Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 10:14



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Rij ervaring 718 Cayman S 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1989 911 Carrera 2 (964)
Baarn, NL
Bericht Rij ervaring 718 Cayman S
Omdat mijn 2013 Cayman voor onderhoud in Leusden staat kreeg ik als vervangende auto een nieuwe 718 S mee. Even een korte impressie en vergelijking.

Ik vind het nieuwe design straks en zeer fraai; zowel van binnen als buiten. Geen schokkende veranderingen maar allemaal net iets mooier, fijner en PCM is natuurlijk enorm verbeterd (maar nog steeds niet zo goed als BMW navigatie). Onderstel is scherp en tegelijkertijd stiller en comfortabeler dan van mijn Cayman. Allebei met PASM. Allebei ook met PDK maar waar ik mijn 2.7 geniet van het handmatige schakelen met de PDK vind ik de ervaring bij de 718 teleurstellend. Dat komt natuurlijk door die Turbo motor. Niet alleen het geluid is een issue maar het veranderd ook de hele PDK beleving. Hij schakelt nog steeds heel snel natuurlijk maar dat doet een BMW 330 ook. De beleving van het schakelen is anders, niet meer zo speciaal als met de 6 cylinder. Dat valt me eigenlijk tegen. Bij de 2.7 schakelt de PDK in de sportstand met droge klappen op en neer en jaagt de motor heerlijk in de toeren. Niks van dat al in de 718. De trekkracht, koppel en power is wel fenomenaal. Je rijdt in no time 200 en dat doet mijn 2.7 niet na. Maar die motor he; als ik hem start is er dat gebrom en herrie. Gewoon herrie, kan het niet anders zeggen. Niks moois aan en sportuitlaat lijkt ook niet veel verschil te maken. Geen geklapper in de auspuff alleen maar herrie. Wel heel jammer, temeer daar ik qua verbruik nog geen voordeel heb kunnen ontdekken. Sterker nog, als je de turbo regelmatig laat zingen dan loopt het verbruik snel op. Dus daar zit ook niet echt de winst. De motor lijkt ook bij sommige toerentallen trillingen en gebrom in de hele auto te veroorzaken. Ook niet echt lekker.

Kortom, het is een prachtige auto, en als je uit een Audi TT komt zal het allemaal prima bevallen. Maar ik blijf verlangen naar de 2.7 boxer. Gelukkig kan ik hem morgen weer ophalen!

Hans
_________________________________________
Life's too short to drive boring cars.....


13 maart 2017 21:24
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Rij ervaring 718 Cayman S
Mooi om je vergelijk te lezen! En op zich geruststellend dat je op dit moment dus nog wel even vooruit kan met je eigen machine ;-)
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


13 maart 2017 21:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Rij ervaring 718 Cayman S
Leuk om je ervaring te lezen. Ik denk dat je het ook goed omschreven hebt : als je uit TT o.i.d. komt is het prachtig, maar uit 6 cilinder P is het het niet.....
Lekker blijven genieten van je huidige Cayman !


13 maart 2017 22:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Rij ervaring 718 Cayman S
4 cyl boxer met eindeloos goede wegligging en altijd bruikbaar?

subaru WRX STI

...

:drive:
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


13 maart 2017 23:55
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Rij ervaring 718 Cayman S
Leuk verslag en inderdaad extra motivatie om de 6-cilinder te koesteren!

Merk zelf bij proefritten in autos met turbomotor dat het turbogat mij steeds opvalt (en opbreekt). Uitzondering is de Macan GTS, maar dan hebben het wel over een 6-cilinder. De 2-liter Macan, maar ook een GLA 45 AMG hebben net als de 718 opvallend veel 'last' van de turbo.......vervelend dat ook de 718S er last van heeft want de techniek zou daar iets beters moeten betekenen (iets van variabele turbogeometrie of zo......).
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


Laatst bijgewerkt door Porcay op 15 maart 2017 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.



14 maart 2017 22:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Rij ervaring 718 Cayman S
Macan GTS heeft een V6-motor.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


15 maart 2017 8:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1989 911 Carrera 2 (964)
Baarn, NL
Bericht Re: Rij ervaring 718 Cayman S
nog een paar aanvullende opmerkingen na 3 dagen in de 718S;

-het motorgeluid went wel na een paar dagen. Ik merkte dat ik het prettiger vond met de sportuitlaat uit. Minder herrie en minder gebrom. Er valt mee te leven. Alleen het starten en stationair klinkt echt niet.

-het koppel en de trekkracht is fantastisch en verslavend; in het dagelijks verkeer merk je niks van een turbo gat.

-PDK handmatig schakelen levert weinig op. Bij de 2.7 juist wel qua beleving maar handmatig schakelen in de 718 geeft niet dezelfde beleving; de flippers achter het stuur zijn overigens kleiner en dikker en liggen minder fijn in de hand.

Inmiddels mijn eigen wagen opgehaald en die is weer top. Nieuwe achterbanden dus volop grip....

Hans
_________________________________________
Life's too short to drive boring cars.....


15 maart 2017 10:52
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Rij ervaring 718 Cayman S
@brulaap: dank voor de correctie. :thumleft:

@HansA: als je start staat de sportuitlaat open. Kort daarna werkt de vacuĆ¼mpomp die de klep in de uitlaat sluit en daarmee het geluid dempt. Begrijp dus je opmerking bij starten. :salut:
Dat het geluid je bij stationair stoort is dus erger imho...... :scratch:

Fijn dat je na een paar dagen niks meer merkt van het turbogat. Past meer bij mijn verwachting van de S, maar doet niks af aan mijn vreugde van de atmosferische 6-cilinder boxer die mijn karretje vooruit drijft
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


15 maart 2017 19:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Jacq., Kattekrab, Sparkplug


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.