ook gewoon snelheidsafhankelijk omlaag gaat. Heb ik niet op gelet. Bij mij staan ze altijd in comfort stand.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 maart 2017 19:42

Leuk dat hier bijdrages blijven komen!
Heb op mijn verlanglijstje met hoofdletters gezet 'De Macan is te groot Porcay!' en daar blijf ik bij.
Wel jammer, want in dat segment zijn diverse mooie kandidaten (Range Rover Velar, Alfa Stelvio, Jagua F-pace). Allen te groot....... :roll:
Verder ben ik ook tot de overtuiging gekomen dat indien ik toch zo gek ben om wel iets in die omvang te kopen de motor echt moet voldoen, in alle opzichten. :| dat betekent: geen Macan 2.0 :?

Kleinere segment zitten ook leuke auto's. Veelal heel andere klasse, maar ik hecht meer aan 'overall satisfaction' dan persé Porsche. Kandidaten in oplopende waarschijnlijkheid: Subaru VX, Jeep Compass, Audi Q2, BMW X1, Mercedes GLA en MINI Countryman. Bij alle auto's gaat het om de recente facelift, nieuwe aanschaf, de krachtigste motorisering en full options. 8)

Woensdag ga ik in een BMW X1 xdrive25i rijden. Toevallig dezelfde motor en platform als de MINI Countryman JCW. Leuke test dus. :wink:
Laatst bijgewerkt door Porcay op 20 maart 2017 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 maart 2017 20:00

Als kleiner alternatief voor Macan, RR, AR: Smart Brabus :mrgreen:

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 maart 2017 20:05

@brulaap: zoek eigenlijk de Aston Martin versie van de Toyota IQ. De Cygnet, maar dan wel nieuw natuurlijk....... :ba:

Jammer genoeg kon je die alleen kopen als je al een grotere AM had......

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 maart 2017 21:58

Aan het formaat wen je snel. En wat knap van Porsche is dat ze helemaal niet groot voelen met rijden.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 maart 2017 23:14

Porcay schreef:@brulaap: zoek eigenlijk de Aston Martin versie van de Toyota IQ. De Cygnet, maar dan wel nieuw natuurlijk....... :ba:

Jammer genoeg kon je die alleen kopen als je al een grotere AM had......

Volgens mij kwamen ze daar later van terug en kon 'Jan Modaal' m ook kopen (voor 50k...)

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 maart 2017 23:18

Recent ook per toeval proefgereden met een Macan 2.0 en dat bevoel mij prima. Voldoende vermogen en heel stil dus fijne reisauto. Stuurt ook super. Wil ik meer vermogen en nog sportiever rijden dan pak ik de cayman S wel. Dus Macan 2.0 besteld. Nu ca 6wkn wachten.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

15 aug 2017 19:40

Hier ben ik weer. Inmiddels een paar maanden en een kleine 7000 kilometer verder. Mijn Macan 2.0 doet het prima, om maar meteen met de deur in huis te vallen. In den beginne gezanik over de nog steeds aanwezige trillingen in de auto. Ik heb mij erbij neergelegd en accepteer het. In het kort: ik ervaar lichte trillingen onder in de auto bij snelheden vanaf ca 60 km tot oneindig. Het zijn originele all seasons, 19" op Macan turbo velgen. Inmiddels in verscheidene nieuwe Macan's en een Cayenne gereden, ook met luchtvering, en die trillen ook! Het is een product eigenschap en daar moet ik het mee doen. Trimmen (iets afslijpen van het loopvlak om de band/velg combi echt rond te krijgen) van de banden heeft maar iets geholpen. Misschien ben ik wel te gevoelig hiervoor. Nu terug naar mijn ervaringen: Zoals gezegd de 2.0, 252 pk, 370 Nm. Nog steeds geen moment tekort gekomen en dat tegen redelijk benzineverbruik, gem. 1:10,5 aan de pomp bij een volle tank. De standaard 8-voudige stoelen met geheugen voldoen goed, dat is het. Achteraf toch liever de 14-voudige gehad om de langere zitting en de lendensteun. Ook een beetje spijt van het niet hebben van leren bekleding. Blijft voor mij toch heel fijn. Soms maak je keuzes en dan moet je dit accepteren. Het PASM doet het leuk, de auto wordt heel fel in de sport stand en de schokbrekers gaan een tandje harder en desnoods heel hard, fijn op de autobahn. Bi-Xenon is een vereiste en de bochtverlichting is heel fijn. Wegligging en met name het bochtenwerk bij nat en droog is wat mij betreft goed maar merk wel degelijk de all seasons. Misschien bij aanschaf van een nieuwe set toch maar gaan voor een extra set met winterrubber en echte zomerbanden. De auto is stil, erg stil. Afwerking op hoog niveau maar op kleine dingetjes weer iets minder doordacht als bij mijn vorige, volle A4 allroad. Ik bemerk wel overeenkomsten in het rijden tussen deze twee auto's, niet zo gek want het onderstel, ja ik ga vloeken, komt toch echt behoorlijk overeen met elkaar. Het zicht rondom ervaar is als redelijk, met name de dikke voorspatborden laten je een beetje in het ongewisse over de breedte, en dat is ie! Ik heb regelmatig een boot op trailer van 1850 kg achter de auto en daar heeft de Macan geen moeite mee. Hij blijft stabiel en de schokbrekers een standje harder doet m goed. Over de Bose surround speakers ben ik prima te spreken en geeft heel veel geluid, lage tonen en veel hoog. Is gelukkig heel goed af te regelen. Navi werkt heel goed en intuïtief. Ik kan eigenlijk niets negatiefs over de auto roepen, misschien het uitlaat geluid, of beter, het ontbreken daarvan. Is wel weer zo rustig voor de buren. Kortom: ik ben dik, dik tevreden.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

15 aug 2017 19:55

Help, wat is een DD?

