Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 13:01



Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Ervaringen eerste jaar Boxster 981 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 GTS
Omgeving Maastricht
Bericht Ervaringen eerste jaar Boxster 981
De Boxster 981 heb ik nu goed een jaar in bezit en deze had bij aanschaf iets meer dan 4.000 km op de teller. Afgelopen jaar zijn daar nog eens 14.000 km bijgekomen. Een groot deel van deze kilometers zijn gereden in de Alpen, Dolomieten, Eifel en Ardennen. Tijd dus voor een eerste terugblik van met name de “toeters en bellen”. Als trouw lezer van het Porsche Forum wil ik graag een bijdrage aan het forum leveren en misschien dat mensen die een Boxster aan het zoeken zijn of nog twijfelen over de aanschaf van een Boxster iets aan mijn ervaringen hebben.
Daar gaat ie:

PCM.
Navigatie werkt prima, maar het programmeren van een route is nogal omslachtig. Jammer dat Porsche geen mogelijkheid aanbiedt om een op de PC uitgezette route te kunnen laden in de navi. Zou voor een auto die voornamelijk gebruikt wordt om toertochten mee te rijden toch een aardige feature zijn. Voor het rijden van een vooraf uitgezette route maak ik daarom nog steeds gebruik van een Garmin Zumo in combinatie met Basecamp. Voor andere functies, zoals bijvoorbeeld DAB, moet weer extra betaald worden om deze te ontgrendelen. Heb ik dus (nog )niet gedaan.
De harde schijf waarop de MP3’s zijn geladen is één keer vastgelopen maar kon eenvoudig weer worden gereset en deze heeft daarna geen problemen meer opgeleverd. Telefoonfunctie werkt goed, maar aan de bedienknopjes moet je wel wennen.

PDK.
Ik heb vooraf lang getwijfeld tussen de handbak of PDK. Uiteindelijk toch schoorvoetend voor een auto met PDK gekozen. Na één jaar rijden kan ik niets anders concluderen dat deze goed bevalt. De bak schakelt zoals bekend razend snel. Levert deze bak ook rijplezier op? Ja absoluut. Meestal gebruik ik de bak in de handstand en het schakelen met de flippers achter het stuur is wel spectaculair. In combinatie met de sportuitlaat levert dit auditief vuurwerk op. Rijdend in de file, of als je gewoon eens relaxed wilt cruisen, is de automatische stand ook wel zo prettig. Is de PDK dan te prefereren boven de handbak? Daar ben ik nog steeds niet uit. Ik kan me goed voorstellen dat je van een handbak ook heel gelukkig wordt.

Sport Chrono.
Leuk klokje. Voor de rest totaal overbodig . Op de openbare weg zelfs grotendeels onbruikbaar. Ik kan me wel voorstellen dat het Sport Chrono pakket in combinatie met een “S” en op het circuit wel toegevoegde waarde heeft. De 2.7 heeft m.i. echter te weinig vermogen om hier een zinnig voordeel uit te kunnen halen.

Sportuitlaatsysteem.
Had ik niet voor willen kiezen, maar zat er nu eenmaal onder. Maar ik zou het nu absoluut niet meer willen missen. Het geluid is fantastisch. Voor de meer introverten onder ons misschien wel iets te veel van het goede.

PASM.
Helemaal geweldig. Comfortabel op langere ritten en tegelijk sportief. Het onderstel is qua vering en demping van wereldklasse. Valt niet of nauwelijks te overtreffen.

Stoelverwarming.
Onmisbaar, vindt mijn vrouw.

PDLS.
Ik rij heel weinig in het donker. Voor mij dus geen absolute noodzaak. Als ik het vergelijk met het licht van mijn VW Passat is het wel een hele klasse beter.

Dan de 2.7.
Tussen de 2000 en 4000 toeren is de auto elastisch genoeg om relaxed mee te rijden. Zelfs in scherpe hairpins kan in de 2e versnelling worden gereden. De “schop in de rug” is echter afwezig. Zelfs bij terugschakelen naar de 1e versnelling is nooit sprake van een brachiale versnelling.
Vanaf 4000 toeren komt er meer leven in de brouwerij en vanaf 6000 toeren is het feest in volle gang. De auto is snel en zelfs sneller dan je op het eerste moment denkt. Als ik het vergelijk met een motor doet het karakter van de 2.7 mij denken aan een 600 of 750 CC viercilinder motorfiets. Snel, maar in vergelijking met een 1000 CC moet er harder worden gewerkt. Ik denk dat het karakter van de 3.4. meer vergelijkbaar is met dat van een 1000 cc. Beide hebben hun charme en in de praktijk, op een bochtig traject, zal de 2.7 waarschijnlijk weinig toegeven op een 3.4. Mocht je twijfelen aan de “push” van de 2.7 dan zou ik zeker proefrijden in de “S”. Voor mij is de 2.7 echter voldoende. Alleen voor de dolle 5 minuten per jaar, ik ben inmiddels de 60 al gepasseerd, zou meer vermogen welkom zijn.
Kortom ik ben meer dan tevreden over de Boxster en dan heb ik het nog niet eens gehad over de praktische bruikbaarheid. Er kan namelijk meer dan voldoende bagage mee voor een roadtrip van twee weken. En dat is het argument geweest om mijn vrouw over de streep te trekken.


