Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 17:15



Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Even een tip: zoals bij velen van jullie wel bekend is kun je de MRB schorsen. Maar, is jouw auto tussen de 15 en 25 jaar oud, dan kan het handig zijn om je hier toch iets meer mee bezig te houden:

- Een normale schorsing kost € 73,-. Een schorsing binnen een tijdvak van 12 maanden kost € 120,-.
- Een schorsing voor een auto ouder dan 15 jaar kost het € 24,-, ook bij een tweede schorsing binnen 12 maanden.

Voor mijn 996 betaal ik € 82,- per maand aan MRB. Met andere woorden, als ik mijn auto gedurende langer dan 9 dagen niet zou gebruiken levert schorsen mij een voordeel op. Aangezien ik niet heel veel rij (en mijn 996 dit jaar 15 jaar oud is geworden) is het een sport om nu na elke rit in principe een schorsing aan te vragen tenzij ik nagenoeg zeker weet dat ik binnen 9 dagen weer zou gaan rijden :drive: . Dus, ook als ik op vakantie ga (meestal 3 weken) kan het al zinvol zijn de auto te schorsen ...

Wellicht een tip voor een ieder die net als ik (te) weinig km's maakt met zijn/haar hobbyauto. Op mijn telefoon heb ik de schorsingsite van het RDW als favoriet opgeslagen. Het schorsen of opheffen gaat dan ook heel simpel :lol:

En, een tweede tip is dat je voor een auto ouder dan 15 jaar vaak een net wat voordeligere verzekering kunt afsluiten. Dit jaar heb ik mijn verzekering overgesloten. Dat schilde toch weer zo'n € 200,- p/j in mijn geval.


25 sep 2017 8:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
En gaat dat gewoon van dag tot dag? Of per maand?
M.a.w: kan je bijv schorsen van maandag tot woensdag, en de week erop van woensdag tot vrijdag?
En kan t onbeperkt?
Wordt een aardige administratie.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


25 sep 2017 8:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Als je binnen een maand je schorsing opheft krijg je een naheffing voor de MRB.


25 sep 2017 8:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Wist niet dat dit zo makkelijk ging. Blijkt zelfs dat een geschorste auto naar de APK gereden mag worden. Bedankt voor het delen!
_________________________________________
2005 997S Tiptronic - Bahrain


25 sep 2017 8:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Voor het gemak zo'n 3 euro per dag. Dus bij 8 dagen schorsen draai je al gelijk.
Klinkt leuk, maar ook wel veel gedoe en geplan (ik wil de auto kunnen pakken wanneer ik wil of het nodig is). En ik denk dat ik die tijd liever besteed aan een volle werkweek....

In de wintermaanden/vakantie zou het nog wel interessant kunnen zijn.

Bij schorsing mag je auto alleen niet op de openbare weg staan (ook niet geparkeerd, dus je moet wel een eigen P hebben voor je P.
_________________________________________
I read a report that said the typical symptoms of stress were eating too much, drinking too much, impulse buying, and driving too fast. Who are they kidding? That's my idea of a perfect day.


25 sep 2017 9:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Hele handige tip. Want relatief betalen wij hobby-rijders inderdaad belachelijk veel wegenbelasting. Dank!


25 sep 2017 10:17
Profiel Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
giulia schreef:
Als je binnen een maand je schorsing opheft krijg je een naheffing voor de MRB.


Toch iets om mee te nemen in de berekening :wink:


25 sep 2017 11:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Wat een gedoe voor een paar tentjes besparing.
Mijn auto blijft het hele jaar in de MRB/verzekering, kun je hem ook een keer in november de garage uit rijden als dat zo uit komt.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 sep 2017 11:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Gaan we met zijn alle voor een dubbeltje op de eerst rij zitten? Je zou maar eens de dief van je eigen portemonnee zijn!

Als je zeker weet dat je lang niet gaat rijden wel handing zo (ont)schorsen. Lekker doen, en als het goed te plannen valt helemaal top!


25 sep 2017 11:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Wing schreef:
als ik mijn auto gedurende langer dan 9 dagen niet zou gebruiken levert schorsen mij een voordeel op .


Een maand en 9 dagen, toch :?:

Zie opmerking van giulia :wink:

Je kan 'm ook het hele jaar schorsen en als je wilt rijden een APK laten doen bij een Kwik-fit ergens in het land.
Kost je dan maar €24,95 per (rechtstreekse) rit :popcorn:


25 sep 2017 13:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
volgens mij is hert zelfs 3 maanden.

De RDW geeft aan de belastingdienst door dat het voertuig geschorst is en dan stopt ook de betaling van de wegenbelasting. U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen. Als het voertuig belastingplichtig is en u beëindigt de schorsing binnen 3 maanden na de ingangsdatum (1 maand voor zware bedrijfsauto’s), moet u alsnog belasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. Voor meer informatie: www.belastingdienst.nl, zoekterm: schorsen.
_________________________________________
speed costs money, how fast do you want to go ?

Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.


25 sep 2017 18:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
ergo: 3 maanden en 9 dagen :P


25 sep 2017 18:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Erg goede tip Wing (Wingtip... :mrgreen: )
Afgelopen jaar de GT3 (2003) geschorst tijdens de wintermaanden, en het heeft nu eigenlijk geen zin om hem te schorsen (nog geen 15 jaar!), en inderdaad wordt ik gestraft met de 120,- regel! Tevens waren er een paar erg 'schone' dagen in de winter. Dát was best balen!
Volgend jaar ga ik daar gebruik van maken, valt er sneeuw en ligt er pekel, dan schors ik hem.
(Overigens heb ik geen flauw idee wat ik maandelijks betaal.....gaat op de 'grote hoop' :mrgreen: )

Maar: heb je de begeleidende tekst van de overheid?
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


25 sep 2017 18:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
heb je geen google daar in de rijp :mrgreen:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... nline.aspx


25 sep 2017 18:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Thanx :salut: ik had eroverheen gelezen....tis ook een wirwar van bepalingen...

