Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 3:19



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Hoe 'slim' is de tip S Bak? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Cayman 987S
Bericht Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Wat ik mij afvraag of de tiptronic S Bak met 180 verschillende (dacht ik gelezen te hebben..) schakelmodussen ook leert wanneer je rijd in de manual stand. De bak in de auto stand schakelt snel op en vooral snel van drie naar vijf. Dat waarschijnlijk komt door het rijden in de bebouwde kom. Maar als je vlot de snelweg op rijd wil je dat deze iets langer in zijn drie en vier blijft hangen. Mede daarom, en omdat het leuk is.. rijd ik meer in de manual stand. Het zou prettig zijn als de bak het iets langer doortrekken herkent en het programma aanpast.
Wie weet hier iets van?
Boxster S 2004 overigens.


20 maart 2017 22:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Hier mijn ervaring met de tip in mijn 2005 997S.

De bak herkent op een bepaald moment "sportief rijgedrag" (sneller optrekken/snelgenomen bochten) en en past het schakelpunt van de tip daarop aan (schakelt bij hoger toerental pas op). Dit schakelgedrag houdt hij vol totdat hij merkt dat je rustiger gaat rijden.

Dus wil je "sportief" de snelweg oprijden dan kan dat alleen als je al een tijdje sportief aan het rijden bent, (en niet stilgestaan hebt voor een stoplicht vlak daarvoor).

Denk je dus dat de tip nog niet in de "sportmodus" opereert dan zul je zelf "manueel" moeten selecteren OF zelf knoppen drukken zodat je -tijdelijk- zelf bepaalt wanneer je terugschakelt en opschakelt om sportief te kunnen rijden.

Deze wijsheid heb ik niet uit een boek, maar gewoon uit eigen (rij)ervaring.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


Laatst bijgewerkt door outletvalve op 21 maart 2017 22:27, in totaal 1 keer bewerkt.



21 maart 2017 0:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
De tiptronic S is een 722.6 5g tronic van Mercedes. Zit in de 996 turbo en in de carrera vanaf jaar 2002. De control unit van deze bak heeft 250 mappings. Naargelang het gebruik van het gaspedaal kiest hij een sportievere mapping. Of je moet handmatig schakelen.

Vanaf de 997 is deze niet meer in 250 discrete stappen maar meer een continue adaptatie.

Ik ben sinds installatie van de sprint booster meer tevreden met de tip. Maakt de bak wat levendiger. Het is een kastje wat het e-gas signaal aanpast.

De laatste versie van de sprint booster is in 3 verschillende modi in te stellen met voor de twee verschillende aan-modi nog finetune instellingen.

Als het ware rijd je met een wat zwaardere voet, waardoor de tiptronic control unit in een wat sportievere modus schakelt. Die zwaardere voet kan je instellen naar wens.

Het is niet zozeer de versterking van het signaal die bevalt. Maar vooral de vertraging van het e-gas signaal is grotendeels weg. Maakt de auto wat reactiever.


21 maart 2017 1:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Cayman 987S
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Bedankt voor jullie informatie! Precies wat ik wilde weten.
@outletvalve dat de modi zo snel zichzelf aanpast ben ik wel verrast over en dat gedrag heb ik zelf nog niet herkent. De verklaring van Kheldar sluit daar goed op aan i.v.m. met de continue adaptatie van de 997S.

1 punt snap ik nog niet helemaal :scratch: Begrijp ik goed Kheldar dat je een sprint booster hebt aangeschaft en deze later is ingebouwd? Zo ja kan (ik) dat ook op mijn Boxster (laten)monteren? en is dat een relatief eenvoudige aanpassing?


21 maart 2017 22:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
https://www.sprintbooster.com/

Niet enkel voor automaten. Ook voor handgeschakelde auto's.

Ik was niet helemaal correct. Het apparaat versterkt de gasrespons.

Wat maakt in geval van een automaat zoals de tiptronic dit ervoor zorgt dat de bak sneller in een sportievere mode komt en daar ook langer in blijft.

Kastje wordt geplaats op de aansluiting van e-gas kabel. Komt tussen de stekkerverbinding die can het gaspedaal komt. 10min werk. Enkel wat lastiger omdat je met je hoofd het voeteneinde in moet duiken.


21 maart 2017 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Cayman 987S
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Thanks. Nu is mij het duidelijk. Ook de link even kort bekeken.
Goede tip, ik neem het mee in m'n te do list.


21 maart 2017 23:13
Profiel
PorscheForum Rakker
997 C2C
Maaseik
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
@ Kheldar, welk is de kostprijs hiervan, geplaatst wel te verstaan ?


21 maart 2017 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
http://stores.ebay.de/NEX-MotorSport

Linkerkolom Sprintbooster selecteren. Degene voor jouw type auto uitzoeken.

Installeren is niet moeilijk.
https://m.youtube.com/watch?v=zfECV2DR1y0
Wegwerken van de bedieningsknop is een persoonlijke keuze

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ooster.htm


22 maart 2017 0:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Voor de 997 met sport knop doet de sprintbooster ongeveer hetzelfde met de gasrespons.

De gasrespons kan ook aangepast worden wanneer je het motormanagement laat tunen.


