| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=51898
Pagina 2 van 3

Auteur:  erwin964c4 [ 12 okt 2018 17:45 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Een cabrio niet onder een dak plaatsen lijkt mij wel het laatste wat je ermee moet doen.
Alhoewel het wel goed voor de economie is,elk 2 jaar een nieuw dakje,kan je dan weer hier plaatsen in wat heb ik nu weer gekocht voor mijn porsche.
Dat dan weer wel.

Auteur:  Subdriver [ 12 okt 2018 20:05 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Brulaap schreef:
Subdriver schreef:
Hoe hoger de temperatuur, hoe minder water, hoe minder snel roest.


Warme lucht kan toch meer vocht bevatten dan koude lucht? In de winter (als het vries is de lucht toch ook meestal droog).

Overigens:
Roest wordt ook wel corrosie genoemd (weet wrs iedereen) en dat hoeft niet altijd door vocht op te treden en slecht te zijn voor metalen. Bij aluminium gaat het een verbinding aan met zuurstof (aluminium-oxide) waardoor het juist beschermd wordt tegen weersinvloeden (maar dit terzijde :D )

Inderdaad, warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht, maar daar gaat het hier niet om.
Water/vocht direct op het metaal zorgt voor meer roestvorming dan alleen vochtige lucht. Het ijzer kan makkelijker oxideren (simpel gezegd).
Het is daarom beter dat de auto geheel droog is.
Dan nog zal er roest optreden door de reactie van het metaal met het zuurstof en water in de lucht. Hoe minder moleculen in contact komen met het metaal, hoe minder snel het metaal zal oxideren.
Warme lucht bevat per volume eenheid minder lucht en water moleculen dan dezelfde lucht bij koude temperatuur en het metaal zal dus in warme lucht minder snel oxideren.
Hoe significant het verschil in oxidatie tussen koude en warme lucht is weet ik niet maar de auto droog houden geeft in ieder geval heel veel winst.

Auteur:  Kheldar [ 12 okt 2018 20:40 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Subdriver schreef:
Het ijzer heeft water (en de daarin opgeloste zuurstof) nodig om te gaan 'roesten'.


Bijna juist. Volgende keer iets beter opletten bij de les scheikunde! :mrgreen: Ok ... muggenziften ... I know!

IJzer heeft zuurstof nodig om te roesten. Maar die zuurstof zit niet in het water! Wel lost het ijzer een beetje op in water waardoor er door reactie met zuurstof uit de lucht uiteindelijk ijzeroxide gevormd wordt.

Om een lang verbal kort te maken staat het hier heel mooi uitgelegd.

Dus als het enkel van roest af zou hangen is een vochtgehalte 0 optimaal.

Auteur:  mbembe [ 12 okt 2018 21:29 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Je zegt dat je een bedrijf hebt maar binnen weinig ruimte. Ik heb een tijd terug naar een carcoon gekeken zoals hier al een paar keer genoemd, je auto staat buiten maar toch weer niet en het vochtgehalte wordt gereguleerd. Lijkt me echt een hele goede oplossing voor een schappelijke prijs

Auteur:  Brulaap [ 12 okt 2018 22:21 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Kheldar schreef:
IJzer heeft zuurstof nodig om te roesten. Maar die zuurstof zit niet in het water! Wel lost het ijzer een beetje op in water waardoor er door reactie met zuurstof uit de lucht uiteindelijk ijzeroxide gevormd wordt.


Dus: zorgen dat alles goed geconserveerd is. :cheers:

Auteur:  lvdo [ 12 okt 2018 22:37 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Mijn 996 staat bij mij en bij de vorige eigenaar verwarmd binnen en komt vooral bij mooi weer buiten. Bij onderhoud krijg ik vrijwel altijd een opmerking dat de auto ook van onder nog zo goed uit ziet.

