| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

991 met handbak ?
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=50446
Pagina 2 van 3

Auteur:  oliver [ 13 dec 2017 21:52 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Domme vraag misschien, maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met de “symposer”?

Auteur:  MarkS [ 13 dec 2017 22:02 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Sound symposer is Porsches benaming voor een verbinding (pijp, opening) waardoor het geluid uit de motorruimte beter in het interieur te horen is. Afhankelijk van de uitvoering en sportchrono kan er sprake zijn van een of twee openingen die open of dicht worden gezet.

Auteur:  oliver [ 13 dec 2017 22:40 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Ok, Thanks!

Auteur:  MarkS [ 13 dec 2017 23:23 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Het wordt soms aangeduid als “nep” geluid. Onterecht in het geval van Porsche imho.
BMW stuurt nep geluid via de speakers en noemt dit active sound design.
Toch voel ik meer voor de Porsche oplossing. Het geluid is niet nep en wordt alleen wat “geholpen”.

Auteur:  Ardennen [ 13 dec 2017 23:29 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Dat vat het prima samen.
Voor degenen die het precies willen weten:
Met dank aan Rennlist:

------------------------------------

The complex exhaust system of Porsche's new 911 Carrera S has a wide-ranging acoustic capability.

The automotive engineer's vocabulary is typically broad and precise, which makes it intriguing to hear the word "emotion" used increasingly when new technologies are introduced. In the case of Porsche's new 911, emotion was cited by engineers as a key factor in developing the car's acoustic signature.

"Sound was a major design and engineering focus," explained Wolfgang Hatz, Porsche's Main Board Member for Research and Development, who also heads VW Group's powertrain development.

At a recent technology workshop for the 2012 Carrera and Carrera S, Hatz and other Porsche engineers noted that creating a unique sound quality "between the engine and the tailpipe" has been a leading criterion for the 911 ever since the iconic sports car's 1963 debut. For the new Type 991 series (see New generation 911 Carrera), the development team focused on “mechanical engine sounds characterized by high frequencies with tonal elements” together with low-frequency intake noises.

So significant is the 2012 car’s symphony as deemed by Porsche that the interplay between induction and exhaust was part of the car's design and engineering specification. Computer modeling mapping, as well as analysis of the configuration and dimensions of manifolds, pipework, catalytic converters, and mufflers, was carried out at the company’s Weissach Development Center.

The required sonic profile had to satisfy all possible operating states—from engine starting and idling (conveying power without disturbing the neighbors) to wide-open throttle on a racetrack. The goal was not only to deliver the aural “emotions” expected of a 911 but also to provide the driver with feedback about the car’s mechanical status while meeting Europe's 74 dB(A) drive-by noise requirements.

Electronically synthesized noise is not a Porsche solution, so the engineers developed a new Sound Symposer that is standard on both versions of the car. An acoustic channel picks up intake vibrations between the throttle valve and air filter and a membrane incorporated in the channel reinforces the vibrations and transmits them as an engine sound into the cabin. The system is driver activated or deactivated via a “Sport” button that controls a valve ahead of the membrane.

The result is a direct acoustic link between the cabin occupants and the engine, providing optimal transmission of the load-dependent sounds. The sound of gearshifts can also be enhanced.

The Sound Symposer incorporates a tunable Helmholtz resonator to achieve an harmonious sound pattern, damping out unpleasant noise occurring at around 5000 rpm.

If the Sound Symposer is deactivated, an aperture in the air filter housing still allows the basic engine and exhaust tones to be heard—"because we don’t want it to sound boring!” explained Dr. Bernhard Pfäfflin, General Manager of the Noise and Vibration Department.

Auteur:  Ronaldo [ 14 dec 2017 0:20 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Als ik 't zo lees, nep geluid dus. :popcorn:

Auteur:  MarkS [ 14 dec 2017 0:22 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Of noem je het als jij je raampje of dakje openzet ook nepgeluid. ;-)

Het is in ieder geval minder nep dan die gaten die ik bij m’n 3.2 Carrera of 993 in het luchtfilterhuis boorde.

Ach eigenlijk is ieder (aangepast) luchtfilter of uitlaat ook nep.

Auteur:  Subdriver [ 14 dec 2017 4:27 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

De bedoeling van je raampje of dak open zetten is dat je meer geluid van buiten (van motor/uitlaat) hoort.
Bij de 991 kun je je raampje beter dicht laten want buiten hoor je niets. Nep geluid dus!
Met een 991 kun je beter niet met een tunnelrun meedoen, dat is één grote deceptie als je de 'Sound Symposer' gewend bent. :mrgreen:

Auteur:  Kheldar [ 14 dec 2017 7:50 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Sommige mensen hebben al wat gemod met de symposer om hem af te sluiten.
https://www.6speedonline.com/forums/991 ... r-mod.html

Auteur:  Ronaldo [ 14 dec 2017 8:30 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

MarkS schreef:
Of noem je het als jij je raampje of dakje openzet ook nepgeluid. ;-)

Het is in ieder geval minder nep dan die gaten die ik bij m’n 3.2 Carrera of 993 in het luchtfilterhuis boorde.