22 maart 2017 1:05
Profiel
PorscheForum Rakker
997 C2C
Maaseik
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Bedankt Kheldar, heb er eentje besteld :thumleft: :thumleft:


23 maart 2017 19:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Cayman 987S
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Laat ons weten Wing 67 hoe het je bevalt. Ik ben nog niet zo ver maar wel erg benieuwd.


23 maart 2017 20:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S (987) 3.2 handbak
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Kheldar,
Hoe zinnig is dit als je al een sport chrono pack hebt? ik denk dat de sport knop een beetje hetzelfde doet? Al is het dan maar aan/uit en niet instelbaar natuurlijk.

Ziet er wel leuk uit verder!

Groeten, Peter


23 maart 2017 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
997 C2C
Maaseik
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
zal ik zeker doen Blackbox :thumleft:


23 maart 2017 22:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Count Chocula schreef:
Kheldar,
Hoe zinnig is dit als je al een sport chrono pack hebt? ik denk dat de sport knop een beetje hetzelfde doet?


Niet zo zinvol lijkt me. Met de sportknop wordt de gasrespons idd. ook scherper. Misschien dat het wel wat uitmaakt indien je met zachter geveerd onderstel toch 'sportief' wilt schakelen zonder sportknop geactiveerd.

Alhoewel de tiptronic met sprintbooster ook wel weer naar een minder sportieve map zal overschakelen als je een tijdje op kruissnelheid blijft rijden. Lijkt me dat met de sportknop aan dit niet gebeurt. Heb verder geen ervaring met 997/987 met PASM en/of sport chrono. Ik spreek dan ook alleen uit ervaring voor de 996 met tiptronic S, dat zal wel ongeveer overeenkomen met de 997 zonder sport chrono.

En om nog eens terug te komen op de topictitel. De tiptronic (S) is verder redelijk 'dom' want als je het zijn gang laat gaan 'dommelt' hij zo weer in. Soms is het ook goed om de adaptatiewaardes van de computer eens te resetten. Het is het achterliggende idee om met de sprint booster de bak in een sportievere map te houden door het e-gas wat agressiever te simuleren, en de wat sneller gasrespons. In dat geval is een sprintbooster voor de 996/986 en 997/987 zonder sportknop er dus een (niet perfecte) oplossing voor. De sprintbooster maakt dat hij ook weer sneller in een sportievere map rijdt wanneer je 'rustiger' aan het rijden bent en gas geeft.

Voor de handgeschakelde auto's zonder sportmodus lijkt de sprintbooster me sowieso een leuke extra. Toch een sportmodus met in te stellen snellere gasrespons voor een redelijk bedrag.

Ik heb nog een draadje gevonden over de sprintbooster:
https://www.pff.de/porsche/index.php?th ... ntbooster/


23 maart 2017 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Cayman 987S
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Wanneer de adaptatiewaarde van de Tip S bak gereset wordt bouw je opnieuw 'rij geschiedenis op.' Ik vraag mij dan af hoe zinvol dat is als de bak zo wie zo snel in de slakke modus schiet. of is dat een verkeerde veronderstelling?


24 maart 2017 22:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Dit klinkt me allemaal TE negatief in de oren.

Ik ben best happy :cheers: met mijn tip.

*Bij koude motor: bij wegrijden blijft de bak wat langer in 2 hangen om de olie op te warmen. Dit duurt slechts zeer kort ( 1 km?) en daarna gaat de bak zich "normaal" gedragen.

*Normaal rustig rijgedrag daarna. De bak schakelt inderdaad vrij snel op, daar ben ik ook happy mee, zolang de olie nog niet op temperatuur is wil ik zelf ook de toeren onder de 3000 toeren houden.

*Olie is minimaal 90 graden, ik ga "doorrijden". Afhankelijk van de "zwaarte" van mijn rechtervoet gaat de bak "herkennen" dat ik "sportiever" rijdt, de bak gaat bij een hoger toerental opschakelen.

Zodra ik rustiger ga rijden past de bak zijn schakelgedrag aan.

Mocht ik een keer zelf willen schakelen dan gaat dat prima met de knoppen (Ja een pdk bak met flippers is nog stukken mooier...)

Happy camper hier.. :drive:
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


24 maart 2017 23:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hoe 'slim' is de tip S Bak?
Ik wilde niet negatief zijn ... Slim is de bak niet helemaal. Waarschijnlijk is de computer voor de 997 mooi verder door ontwikkeld en is hij wat sneller in aanpassen.

Er is buiten een ECU tune ook een mogelijkheid om de TCU (tiptronic Control Unit) te herprogrammeren waardoor hij wat snellere schakelovergangen geeft.

Wordt vooral gedaan bij de turbo's met performance upgrades. Daar wordt dikwijls de koppelomvormer aangepast om met het hogere koppel om te gaan. Daarbij worden de begrenzingen op het koppel in de controle unit aangepast en verruimd. De aansturing wordt ook aangepast om snellere schakelovergangen tw bekomen.

Vind er verder weinig over hoe dat zit bij de ongeblazen 911jes.

Het kleppenhuis van de bak kan ook gemodificeerd worden. Ander type solenoids en doorgangen in het kleppenhuis groter maken waardoor de drukopbouw op de lockup clutch van de koppelomvormer sneller gaat. Resulteert in verkorte en hardere schakelovergangen.


25 maart 2017 0:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.