Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 2:33



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Goedendag,

Al jaren ben ik bezig om de stap te zetten naar een 996, maar er kwamen steeds zaken op mijn pad die prio kregen (leuke dingen hoor) maar het moet er komende zomer nu echt een keer van komen.

Gek genoeg (ook leuk om het 996 discussiestuk door te lezen door de enthousiasten én de non-fans) trekt mij de 996 het meest. De slanke C2 of C4 minder, de "oude" neus ook, maar de Turbo of 4S.

Nu de volgende vraag: de turbo het meest door mij gewilde model, maar ik kan maar niet goed zicht krijgen op de fase na de roze wolk. Dwz de kosten om het rijdbaar te houden, onderhoud en eventueel vervangen van slijtageonderdelen. Aantal km zal niet meer bedragen dan 5dzk/j en het circuit zal de auto nooit zien. Sleutelen doe ik niet zelf.

Hoe ver uit één loopt dit tussen de 4S en de Turbo? Er zijn hier vast wel personen die hier een beeld bij hebben. Of een link naar een site?


30 nov 2017 14:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
In principe zijn de kosten en aandachtspunten voor de 4S gelijk aan die van de C2 en C4.

De turbo heeft motorische een ander blok, men zegt ook wel eens Mezger-blok. Over het algemeen beschouwd als onverwoestbaar. De turbo heeft een dry-sump, harde Nikasil coating op de cilinders en het beruchte IMS lager is geen kogellager zoals bij de C2 C4 C4S maar een oliegevoed glijlager zoals het altijd geweest was en eigenlijk ook had moeten zijn bij de niet-turbo’s. Koelingsproblemen met cilinderschade tot gevolg, kapot IMS kogellager of smeringsperikelen zijn hierdoor niet of nauwelijks van toepassing. Dus die zwakheden hoef je niet in te calculeren bij een turbo in vergelijking met een 4S.

Als het motorische gedeelte in orde is dan schelen de standaard running costs van de turbo niet echt met die van de ongeblazen 996jes, behalve het brandstofverbruik dan ;)

Hier en daar zijn onderdelen die bij grote beurt vervangen moeten worden wat minder makkelijk bereikbaar bij de turbo dus dat kan wat werkuren schelen maar voor de rest is het voor reguliere kleine beurten niet veel anders. Onderstel en remmen zijn gelijk. Dus ook daar geen groot verschil.

Als het financieel kan zou ik voor de Turbo gaan. Is exclusiever, waardevast, extra pk’s altijd beter.

En ga niet voor een Tiptronic!!! De 996 turbo met automaat is meer dan een halve seconde trager dan de handbak versie, 0-100 ligt in de buurt van een 996 C2. Komt door extra gewicht van de automaat en 4wd (+100kg) en daarbovenop de verliezen in de koppelomvormer, veel van dat extra gewicht moet ook rondgedraaid wordenen. Pas vanaf de 997 turbo is de automaat sneller omdat hij sneller schakelt en de turbo’s blijft opspoolen tss het schakelen door.

Dus altijd voor de handbak gaan als kan, of je moet laten ombouwen :mrgreen:


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 30 nov 2017 16:03, in totaal 1 keer bewerkt.



30 nov 2017 15:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
djw schreef:
Goedendag,

Al jaren ben ik bezig om de stap te zetten naar een 996, maar er kwamen steeds zaken op mijn pad die prio kregen (leuke dingen hoor) maar het moet er komende zomer nu echt een keer van komen.

Gek genoeg (ook leuk om het 996 discussiestuk door te lezen door de enthousiasten én de non-fans) trekt mij de 996 het meest. De slanke C2 of C4 minder, de "oude" neus ook, maar de Turbo of 4S.

Nu de volgende vraag: de turbo het meest door mij gewilde model, maar ik kan maar niet goed zicht krijgen op de fase na de roze wolk. Dwz de kosten om het rijdbaar te houden, onderhoud en eventueel vervangen van slijtageonderdelen. Aantal km zal niet meer bedragen dan 5dzk/j en het circuit zal de auto nooit zien. Sleutelen doe ik niet zelf.

Hoe ver uit één loopt dit tussen de 4S en de Turbo? Er zijn hier vast wel personen die hier een beeld bij hebben. Of een link naar een site?