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

15 aug 2017 21:00

wnn376694 schreef:Help, wat is een DD?


Een Daily Driver; je dagelijkse auto :salut:

Overigens mooi verhaal :thumleft:
Laatst bijgewerkt door Porcay op 15 aug 2017 23:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

15 aug 2017 21:01

DD = Daily Driver

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

15 aug 2017 21:02

of een goed gevulde ... :mrgreen: :mrgreen:

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

15 aug 2017 22:23

Tnx. Helemaal duidelijk. :cheers:

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

15 aug 2017 23:44

Mooi en duidelijk verhaal,bedankt hiervoor....zelfde soort 1ste indruk (gebaseerd op 1 weekend... :P )... :res: :cheers: :drive:

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

20 aug 2017 21:29

Om even op dat trillen terug te komen (en toekomstige Macan-rijders niet af te schrikken): eind april is mijn GTS afgeleverd (met zomerbanden en inmiddels +12000km gereden) en ik heb geen enkel last van trillingen (iets waar ik altijd zeer goed op let en mij anders ook zeker aan stoor).

Wat mij wel opvalt:
"Hikje" bij ongeveer 2000rpm en, ondanks dat in 99% manueel schakel, pas bij stilstand de bak naar de 1e versnelling teruggaat. Brandstof verbruik is wel wat hoger dan ik verwacht had, maar de funfactor is er niet minder om.

Uiterst tevreden over (tov voorgaande 981S):
Vermogen en acceleratie; scheelt 0,2sec tot 100kmh
Wegligging; merkt bij snelle bochten wel het hogere gewicht
Sportuitlaat (=standaard); minder brul-geluid
PASM en luchtvering; lekker stevig
8-voudig verstelbare stoelen met alcantara; zitten prima
Comfort op lange ritten (+1000km)
Kofferruimte :mrgreen:
Minder opvallend (sommige opdrachtgevers weten niet eens dat het een P is :thumleft: :scratch: )

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

10 dec 2017 17:50

Vandaag de eerste echte ervaring met de Macan (met winterbanden) in de sneeuw opgedaan. Wat een grip bij wegrijden (zelf bij "dijkje op"); beetje onderstuur (lag ook aan de snelheid :D ); wat gas erbij bij uitkomen bochten en beetje driften :D :thumleft: .

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

10 dec 2017 20:21

staat ie niet eens in een verwarmde garage onder een hoes en aan de acculader :mrgreen:
wel geslaagd model misschien iets voor in de toekomst :thumleft:

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

10 dec 2017 22:18

De vorige wel (981S); deze niet. Wordt hier thuis al de sneeuw- en baggertractor genoemd :mrgreen:

Re: Ervaringen met de Macan 2.0? Geïnteresseerd!

26 jan 2020 19:53

Al weer 2 1/2 jaar na mijn laatste post en ik heb mijn 2.0 Macan nog steeds. Inmiddels een goeie 47k op de teller en nog steeds dik tevreden. De trillingen die ik had voel ik gelukkig niet meer, kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik ben met de Macan vorig jaar toch even langs JD in Lochem geweest. Ik kon het niet laten en gelukkig maar. Van de standaard 252pk en 370 Nm naar ca 320 pk en 450 Nm. Geloof me, dat is een wereld van verschil en al helemaal in de sport-stand. Man, wat een giftige kikker wordt het dan, heerlijk. Geadviseerd wordt om 98 benzine te tanken wat ik nu met dat E10 gezeur niet eens erg vind. Ik tank nu vrijwel altijd V-Power (E5 98 ron) wat me erg goed bevalt. Ik rij het meest korte afstanden wat in een verbruik resulteert van over-all 1 op 10,5 a 11. Ik ben hier dik tevreden over. Op de langere rit, ca. 60 km, op de CC binnen de snelheidsgrenzen loopt ie zomaar 1 op 14. Ga ik spelen met het gas, bijvoorbeeld in Duitsland, dan wordt het een ander verhaal maar dat mag. Grappig verhaaltje; afgelopen zomer in Duitsland bij een Mustang GT 5.0 aanhaken die dus niet harder ging dan zijn begrensde 250. Daar liep ik dus zo voorbij met een 2.0!
Nog een dingetje wat mij wel opviel is de service interval. Na een servicebeurt wil de auto steevast na max. 17000 km weer een beurt. Vergeleken met de Audi's, elke 30.000 km of 2 jaar wel opvallend.
Ik kijk nog wel eens naar de nieuwe S, dat 6 cilinder geluid, prachtig, maar met al dat gedoe over CO2 enzo lijkt me dit nu helemaal een slechte investering te worden. Misschien maar wachten op een Macan hybride?
Plaats een reactie