Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 1:16



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Voor de financiële slimmerik onder ons, ik zat te denken, heeft er iemand hier ervaring met het kopen van een klassieke 911 op de beheer bv, waarbij je dus niet het aankoopbedrag naar privé hoeft te halen omdat hij zakelijk wordt gekocht? Waarbij je de "investering" kunt afschrijven van je winstbelasting? En, waarbij je na 5 jaar afschrijving de auto aan jezelf privé kunt verkopen voor een aantrekkelijker bedrag?

Wat zijn hierin de do's en don'ts?


18 apr 2018 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Porsche 996 C4S
Oss
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Hoi DJW,


Er zal wel iets zijn met bijtelling denk ik (taxatie waarde en daar iets van 35% bijtelling). Weet niet of je er financieel erg veel mee opschiet, zeker niet als je 100% eigenaar ben (wat eigenlijk wel het geval is als je een Beheer BV hebt).

Het precieze antwoord antwoord weet ik niet, ik zoek meestal op https://www.higherlevel.nl . Daar zijn een aantal fiscaal goed onderlegde gebruikers actief.

Maar ook even de zoek functie van het P forum gebruiken, daar staan al wat posts die misschien wat info geven.

Grt, Johan
_________________________________________
www.smartroombarcelona.com


18 apr 2018 13:24
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Kom dr maar in Fiscalist :popcorn:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


18 apr 2018 13:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Ik denk dat je eerst na moet denken over wat je wilt bereiken.

Om te beginnen is het niet zo dat je de auto t.z.t. over mag nemen tegen de boekwaarde. Als je geen gezeur en boetes achteraf wilt, dan neem je de auto altijd over tegen de dan geldende marktwaarde. Deze dien je te laten taxeren.
Koop je een oldtimer met de verwachting dat de waarde gaat stijgen, dan betekent dit dat je bij verkoop aan privé juist een winst gaat realiseren in jouw holding ....
De stelregel is dat je nooit in de BV moet beleggen als je een hoger verwacht rendement denkt te willen realiseren. Het omslagpunt ligt bij 4 a 5%. Tja, gaat een klassieke 911 meer rendement opleveren?

En, als je de auto op de holding zet, en je rijdt er meer dan 500 km's per jaar privé mee, dan dien je 35% van de waarde van de auto bij te tellen op jouw inkomen. Het voordeel van een klassieker op de zaak kopen is dat je de restauratie- en onderhoudskosten op de zaak kunt boeken. Maar als je ook nog een andere auto van de zaak rijdt, dan heb je wel dubbele bijtelling ..

Heel eerlijk, ik vind het een verkeerde manier van proberen een voordeeltje te behalen. Geld verdienen doe je met jouw onderneming. Een hobby kost geld, accepteer het ...


18 apr 2018 14:08
Profiel
PorscheForum Rookie
DD: Jaguar X-type 2.5 V6 Fun & kick: 996 Targa 2003
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Boem!
:D :D :D :D


18 apr 2018 14:22
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Zoals djw voorstelt werkt het inderdaad niet. 35% bijtelling over de dagwaarde (die dus alleen maar stijgt), en bij verkoop van je BV aan prive dien je een marktconforme prijs te hanteren, en is de winst die je maakt gewoon bedrijfswinst waar je belasting over moet betalen. Dus zo'n auto waarvan je uitgaat van een waardestijging kun je beter in prive kopen.


18 apr 2018 14:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Als het een marge-auto is mag je bij verkoop aan prive ook nog BTW afdragen, terwijl je bij aankoop in de BV geen BTW af mag trekken.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


18 apr 2018 15:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Dit is een slecht idee....

