Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 16:42



Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Eerste maal op een circuit - advies 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Inderdaad! Regelmatig binnenkomen om de bandenspanning te checken en eventueel te verlagen. Zeker als je de wagen steeds meer voelt glijden.
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


14 feb 2017 14:01
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Wel een goede bandenspanningsmeter kopen, de afwijking tussen de meter op mijn vulpistool en mn Sparco spanningsmeter is 0,4 bar oid :shock:
Vertrouw op de Sparco :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


14 feb 2017 14:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Off topic

Ik heb dus het goedkoopste ding van grayston daarvoor gekocht. Ik meen nog geen twee tientjes.
Heb ook het idee dat die voldoende nauwkeurig is. Zie dat sparco bij 120 EUR begint ....

Wat is het voordeel? (los vd euro's)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


14 feb 2017 17:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Goedkoop hoeft niet slecht te zijn, zou hem gewoon eens vergelijken met een paar andere tijdens een trackday bijv.
Mijn vulpistool bleek fors af te wijken, dat vind ik toch link, daarom Sparco gekocht.
De Sparco is heel nauwkeurig, goed afleesbaar, degelijk, heeft een aflaatfunctie en ziet er gewoon geil uit 8)
_________________________________________
GREEN IS GOOD


14 feb 2017 17:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Ik zag ze bij Biesheuvel op hun website. Heb nu zelf deze ...

Afbeelding
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


14 feb 2017 18:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Ik heb een Sparco en die wijkt 0,1bar af van die van diverse tankstations (aldaar met de Sparco gecontroleerd) en waarde die de bandendruksensoren van de DD aangeven.
Sticker opgeplakt en corrigeren maar.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


14 feb 2017 20:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Dus jouw sparco wijkt wel af en die van Cazzo niet? :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


14 feb 2017 20:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Nee, jij denkt dat die bandenspanningssensoren een goede waarde aangeven?
Kan natuurlijk niet, ik heb een grenzeloos vertrouwen in mn Sparkootje :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


14 feb 2017 22:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Dat bedoel ik
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


15 feb 2017 0:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Ik heb begin jaren '90 een soort van "race-cursus" gevolgd op Zandvoort, bij de
Rensport School Zandvoort (geloof ik). Leiding had Huub Vermeulen, meerdere
toen bekende coureurs waren instructeur, waaronder een piepjonge Tom Coronel.
Ik heb er veel van geleerd, met name wat ik allemaal niet kan !
Dit was (voor mij) erg low budget, met een B-Ascona met 75 pk., maar ook
met zo'n auto leer je snel je grenzen kennen, en die liggen om de hoek. Wat er
allemaal mogelijk is ervaar je als een professional in jouw auto rijdt ...

Het voordeel om met een oud hok zoiets te doen is dat als er iets verkeerd gaat,
het met relatief lage snelheid gebeurt, en het financiele debacle wel mee valt.
Ik ben (zijwaarts, inderdaad !) de grindbak ingedoken, over de kop gegaan, maar
stond door de hulp van wat handige collega's en een nieuwe voorruit een week
later weer aan de start.

Jouw ontdekkings-reis begint met een 997. Dat is even wat anders.
Zonder circuit-ervaring zal je echt heel rustig moeten beginnen. Het gaspedaal hard
intrappen kan iedere boerenlul, niet nodig om hier voor geld uit te geven voor
een circuit-bezoek. Om een hele ronde (betrekkelijk) hard te gaan, heb je
begeleiding nodig van mensen die weten waar het over gaat. En dat begint (bij
iedereen) bij A. Het heeft geen zin om zonder enige begeleiding rondjes te gaan
rijden. Leuk voor 1 ochtend of middag, maar je gaat er niet harder door.

Investeer liever in een goede cursus, dat begint misschien een beetje teleurstellend
(= langzaam), maar uiteindelijk levert het meer op en wordt je een betere rijder.
De grenzen van je auto opzoeken is niet nodig, Je eigen grenzen kom je veel
eerder tegen.

Door de jaren heen heb ik veel respect gekregen voor ex-formule 1 kampioen
Jacky Stewart. Genoeg te vinden op YouTube. Kernwoorden: Smooth Driving.
Dus: hard gaan zonder motor, remmen en banden te veel te belasten, met de
auto in balans. Ook Jim Clark stond hier om bekend, en tegenwoordig Max
Verstappen.

De mindere goden (wij allemaal) hebben dit niet van nature, maar kunnen
het wel leren. Leren. Het komt dus niet uit de lucht vallen, maar iemand kan
je in de auto, op het circuit, bijbrengen hoe je dit voor elkaar krijgt.