Ach eigenlijk is ieder (aangepast) luchtfilter of uitlaat ook nep.


Wat een onzin. Motorgeluid is motorgeluid.

Citaat:
An acoustic channel picks up intake vibrations between the throttle valve and air filter and a membrane incorporated in the channel reinforces the vibrations and transmits them as an engine sound into the cabin.


Er worden trillingen versterkt en naar de cabine gestuurd alsof 't motorgeluid is. Nep dus. :salut:

Zal best prima klinken hoor, maar van mij hoeven die fabrikanten dit niet te doen, zorg gewoon dat zo'n auto puur mechanisch al lekker klinkt. :scratch:

Auteur:  Dial_888 [ 14 dec 2017 9:44 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Doen ‘ze’ ook iets mbt versnellingsbak geluid, ik vind dat ook wel fraai; geruis uit de tunnel bij stilstand, of bij een bepaalde snelheid gezing tijdens het rijden?

En genoeg olie erin en 287k achter de kiezen dus daar ligt het ook aan denk ik, maar de G50 schakelt eenmaal op temp nog steeds heel erg goed.... :mrgreen:

Auteur:  Kheldar [ 14 dec 2017 11:20 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Is toch gewoon net hetzelfde als in de 996 en 997 waar ze een helmholtz resonator gebruiken om het inlaat geluid een beetje te fine-tunen. Bij de 997 is het zelfs ook met een vacuum gestuurd klepje.

Auteur:  Ewout [ 14 dec 2017 13:26 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Nee, want bij mij komt er ook aan de buitenkant een mooi geluid uit. Ik kan rustig meedoen aan een tunnelrun :drive:

Auteur:  MarkS [ 14 dec 2017 13:36 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Ik speek jullie nog wel bij de eerst volgende tunnelrun. Als ik jullie boven m’n uitlaat geluid kan verstaan tenminste. ;-)

Auteur:  Ronaldo [ 14 dec 2017 14:24 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

:thumleft:

Ik zal de sound symposer schakelaar op m'n cuprohr op 'aan' zetten. :salut: :mrgreen:

Auteur:  MarkS [ 14 dec 2017 14:29 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Had een RSR op m’n 993, een Cargraphic demper op m’n 993T, ook nep allemaal. En anders gooi ik er nu wel een Akrapovic onder.

Auteur:  Targa Floriaan [ 14 dec 2017 20:16 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Uitlaat geheel verwijderen, alleen dan heb je puur motorgeluid. Maar of dat nou mooi is...

Auteur:  Brulaap [ 14 dec 2017 22:08 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Nou...... bij zo'n BMW M5 zonder uitlaat klinkt het als een F1 van vroeger :mrgreen: :cheers:

https://www.youtube.com/watch?v=rOwk--G-EVk

Auteur:  MarkS [ 14 dec 2017 22:18 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Targa Floriaan schreef:
Uitlaat geheel verwijderen, alleen dan heb je puur motorgeluid. Maar of dat nou mooi is...


Daar hebben ze in de US een handje van, klinkt meestal als een boot.

Auteur:  alvin01 [ 14 dec 2017 22:46 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Of een microfoon op je uitlaat.
Hebben ze in huidige F1 ook geprobeerd....

Auteur:  Nine-6-four [ 18 jun 2018 10:36 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Het zout is inmiddels van de wegen :mrgreen: .

Tijd voor de mini brabo sound meeting :?:

Auteur:  HansA [ 18 jun 2018 11:01 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

nog op zoek naar een 991 met handbak. Mark Zuidervaart heeft er 2, waarvan 1 GTS. https://zuffenhaus.nl/

Hans

Auteur:  Ronaldo [ 18 jun 2018 16:46 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Fantastische GTS. Zou ‘m graag willen hebben maar is een beetje (veel) boven budget helaas..

Afbeelding

Auteur:  outletvalve [ 18 jun 2018 18:50 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

Of deze: https://zuffenhaus.nl/car/porsche-991-carrera-s-coupe-handbak/ bij dezelfde aanbieder

Auteur:  erwin996 [ 18 jun 2018 18:57 ]
Berichttitel:  Re: 991 met handbak ?

7 jaar oud en 85.000 euro :shock: :popcorn:

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/