Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 15:08



Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
alle oudjes verplicht op V power ?? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht alle oudjes verplicht op V power ??
Bezitters van ruim 800.000 oudere auto’s worden op kosten gejaagd nu ze na de naderende invoering van de ’groene’ E10-brandstof zijn aangewezen op dure premium-benzine.

Wat is hier nu weer van waar?(bron televaag) Het is pas over 3 jaar maar toch.
Zouden onze Porsche's daar ook niet tegen kunnen, of toch maar op de dure V power overstappen?
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


Laatst bijgewerkt door renetrzes op 02 aug 2017 16:58, in totaal 1 keer bewerkt.



02 aug 2017 16:50
Profiel
PorscheForum Rakker
911 -996 2004
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Zou voor de zekerheid gewoon een flesje "ethanolkiller" in de auto leggen en dat bij twijfel
toevoegen
_________________________________________
http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl


02 aug 2017 16:54
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Even een paar autoweek-forum-quotes uit 2012 :shock:

Citaat:
Zonder voorzorgsmaatregelen kan de nieuwe E10 benzine niet gebruikt worden in oldtimers. Hieronder een aantal tips van de FEHAC waarmee onaangename verrassingen voorkomen worden bij gebruik van deze nieuwe benzinesoort in klassieke voertuigen.

Invoering van de E10 benzine
Benzine E10 bevat 10 volumeprocent ethanol en vervangt in de toekomst de loodvrije 95 benzine met maximaal 5% ethanol (normblad EN 228). De introductiedatum van E10 verschilt per land. In Nederland zijn we nog niet zo ver. Het beste advies is het overschakelen op het tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om ethanolvrije benzine zoals Shell V-power, Q8 Super Plus 98 en Texaco Super Plus 98 of BP Ultimate te tanken. Deze brandstoffen zullen vermoedelijk tot eind 2013 beschikbaar blijven. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
• opslag in de benzinetank en het reserve brandstof reservoir
• toegepaste materialen in het systeem
• interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
• interne vervuiling van het systeem op de lange duur

Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
Ethanol (een alcoholsoort) is hygroscopisch d.w.z. het trekt water aan. Door het ‘ademen’ van de tank bij wisselende temperaturen wordt vochtige lucht aangezogen. Uiteindelijk vormt zich een corrosief water/ethanol mengsel op de bodem van de tank.
Advies 1: Bij langdurig niet-gebruik, het klassieke voertuig wegzetten met een volle tank. Klein reserve brandstof reservoir gebruiken.
Advies 2: Plaats het voertuig in een ruimte met zo constant mogelijke temperatuur.
Advies 3: Bij voorkeur tanken bij een druk bezocht tankstation.
Benzine met ethanol is gevoelig voor veroudering. De eigenschappen blijven wel minimaal zes maanden behouden.

Toegepaste materialen in het brandstofsysteem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt o.a. toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp en het membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig zijn: natuurrubber NR, butylrubber IIR. Wel bestendig zijn: Nitrile rubber NBR, Viton en de oplossing is waar mogelijk NBR en Viton toepassen. Voor aluminium delen is een coating is wenselijk. Zink is gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer. Het kurk van vlotters van oude carburateurs is niet E10 bestendig. De vlotter van benzinemeter blijkt ook niet altijd E10 bestendig.

Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in het brandstofilter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies 1: Filter regelmatiger controleren op vervuiling en vaker reinigen of vervangen .
Advies 2: Doorzichtig leidingfilter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.

Interne vervuiling op de lange duur
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het hele brandstofsysteem kan leiden. Met dit probleem is nog weinig ervaring en er is ook nog niets concreets aan oplossingen in de literatuur gevonden. Bij OldtimerNieuws was eerder al wel een mogelijke oplossing te lezen


:arrow: :arrow: :arrow:

Citaat:
Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt is daar op dit moment wordt er in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. Net als in Frankrijk en Duitsland zal de invoering van E10 echter binnen afzienbare tijd een feit zijn. Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.

Mede door de ervaringen in het buitenland is de eerste commerciële partij al op het probleem ‘gedoken’ en komt Miller Oils met drie brandstofadditieven naar Nederland, speciaal voor oldtimers. VSPe Power Plus, VSPe en EPS. Sinds 1 april worden ze in Nederland geleverd. Martyn Mann, technisch directeur bij Millers Oils: ‘De meeste oldtimers zijn niet gebouwd met het milieu in het achterhoofd. Liefhebbers kunnen enkel kiezen uit de moderne brandstof die bij de pomp wordt aangeboden. Met de huidige hoge benzine prijs en onderhoudskosten is een gecorrodeerd brandstofsysteem het laatste waar de oldtimerliefhebber op zit te wachten’. Na de Britse en Schotse oldtimerliefhebbers kunnen nu ook de Nederlandse oldtimer eigenaren gebruik maken van onze producten’, aldus Mann.

