Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:31



Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
C2 of C4? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht C2 of C4?
Hoi!

Beste allemaal,

Kunnen jullie indicatie geven of c4 fundamenteel anders rijdt dan een c2? Wat zijn de voordelen behalve meer tractie? Scheelt het veel in nat weer? Ik ben alleen 993 c2 gewend en dat was onder natte omstandigheden...challenging. :) In droog weer vond ik de reactie van de achterkant op gaspedaal echter fenomenaal. Mis je dat veel bij een c4? Alle tips en adviezen zijn welkom.

Groetjes,

René
_________________________________________
As general MacArthur said in his farewell address at the point: the corps, the corps, the corps. (Major Zwingli)


08 jan 2018 18:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: C2 of C4?
Hoi Rene,

Ik kan alleen maar spreken over de c2 (996), maar lekker driften hoort er bij mij ook bij bij een sportwagen en dat schijn je te kunnen vergeten bij een c4 heb ik mij laten aanpraten.
Dat zou ik een gemis vinden, maar veiliger is het wel natuurlijk :ba: :cheers: :bang: :drive:

Erwin


08 jan 2018 19:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: C2 of C4?
Met een C4 kan je sneller van A naar B ;)
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


08 jan 2018 19:44
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: C2 of C4?
Hee, leuk topic


08 jan 2018 19:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: C2 of C4?
Vanaf de 993 denk ik dat het fundamenteel (zoals je zelf aangeeft) niet heel anders rijdt, althans niet op droog. De meeste aandrijving gaat dan toch naar de achterwielen en je rijdt dan feitelijk RWD. Voorkant is iets zwaarder dan bij een C2 en daardoor voelt hij wat “zekerder” en zwaarder aan in de neus. Driften gaat ook met een C4, ook op droog maar dan moet je wel heel erg je best doen. Met een turbo gaat het makkelijker ;-) Is in principe met een C4 dan wat makkelijker te corrigeren omdat je met de aandrijving voor hem dan uit de slip/drift trekt. Zou ik hem als hobby auto of auto voor erbij rijden dan zou ik altijd voor C2 gaan. Voor een daily zou ik C4 overwegen. Turbo is niet anders te krijgen dus keuze was daar niet zo lastig.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 jan 2018 19:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: C2 of C4?
Olaf schreef:
Met een C4 kan je sneller van A naar B ;)

Alleen als het sneeuwt... :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


08 jan 2018 19:56
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: C2 of C4?
MarkS schreef:
Vanaf de 993 denk ik dat het fundamenteel (zoals je zelf aangeeft) niet heel anders rijdt, althans niet op droog. De meeste aandrijving gaat dan toch naar de achterwielen en je rijdt dan feitelijk RWD. Voorkant is iets zwaarder dan bij een C2 en daardoor voelt hij wat “zekerder” en zwaarder aan in de neus. Driften gaat ook met een C4, ook op droog maar dan moet je wel heel erg je best doen. Met een turbo gaat het makkelijker ;-) Is in principe met een C4 dan wat makkelijker te corrigeren omdat je met de aandrijving voor hem dan uit de slip/drift trekt. Zou ik hem als hobby auto of auto voor erbij rijden dan zou ik altijd voor C2 gaan. Voor een daily zou ik C4 overwegen. Turbo is niet anders te krijgen dus keuze was daar niet zo lastig.



Thanks! Een 993 zou ik zeker een c4 gaan overwegen. Met dat model zelfs met maar 100kmh ''momentjes'' gehad in de regen. Hoe is dat nat weer rijden in een 996 e.v.? Wat ik lees en zie is dat ze stukken vergevingsgezinder zijn.
_________________________________________
As general MacArthur said in his farewell address at the point: the corps, the corps, the corps. (Major Zwingli)


08 jan 2018 20:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: C2 of C4?
Hangt er vanaf... vanaf 2000? Zit er standaard PSM op dat in het algemeen vrij veel toelaat. In de regen, zo voelt het toch, zelfs best veel glijden toelaat en heel subtiel ingrijpt omdat grip verliezen veel over de twee achterwielen gaat dan bij droog weer.