Dus .... :drive:

Maar begin rustig aan.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


15 feb 2017 0:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Zo kan het begin van ieders "ontdekkingsreis" dus anders zijn. De ene start met een racecursus in een wat "oudere wagen". De ander rijdt een trackday met z'n Porsche. Ik ben gestart met rijvaardigheids en circuittraining met m'n Porsche en toen redelijk snel overgestapt naar een oude BMW toen we richting de (echte) circuits gingen omdat ik het zonde vond van m'n Porsche daarmee het circuit op te gaan. Met die oude BMW m'n licentie gehaald / trackdays gaan rijden. Aan de andere kant ben ik blij dat genoeg andere personen ervoor kiezen om wel met hun 911, GT3, Cayman, GT4 etc het circuit op te gaan. Dat maakt het op de baan ook wat afwisselender en interessanter. Zo al heel veel mooi speelgoed tegengekomen op Zandvoort, Spa, etc. Een rijvaardigheids of circuittraining kan ik overigens iedereen aanraden, ook als je alleen maar af en toe een trackday rijdt. Maakt het voor jezelf leuker en veiliger en ook voor je mede ciruitrijders.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


15 feb 2017 1:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Wat een teleurstelling. Na 2 weken bijna non-stop regen met echter steeds de voorspelling dat het droog zou worden, op vrijdag eindelijk wakker geworden met zon. Echter stonden 's nachts de hemelsluizen zo open dat zowat half Bahrein ondergelopen was :shock: . Wij konden dus met de 911's onze compound niets eens af... bye bye open track day. De XC90 kon er net doorheen...

Zelfde dag nog voor een weekje vakantie naar Oman gevlogen wat gelukkig veel goedmaakte 8)
_________________________________________
2005 997S Tiptronic - Bahrain


26 feb 2017 10:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
wat een teleurstelling inderdaad.
Wanneer is de volgende gelegenheid?
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


26 feb 2017 11:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Woensdag 12 april :wink:

viewtopic.php?f=16&t=45817&p=1263971#p1263971
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


26 feb 2017 12:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
10 maart is hoogstwaarschijnlijk mijn enige optie. Daarna krijgt hij een make-over en verscheping naar NL :D
_________________________________________
2005 997S Tiptronic - Bahrain


26 feb 2017 13:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
MarkS schreef:
Ik zag ze bij Biesheuvel op hun website. Heb nu zelf deze ...

Afbeelding


Hoi Mark
Ik heb deze half jaar geleden bij biesheuvel gekocht .Op zich handig ding. Hoe de nauwkeurigheid is heb ik nog niet echt juist vergeleken.

Hoe kan ik dat het makkelijkst doen? Hij komt in ieder geval overeen met de manometer die op mijn grote fietspomp zit. ;)


26 feb 2017 15:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Ik zorg voor vertrek naar circuit, voor een juiste koude spanning. Op circuit rij ik een paar rondjes en controleer ik de spanning met dat apparaat. Als de spanning te hoog is ten opzichte van de optimale warme spanning dan laat ik wat lucht af met het knopje. Herhaal ik nog max 1-2 keer na de volgende ronden en dan blijft de spanning meestal goed in het optimale bereik. Ik ga ervan uit dat apparaatje nauwkeurig genoeg is. Ben ook geen profi / racer dus voor een trackday prima. Moest laatst wel constateren dat m'n banden bij thuiskomst een veel te lage spanning hadden (koud, 1,7 bar terwijl 2,0 gewenst is) dus bij verlaten van circuit de banden weer even op de juiste spanning brengen. Ik meet eigenlijk alleen bij een tankstation bij het vullen of met dit ding op circuit bij het aflaten. Heb niet de indruk dat die twee erg afwijken.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


26 feb 2017 15:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Of zon bandendruk meter nou 0.1 of 0.2 bar afwijkt maakt niet veel uit, als alle banden maar met het zelfde apparaat gelijk worden zet.
Zet vooral je bandendruk niet te hoog begin met 2.0 bar Voor en 2.1 bar achter. ( achter misschien iets hoger gewoon de laagste banden spanning combo pakken die in je deurlijst staat)

Door de jaren heen heb ik veel respect gekregen voor ex-formule 1 kampioen
Jacky Stewart. Genoeg te vinden op YouTube. Kernwoorden: Smooth Driving.
Dus: hard gaan zonder motor, remmen en banden te veel te belasten, met de
auto in balans. Ook Jim Clark stond hier om bekend, en tegenwoordig Max
Verstappen.


Je zal nooit hard gaan gaan zonder je banden en remmen en motor volledig te belasten.
Smooth zijn is iets anders dan langzaam rijden onder de limiet.
( dan is de lijn rijden ook niks anders dan een figuurtje rijden )

De lijn is uiteindelijk wel weer belangrijk om alles er uit te halen.
maar het belangrijkste is toch wel gevoel voor de limiet te ontwikkelen.
En leren wat je auto doet.

Smooth zijn is zo min mogelijk sturen en vloeiend zijn met je inputs.
Met remmen wil je in een keer hard remmen en dan afbouwen.
zelfde geld voor gas geven. netjes volgas trappen ipv in een keer het pedaal op de grond. ( dan gebeuren er ook niet zomaar slippers )
als je smooth gas geeft en stuurt, en er gebeurt wat en de kont komt er uit is het veel makkelijker op te vangen ook.

probeer ook in 1x hard af te remmen en niet in stappen je wil geen aan uit aan uit.
het zelfde geld voor gas geven.