Door de ervaringen in met name Frankrijk, maar ook Duitsland zijn er inmiddels meerdere oplossingen die worden geopperd. Een van de oplossingen die vaker wordt genoemd is het toevoegen van een zeer kleine hoeveelheid 2-taktolie. De voorkeur schijnt uit te gaan naar 2-taktolie voor kettingzagen. De olie zorgt er voor dat de agressieve bio-ethanol wordt geneutraliseerd terwijl er door de geringe hoeveelheid er geen sprake is van een “blauwe walm”. Mengverhouding die worden genoemd zijn 1:100 tot 1:200. Het klinkt allemaal aannemelijk, maar of het werkt durven we niet te zeggen.

We zijn benieuwd of de geboden oplossingen ook op langere termijn de schadelijke werking van de toegevoegde bio-ethanol effectief oplossen.


Wat is er in de tussenliggend 5 jaar allemaal ontwikkeld :?:


02 aug 2017 17:44
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche Macan S
Bergambacht
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Volgens www.e10check.nl valt het wel mee. Alleen voor 1998 en per merk uitgezonderde types rijden niet op E10....


02 aug 2017 17:53
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Valt wel mee, schrijft'ie :popcorn:


02 aug 2017 18:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
zijn alleen maar een paar luchtkoelers niet geschikt :popcorn:


02 aug 2017 18:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 356 Speedster Intermeccanica 1972 1.6
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
986afterfjr schreef:
Volgens http://www.e10check.nl valt het wel mee. Alleen voor 1998 en per merk uitgezonderde types rijden niet op E10....


Die site is ook pure onzin, voorbeeldje bij Peugeot, Alle Peugeots van na 01-01-2001 zijn zogezegd geschikt, Terwijl in de 206 en 206+ identiek dezelfde 1,1 motor in 2011 erin ligt als in het 205 model van 1992, maar volgens e10check is die 205 niet geschikt daar van voor 01-01-2001 :scratch: :scratch:


02 aug 2017 18:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
http://competition102.com/

Afbeelding
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


02 aug 2017 19:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Om bij de oudjes te blijven want daar gaat het om
http://s.hswstatic.com/gif/porsche-911-121-6-12.jpg


Denk er wel eens aan om mijn 964 zo te stickeren voor twee jaar ofzo
_________________________________________
remmen is angst


02 aug 2017 19:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
"Die site is ook pure onzin, voorbeeldje bij Peugeot, Alle Peugeots van na 01-01-2001 zijn zogezegd geschikt, Terwijl in de 206 en 206+ identiek dezelfde 1,1 motor in 2011 erin ligt als in het 205 model van 1992, maar volgens e10check is die 205 niet geschikt daar van voor 01-01-2001 "

Heeft toch met de leidingen te maken die niet tegen het agressieve ethanol kunnen en de electronica die de ontsteking niet aanpast.


Laatst bijgewerkt door Binko op 02 aug 2017 20:54, in totaal 1 keer bewerkt.



02 aug 2017 20:34
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Ik neem aan dat de meeste oudjes en ook de nieuwere P's veelal RON98 tanken? Dus ik zie (nog) geen probleem
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


02 aug 2017 20:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
ehm, tank je toch gewoon lekker V-Power?! :drive:


02 aug 2017 20:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
rob964.c4 schreef:
Om bij de oudjes te blijven want daar gaat het om
http://s.hswstatic.com/gif/porsche-911-121-6-12.jpg


Denk er wel eens aan om mijn 964 zo te stickeren voor twee jaar ofzo


Het ging me niet om de auto (of de stickers) maar om dat tankstation. ;-)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


02 aug 2017 21:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Toeterboy schreef:
ehm, tank je toch gewoon lekker V-Power?! :drive:

V-power is geen 98 ron! Dit is 95ron met anti-klopmiddel. Ik tank werkelijk nooit Shell, ook niet met andere voertuigen.
Overigens is er in ons land ook geen motorsporter te vinden die de rotzooi van Shell gebruikt! wel die van Firezone (102) en BP (98)! En uiteraard Aspen, en nog wat van die speciale zooi. Maar die koop je niet voor 1,80 per liter.
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


03 aug 2017 1:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC
Belgie
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
mbembe schreef:
Ik neem aan dat de meeste oudjes en ook de nieuwere P's veelal RON98 tanken? Dus ik zie (nog) geen probleem


Ik tankte met mijn 911 SC van 78 tot vorig jaar altijd 95 aangezien het geen nut heeft om 98 te tanken bij mijn wagen.
Nu ze in Belgie 95 vervangen hebben door E10 ben ik genoodzaakt om 98 te tanken.

Iemand ervaring met die ethanol killers / additieven / ... ?


