Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2024 17:22



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Verzekering en BTW 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht Verzekering en BTW
Beste forummers,
Ik heb een vraag over het verzekeren van mijn Porsche. Ik rij de auto ook zakelijk en heb deze op naam van het bedrijf staan. Ook de verzekering is op naam van het bedrijf, ik ben btw-plichtig.

De auto is een maand geleden gestolen, de verzekering is tot uitkering overgegaan. De verzekerde som volgens de polis is 48.000Euro, de vervangingswaarde.

De verzekering heeft echter 48.000-21%BTW=ongeveer 40.000 uitgekeerd.

Zelf was ik van mening dat de 48.000 het verzekerde bedrag is, immers dat is mijn risico, de BTW over de 48.000 zou ik niet terug krijgen. De auto was ook getaxeerd op 48.000 vervangingswaarde. Aangezien het een zakelijke auto is, is voor mij de vervangingswaarde het bedrag ex BTW en zou ik dus ook verwachte te hebben verzekerd.

Wat klopt er nu (van belang natuurlijk bij de nieuwe polis, wat moet ik als waarde opgeven?)


30 dec 2017 11:16
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 4s 96 993 C2T 95 FIAT 500 69
Bericht Re: Verzekering en BTW
Dit topic ga ik volgen :)
Heel benieuwd
_________________________________________
Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate


30 dec 2017 11:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo, 991.2 GT3
Bericht Re: Verzekering en BTW
Even snel op Google zoeken levert de volgende twee pagina's op:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _bijdragen

http://dirkzwagerasv.nl/2015/10/08/scha ... elastbaar/


30 dec 2017 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht Re: Verzekering en BTW
Die heb ik ook gevonden. Uit de 1e link zou ik opmaken dat dit een zuivere schadevergoeding is, dus btw-vrij.
Echter vraag ik mij af of de discussie wel of geen btw van toepassing is. De grondslag waarover btw eventueel zou moeten worden berekend, de schadevergoeding zelf, die vind ik van belang. Is dat de verzekerde som van 48k of is dat 48k-21%?


30 dec 2017 12:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo, 991.2 GT3
Bericht Re: Verzekering en BTW
Uitgaande dat het een marge voertuig is lijkt me dat de uitkering €48k is. Als ze dan al BTW willen rekenen zou dat daar bovenop komen.


30 dec 2017 13:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Verzekering en BTW
De hamvraag is (denk ik) wat er hierover in je polis staat?


30 dec 2017 13:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht Re: Verzekering en BTW
De polis geeft alleen aan verzekerd bedrag 48.500. Verder staat er niks in mbt in of ex btw.


30 dec 2017 13:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht Re: Verzekering en BTW
Als je de BTW al hebt afgetrokken bij aanschaf klopt het wel volgens mij.
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


30 dec 2017 14:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht Re: Verzekering en BTW
De auto is als marge-auto geleverd. Dus voor mij geen BTW-aftrek. Echter is de aasnchafwaarde lager, de nieuwe verzekerde waarde is als gevolg van een nieuwe taxatie opnieuw bepaald en vastgesteld op 48,5K.


30 dec 2017 14:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Verzekering en BTW
Die taxatiewaarde lijkt mij, tenzij expliciet anders vermeld, een particuliere prijs. Als je het dan al over BTW wilt hebben zal 95% van de tweedehands auto's van enige leeftijd toch marge zijn.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


30 dec 2017 15:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Verzekering en BTW
Stel dat je schade zou hebben bij een aanrijding.
Dan zou het bedrag excl. btw worden uitgekeerd. Immers die btw kun je via de belastingdienst terugkrijgen.

Maar in dit bedrag van 48k zit helemaal geen btw dus het bedrag is het netto bedrag. Dat horen ze je uit te keren.

Zou je een vergelijkbare P kunnen kopen incl. btw voor 48K dan ligt het anders. Echter dat gaat je niet lukken bij oltimers. (althans ga daar niet van uit)

Verzekerd bedrag is netto 48K, blijf daar aan vasthouden.


30 dec 2017 15:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Verzekering en BTW
Is premie betaald over 48k.....dan hoort ook 48k uitgekeerd te worden...lijkt mij.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


30 dec 2017 18:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Verzekering en BTW
+1 (denk ik). Tevens is het zo dat bij een nieuwe auto de btw 21% van het eindbedrag; de btw wordt dan berekend over het te betalen bedrag minus de bpm.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


30 dec 2017 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
lucht en water
Bericht Re: Verzekering en BTW
Ik denk dat in jouw geval het volgende speelt.

