Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 10:36

Niels911SC schreef: ... kans op lift-off oversteer (hoewel het nog steeds kan) kleiner.


.. en als het je dan (toch) overkomt, is er (voor de gemiddelde bestuurder) geen houden meer aan :wink:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 11:10

Hey leuk, een C2/C4-topic :lol:

frankv schreef:Ik vind het maar onzin, een C4. (...) 4-wieltractie helpt je niets bij het remmen of je bochtgrip, alleen bij tractie bij accelleratie. Je komt dus eerder in de problemen in de bocht of bij het remmen, want daar heb je een hogere snelheid, maar heb je dezelfde 4 banden als een C2, en dezelfde remmen.

Wat remmen betreft heb je gelijk, maar wat je voor de rest schrijft is juist onzin :roll:
Ga eens met een C2 en C4 (< 996, dus zonder electronische hulpmiddelen) op de epoxycirkel in Lelystad rijden en ervaar het verschil. Uit eigen ervaring: met een 964C4 rijd je op die cirkel ook gewoon heel hard rondjes zonder uit te breken en moet je steeds weer van het gas af om niet tegen de voor je glibberende C2's (of 944's of ...) aan te rijden.

EriC4C schreef:In een C4 met één hand aan het stuur en in de ander hand het fototoestel over de epoxy cirkel en dit schouwspel voor me :lol: :
Afbeelding Afbeelding

Véél meer grip (ook) in bochten dus met een C4 en je komt niet eerder in de problemen in een bocht vanwege hogere snelheid, want de grens ligt echt veel verder weg. Als die is bereikt dan is er echter inderdaad, zoals Olaf al schreef, ook geen houden meer aan.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 11:19

Olaf schreef:
Niels911SC schreef: ... kans op lift-off oversteer (hoewel het nog steeds kan) kleiner.


.. en als het je dan (toch) overkomt, is er (voor de gemiddelde bestuurder) geen houden meer aan :wink:


Inderdaad. Ook ik ben zo eens met mijn BMW op de Nurburgring tegen de vangrail geëindigd.

Ik moet zeggen dat ik een aantal van bovenstaande verhalen over overstuur en driften met wat verbazing lees. Alsof je in normaal gebruik driftend over de openbare weg rijdt... Ik heb driftcurssusen gedaan met mijn BMW E30 M3 (en kon er niks van), heb op het circuit gereden met mijn 964 en geprobeerd daar lift-off-oversteer te ervaren, vraag vaak meer van de voorbanden van mijn Clio RS 172 dan ze aan kunnen, en ik voel me regelmatig een hooligan als ik de 964 weer eens uitlaat. Maar kom op, hoeveel te hard moet je een klaverblad nemen, of hoeveel te bruut moet je op je gas gaan, wil je rondgaan?

Al dat gedrift in autovideo's (hoe gaaf ze ook zijn), dat zijn de gelukte shots, zelfs mensen als Needel, Harris etc. gaan tijdens de opnames wel eens in de rondte. Als je dat op de openbare weg probeert, eindig je in 9 van de 10 gevallen met een gebroken wielophanging sneu tegen een stoeprand.

Ik kan me goed voorstellen dat als je je 911 het hele jaar rond wilt rijden, dat je dan voor een C4 gaat, dat is prima, en geeft je inderdaad meer vertrouwen. maar voor de hobby auto die het voor velen van ons is, is inperking van de overmoed beter denk ik.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 11:21

EriC4C schreef:Hey leuk, een C2/C4-topic :lol:


:D Ik zei dan ook, zolang het niet sneeuwt. Zo'n epoxycirkel is natuurlijk spekglad. Dat is geen vergelijk met een normale weg.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 12:47

Vond mijn 993 C4S met standaard onderstel op de Nordschleife veel stabieler/rustiger sturen dan mijn ex 964C2 met B6 onderstel.
Niet dezelfde auto, dus vergelijking gaat mank, maar vond het verschil veel groter dan verwacht.
Toch zou ik uit puristische overwegingen voor een C2 gaan, als ik de keuze had, dan maar niet rationeel.
(vind maar eens een 993 C2S met handbak, groen interieur en zonder schuifdak...)

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:00

Wees gerust, jouw nieuwe auto komt eraan! :cheers:


https://www.nu.nl/auto/5078240/productieversie-audi-q8-gespot.html

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:16

Nog liever een Dacia Duster dan zon hok :mrgreen:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:18

frankv schreef:
Olaf schreef:
Niels911SC schreef: ... kans op lift-off oversteer (hoewel het nog steeds kan) kleiner.