Je kan het natuurlijk ook uitzetten. Maar op de openbare weg vind ik dat niet opportuun. Tenzij je een volleerde driftkoning bent.


08 jan 2018 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: C2 of C4?
Een C2 is lichter, sneller en lager in onderhoudskosten (er is minder te onderhouden), zuiniger (voor wie dat belangrijk vindt), en rijdt geweldig (ook bij dagelijks gebruik!). Dat waren voor mij de redenen om een C2 te kiezen. Bovenstaande heeft betrekking op een 997, weet niet precies hoe dat bij andere types is.


08 jan 2018 21:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: C2 of C4?
PSM zat standaard vanaf 1999 op de 996 C4(S) en Turbo. Voor de andere modellen was het vanaf 2000 een optie M476.

Verder kan ik me aansluiten bij bovenstaande. Scheelt 60kg C2 vs C4. Best wel wat.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 08 jan 2018 22:28, in totaal 1 keer bewerkt.



08 jan 2018 22:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: C2 of C4?
CaptainCaveman schreef:


Thanks! Een 993 zou ik zeker een c4 gaan overwegen. Met dat model zelfs met maar 100kmh ''momentjes'' gehad in de regen. Hoe is dat nat weer rijden in een 996 e.v.? Wat ik lees en zie is dat ze stukken vergevingsgezinder zijn.


Je hebt dus ervaring met de 993 maar welk type overweeg je nu? Is mij niet helemaal duidelijk.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 jan 2018 22:24
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: C2 of C4?
Had nog 'als' voor moeten staan. Ik ga thans definitly voor een 997. In de verre toekomst zou ik best weer een 993 ''erbij' willen hebben voor flinke tochten door Europa. Dan zou ik denk ik voor een c4 kiezen.
_________________________________________
As general MacArthur said in his farewell address at the point: the corps, the corps, the corps. (Major Zwingli)


08 jan 2018 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bericht Re: C2 of C4?
Ik vind het maar onzin, een C4. Wanneer kom je nou in de problemen met een C2? Ik rijd echt niet als een oud wijf, maar als je (zolang het niet sneeuwt) in de problemen komt met een C2, dan rijd je gewoon te hard voor de situatie. 4-wieltractie helpt je niets bij het remmen of je bochtgrip, alleen bij tractie bij accelleratie. Je komt dus eerder in de problemen in de bocht of bij het remmen, want daar heb je een hogere snelheid, maar heb je dezelfde 4 banden als een C2, en dezelfde remmen.

En hoe dan ook, in een C4 verlies je speelsheid tov een C2, en het is zwaarder, en je hebt meer inertie in je aandrijflijn. Het zal vast sneller zijn omdat je vroeger vol op het gas kunt gaan bocht uit, maar who cares.

In mijn Landrover Discovery heb ik met de sneeuw en winterbanden goed gemerkt hoe je je de koning voelt met je fulltime 4WD, totdat je moet remmen of door de bocht moet.

Wat mij betreft is met de beperkte ervaring die ik heb de balans van 2WD beter, dan houd je marge over in de bocht en bij het remmen. En mijn 964 heeft geen nanny-electronics om mij de bocht door te helpen...


08 jan 2018 23:24
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: C2 of C4?
Hah! Ik wist dat de 964-ridders een significant andere mening zouden hebben. :) Wellicht heb je een punt. Mijn 993 stond op cruise control, afdalend in een flauwe bocht met redelijke regen op ongeveer 110kmh besloot systeem gas los te laten en woops achterkant weg, 14x in een spin waar hij niet uit wilde herstellen. Dat....was een goede les! :) Met een 4x4 geef je gas bij en heb je veel sneller weer controle. De 996 en later hebben een langere wielbasis dan de 993 en dat helpt ook. Enfin, het is maar net wat je zelf als prettig en acceptabel ervaart. Omdat er vrij veel c4 elfjes verkocht zijn was ik benieuwd of hier eigenaren de beweegredenen kunnen delen.
_________________________________________
As general MacArthur said in his farewell address at the point: the corps, the corps, the corps. (Major Zwingli)