In mijn taxatierapport staat vermeld dat de getaxeerde waarde, voor zover van toepassing inclusief BPM en BTW is.
Een ondernemer, die geen ondernemer in de zin van de margeregeling is m.a.w. geen autohandelaar, zal zijn als margeauto ingekochte auto als BTW auto moeten verkopen.
Dit betekent dat uit de verkoopprijs van € 48.500 (zijnde de getaxeerde waarde van de auto) bij verkoop BTW aan de belastingdienst afgedragen moet worden.

Mogelijk staat ook in jouw taxatierapport dat de getaxeerde waarde, voor zover van toepassing inclusief BPM en BTW is. De verzekeraar zal dan bij diefstal het verkoopbedrag exclusief BTW aan een BTW ondernemer uit gaan betalen.


30 dec 2017 22:44
Profiel
PorscheForum Rakker
lucht en water
Bericht Re: Verzekering en BTW
Ger2000 schreef:
. De verzekeraar zal dan bij diefstal het verkoopbedrag exclusief BTW aan een BTW ondernemer uit gaan betalen.


Herstel.
De verzekeraar zal dan bij diefstal het getaxeerde bedrag exclusief BTW aan een BTW ondernemer uit gaan betalen.


30 dec 2017 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht Re: Verzekering en BTW
Snap ik helemaal, echter hoe past het volgende dan in het verhaal:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _bijdragen

Hieruit maak ik op dat de verzekerde waarde altijd ex BTW is. (taxatierapport vermeldt nergens BTW)


30 dec 2017 22:54
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
lucht en water
Bericht Re: Verzekering en BTW
In mijn taxatierapport staat vermeld dat de getaxeerde waarde, voor zover van toepassing inclusief BPM en BTW is.
Dit betekent dat bij een BTW ondernemer de BTW uit de getaxeerde waarde gehaald moet worden.

Staat in jouw taxatierapport niet vermeld dat de getaxeerde waarde, voorzover van toepassing inclusief BPM en BTW is ?


30 dec 2017 23:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Verzekering en BTW
Tja, dit maken we helaas vaker mee. Hebben hier ook weleens discussies over gevoerd met de verzekeraar.

Aangezien de auto als zijnde zakelijk word gereden worden alle kosten als zijnde ex btw verekend. Dus ook bedragen die als schade worden uitgekeerd zijn ex btw. Aangezien men hier spreek over het uitkeren van een schadebedrag aan een BTW plichtig bedrijf wordt de schade ex-BTW uitgekeerd.

het rijden van een marge auto op de zaak is uiteraard interessant want alle kosten die je maakt zijn aftrekbaar van de zaak en bij een BTW plichtig bedrijf heb je ook nog eens het BTW voordeel. Echter bij totaalverlies van het voertuig wat als Marge is aangekocht heb je helaas te maken met een verliespost.

wellicht kun je boekhoudkundig het verlies wel weer als kosten wegboeken op de zaak. ben het echter met je eens dat het een behoorlijk grijs gebied is.

Als TP is het voor ons onmogelijk om een Marge auto als BTW auto te verzekeren. Daarnaast wordt er een denkfout gemaakt dat de taxatiewaarde omdat de auto zakelijk zou zijn dan ook Ex BTW zou zijn. Helaas ben ik geen boekhouder maar we hebben hier wel navraag over gedaan bij belastingdienst en accountants. Beide geven aan dat de wijze van uitkeren helaas klopt.

Bij een totaalloss verhaal in de zelfde situatie wordt het wrak verkocht als margeauto aan een opkoper. Uitkering daarvan vrij van BTW. het restant, de schade wordt dan weer ex-BTW uitbetaald.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


31 dec 2017 1:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Verzekering en BTW
Ik ben schade expert van beroep, maar heb niets met schades aan auto’s te maken. Louter vastgoed en inhoud.

Wanneer een bedrijf een polis afsluit voor een zakelijk goed en het bedrijf btw plichtig is zal de polis de waarde exclusief btw hanteren. Ik stel dan ook de schade exclusief btw vast. Immers kan de btw bij heraanschaf verrekend worden.

Kortom, hier is reeds in de polis duidelijk aangegeven is deze inclusief of exclusief btw is.

Overigens kan ik mij goed voorstellen dat jouw verzekeraar de schade ex btw vergoed. Toen jij de auto kocht heb je de btw mogen verrekenen. Dat kan bij de volgende ook weer.