Een 996 turbo is zeer betrouwbaar, mits je een goede hebt. Als er wat stuk aan gaat kost het wel vaak de hoofdprijs.

Dingen die ik gehad heb en mij bij zijn gebleven: koelslang die scheurde, overdrukventiel turbo geblokkeerd, wat niet zo heel duur hoeft te zijn, maar het onderdeel is niet los verkrijgbaar, dus de hele turbo moest vernieuwd worden. Slang naar een van de intercoolers is gescheurd. Synchromesh is kwalitatief minder en ik heb ook een tandwiel van de bak stuk weten te krijgen (maar dat zal wel iets te maken heb en gehad met dat ik gemiddeld al 5.000 km per jaar op het circuit er mee reed en ook tot het gaatje).

Fijne auto. Neem een goede en je zal geen spijt krijgen.


30 nov 2017 16:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
En zie dat je een X51 pakketje erbij kan krijgen... weer 30pk extra... :wink:
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


30 nov 2017 16:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
X51 bij de 996 4S dan en X50 bij de turbo wat dan de turbo S is.


30 nov 2017 16:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Kheldar schreef:

En ga niet voor een Tiptronic!!! De 996 turbo met automaat is meer dan een halve seconde trager dan de handbak versie, 0-100 ligt in de buurt van een 996 C2. Komt door extra gewicht van de automaat en 4wd (+100kg) en daarbovenop de verliezen in de koppelomvormer, veel van dat extra gewicht moet ook rondgedraaid wordenen. :


Turbo is altijd 4wd, ook de handbak.


30 nov 2017 16:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
een tiptronic is geen probleem, het schakelt heerlijk en is een versnellingsbak die men kan "opvoeden" die 0.5 seconden is merkbaar bij een gelijke rijder die alles optimaal doet en ook kan die heb ik hier nog niet ontmoet :twisted: jij zal die 0.5 seconde waarschijnlijk niet missen, een handbak is als je op een andere manier gaat rijden (heel sportief) een goede investering want die kosten vaak iets meer dus ook bij verkoop. mijn auto (996 Turbo) hebben wij voorzien van AMG flippers :mrgreen: wat vele malen fijner schakelt als de "tuimelaars" op het stuur. hiermee ben ik meerdere seconden sneller :twisted: dan de handbak op een lastig parcour (bergen, haarspeldbochten etc.) 996 over het algemeen hebben een schokbreker probleem bij ongeveer 100.000 km. ze zijn van het merk Bilstein en van het goedkopere soort, Porsche had geen geld meer bij de ontwikkeling van de 996 (liep een beetje uit de klauwen zeg maar :mrgreen: ), die van mij zijn net vervangen door Bilstein B6 op aanraden van Johan vd Gugten. verder is het een hele fijne reisauto voor rustig als ook op tempo rijden. de kosten van onderhoud zijn vergelijkbaar met al zijn soortgenoten. (het blijft wel een Porsche) op den duur zal er eens een turbo kapot kunnen gaan maar ja, elk andere Porsche heeft ook wel zijn mankementen die horen bij leeftijd en gebruik. het bekende "Metzger blok" is normaal gesproken onverwoestbaar. ik heb boven mijn eigen verwachtingen een wel hele fijne en rappe auto die ik voorlopig niet kwijt wil. :thumleft:
_________________________________________
Picasa album


30 nov 2017 16:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Ja dat van die schokbrekers herken ik is dus een algemene iets om op te letten. Dat het waarschijnlijk een keer aan de beurt komt en zeker een must voor een goedsturende auto.

Hetzelfde geldt voor de motorsteunen en voor Tiptronic auto’s ook de baksteun. De rubber bussen van de baksteun beginnen na 100.000km door te scheuren.

Btw voor wie interesse heeft heb ik daar nog steeds een setje iets stevigere bussen voor die in de bestaande baksteun kunnen geperst worden.


30 nov 2017 17:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
viewtopic.php?f=10&t=50095

Wellicht is deze iets voor je.