.. en als het je dan (toch) overkomt, is er (voor de gemiddelde bestuurder) geen houden meer aan :wink:


Inderdaad. Ook ik ben zo eens met mijn BMW op de Nurburgring tegen de vangrail geëindigd.

Ik moet zeggen dat ik een aantal van bovenstaande verhalen over overstuur en driften met wat verbazing lees. Alsof je in normaal gebruik driftend over de openbare weg rijdt... Ik heb driftcurssusen gedaan met mijn BMW E30 M3 (en kon er niks van), heb op het circuit gereden met mijn 964 en geprobeerd daar lift-off-oversteer te ervaren, vraag vaak meer van de voorbanden van mijn Clio RS 172 dan ze aan kunnen, en ik voel me regelmatig een hooligan als ik de 964 weer eens uitlaat. Maar kom op, hoeveel te hard moet je een klaverblad nemen, of hoeveel te bruut moet je op je gas gaan, wil je rondgaan?

Al dat gedrift in autovideo's (hoe gaaf ze ook zijn), dat zijn de gelukte shots, zelfs mensen als Needel, Harris etc. gaan tijdens de opnames wel eens in de rondte. Als je dat op de openbare weg probeert, eindig je in 9 van de 10 gevallen met een gebroken wielophanging sneu tegen een stoeprand.

Ik kan me goed voorstellen dat als je je 911 het hele jaar rond wilt rijden, dat je dan voor een C4 gaat, dat is prima, en geeft je inderdaad meer vertrouwen. maar voor de hobby auto die het voor velen van ons is, is inperking van de overmoed beter denk ik.


Ik sluit me hier volledig bij aan :salut:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:19

Ewout schreef:

https://www.nu.nl/auto/5078240/productieversie-audi-q8-gespot.html


He een veels te duur geprijsde Dacia met extra groot beugelrek aan de voorzijde :mrgreen: :mrgreen:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:20

Cazzo Super Veloce schreef:Nog liever een Dacia Duster dan zon hok :mrgreen:


Hahaha vet 2 zielen 1 gedachte, terwijl ik mijn bericht typte komt deze voorbij :cheers: :cheers: :cheers:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:22

Volgens mij maakt het geen reet uit bij een moderne 911 of je 2- of 4-wielaandrijving hebt. Genoeg electro-nannies aan boord om je uit de shit te houden, ook al is het zeiknat.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:32

Vandaar dat ik schreef "... C2 en C4 (< 996, dus zonder electronische hulpmiddelen) ..." ;)

frankv schreef: :D Ik zei dan ook, zolang het niet sneeuwt. Zo'n epoxycirkel is natuurlijk spekglad. Dat is geen vergelijk met een normale weg.

Natuurlijk is zo'n epoxycirkel extreem, maar dit geldt uiteraard ook (in mindere mate) voor vochtig wegdek agv regen.

frankv schreef:Ik kan me goed voorstellen dat als je je 911 het hele jaar rond wilt rijden, dat je dan voor een C4 gaat, dat is prima, en geeft je inderdaad meer vertrouwen. maar voor de hobby auto die het voor velen van ons is, is inperking van de overmoed beter denk ik.

Natuurlijk wil je de 911 het hele jaar rijden! Toch? ;)
Dat is iig wel wat ik deed.
Als je de 911 in herfst-/winter-/lentemaanden niet of nauwelijks rijdt en ook niet als het regent :roll: dan zou ik de beslissing niet af laten hangen van C2 of C4, maar van de algehele staat van het exemplaar dat ik tijdens mijn zoektocht vind.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 13:33

Volgens mij maakt het geen reet uit bij een moderne 911 of je 2- of 4-wielaandrijving hebt. Genoeg electro-nannies aan boord om je uit de shit te houden, ook al is het zeiknat.

Bwa, 'k weet niet... 8)

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 14:18

frankv schreef:.... Ik moet zeggen dat ik een aantal van bovenstaande verhalen over overstuur en driften met wat verbazing lees. Alsof je in normaal gebruik driftend over de openbare weg rijdt...
.... Al dat gedrift in autovideo's (hoe gaaf ze ook zijn), dat zijn de gelukte shots, zelfs mensen als Needel, Harris etc. gaan tijdens de opnames wel eens in de rondte. Als je dat op de openbare weg probeert, eindig je in 9 van de 10 gevallen met een gebroken wielophanging sneu tegen een stoeprand....