Een straat verderop staat een Honda Goldwing onder een hoes. Elke keer dat de hoes eraf gaat, lijkt wel of er weer roest bij is gekomen. Waarschijnlijk condenseert het flink onder die hoes en ventileert het niet.

Ik zou m binnen zetten als dat kan.

Auteur:  hamers144 [ 12 okt 2018 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Binnen zetten en liefst verwarmd, blijft alles als nieuw.

Auteur:  Kheldar [ 12 okt 2018 23:00 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Ja constante temperatuur het best. Indien een plotse temperatuursdaling plaatsvind is de lucht oververzadigd met water en slaat neer als condens op elk oppervlak dat condensvorming maar faciliteert.

Auteur:  Subdriver [ 12 okt 2018 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Kheldar schreef:
Subdriver schreef:
Het ijzer heeft water (en de daarin opgeloste zuurstof) nodig om te gaan 'roesten'.


Bijna juist. Volgende keer iets beter opletten bij de les scheikunde! :mrgreen: Ok ... muggenziften ... I know!

IJzer heeft zuurstof nodig om te roesten. Maar die zuurstof zit niet in het water! Wel lost het ijzer een beetje op in water waardoor er door reactie met zuurstof uit de lucht uiteindelijk ijzeroxide gevormd wordt.

Om een lang verbal kort te maken staat het hier heel mooi uitgelegd.

Dus als het enkel van roest af zou hangen is een vochtgehalte 0 optimaal.

Als we toch gaan muggenziften :wink:
Het ijzer heeft inderdaad zuurstof nodig om te gaan roesten maar door het contact met het water op het ijzer gaat het ijzer eerst een elektrochemisch proces aan met het water (het lost als het ware een beetje op).
Dan gaan de vrije (opgeloste) electronen een verbinding aan met de in het water opgeloste zuurstof. Dat is (het begin) van het roestproces.
Theoretisch heb je gelijk dat alleen zuurstof nodig is voor ijzer om te gaan roesten maar in een kurkdroge omgeving duurt dit heel lang (daarom blijven auto's achtergelaten in een droge woestijn zo lang goed).
Toevoeging van water versnelt dit proces aanzienlijk. Zout water is nog beter!
Als je het verhaal uit jouw link goed leest zul je zien dat het daar ook staat. 8)

En nu stop ik er mee, ik ga een rondje rijden met mijn Defender.
Door de harde regen staat er een halve meter water op straat dus ik kan lekker de onderkant schoonspoelen.
Daarna even in de zon laten drogen want hij mag niet roesten! :mrgreen:

Auteur:  MarkS [ 12 okt 2018 23:17 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Voor een stelletje leraren scheikunde rijden jullie leuke auto’s.

Auteur:  Kheldar [ 13 okt 2018 0:13 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Subdriver schreef:
Als we toch gaan muggenziften :wink:


Hey mede-zifter ... goed te weten dat je op scherp staat! Als je nou mijn link had gechecked had je jezelf zo even een paar minuten typen bespaard! :wink: Ik had het gewoon even in een zinnetje samengevat.

Auteur:  Subdriver [ 13 okt 2018 4:25 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Ja, ik zag het. Leuke site trouwens, ik heb hem gelijk bewaard. :thumleft:

Auteur:  911-78 [ 15 okt 2018 12:17 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Heb vloerverwarming in de garage. Dus altijd 20 graden...
Maar weet niet wat het beste is.

Auteur:  arenarood [ 15 okt 2018 12:39 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Wat een gezever weer. Het lijkt wel het viva forum over de temperatuur in de babykamer. Auto lekker warm onder dekentje met kussentjes onder de bandjes zodat er geen platte kantjes op komen etc. Rij er toch gewoon mee. Als ik wil rijden pak ik de auto uit zijn tochtige schuur,waar hij nu al meer dan 15 jaar mag slapen :roll: Stelletje oude wijven :mrgreen:

Auteur:  Olaf [ 15 okt 2018 15:36 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

... zo’n muis maakt geen onderscheid tussen binnen en buiten stalling ;)

Voor de carport eigenaren: een carport is een afdak ... over het algemeen vergunning en zelfs meldplicht vrij.