68557
68558


Laatst bijgewerkt door Gebe op 31 jan 2017 14:47, in totaal 2 keer bewerkt.



31 jan 2017 13:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
" En dat is het argument geweest om mijn vrouw over de streep te trekken."

het meest belangrijke heb je dus als eerste gedaan, niet geheel onverstandig :mrgreen: :mrgreen: heel mooi verhaal met duidelijke persoonlijke ervaring. velen op dit forum zijn te vergelijken met jou en hoe jouw auto zich gedraagt, bevalt, en eventuele aanbevelingen zijn. er zullen er dus velen gelukkig met jouw bevindingen zijn, ondanks dat een ieder zijn eigen persoonlijke smaak heeft. het verhaal valt bij mij in ieder geval goed in de smaak. veel plezierige tochten nog gewenst.
_________________________________________
Picasa album


31 jan 2017 13:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Leuk verhaal. Nu nog een paar foto's erbij.... :thumleft:
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


31 jan 2017 14:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Helemaal goed.

Fijn dat je deze bevindingen deelt. Ik denk ook dat er velen zijn die, buiten die "dolle 5 minuten" het vermogen van de S versie niet zullen missen.


31 jan 2017 14:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Mooi verhaal, kan eigenlijk alleen maar bevestigen wat ik lees.

ik kom van een 986 S, dus was erg terughoudend over de "gewone" 2.7 981, maar hier na iets meer dan 1,5 jaar ook zeer tevreden (ook over het brandstofgebruik, gemiddeld 9L op 100 km).


31 jan 2017 16:57
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Hartstikke leuk en herkenbaar verhaal. Ik denk al veel met weemoed terug aan mijne. Veel rijplezier :drive:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


31 jan 2017 19:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Goed verhaal! Geeft een duidelijk inzicht in de 981. Mooi dat je het hier deelt
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


31 jan 2017 20:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Macan S
Bergambacht
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Leuke en bovenal nuttige bijdrage, bedankt.
Leest ook nog eens goed weg.


31 jan 2017 20:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Misschien geen S maar hij zit wel goed in de leuke opties. Goed verhaal.

Bij de 981/991 kan het sportchrono klokje tenminste nog de tijd weergeven. Bij de 987/997 is het alleen een stopwatch. Dat ze daar geen modificatie voor hebben is jammer (ik heb er wel eens naar gezocht)


31 jan 2017 21:07
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Mooie recensie van de voorzieningen van je Boxster.
Herkenbaar op behoorlijk wat punten (ook voor de 981 Cayman), met persoonlijke nuances.
Ben zelf na de 2.7 wel al weer twee jaar (weer) blij met de 3.4; toch wel een verschil (waarbij ik ook altijd van de 2.7 genoten heb hoor :D )
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


31 jan 2017 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
991 C2C / ex 997 4S / ex 981 GTS / ex 993 4S / ex. 991 C2S / ex Boxster S
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Bedankt, erg nuttige info Garmin icm basecamp, ik mis ook de mogelijkheid om routes te kunnen downloaden. De sportuitlaat is idd super, scheelt niets in snelheid maar o zoveel in geluid. PASM heb ik jammer genoeg niet, maar eerlijk is eerlijk, het standaard onderstel bevalt mij ook goed.

Ik heb zelf ook proef gereden in de 2.7, reed echt heerlijk. Maar ik miste mn wat trekkracht van onderuit, vandaar toch maar voor 3.4 gegaan.

Heel veel plezier nog met je 981, een heerlijke rijdersauto


01 feb 2017 2:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 981 GT Zilver
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Mooi verhaal en je gebruikt de 981 om echt te genieten en niet om er alleen naar te kijken.
Ik heb zelf de 3,4 S met de Carnewal uitlaat omdat ik de PSE niet heb en hier goede recensies oer waren en die kloppen wat mij betreft..

Wat betreft de navigatie zit bij mij nog de 2012 versie er op en omdat ik de 981 in sept heb aangeschaft wil ik wachten op de nieuwe versie en ben benieuwd hoe dat werkt en weten wanneer die uitkomt voor 2017.