30 nov 2017 17:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Taxi Hans schreef:
een tiptronic is geen probleem, het schakelt heerlijk en is een versnellingsbak die men kan "opvoeden" die 0.5 seconden is merkbaar bij een gelijke rijder die alles optimaal doet en ook kan die heb ik hier nog niet ontmoet :twisted: jij zal die 0.5 seconde waarschijnlijk niet missen, een handbak is als je op een andere manier gaat rijden (heel sportief) een goede investering want die kosten vaak iets meer dus ook bij verkoop. mijn auto (996 Turbo) hebben wij voorzien van AMG flippers :mrgreen: wat vele malen fijner schakelt als de "tuimelaars" op het stuur. hiermee ben ik meerdere seconden sneller :twisted: dan de handbak op een lastig parcour (bergen, haarspeldbochten etc.) 996 over het algemeen hebben een schokbreker probleem bij ongeveer 100.000 km. ze zijn van het merk Bilstein en van het goedkopere soort, Porsche had geen geld meer bij de ontwikkeling van de 996 (liep een beetje uit de klauwen zeg maar :mrgreen: ), die van mij zijn net vervangen door Bilstein B6 op aanraden van Johan vd Gugten. verder is het een hele fijne reisauto voor rustig als ook op tempo rijden. de kosten van onderhoud zijn vergelijkbaar met al zijn soortgenoten. (het blijft wel een Porsche) op den duur zal er eens een turbo kapot kunnen gaan maar ja, elk andere Porsche heeft ook wel zijn mankementen die horen bij leeftijd en gebruik. het bekende "Metzger blok" is normaal gesproken onverwoestbaar. ik heb boven mijn eigen verwachtingen een wel hele fijne en rappe auto die ik voorlopig niet kwijt wil. :thumleft:


Ik deed 0-100 in 3,7 seconden met de handbak


30 nov 2017 17:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Met wat extra pit.


30 nov 2017 18:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dongen
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Top Gear heeft ooit een leuk vergelijk gemaakt tussen de turbo, 4S en Carrera 4.
Gaat niet over onderhoud en repairs. De conclusie is erg leuk :D

Filmpje van Top Gear
https://www.youtube.com/watch?v=OJemsVMhEhs


30 nov 2017 18:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
@ DS : En een zeer snelle bestuurder.... :mrgreen:
Zeker op de Ring. :res:


Laatst bijgewerkt door alvin01 op 30 nov 2017 18:48, in totaal 1 keer bewerkt.



30 nov 2017 18:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Als je voor de keuze staat, all the way the turbo!
Restwaarde, Mezgerblok, en je zal nooit denken had ik maar toch...
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 nov 2017 18:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Precies... daar zit ik nu ook een beetje aan te denken .... van had ik maar ... langs de andere kant voor minder dan de helft van de prijs iets minder fun is ook niet slecht.


30 nov 2017 18:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Nog iets over "Mezger" en zijn motoren..

https://www.autoweek.nl/nieuws/achtergr ... ns-mezger/


30 nov 2017 18:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Helemaal gelijk Kheldar. De 4S is ook absoluut een geweldige Porsche.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 nov 2017 18:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Nee het meeste fun heb je toch echt met een C2 :mrgreen:

Over deze mysterieuze Hans Mezger en de M96/M97 motoren is er recent nog een mooi artikel gepost in het allerleukste 996-draadje hier op het forum
http://porschecarshistory.com/hans-mezg ... g-12-2011/


30 nov 2017 18:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
de mezger motoren hebben ook een probleem ben ik achter gekomen na 3500km helaas.
het betreft de koelwater aansluitingen op het blok, die willen nogal eens gaan lekken.
in januari wil hem ervoor naar tonny brengen, eerst nog een paar evenementen ermee doen.

het verschil in verbruik is minimaal bij normaal gebruik, maar probeer er eens normaal mee te rijden.
veels te leuk om er mee op te trekken.


30 nov 2017 19:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
911RPM schreef:
Top Gear heeft ooit een leuk vergelijk gemaakt tussen de turbo, 4S en Carrera 4.
Gaat niet over onderhoud en repairs. De conclusie is erg leuk :D

Filmpje van Top Gear
https://www.youtube.com/watch?v=OJemsVMhEhs


De conclusie is geweldig :thumleft: :lol:


30 nov 2017 19:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Turbo Techart
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
in mijn ervaring ligt het onderhoudt en reparaties van een Turbo al snel op het dubbele van een non turbo model. dus bij normaal onderhoudt ga je bij een 10+ jaar oude Porsche uit van €1000,- tot €2000,- dit is inclusief af en toe eens meegenomen een rubber en slang etc hier en daar. een Turbo zul je jaarlijks toch meer na de €3000,- tot €4000,- gaan met dit inclusief. En altijd een reserve aanhouden van bij een non turbo €5000,- voor reparaties en bij de Turbo een reserve aanhouden van €10000,-

En oerdegelijk verwijst na de motor het draaiende gedeelte. Vandaar dat je geen €20000,- reserve hoeft weg te zetten bij de turbo. Maar bij 10 jaar oude auto's gaat er nu eenmaal wel wat kapot door de tijd en dat zal gerepareerd moeten worden. Zou het niet aan laten komen op geluk van er gebeurd toch niks.