08 jan 2018 23:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: C2 of C4?
Heb nu een 964 c4,hiervoor een 964 c2,ik heb dus een zwaar ongeval met zwaar lichamelijk letsel gehad met de c2 omdat die uitbrak in een flauwe bocht op vochtig/nat wegdek en totaal onbestuurbaar werd.( net alsof ik op ijs reed ,de wagen reageerde nergens meer op en ging tollen omdat de achterkant uitbrak en ik de 964 niet meer onder controle kreeg)
Misschien lag het aan mijn slechte stuurmanskunsten ,misschien niet ,feit is dat ik in de bebouwde kom reed en niet harder ging dan 60 km/hr.
Ik heb de c2 verkocht puur om het feit dat ik me er niet meer veilig in voelde en het plezier al helemaal weg was.
1,5 jaar later mijn huidige 964 c4 gekocht en het vertrouwen en plezier terug gevonden.
Conclusie voor mij persoonlijk never nooit meer een c2 ,al krijg ik hem voor niets.
Ik heb begrepen dat er vanaf de mk2 serie van de 996 en jonger veel elektronica in de 911 geplaatst is om het listige van de oudere 911 types eruit te halen of iig verminderen.
En mijn ongeval wat ik gehad heb is de enige geweest in mijn 35 rijbewijs jaren.
En ik heb dezelfde bocht heel vaak met de c4 gereden onder dezelfde of slechtere weercondities maar hij heeft me nooit onaangenaam verast en bleef prachtig in balans zoals het hoort.
Dus ik ben een groot fan van de c4 :thumleft:


09 jan 2018 0:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: C2 of C4?
Langere wielbasis en door onderstelwijzigingen heeft men ervoor gezorgd dat vanaf de 996 de auto meer onderstuurd is. Bij te snel de bocht in en remmen icm met ABS maakt dat je minder snel in overstuur gaat. Bij uitaccelereren heb je PSM nanny dat je behoed voor te zware uitbrekers.

@erwin: waarschijnlijk was met een c4 net hetzelfde gebeurt. Nooit leuk zo brokken maken. Gelukkig kan je het navertellen.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 09 jan 2018 0:54, in totaal 1 keer bewerkt.



09 jan 2018 0:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: C2 of C4?
Mijn 2 cent:
Ik had een 996 C4, en was van plan naar 997.2 te gaan. Proefgereden in een 997.2 C2, met nat weer. Ik vond het 3xniks. Ding kon zijn vermogen totaal niet kwijt. Elektronica greep continu in om wielspin tegen te gaan. Snel optrekken zoals ik met de 996C4 gewend was, ook met nat wegdek, ging eigenlijk niet. Gaat door ingrijpen elektronica heel "bokkig" rijden. Je kan het uitzetten allemaal maar zo'n thrill-seeker ben ik niet. Wel even geprobeerd natuurlijk maar nee..
Teruggebracht bij PCR en later een 997.2 C4 gekocht.


09 jan 2018 0:53
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: C2 of C4?
steef schreef:
Olaf schreef:
Met een C4 kan je sneller van A naar B ;)

Alleen als het sneeuwt... :mrgreen:



Nope. Kijk even naar de 993 GT2 “Black Snake “ die omgebouwd werd van 2 naar 4 aangedreven wielen om een snellere tijd op “de ring” te kunnen zetten :idea:

Ook m’n DD’s zijn 4WD ... Quattro noemen ze dat :cheesy:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


