Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 5:02



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Verzekering en BTW 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Verzekering en BTW
WillemB schreef:
Inderdaad is de regel, eenmaal Marge auto dan ALTIJD Marge auto.

Hoe het met re-import zit weet ik niet maar ik denk dat dit traject wel afgedekt is.

Een handelaar/garage/dealer draagt bij verkoop van een Marge auto alleen BTW af over het verschil inkoop-verkoop.


Nee, ook een margeauto kan weer een BTW auto worden.

Maar dat is hier wel heerlijk offtopic.


07 jan 2018 7:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Verzekering en BTW
Wat ik al voorstelde: de tp zou een coulance verzoek kunnen indienen. Gelukkig is deze situatie toch nog goed opgelost (ik zit zelf al 30 jaar in de bank-en verzekeringsbranche waarbij ik 9 jaar verzekeringsinspecteur ben geweest. Een goede relatie tussen de tp en de verzekeraar is simpelweg erg belangrijk. Niet alles is zwart/wit. Soms moet iets "geregeld/opgelost" kunnen worden voor een klant).

Het punt blijft nog wel open dat het echt mogelijk moet zijn om de auto vooraf te verzekeren inclusief btw als de btw niet verrekend kan worden. Dat voorkomt discussies achteraf.

Fijn voor de topicstarter in ieder geval.


07 jan 2018 8:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Verzekering en BTW
Pffff, Wing, je moet echt eens beter lezen.....je zit met je opmerkingen en conclusies er volledig naast en hebt het over 2 verschillende zaken. Laatste keer.....het gaat hier om een marge auto. Daar is geen sprake van in of ex btw. Het is geen uitzondering om een btw auto zakelijk te verzekeren Incl. BTW voor een bedrijf die geen BTW kan verrekenen ook al doe je dat zo voorkomen. Dat is normaal. Dat is iets anders dan het verzekeren van een marge auto , zakelijk voor een BTW plichtig bedrijf.

In deze kwestie is geen coulance verzoek ingediend door ons. Er is om opheldering gevraagd hoe dit nu daadwerkelijk moet worden uitgelegd naar de klant. Taxatiewaarde, nieuwwaarde, aanschafwaarde, dagwaarde, boekwaarde, allemaal situaties waarin dese kwestie anders behandeld moet worden.

Dus super dat hier een bijdrage en mening wordt gegeven, en mee wordt gedacht hoe het zou moeten. Maar simpelweg een coulance verzoek in dienen is echt te makkelijk en heeft niemand baat bij. Het is in dit geval niet zo eenvoudig alsmen zou denken. Puur de regels volgen klopt het namelijk nog niet. Want als de uitkering wordt gebruikt om nu wel een BTW auto aan te schaffen wordt de verzekerde er beter van. En dat zou dan weer niet mogen.

Hahaha, tja, verzekeringen.....mooi vak hoor!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


07 jan 2018 10:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
lucht en water
Bericht Re: Verzekering en BTW
Ik ben ook zeer benieuwd hoe deze kwestie door de verzekeringsmaatschappij uitgelegd gaat worden.
De omstandigheid dat de verzekeringsmaatschappij de schade ‘inclusief btw’ aan een BTW plichtige ondernemer vergoedt, vormt een aanwijzing voor het van toepassing zijn van de margeregeling. Dit is in dit geval niet aan de orde. Als de verzekeringsmaatschappij de schade 'inclusief BTW' gaat vergoeden betekent dat de verzekerde de BTW af moet gaan dragen aan de belastingdienst. Zowel verzekeraar en verzekerde schieten daar niets mee op.


07 jan 2018 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht Re: Verzekering en BTW
Punt van discussie hier is hoe de verzekerde waarde op de polis moet worden gelezen. Is dat incl. of excl btw.
Voor mij is de verzekerde waarde mijn risico, dus excl btw. Ooit is deze auto getaxeerd op 25, ik heb deze ook gekocht voor 25k ex btw. Na nieuwe taxatie is de waarde op 48,5k gezet. Het btw verhaal speelde voor mij buiten deze bedragen.
In de voorwaarden staan regels mbt de btw, (alle verzekerde bedragen zijn ex btw) echter staat dat bij nieuwe autos. Bij gebruikte autos staat niks vermeld daarom mijn gedachte dat dit ook ex btw is.