31 dec 2017 2:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Verzekering en BTW
Dat laatste klopt niet aangezien het hier om een marge auto gaat en er dus geen BTW op de auto verekend is.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


31 dec 2017 2:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Verzekering en BTW
Wat je op dit soort fora vaak lees is dat we "denken" dat het zo of zo in elkaar zit. Het antwoord is als volg: in beginsel wordt een zakelijke auto altijd verzekerd exclusief btw. Want, de btw kun je verrekenen. Echter, in sommige situaties is de btw niet verrekenbaar (ik heb bijvoorbeeld een bedrijf waarbij we nagenoeg geen btw-diensten kunnen facturen). In dat soort situaties stem je met je TP (vakterm voor tussenpersoon ..) af hoe de situatie in elkaar zit, en kan de auto inclusief btw verzekerd worden. Bij de uitkering houdt de verzekeraar hier vervolgens rekening mee. In dit geval heeft de tussenpersoon in kwestie (of heeft de topic starter de verzekering zonder advies afgesloten?) niet goed doorgevraagd. De verzekering is feitelijk niet correct afgesloten.

Als het via een tussenpersoon is afgesloten zou ik als eerste deze tussenpersoon de situatie nogmaals uitleggen en desnoods een coulanceverzoek bij de verzekeraar indienen. Lukt dat niet, dan zou ik deze tussenpersoon aansprakelijk stellen voor het onvolledige advies.

En nog een toevoeging: als je het via een tp hebt afgesloten, en deze heeft uit zichzelf geen actie voor jou ondernomen terwijl je een verliespost voor jouw kiezen krijgt van 21%, dan adviseer ik je na te denken of je überhaupt nog door deze tp geadviseerd zou willen blijven ...


31 dec 2017 16:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Verzekering en BTW
Laat ik nou die TP zijn. En helaas, zonder hier op in te gaan zit je er volledig naast. Want ook wij kunnen geen BTW verekenen. Vraag een en ander maar na bij de belastingdienst. Als je niet BTW plichtig bent (zoals assurantiekantoren, artsen enz,) dan wordt de auto Incl BTW verzekerd. De vraag die namelijk wordt gesteld bij het afsluiten van een zakelijke verzekering is of je BTW kunt verekenen als bedrijf zijnde. Zoals jij het aangeeft zou je dus ook alle andere kosten met betrekking tot de auto (schade, onderhoud enz) geen BTW over mogen verekenen. In dat geval is het onzin om een auto op de zaak te zetten waar je vervolgens geen BTW over mag verekenen. Het begint bij de aanschaf van de auto. Als ondernemer neem je bij de aanschaf al het besluit om een margeauto aan te schaffen. Lijkt mij dat een TP daarvoor niet aansprakelijk gesteld kan worden. En ja, wij geven weldegelijk advies. En ja, als wij hierin een fout hebben gemaakt betalen wij, zoals het hoord gewoon de schade. Echter bestaat simpelweg niet de mogelijkheid om een margeauto in of ex BTW te verzekeren omdat er geen sprake meer is van een BTW component. Echter zoals reeds gemeld bepaald de tenaamstelling van het voertuig in dit geval of het een zakelijk of prive voertuig is, en of alle schadeuutkeringen in of ex BTW zijn.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


31 dec 2017 17:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Verzekering en BTW
Beste Jos, ik ga hier geen collega forum-leden het lastig maken. Maar believe me: het kan .... ik kan zelf dus geen btw verrekenen. Een paar jaar geleden heb ik een auto op de zaak gekocht. De afspraak was expliciet met de verzekeraar gemaakt dat de auto inclusief btw verzekerd moest (en kon) worden ...

Maar gelet op het gegeven dat een forumlid de tp is lijkt het mij niet verstandig om hier een discussie te gaan starten. We zijn hier om elkaar te helpen en niet lastig te maken.


31 dec 2017 17:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Verzekering en BTW
Jos Targa schreef:
Dat laatste klopt niet aangezien het hier om een marge auto gaat en er dus geen BTW op de auto verekend is.


Ahh dat is de crux. Ik gaf al aan geen schades aan motorvoertuigen te doen, louter vastgoed en inhoud. Daarbij is het in de regel zo dat je de schade ex-btw vaststelt.

Lastige situatie dan eigenlijk wel!


31 dec 2017 18:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Verzekering en BTW
Begrijp ik, echter is het een Margeauto, en is er dus geen sprake van in of ex..... Jij kunt geen BTW verekenen en daar zit het verschil. Op het moment dat je een auto op de zaak zet heb je bij een bedrijf die BTW kan verekenen simpelweg te maken met het feit dat uitkeringen ex BTW zijn. In jou geval, en ook in ons geval kunnen wij geen BTW verekenen en is een uitkering altijd Incl. BTW. Dat zijn geen uitzonderingen. Die speelt pas op het moment dat de als BTW plichtig bedrijf een Margevoertuig zakelijk gaat rijden en belasten.
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


31 dec 2017 18:11
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.