09 jan 2018 0:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: C2 of C4?
Ik heb maar zeer beperkte ervaring met luchtgekoelde Porsche's dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Als ik eerlijk ben heb ik mijn 997.2 C4 puur gekocht omdat dat ding een beetje mooi stond te wezen in de showroom en ik op slag verliefd werd! Ik kwam eigenlijk voor een Cayman kijken. :mrgreen:
Ik heb een proefrit gemaakt en de auto gekocht. Had ook een nieuwe C2 kunnen bestellen maar dat is toen helemaal niet in mij opgekomen. Ik heb ook niet echt gekeken welke opties erin zaten (de dealer had hem besteld als showmodel). Ik vond de combinatie Macadamia/Sand-beige bloed mooi, hij reed geweldig, ik wilde gewoon deze auto. Hoezo impulsaankoop?
Achteraf ben ik er zeer blij mee. De C4 mag dan wel iets zwaarder zijn maar een passagier meer of minder en het verschil is weg. Dat de 4-wiel aandrijving extra vermogen kost geloof ik ook wel maar die paar pk's mogen ze van me hebben. Ik heb een 'zware rechtervoet' en op onze redelijk gladde wegen geeft de 4-wiel aandrijving mij extra grip en kan ik met meer vertrouwen harder rijden. Ik rij ook wel eens in de C2 van een vriendje en dan merk ik duidelijk verschil. De C4 heeft meer grip en is in alle situaties stabieler. Maar, als hij gaat, dan gaat hij ook goed!
Voor wat betreft het spelen/driften is het heel simpel; 'sport+' mode aan en gaan met die banaan! Je kan driften zoveel je wilt, het is heel makkelijk om de achterkant te laten uitbreken. Zelfs donut's draaien is geen enkel probleem in de 'sport+' mode. Ik denk niet dat er veel PF-vrienden zijn die meer willen spelen/driften dan de C4 je in 'sport+' mode kan geven.
Kortom, ik ben er enorm blij mee en als ik weer een nieuwe zou kopen zou ik weer voor een C4 gaan. (en dan is het wel een bewuste keuze!)
Just my 2c.


09 jan 2018 5:59
Profiel
Bericht Re: C2 of C4?
.....kun je rijden, dan kun je ook driften met een c4.
.....kun je niet rijden, dan is een c4 veiliger.

Ik heb de nodige c2's zien afhaken op een natte zondag in de Eifel (-:


09 jan 2018 8:27
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: C2 of C4?
Als je niet kunt rijden geeft een C4 schijnveiligheid :idea:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


09 jan 2018 9:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: C2 of C4?
Ik werd al een beetje benauwd, ga van een C4 weer terug naar een C2 ... ;-)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


09 jan 2018 9:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: C2 of C4?
CaptainCaveman schreef:
Hoi!

Beste allemaal,

Kunnen jullie indicatie geven of c4 fundamenteel anders rijdt dan een c2? Wat zijn de voordelen behalve meer tractie? Scheelt het veel in nat weer? Ik ben alleen 993 c2 gewend en dat was onder natte omstandigheden...challenging. :) In droog weer vond ik de reactie van de achterkant op gaspedaal echter fenomenaal. Mis je dat veel bij een c4? Alle tips en adviezen zijn welkom.

Groetjes,

René


Ik ben zelf een voorstander van 4wd. Mits de focus ligt op de achterste wielen (wat bij Porsche zo is), is er net zo sportief mee te rijden. Natuurlijk is ongegeneerd driften met alleen aandrijving op de achterwielen nog makkelijker, maar persoonlijk vind ik dat gewoon lompdoenerij.

4wd heeft alleen voordelen als je meer vermogen op de weg wil brengen dan de banden aankunnen, maar dat geldt vaker dan je denkt. Zeker in Nederland.

Ook op het circuit kom je met een Porsche vaak op de limiet van de banden.

Voor de meesten geldt denk ik dat ze hun Porsche vooral op de openbare weg rijden. Tenzij je rustig met het verkeer meerijdt, kom je dan vaak genoeg in situaties waar 4wd prettig is.

Last van 4wd heb je niet echt. Extra gewicht is minimaal en bij Porsche zijn ze heel goed geslaagd in het weggedrag neutraal te houden in plaats van onderstuurneigingen.

Mijn keuze zou dus in beginsel 4wd zijn.