Belangrijk is natuurlijk de verwachting bij mij. Ik dacht voor bedrag x verzekerd te zijn, bleek voor bedrag y. Als ik dat vooraf weet, is het meer acceptabel. Verwachtingmanagement.
Uiteindelijk ben ik heel tevreden met de oplossing en de support. De ondersteuning bij discussiepunten, vragen en net een stap meer doen. Dat maakt voor mij het verschil tussen een doorsnee dienstverlener en iemand die zomaar verzekeringen doorschuift.


07 jan 2018 15:00
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Verzekering en BTW
Dank je Perry!

Maar ik denk dat je de auto als marge hebt gekochtbtoch? Je hebt neem ik aan geen BTW verekend zakelijk? Want anders was heel deze discussie niet noodzakelijk. Maar in ieder geval is het niet helemaal in eenvoudige taal gezet en dus voor vele, en ook voor ons soms lastig. Het uiteindelijke antwoord van de verzekeraar ga ik zeker hier posten!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


07 jan 2018 15:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
lucht en water
Bericht Re: Verzekering en BTW
Limburgse911 schreef:
Punt van discussie hier is hoe de verzekerde waarde op de polis moet worden gelezen. Is dat incl. of excl btw.
Voor mij is de verzekerde waarde mijn risico, dus excl btw. Ooit is deze auto getaxeerd op 25, ik heb deze ook gekocht voor 25k ex btw. Na nieuwe taxatie is de waarde op 48,5k gezet. Het btw verhaal speelde voor mij buiten deze bedragen.
In de voorwaarden staan regels mbt de btw, (alle verzekerde bedragen zijn ex btw) echter staat dat bij nieuwe autos. Bij gebruikte autos staat niks vermeld daarom mijn gedachte dat dit ook ex btw is.

Belangrijk is natuurlijk de verwachting bij mij. Ik dacht voor bedrag x verzekerd te zijn, bleek voor bedrag y. Als ik dat vooraf weet, is het meer acceptabel. Verwachtingmanagement.
Uiteindelijk ben ik heel tevreden met de oplossing en de support. De ondersteuning bij discussiepunten, vragen en net een stap meer doen. Dat maakt voor mij het verschil tussen een doorsnee dienstverlener en iemand die zomaar verzekeringen doorschuift.


De verzekerde waarde in de polis houdt toch verband met de waarde die in het taxatierapport staat vermeld ? Staat in het taxatierapport vermeld dat de getaxeerde waarde excl. BTW is ?


07 jan 2018 15:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Verzekering en BTW
Het gaat hier over hoe je de auto tenaamsteld en of je BTW plichtig bent. Men gaat er standaard vanauit dat bij een BTW plichtig bedrijf alle uitkeringen ex BTW zijn ongeacht of je een marge auto of BTW auto hebt. De waarde vermeld in een taxatierapport is Incl. BTW. Deze waarde omschrijft een bedrag aan vervangingswaarde en omschrijft niet of de auto in of ex BTW verzekerd is of dat het een marge auto betreft. Het een omschrijft een waarde, het ander is boekhoudkundig. De taxatiewaarde omschrijft een bedrag waarmee bij totaalverlies redelijkwijs een zelfde auto kan worden teruggekocht. Als de auto die verloren gaat een BTW auto betreft en er dus BTW verekend is dan is het logisch dat het uitgekeerde bedrag ex BTW is. Er kan tenslotte bij de aanschaf weer een BTW auto van dezelfde waarde worden aangeschaft. In dit geval is er geen BTW verekend. Dat kon tenslotte niet omdat het object een marge auto was. Dat er nu een bedrag is uitgekeerd zoals vermeld in het taxatierapport is mooi, maar klopt niet geheel. Want stel dat er nu wel een BTW auto word aangeschaft heeft de verzekerde een voordeel, en dat mag off. Niet.

Lastig allemaal maar er is iemand die het allemaal ooit verzonnen heeft. Wat ik wel merk uit dit draadje is meniet geheel op de hoogte is van het verschil tussen een BTW auto en een marge auto. Voor ons dus zaak dit bij iedere zakelijke klant goed uit te leggen. En zo leren we allemaal weer!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


07 jan 2018 15:49
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.