30 nov 2017 19:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
Inderdaad een stevige reserve aanhouden lijkt me verstandig. Maat van mij had een tijd geleden een grote plof :cry: met zijn 997 turbo op de Duitse autobahn bij 200+
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


30 nov 2017 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
De turbo blokken zijn ongetwijfeld sterker dan de 3.4 en 3.6 uit de 996/997 serie.
Maar dat moet ook, want de opgewekte vermogens is ook minimaal 50% meer.
Hogere thermische belastingen, veel hogere interne cilinderdrukken en veel meer onderdelen die onderhoud nodig hebben.

Afgezien van het hogere onderhoud:
Als je er niet teveel km's op zou rijden dan zal het met de afschrijving wel mee vallen. Echter op een basis 996 van 20K zul je waarschijnlijk niet meer dan 10 k afschrijven.Dat zal bij een Turbo van 60K op termijn zo maar 30K kunnen worden.


30 nov 2017 23:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
TurboJ schreef:
in mijn ervaring ligt het onderhoudt en reparaties van een Turbo al snel op het dubbele van een non turbo model. dus bij normaal onderhoudt ga je bij een 10+ jaar oude Porsche uit van €1000,- tot €2000,- dit is inclusief af en toe eens meegenomen een rubber en slang etc hier en daar. een Turbo zul je jaarlijks toch meer na de €3000,- tot €4000,- gaan met dit inclusief. En altijd een reserve aanhouden van bij een non turbo €5000,- voor reparaties en bij de Turbo een reserve aanhouden van €10000,-

En oerdegelijk verwijst na de motor het draaiende gedeelte. Vandaar dat je geen €20000,- reserve hoeft weg te zetten bij de turbo. Maar bij 10 jaar oude auto's gaat er nu eenmaal wel wat kapot door de tijd en dat zal gerepareerd moeten worden. Zou het niet aan laten komen op geluk van er gebeurd toch niks.

ben heel benieuwd welke uitleg hier achter schuilt, ik herken het niet. heb mijn leven lang al heel veel auto`s versleten, daar zaten als merendeel hele goede tussen die tonnen draaiden en af en toe een "maandagochtend auto". met Porsche is het niet anders er zijn er alleen weinig die er tonnen mee draaien. de Turbo kost nauwelijks meer in onderhoud als een vergelijkbare niet Turbo auto.
banden en remmen en ophangingen kan ik mij iets bij voorstellen, men heeft niet voor niets een Turbo gekozen dus gaat daar dus ook sneller mee om. in de 30.000 km die ik er nu mee heb gereden heeft het een nieuwe set schokbrekers gekost en thats it. wel veel benzine en een extra set banden en oooh ja 2 prenten als bewijs dat ik de Turbo gebruikte waar hij ook voor bedoeld is. (stond trouwens wel leuk op de foto, grijns van oor tot oor.
_________________________________________
Picasa album


01 dec 2017 11:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 996 turbo vs nonturbo (onderhoud en repairs)
vaudi schreef:
De turbo blokken zijn ongetwijfeld sterker dan de 3.4 en 3.6 uit de 996/997 serie.
Maar dat moet ook, want de opgewekte vermogens is ook minimaal 50% meer.
Hogere thermische belastingen, veel hogere interne cilinderdrukken en veel meer onderdelen die onderhoud nodig hebben.

Afgezien van het hogere onderhoud:
Als je er niet teveel km's op zou rijden dan zal het met de afschrijving wel mee vallen. Echter op een basis 996 van 20K zul je waarschijnlijk niet meer dan 10 k afschrijven.Dat zal bij een Turbo van 60K op termijn zo maar 30K kunnen worden.


420 vs 320. Dat is 30% meer.


01 dec 2017 14:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.