09 jan 2018 9:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: C2 of C4?
Ik heb tot nu toe alleen maar c4 gereden, 996, 964 en 997.
Bij de eerste 2 was dit geen bewuste keuze, ik was gewoon op zoek naar een mooi exemplaar en kwam als eerste een c4 tegen. Ik kan me nog goed een cursus herinneren met de 996 bij GP elite. Instructeur kon de auto eigenlijk niet in overstuur krijgen terwijl hij prive dezelfde auto reed (alleen c2). Hij voegde eraan toe dat je wel heel lomp met de auto moest smijten om hem in overstuur te krijgen. Dit was op het circuit bij vrij lage snelheden (onder de 50 km/h) om uitgezette pionnen heen om een rotonde na te bootsen.
Ik vond dit eigenlijk best prettig (wellicht de bekende schijnveiligheid, maar toch).

De 964 heb ik ooit hard een bocht ingegooid en op het gas blijven hangen totdat de voorkant uitbrak. vervolgens gas los en de achterkant bleef netjes volgen, hij brak achter niet uit. Ik denk dat je dit bij een c2 de kop gaat kosten.

De 997 is een turbo en dus automatisch 4wd. Ik vind het heerlijk. Bij normaal rijden gaat het meeste vermogen toch naar de achterkant en mocht je grip kwijtraken wordt dit lekker voor je gecorrigeerd. Dit betekent overigens niet dat de auto niets toelaat. Je kunt heel simpel de achterkant uit laten breken door je rechtervoet even te vloeren in een bocht. Wel even op de turbolag letten. Die is er wel degelijk ook al zeggen de kenners dat die zo goed als verdwenen is. (dat is ws als je de auto met andere turbo's gaat vergelijken).
Ik kan je de 997 turbo alleen maar aanbevelen, hoewel ik met alle 3 de auto's veel plezier heb gehad. :thumleft:

Ik moet er wel bij melden dat ik dus niet kan vergelijken aangezien ik geen ervaring heb met een c2.
_________________________________________
footers zuigen! :D


09 jan 2018 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'78 911SC Targa - Champagne Metallic
Delft
Bericht Re: C2 of C4?
frankv schreef:
4-wieltractie helpt je niets bij het remmen of je bochtgrip, alleen bij tractie bij accelleratie. Je komt dus eerder in de problemen in de bocht of bij het remmen, want daar heb je een hogere snelheid, maar heb je dezelfde 4 banden als een C2, en dezelfde remmen.

En hoe dan ook, in een C4 verlies je speelsheid tov een C2, en het is zwaarder, en je hebt meer inertie in je aandrijflijn. Het zal vast sneller zijn omdat je vroeger vol op het gas kunt gaan bocht uit, maar who cares.

In mijn Landrover Discovery heb ik met de sneeuw en winterbanden goed gemerkt hoe je je de koning voelt met je fulltime 4WD, totdat je moet remmen of door de bocht moet.


Je betoog klopt theoretisch gezien, omdat je vanuit een Land-Rover praat. De reden waarom de meesten van ons de 911 listig vinden (en waarom ook in ieder geval 1 van de ongelukken die hier beschreven staat is gebeurd), is lift-off oversteer. Wanneer je op het gas zit, komt er door het moment van de aandrijflijn veel druk op de achterwielen (dat merk je, want als je hard optrekt wordt de neus altijd wat lichter), in de voertuigdynamica wordt dit longitudinal load transfer genoemd. Op het moment dat je van het gas af gaat of erger nog, remt, dan gebeurt ditzelfde effect de andere kant op, naar je voorwielen. De druk op je achteras is dan zelfs nog minder dan wanneer je stil zou staan (of in z'n vrij zou rollen). Als je op dat moment laterale krachten probeert uit te oefenen met je achterwielen (bijvoorbeeld omdat je in een bocht zit), kan het zijn dat de benodigde frictie hoger is dan wat je banden op dat moment nog kunnen leveren (omdat er minder gewicht op staat, toen je op t gas zat zat er meer gewicht op, daarom ging het goed).

Wat heeft dit nu met C2/C4 te maken? In een C4 wordt een deel van het vermogen via de voorwielen weggezet, waardoor de longitudinal load transfer minder is, zowel bij optrekken als dus ook bij gas loslaten, dus is je kans op lift-off oversteer (hoewel het nog steeds kan) kleiner.
_________________________________________
'78 911SC Targa - Champagne/Beigegrau Metallic 514-9-3


09 jan 2018 10:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gerard83


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.