Wat een race coureur met smooth bedoelt is dat je smoothe transities van load hebt maar natuurlijk wel op de limiet van je bandengrip.
We nemen even straat banden als voorbeeld. die trekken ongeveer 1G max.
je wilt dus contant 1 G trekken met remmen en daarna smooth over gaan naar 1G (zijwaartse G krachten) de hele bocht door.

De simpelste manier om uit te leggen hoe je het snelste gaat is.
De hele baan zoveel mogelijk benutten ook buiten de lijntjes kleuren kerbs afsnijden ect.
en zo min mogelijk sturen. en overal tegen de max grip van je banden aan rijden.
Dit gaat natuurlijk niet in een keer en moet je rustig opbouwen.

Het makkelijkste om dit te begrijpen is filmpjes kijken waar een G kracht meter bij staat. daar kan je duidelijk zien wat er gebeurt.
En zo kan je ook gelijk makkelijk zien of je alles uit de auto haalt in elke bocht remzone ect.


https://www.youtube.com/watch?v=GhBhNTx6bjE

Dit was mijn eerste keer ooit op Zandvoort en ik had mijn auto net kenteken staan.
In een sessie van 2 uur was dit uiteindelijk het beste resultaat.
Het gaat natuurlijk niet gelijk zo snel vandaar heb ik nu mijn eerste laps ooit public gezet.
Misschien leuk om ook eens te zien.


https://www.youtube.com/watch?v=-OVBzlfOBtk

Hier is de les van jackie stewart: https://vimeo.com/205764807

PS:

Voor rare slippers moet je niet bang zijn zolang je de PSM niet uit zet komt je kont er echt niet uit.
En met sport mode laat hij een beetje glijden toe, dan moet je wel tegensturen natuurlijk.
_________________________________________
Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD


26 feb 2017 16:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Wat je schrijft over bandenspanning gaat eigenlijk alleen op als het met de standaardmaat straatbanden rijdt. Als je met semi slicks rijdt dan moet je de voorgeschreven bandenspanning van de bandenfabrikant hanteren. Dus zeker niet de bandenspanning van het stickertje in je deur. Mijn auto werd af fabriek geleverd op 15inch en rijdt nu met 17inch interstate iST80 semislicks. En dat geldt voor heel veel van de trackday auto's.

Ik ben het met je eens dat 100% nauwkeurigheid voor ons niet noodzakelijk is maar enige nauwkeurigheid is zeker wel vereist want hoe ga ik anders aan die door de fabrikant voorgeschreven bandenspanning geraken. Als je er daar 0,2 bar naast zit ga je dat zeker merken.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


26 feb 2017 18:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Dit was meer voor de topicstarter bedoeld ik denk niet dat hij semi slicks onder zijn 997 heeft.
En wat betreft banden spanning. je kan het beste na een paar laps gewoon weer binnenkomen.
En dan kijken hoeveel ze gestegen zijn en ze dan weer wat laten zakken.

Zeker als beginner maakt banden spanning niet zo veel uit. als je de banden niet zo hard pushed zullen ze ook niet zo veel stijgen als iemand die constant op de limiet rijd.
Het is wel goed om het in de gaten te houden want er kan soms zo bijna 1 bar bijkomen door de temperatuur.
maar idd als je semi slicks en andere maat en diameter banden hebt kan je het best kijken naar wat de fabriekant opgeeft en dat als basis nemen.
Daar heeft u helemaal gelijk in.

Ook zal misschien niet iedereen het eens zijn met hoe ik een eerste circuit dag benader.
Het klinkt voor sommige misschien vreemd maar de track oefenen in een simulator of andere race game geeft al een groot voordeel.
als je daar komt en je hoeft de track layout en lijn al niet meer te leren. heb je de volledige focus om de grenzen van je auto in reallife te kunnen opzoeken.


http://www.youtube.com/watch?v=1jZwSmskHzA

Deze video adviseer ik iedereen om eens te kijken.
Hier word heel goed uitgelegd hoe je snel over een circuit kan leren rijden



https://www.youtube.com/watch?v=9XSyYw_cW1M

Dit legt heel goed uit wat banden wel en niet kunnen doen.
_________________________________________
Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD


26 feb 2017 19:00
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
@Skeijmel : ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar het verschillend uitleggen.

:drive:
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


26 feb 2017 23:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Eerste maal op een circuit - advies
Ja waarschijnlijk :) maar ik ben misschien iets te performance georiënteerd.
Je moet je van te voren ook afvragen wat je eigen doel is natuurlijk.
Als je relaxed je eerste circuit rondjes wil doen is natuurlijk ook prima.
Persoonlijk wou ik gewoon er uit halen wat er in zat met nog een beetje veiligheidsmarge.

Update: nieuwe video met driver inputs



https://www.youtube.com/watch?v=lilOY8cXzHQ
_________________________________________
Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD


26 feb 2017 23:50
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.