Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 8:37



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jullie? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.0 1976
Bericht Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jullie?
Dag lezers,

Ik ben al een tijd aan het speuren naar een Porsche Cayman S. Uiteraard heb ik alle items met het woordje Cayman erin wel gelezen op dit forum. Ik heb er uiteindelijk 1 gevonden, ermee gereden en besloten dat dit wel 'de machine voor mij' was.

Ik heb uiteraard een AKK bij een Porsche Centrum laten doen en er komen toch wat punten naar voren die ik in de groep wil gooien.

Specificaties voor de volledigheid:
* Porsche Cayman S
* mei 2006 voor het eerst op straat
* ca 80K op de teller
* PASM / Sport Chrono

Punten/opmerkingen die er wat mij betreft uitspringen (versleten matten is niet zo'n issue geloof ik):
* ashoes buitenzijde lekt
* schade aan kofferbodem voorzijde, bodembekleding zit los.
* lak in slechte staat / blaasjes (kan, heb ik niet gezien tijdens de proefrit want de auto was nog vuil)
* motor pluimt/rookt iets bij koude start
* warme start matig (is inderdaad iets moeizaam, lijkt net of hij moeite heeft de eerste slag te maken)
* versnellingsbak nat van de olie

Zouden we hier te maken kunnen hebben met een IMS/RMS issue in wording? Bore scoring?

Ik moet overigens nog het resultaat van de AKK bespreken met PC Twente maar ik hoor graag meer meningen dan 1, vandaar dit bericht.

Anyway de vraag is dus: weglopen van de deal?

Dank voor het meedenken mensen!


04 aug 2017 1:56
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Zou even afwachten wat PCT zegt over reparatie. Wat gaat het kosten en wat is de auto gerepareerd waard. Ik vind het persoonlijk een lijstje om verder te zoeken, maar weet niet hoe breed de Cayman S gezaaid is (hoe makkelijk vind je er eentje naar je zin?). Anders alles laten repareren tot hij helemaal naar je zin is en dan de prijs betalen die je het waard vindt. Nav een akk heb ik altijd de insteek: alles van het lijstje herstellen en dan koop ik hem voor € X.
Bij mijn laatste kwam een lijstje eruit waarop ik zei: als je alles afwerkt van het lijstje en nieuwe banden (lagen bijna nieuwe Toyo888 op, wilde ik niet) koop ik hem voor de vraagprijs (was een reeele prijs). Deal zo rondgemaakt.

Maar daar zat geen schade oid bij....
Succes en veel wijsheid.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 aug 2017 5:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Ik sluit me bij Horn aan.

Ik zou deze laten staan. Tenzij je deze voor een habbekrats kan kopen zodat je geld overhoud voor alle reparaties én dan nog wat geld overhoud aan het einde van je budget. Als de auto schade heeft gehad, dan moet je er rekening mee houden dat je er niet zomaar vanaf komt.

Als je geen geschikte NL Cayman kunt vinden naar je zin, zou je eens in Duitsland moeten kijken, veel meer mogelijkheden.

Succes met de afwegingen.


04 aug 2017 8:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Lak in slechte staat / blaasjes, bij een auto van 10 jaar oud?
Zou ik niet aan beginnen. :salut:
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


04 aug 2017 8:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Ik heb zelf een Cayman S van 2006 en ondertsand mijn opmerkingen:

* schade aan kofferbodem voorzijde, bodembekleding zit los.
Dit kan natuurlijk gebeuren, maar hoe erg is deze schade?
* lak in slechte staat / blaasjes (kan, heb ik niet gezien tijdens de proefrit want de auto was nog vuil)
Een auto smerig als je voor een test rit komt!!! Verder dient de auto dit echt niet te hebben
* motor pluimt/rookt iets bij koude start
Heb ik ook wel eens, mijn motor is nog geen 10000 geleden gereviseerd, dus dit kan. Maar zou niet altijd moeten zijn.
* warme start matig (is inderdaad iets moeizaam, lijkt net of hij moeite heeft de eerste slag te maken)
Zou juist gemakkelijk moeten gaan.

Ik zou de auto fijn laten staan. Ook al is deze zo goedkoop dat je de auto kan laten repareren en dan nog wat over zou houden.
FF snel gekeken en ik zie maar 1 auto staan welke aan de spec's voldoet zoals jij deze beschrijft en deze is dan zeker niet goedkoop.
_________________________________________
Mvg,

René


Laatst bijgewerkt door MY00 op 04 aug 2017 11:40, in totaal 1 keer bewerkt.



04 aug 2017 9:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Ik vind het al met al geen goede start.....zo'n auto moet tot in de puntjes verzorgd zijn, zeker bij verkoop.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


04 aug 2017 10:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Matten versleten bij 80k km ???
Lak slecht

Pookknop, zitting bestuurder en stuur zeker ook gesleten?