03 aug 2017 8:28
Profiel
PorscheForum Rakker
911 -996 2004
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
tank de laatste tijd met de klassieker ( TR6) Gulf Challenger benzine octaan 100 iets duurder , heeft landelijke dekking , ben er
uitermate tevreden over .. het zg ' pingelen " is weg.
_________________________________________
http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl


03 aug 2017 8:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
een ieder zal zijn mening wel weer klaar hebben maar Porsche`s van gemiddeld na 1970 vinden RON 98 of meer erg lekker en het verschil zal men merken. die 2 van mij krijgen alleen maar RON 98 of meer, het lekkerste lopen ze op BP ultimate en nog beter met de RON 102 net over de grens. mijn 996 Turbo loopt zelfs slecht op RON 95. heb dat 1 keer moeten tanken omdat de 98 niet voorhanden was maar was blij dat ik hem weer snel kon volgooien met 98. stotteren, slecht trekken en gevoelige IMS Lager doet dat ding op 95
_________________________________________
Picasa album


03 aug 2017 10:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
steef schreef:
Toeterboy schreef:
ehm, tank je toch gewoon lekker V-Power?! :drive:

V-power is geen 98 ron! Dit is 95ron met anti-klopmiddel.



V-Power is RON 95 (wettelijke benaming) maar Octaan 97 (waardoor het geen RON 98 mag heten)


03 aug 2017 10:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
205forever schreef:
986afterfjr schreef:
Volgens http://www.e10check.nl valt het wel mee. Alleen voor 1998 en per merk uitgezonderde types rijden niet op E10....


Die site is ook pure onzin, voorbeeldje bij Peugeot, Alle Peugeots van na 01-01-2001 zijn zogezegd geschikt, Terwijl in de 206 en 206+ identiek dezelfde 1,1 motor in 2011 erin ligt als in het 205 model van 1992, maar volgens e10check is die 205 niet geschikt daar van voor 01-01-2001 :scratch: :scratch:



Deze site is zeer betrouwbaar, de informatie komt rechtstreeks van ACEA, de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten. Ik snap je voorbeeld van de Peugeot, maar dat is zoals Peugeot het aan ACEA heeft meegedeeld destijds.


03 aug 2017 11:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Het heeft toch vooral met de leidingen en rubbers te maken die niet tegen de ethanol kunnen.

Dus Peugeot voorbeeld kan best kloppen, zelfde blok ander leidingwerk...

Met de spyder enkel 98, als het moet vpower en als er echt niets anders voor handen is een paar liter 95, om daarna snel weer af te toppen met 98.

Bij de daily is het niet anders (bmw e46 330i)

Prijsverschil haal je er uit door een iets gunstiger verbruik, dus dat maakt niet veel uit
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


03 aug 2017 11:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Oké maar begrijp ik hier nu uit dat onze oude(re)Porsches over 3 jaar dus wel op de of v power of soortgelijke brandstof bij andere maatschappijen over moeten gaan ?
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


03 aug 2017 11:54
Profiel
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Shell V-Power in NL is RON97.
https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_ra ... tane_Index

Voor luchtkoelers is het advies RON98 te tanken. Vanaf de 964 worden er klop sensoren toegepast.


03 aug 2017 12:05
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
V-power is RON95, die zich door additieven gedraagt als RON97 :!: Het is maar hoe je het wilt zien.
Door dit in een mooi jasje te verkopen, lijkt het op super, maar is het niet! Je betaald overigens wel de hoofdprijs voor deze rommel.
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


03 aug 2017 12:29
Profiel
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
RON bepaalt hoe makkelijk brandstof ontbrandt, hogere RON voorkomt te vroege detonatie ook 'kloppen' of 'Pingen' genoemd, timinig ontsteking wordt dan vertraagd (dus minder vermogen). Dus als men aangeeft dat de brandstof RON97 is, dan moet dit ook zo zijn als het gaat om de weerstand tegen te vroege ontbranding, te vroege ontbranding heeft weer met compressie te maken. Shell V Power in Duitsland is RON100 door toevoegingen.

Laat ik je een geheimpje verklappen. RON wordt bepaald door toevoegingen, dit staat los van het merk brandstof, dus of het nu Shell of een ander merk is.....

BP RON98 is de betere brandstof door met name de reinigende werking. Kwaliteit brandstof wordt dus niet bepaald door het RON niveau.

De vuistregel:
compressie tot 1:9½ = normale (95) benzine, compressie boven de 1: 9½ = super (98) benzine

Je conclusie dat Shell meuk is, is natuurlijk nergens op gebaseerd. Bevestigd wederom het niveau wat de laatste jaren op dit forum wordt bereikt. De tijden van Cabrio Wim zijn vervlogen tijden.......


Laatst bijgewerkt door Kappi2907 op 03 aug 2017 13:04, in totaal 2 keer bewerkt.



03 aug 2017 12:42
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: alle oudjes verplicht op V power ??
Hoezo rommel, ding van mij draait niet anders dan met Ron98/100/102 van welk merk dan ook..... :scratch:

Iig geval ik merk geen enkele verschil, en ga echt niet kilometers omrijden voor een bepaalde merk. Nu heb ik het gemakkelijk want ik betaal voor een liter Ron98 gemiddeld net geen 1.40 hier over de grens....keuze uit Aral/Shell/Avia..en dat hangt weer af waar ik mijn boodschappen over de grens doe... :thumleft:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


03 aug 2017 12:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.