Hoe zat je met je bagage want ben opzoek naar een kofferset of uitvinden om zoveel mogelijk spullen mee te kunnen nemen in de voor en achter boot en misschien heb je of andere nog een tip en een rek achterop zal hem niet worden :ba: .

Veel plezier en ng vele km
_________________________________________
Loop nooit in de pas van andere maar volg je eigen pad!


01 feb 2017 2:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
ik heb zelf een perfect passende kofferset van Roadsterbag, gekocht voor de 986, maar past ook in de 981 (met nog wat ruimte over voor wat slipjes her en der :twisted: )


01 feb 2017 11:49
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Goed en nuttig verslag!
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


01 feb 2017 13:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Leuke review, mooie Boxster :thumleft:
_________________________________________
Less is more !


01 feb 2017 16:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S (987) 3.2 handbak
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Octaaf schreef:
Misschien geen S maar hij zit wel goed in de leuke opties. Goed verhaal.

Bij de 981/991 kan het sportchrono klokje tenminste nog de tijd weergeven. Bij de 987/997 is het alleen een stopwatch. Dat ze daar geen modificatie voor hebben is jammer (ik heb er wel eens naar gezocht)


hier nog een, dat is echt erg jammer inderdaad. Ding is nu volstrekt nutteloos.


01 feb 2017 17:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Nutteloos maar dan wel op een mooie manier!


01 feb 2017 19:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
eigenaar Hanzetechniek
harlingen
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
ik heb net de 2.7 ik ben benieuwd naar de rij ervaring dit komende jaar
tot nu toe bevalt me heel goed
_________________________________________
het hebben van de zaak is ????


01 feb 2017 20:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 981 GT Zilver
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Zie een klip aan de ventilatie rooster hangen wat een beetje zonde is in mijn optiek .
Ik zelf een Pro clip die bij de pook bevestigd kan worden zonder te schroeven en eventueel daar op een houder op te monteren.
Misschien een tip en is voor meerdere merken en modellen voor Porsches te bestellen .
Het is maar een tip die het interieur er niet minder op maakt
_________________________________________
Loop nooit in de pas van andere maar volg je eigen pad!


02 feb 2017 3:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
leuk verhaal!
Maar Sport chrono is meer dan een klokje en lap timing opties.
een van de belangrijkste redenen om het te nemen is dat je een direct gaspedaal krijgt. zonder sport chorno geen sport knop ;) en een langzaam reageren gas pedaal!

gas respons is echt een wereld van verschil in mijn 987 R met sport mode aan. een must voor als je sportief rijd!
_________________________________________
Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD


02 feb 2017 5:49
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Daar is een oplossing voor. Sprintbooster. Heb het sinds kort in mijn auto geïnstalleerd. De laatste versie is erg goed naar wens af te regelen.


02 feb 2017 9:34
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
skeijmel schreef:
leuk verhaal!
Maar Sport chrono is meer dan een klokje en lap timing opties.
een van de belangrijkste redenen om het te nemen is dat je een direct gaspedaal krijgt. zonder sport chorno geen sport knop ;) en een langzaam reageren gas pedaal!

gas respons is echt een wereld van verschil in mijn 987 R met sport mode aan. een must voor als je sportief rijd!


Ik weet niet hoe dit bij een 987 zit maar bij een 981 is er altijd een Sport knop. Met Sportchrono komt daar een 'Sport Plus' knop bij.


02 feb 2017 10:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
ah ik zou misschien een beetje mis kunnen zitten op gas pedaal vlak ;) maar sport plus is dan toch nog essentieel voor volledige controle over de pdk versnellingsbak?!
_________________________________________
Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD


02 feb 2017 12:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Cayman 718 GTS
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Met Sport Chrono pakket krijg je er een Sport Plus knop bij. Als deze wordt ingedrukt schakelt het PASM (meeruitvoering) in de sportmodus voor een strakkere demping en directer insturen. Het PSM grijpt later in. Ook wordt de tussengasfunctie geactiveerd. Heb je dan ook nog een PDK krijg je er launch control bij en schakelschema circuit. Sport Chrono bevat ten slotte de dynamische versnellingsbaksteunen. Conclusie: Sport Chrono is iets meer dan een klokje...
In de 981S met Sport Chrono merk je echt een verschil kan ik uit ervaring zeggen. En dat klokje...'t minst interessante van het pakket dat voor mij een must have is.


02 feb 2017 13:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Ervaringen eerste jaar Boxster 981
Is dat tussengas alleen als je Sport Chrono als optie hebt? Ik had op de 981S S C maar dat werkte ook in de Sport stand.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


02 feb 2017 14:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anton964


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.