Weet je zeker dat de kn stand klopt?
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


04 aug 2017 14:54
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Klinkt inderdaad niet op een auto met 80k op de teller. Overiggens had mijn 997 na 8 jaar en 100k op de teller ook blaasjes bij de sluiting van de kofferklep. Mij is toen verteld door PCA dat de aluminium heel slecht tegen pekel kan, zeker als het in contact staan met staal. :idea:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


04 aug 2017 14:59
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.0 1976
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Bedankt voor het meedenken allen! Na overleg met de aankoop keurder en verkoper van de auto besloten niet tot koop verder over te gaan. Als je je eerste Porsche koopt moet het wel 100% goed aanvoelen, Dat is helaas nu niet zo.

We gaan de zoektocht voortzetten dus als iemand nog een mooi betrouwbaar exemplaar weet hoor ik het graag!

Voorkeuren:
* Cayman S liefst vanaf 987.2
* Goede en aantoonbare historie
* Minder dan 100K op de teller
* Grijs / Zilver / Zwart exterieur - die voorkeursvolgorde
* Zwart interieur
* PASM - Sport Chrono - graag
* Sportstoelen - graag
* Bose of upgraded audio - kan ook geen kwaad


04 aug 2017 15:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Precies, doe je goed aan om verder te kijken..... :thumleft:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


04 aug 2017 15:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Om welke auto ging het? Dan kunnen eventueel andere geinteresserden van deze info gebruik maken.

Succes en veel plezier met de zoektocht.
_________________________________________
Mvg,

René


04 aug 2017 16:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
niet zwart of grijs maar als je rood ook mooi vindt hier op het forum viewtopic.php?f=10&t=49851 :salut:

Afbeelding


04 aug 2017 16:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Johann schreef:
Mij is toen verteld door PCA dat de aluminium heel slecht tegen pekel kan, zeker als het in contact staan met staal. :idea:


Alu kan, net als staal, corroderen (roesten), maar het duurt lang(er) eer er gaten ontstaan (tevens is het mede afhankelijk van welke alu-soort (legering) er gebruikt is/wordt).
Ongespoten alu dat in contact staat/komt met staal kan idd corroderen; denk aan alu vestzetten met stalen bouten zonder bijv. kunststof ringen er onder dat geeft op den duur problemen. Dit komt door de verschillen in "edelheid" van de 2 materialen.
Zodra alu gespoten is is er geen/veel minder corrosie en gelukkig maar, want bij recente Porsche zijn veel onderdelen (kofferklep, spatborden) van alu gemaakt.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


04 aug 2017 19:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen. Blaasjes op de lak hoeft nu nog niets te zijn maar is wel een begin van iets. Dat vind ik bij een auto nooit een goede keuze om tot aanschaf over te gaan. De overige punten lijken wel mee te vallen al vind ik de versleten matten wel vreemd. Op mijn Cayman staan nog wel iets minder kilometers maar ik kan mijn matten als nieuwe verkopen en niemand ziet het verschil.

De schade die jij benoemt aan kofferbodem voorzijde is niet zo vreemd, auto is laag en ik denk dat er meer met een beschadinging zitten dan dat er zijn zonder. Het gaat om hoe erg de beschadiging is, maar hou er rekening mee dat je dot bij je zoektocht nog wel vaker zult zien. Is het trouwens een NL -auto of huis het een invoer? Als het een invoer is dan kun je wel vraagtekens zetten of de km-stand klopt mbt slijtage matten en andere zaken die verbloemt worden (blaasjes, en in meer of mindere mate de beschading aan de kofferbodem). Het kan ook zijn dat er ruw mee om gesprongen is en dar de km-stand wel kopt maar ook dan kun je m beter laten staan.

Je zegt in je wensenlijstje dat je het liefst een 987.2 wil, maar dit was een MK1: was deze dan verder wel exact wat je wilde of kun je niet meer wachten? :mrgreen:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


04 aug 2017 20:01
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.0 1976
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
De wagen is een import uit België. Aan de hand van het onderhoudsboekje heb ik contact gehad met PC Brussel en ook PC Twente. De kilometerstanden en beurten zijn wel plausibel hoor. Allemaal terug te vinden in de systemen van Porsche Belgie en Nederland. Of de wagen gaandeweg 'een tikje heeft gehad' daarover konden beide PC's niet een uitspraak doen. Opvallend is het inderdaad wel als de lak nu al problemen toont. Tel daar de kans op motorische issues bij op. Voor mij was het in ieder geval een bij twijfel niet inhalen gevalletje.


06 aug 2017 4:08
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Aankoopkeuring gedaan van een Cayman S - wat denken jull
Goed besluit Thierry! :thumleft:

Vaak wordt hier gezegd (en zelf beleef ik dat telkens ook zo) dat de zoektocht je al heel veel lol geeft. Hopelijk dat je na een korte teleurstelling dat voor ogen hebt als je verder zoekt :)
Succes en plezier, we gunnen je een goede Cayman :cheers:
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


06 aug 2017 9:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kattekrab


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.