Ik denk dat de meesten van ons (ik in ieder geval) met wat we hier in dit topic 'driften' noemen, niet bedoelen dat we met 80 km/u en met zwaar tegenstuur de banden oprokend over het klaverblad gaan. Het zal meer gaan over het in een bocht bewust met het gaspedaal de achterkant 'beheerst' laten uitbreken en daarna (na kortere of langere tijd) met tegenstuur weer rechtzetten. Of even met bruut gas erop een rondje draaien op een parkeerplaats.
Ik heb ook absoluut niet de illusie dat ik die mooie shots in die autovideo's hier op het eiland even na doe. Wel wil ik wat tegengas geven aan die mensen die zeggen dat met een C4 niets kan, dat je daarmee niet kunt spelen met de achterkant. Zoals ergens anders ook al aangegeven gaat de power in eerste instantie naar de achterwielen en pas bij het verlies van tractie (afhankelijk van de mode die je hebt staan) ook naar de voorwielen. De electronica op mijn auto geeft mij in ieder geval ruimte genoeg om te 'spelen'.
En verder merk ik ook dat diezelfde electronica samen met de 4-wiel aandrijving mij extra veiligheid biedt (en dat is niet allemaal 'schijnveiligheid'). Maar, zoals ik (en anderen) al eerder aangaf; Opgepast, als hij gaat, dan gaat hij ook goed!

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 14:26



Citaat:
Volgens mij maakt het geen reet uit bij een moderne 911 of je 2- of 4-wielaandrijving hebt. Genoeg electro-nannies aan boord om je uit de shit te houden, ook al is het zeiknat.



Bwa, 'k weet niet... 8)


zijn allemaal c2 :popcorn: :mrgreen:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 16:08

Cazzo Super Veloce schreef: Genoeg electro-nannies aan boord om je uit de shit te houden, ook al is het zeiknat.


Op het moment dat er uitroeptekens en driehoekjes in het dashboard oplichten .... houden die nannies het niet meer bij ;)

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 16:54

Voor sportieve rijder in nattigheid voor een C4 gaan....het kan geen kwaad om meer marge over te houden.

En voor de rest rij ik zelf met nat weer een stuk rustiger en tot op heden nog nooit een oeps moment meegemaakt.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 17:26

Olaf schreef:
Cazzo Super Veloce schreef: Genoeg electro-nannies aan boord om je uit de shit te houden, ook al is het zeiknat.


Op het moment dat er uitroeptekens en driehoekjes in het dashboard oplichten .... houden die nannies het niet meer bij ;)


Dan zijn ze juist actief toch?
Zo werkt t in ieder geval bij mn BMW.
Heel irritant trouwens, maar ik durf ze nog niet uit te zetten ;)

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 18:09

Cazzo Super Veloce schreef:Dan zijn ze juist actief toch?


RTFM :popcorn:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 18:39

Haha nee dank je manuals zijn voor mietjes.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 19:37

Net als vierwielaandrijving :popcorn:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 19:44

Helden rijden met een c2 en lafaards met een c4.
Ik ben liever een levende lafaard dan een dode held :popcorn:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 19:48

dapatch schreef:Net als vierwielaandrijving :popcorn:

Daar denkt Walter anders heel anders over :popcorn:

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 20:02

Tsja, der Walter staat natuurlijk boven alle partijen, volgens mij rijdt ie nog (bijna) iedereen zoek op de Ring, zeker in lastige omstandigheden.
Ik zag laatst alhier filmpje van hem in een oude 911 in natte omstandigheden.
Kansloos omdat er veel snellere autootjes rond reden, maar toen werd het nat en dan komt Der Walter, prachtig om te zien , wat een held. 8)
Kan het filmpje zo niet vinden.

Re: C2 of C4?

09 jan 2018 20:28

Tilt! schreef:
Volgens mij maakt het geen reet uit bij een moderne 911 of je 2- of 4-wielaandrijving hebt. Genoeg electro-nannies aan boord om je uit de shit te houden, ook al is het zeiknat.

Bwa, 'k weet niet... 8)


het maakt wel zeker wat uit wat uit of je 2 of 4 wiel aandrijving hebt. Natuurlijk, met die electronica slip je niet zomaar weg. Maar met C4 kun je echt een stuk harder een bocht door. En met beide uitvoeringen kun je echt wel driften. Op youtube staat een filmpje waarbij een 911 in de bergen achterna gejaagd wordt door een Lotus Elise. De 911 slipte elke keer weg bij het uitkomen van de bocht. Hij was geen partij voor de Elise. Met een C4 had hij iets meer kansen gehad ....
Plaats een reactie