Ik snap trouwens niet waarom de overheid ineens zo 'lief' is voor auto's van 15 jaar....
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


25 sep 2017 18:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 356 Speedster Intermeccanica 1972 1.6
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
en nu de actuele link:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... g_schorsen

met extra nog in een geel kader duidelijk door de belastingdienst weer gegeven:

Citaat:
Als u de schorsing beëindigt voordat er een maand voorbij is, moet u alsnog belasting betalen over de periode waarin de tenaamstelling in het kentekenregister was geschorst. Wij sturen u dan een naheffingsaanslag. Als de schorsing binnen een maand na het begin daarvan eindigt door het vervallen van de tenaamstelling in het kentekenregister, hoeft u geen belasting te betalen.


25 sep 2017 18:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Een correctie:

Inderdaad blijkt er nog een adertje onder het gras te zitten:
Als u de schorsing beëindigt voordat er een maand voorbij is, moet u alsnog belasting betalen over de periode waarin de tenaamstelling in het kentekenregister was geschorst. Wij sturen u dan een naheffingsaanslag. Als de schorsing binnen een maand na het begin daarvan eindigt door het vervallen van de tenaamstelling in het kentekenregister, hoeft u geen belasting te betalen.

Je moet dus minimaal een maand schorsen om hier onderuit te kunnen komen. Maar de kosten van € 24,- zijn wel lekker laag. Vorig jaar heb ik een tweede hobbyauto erbij gekocht waarover ik MRB mag aftikken. Tot vorige winter betaalde ik ook MRB voor mijn 996. Met de aanschaf van mijn 2e hobbyauto tikte ik alleen voor deze auto's per maand zo'n € 165,- af. Daarnaast nog zo'n € 250,- voor de daily drivers. Dan ga je de regelingen wel wat beter uitzoeken. Vorige winter 2 auto's geschorst van half oktober tot ergens in mei. Dan kan ik toch twee auto's rijden voor de prijs van een :ba: .


25 sep 2017 20:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Wing schreef:
Dan kan ik toch twee auto's rijden voor de prijs van een :ba: .


Ja, en ook maar de helft van de tijd... Super handig....
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


26 sep 2017 14:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
+1

Lach me altijd rot om dit soort penny wise, pound foolish gedrag. € 125 besparen en dan na 4 maanden stilstand erachter komen dat je accu overleden is, rubber van hulpkoppelingscilinder verdroogd of ander klein malheur door stilstand.


Laatst bijgewerkt door giulia op 26 sep 2017 16:02, in totaal 1 keer bewerkt.



26 sep 2017 14:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
+1

Omdat ik mijn auto's altijd als daily gebruik, weet ik uit ervaring dat naarmate ik ze langer heb, ik steeds minder problemen heb. Veelal waren het natuurlijk auto's die niet veel gebruikt werden en door mij ineens wel. Dan kom je de eerste maanden best veel zaken tegen die te maken hadden met (te) weinig rijden...
_________________________________________
rouge et noir


26 sep 2017 15:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Heb ik ook met de 2001 Jag. Staat nu ruim 360.000 op de klok. Vanaf oktober 2015 ingereden en begonnen op 269.000 km. Word echt vaak gevraagd of dat wel kan, zoveel kilometer met zo'n oude (engelse) auto. Heb in 2 jaar en 90.000 km een kettingspanner operatie gehad en recentelijk een vastgelopen remklauw die vervangen werd door een ruilexemplaar. Verder slechts regulier onderhoud. Bevalt prima. Rijden met die dingen.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 sep 2017 17:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
912 schreef:
Wing schreef:
Dan kan ik toch twee auto's rijden voor de prijs van een :ba: .


Ja, en ook maar de helft van de tijd... Super handig....


voorheen schorste ik niet in de winter. Toen gebruikte ik hem ook niet ... ik rij alleen als het warm genoeg is als het dak eraf kan. Wat mij verrast zijn sommige reacties hier: wat is mis aan het tip om onnodige belastingbetaling te beperken? En "accu overleden"? Wat een onzin. Mijn hobbyauto's worden regelmatig aan de druppellader gehouden. Vanwege het alarm is het sowieso belangrijk regelmatig aan de lader te leggen.

En voor de duidelijkheid: door mijn twee hobbyauto's te schorsen bespaar ik in de wintermaanden ruim € 1.000,-. Voor sommigen is het misschien een penny. Ik heb het financieel niet slecht, maar zo'n bedrag overboord gooien terwijl je ze in deze maanden niet gebruikt vind ik wel erg dom ...


26 sep 2017 21:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
voor het uiterste van een week of zoiets vind ik het ook niet wat. Maar als het over maanden gaat wel. Als je toch niet gaat rijden, dan is het verloren geld. En bovendien gun ik het de overheid niet maar dat is weer heel wat anders.

wel de auto klaarmaken voor stilstand (banden hard, druppellader, droog, ventileren etc) en dan kan het prima.


26 sep 2017 23:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Cententellers, ik betaal voor 4 auto's en haal zelfs mn camper niet eens uit de WB.
Lekker belangrijk.
Dacht dat dit een forum op niveau was.
_________________________________________
speed costs money, how fast do you want to go ?

Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.


26 sep 2017 23:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Auto ouder dan 15 jaar? Rij je beperkt? Vaker schorsen!
Bullshit. Niveau is hier vaak ver te zoeken. En dat komt helaas niet door cententellers.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


27 sep 2017 1:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DStout


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.