Iedereen om je heen zal een zaak waar ie een waardestijging op verwacht (en bij een goede klassieke 911 mag dat) liever in privé willen hebben. Ik ga het hier niet uitleggen maar het heeft iets te maken met winstbelasting.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


18 apr 2018 15:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Heb hier zelf ook in die situatie gezeten en er juist wel voor gekozen om de auto op de holding aan te schaffen. Mijn overweging is dat ik verwacht dat de kosten de komende 2-3 jaar dermate zijn dat het voordeel om deze zakelijk te kunnen pakken opweegt tegen het nadeel van bijtelling en BTW moeten rekenen bij later overdoen naar privé. Moet wel zeggen dat het in mijn geval gaat om een auto die niet in de 911-prijsklasse zit dus de bijtelling nog overzichtelijk is, en ik hem niet als investering gekocht heb en de komende paar jaar geen grote waardestijging verwacht. Maar ik kan me goed voorstellen dat het plaatje in een andere situatie heel anders uit kan vallen.

Wing schreef:
Heel eerlijk, ik vind het een verkeerde manier van proberen een voordeeltje te behalen. Geld verdienen doe je met jouw onderneming. Een hobby kost geld, accepteer het ...


Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind dit onzin. Voordeel uit je onderneming halen tegen een zo laag mogelijke belastingdruk is wat elke ondernemer wil. Zo lang dat kan binnen de fiscale regelgeving heb ik daar geen enkele moeite mee. Vind het anders worden zodra het gaat om kosten voor je privé spulletjes te maskeren en zakelijk op te voeren, of je hele gezin met hun privé auto laat tanken op één pasje van de zaak.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


20 apr 2018 9:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
bij mij is de situatie misschien anders omdat ik de auto dagelijks zakelijk rij maar ook hier de 964 op de holding echter schrijf ik de auto niet af
_________________________________________
remmen is angst


20 apr 2018 9:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
lucht en water
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Je zou in jouw situatie ook aan het volgende kunnen denken.
Jij leent geld van je Beheer B.V. voor de aankoop van de Porsche 911 in privé.
We gaan ervan uit dat de Porsche een waardevolle belegging zal zijn.
Je sluit met je Beheer B.V. een leningovereenkomst af.
In deze leningovereenkomst leg je onder andere een aflossingsschema en een rentepercentage vast.
Op dit moment kun je met je Beheer B.V. een lage rente gedurende een behoorlijk lange rente vast periode overeenkomen. Zeker als de Beheer B.V. het geld op een spaarrekening heeft staan en het niet nodig heeft voor andere zaken.
In de leningovereenkomst leg je ook vast dat de Porsche 911 in zekerheid wordt gegeven aan de Beheer B.V. m.a.w. als de Porsche 911 wordt verkocht dan moet het restant van de lening afgelost worden.
Ook moet vastgelegd worden dat de auto in privé tegen getaxeerde waarde moet worden verzekerd.
De Beheer B.V. loopt door deze overeenkomst weinig risico dat de lening niet afgelost zal worden.
Het voordeel is dat de waardestijging van de 911 in de toekomst in privé onbelast zal zijn.
Ik ga dus uit van een toekomstige waardestijging.


20 apr 2018 10:44
Profiel
PorscheForum Rakker
lucht en water
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
In mijn voorbeeld hoeft je als aandeelhouder van je Beheer B.V. het geld niet aan jezelf als dividend uit te keren.
Je hoeft dan ook geen dividendbelasting van in totaal 25% ( Beheer B.V. 15% en jezelf via aangifte Inkomstenbelasting 10%) aan de belastingdienst af te dragen.


20 apr 2018 11:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Dank voor de reacties. Het idee is inderdaad niet om op een vreemde wijze geld te besparen wat inderdaad hobby is, maar als ondernemer ben ik idd altijd aan het kijken waar je kunt besparen, want je draagt over het algemeen ook voldoende af als het goed gaat.

Een leningovereenkomst naar privé is een mogelijkheid, maar voel het meeste voor het kopen en afboeken maar ik begrijp hieruit dat dat tegen de geldende marktwaarde moet geschieden? Dat is wel jammer, want ze zullen over het algemeen niet veel afschrijven inderdaad. En de bijtelling van 35% over de marktwaarde is ook niet mals, ook al zou het de enige auto zijn.


24 apr 2018 10:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Jazzy schreef:
Wing schreef:
Heel eerlijk, ik vind het een verkeerde manier van proberen een voordeeltje te behalen. Geld verdienen doe je met jouw onderneming. Een hobby kost geld, accepteer het ...


Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind dit onzin. Voordeel uit je onderneming halen tegen een zo laag mogelijke belastingdruk is wat elke ondernemer wil. Zo lang dat kan binnen de fiscale regelgeving heb ik daar geen enkele moeite mee. Vind het anders worden zodra het gaat om kosten voor je privé spulletjes te maskeren en zakelijk op te voeren, of je hele gezin met hun privé auto laat tanken op één pasje van de zaak.


Begrijp mij niet verkeerd. Natuurlijk snap ik dat je probeert de belastingdruk zo laag mogelijk te houden. Sterker nog, ik ben van beroep Gecertificeerd Financieel Planner. Dus het is zelfs mijn werk om mij hiermee bezig te houden. Ik zie alleen te vaak dat er geprobeerd wordt met oldtimers hierin een richting te zoeken terwijl het vaak helemaal niks oplevert. Soms concentreren we ons op iets waar geen of beperkte winst mee te behalen is terwijl we andere zaken die veel meer op kunnen leveren laten liggen ....


30 apr 2018 22:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Ik zou even een financieel adviseur raadplegen ipv een forum :)
_________________________________________
footers zuigen! :D


02 mei 2018 1:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Zijn die ook te vertrouwen.....ik heb die professionals allemaal aan de deur gehad...... :?:

Ik probeer als particulier ook zoveel te besparen maar op een of andere manier hebben ze ons volledig in de tang.... blauwe envelop kwam gisteren alweer binnen......:scratch:

Enige manier om te besparen is de Porsche te verkopen.....of nog vaker met de fiets.... :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


02 mei 2018 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
dan heb je nog niet met de financieel adviseur gesproken met goede kennis van zaken als het resultaat niet bevredigend is, of de verwachtingen komen niet overeen met de mogelijkheden .... Voor de duidelijkheid: de blauwe enveloppe komt altijd ;-).

En, als je de Porsche verkoopt ga je ook weer belasting betalen ... als je de auto in privé gekocht hebt is de kans redelijk groot dat je spaarvermogen (box-3) dusdanig toeneemt en je meer belasting mag afdragen aan de fiscus ... ik weet dat mijn hobbyauto's geld kosten, maar ik bespaar daarmee wel de vermogensrendementsheffing uit ;-). En bij een beetje leuke waardestijging kost deze hobby mij relatief weinig en levert het soms zelfs geld op ...


03 mei 2018 4:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Volgens mij loop je tegen 2 dingen aan:

BTW - niet verrekenbaar bij aankoop (tenzij je een klassieker overneemt van iemand die m al op z'n bedrijf heeft staan, kleine kans), wel af te dragen bij verkoop naar particulier (jezelf).

Volgens mij is je doel om flink op de auto af te schrijven vanuit je BV te koste van de winst, om vervolgens de auto tegen lage boekwaarde privé over te nemen.
In feite laat je de privé-aanschaf op die manier deels financieren door de fiscus (de BV Nederland), je doet dit ook duidelijk met dit doel. Hier loop je klem tegen het issue dat je de auto overneemt aanzienlijk onder de werkelijke marktwaarde, fiscus zal daar voor gaan liggen.
Als het goed is zien ze dat verschil als inkomen, als je daarover belast wordt is je netto voordeel waarschijnlijk net zo groot als het netto nadeel van de inkomsten die je niet uit je BV kan halen (door de lagere winst als gevolg van de afschrijving die je daarin doet).

Per saldo schiet je daar dus niets mee op - misschien hoort dat ook wel zo :-)
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


03 mei 2018 16:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
als je mee rekent dat je al die jaren ook de fiscale bijtelling (35%) over de dagwaarde hebt moeten aftikken levert het zelfs een aanzienlijk nadeel op ....


04 mei 2018 19:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: klassieke 911 aankopen op beheer BV en afschrijven
Restauratie project op de zaak kopen :idea:

.... of ‘n nieuwe 911 én de bijtelling vermijden :popcorn:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


04 mei 2018 20:53
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tritus


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.