Alles met meer dan één muur en een dak is bijbouw - niet altijd vergunningvrij en zeker niet meldplicht vrij.
De vierkante meters tellen in dit geval ook mee met je maximaal te bebouwen oppervlakte :idea:

Auteur:  Ewout [ 15 okt 2018 18:30 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Dank voor de tip, maar mijn carport is vanaf de straat niet te zien. Ik denk dat ze bij de gemeente wel wat beters te doen hebben dan bij iedereen de tuin in te lopen om te kijken of er niet stiekem een paar wandjes tegen de carport gespijkerd zijn. :wink:

Dat risico durf ik wel aan. En anders wist ik gewoon van niks en bied ik ze mijn nederige welgemeende excuses aan. :mrgreen:

Ik heb bij mijn huidige voortuin ook wel eens een flinke boom netjes tot aan de grond gesnoeid, nooit meer wat van gehoord.

Auteur:  Brulaap [ 15 okt 2018 19:28 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Je boft toch maar dat ze bij de gemeente in Na/dIJ geen Google Earth hebben :mrgreen:

Auteur:  Kheldar [ 15 okt 2018 19:54 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Wel een goeie thermostaat installeren... minstens tot op 0,1grC nauwkeurig!

Auteur:  Traveller69 [ 17 okt 2018 11:37 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Olaf schreef:
... zo’n muis maakt geen onderscheid tussen binnen en buiten stalling ;)
Voor de carport eigenaren: een carport is een afdak ... over het algemeen vergunning en zelfs meldplicht vrij.

Een carport is gewoon een kunstwerk. Aan de zijkant/achterkant van een huis over het algemeen wel vergunningvrij. Maar als het voor de voorgevellijn staat niet. Bij een hoekhuis dus goed opletten wat in het bestemmingsplan als voorgevellijn staat aangegeven. Wat ik als zijkant zie van mijn huis, ziet de gemeente als voorkant (want er loopt een weg langs).

Auteur:  Olaf [ 17 okt 2018 16:38 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Dan zet je, net als deze boer, toch gewoon een tafel en een paar stoelen in je tuin :wink:

Afbeelding

Auteur:  RuVaRoRacing 996 4S [ 30 dec 2018 10:09 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Kan ook nog wat toevoegen over auto stallen...

Een carport met grind is beter dan 1 met aarde/gras. Dit, omdat aarde/gras vocht verzamelt en kan doen optrekken naar je auto.
Beter is dus op grind/tegels en scheelt je weer gras maaien:)

Dan een auto in een koude niet verwarmde garage: heb eens een auto enkele maanden gestald in een niet verwarmde garage en niet al te veel ventilatie waarbij ik de ramen op een kiertje had laten staan. Gevolg: zelfs schimmel op de bekleding binnen !

Beste advies is dus enige ventilatie in de garage en zou ook een vochtvreter in de auto zetten bij langere stalling: 1 in de 'cockpit' en 1 in de kofferbak

Auteur:  912 [ 30 dec 2018 12:00 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Dauwpunt? Iemand?

Maakt niet uit onder welke temperatuur je een auto stalt, als het dauwpunt maar onder de 40%-50% blijft...

Auteur:  Brulaap [ 30 dec 2018 19:36 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Dauwpunt wordt toch in temperatuurwaardes aangegeven ipv %. Dauwpunt is afhankelijk van temperatuur en relatieve vochtigheid en die laatste wordt wel in % aangegeven.

Auteur:  Kheldar [ 30 dec 2018 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Denk gewoon dat een relatieve luchtvochtigheid van 40-60% prima is om een wagen te stallen. Dat is temperatuursonafhankelijk. Ook wel voordelig dat de temperatuur maar traag daalt of stijgt. Want als de temperatuur te snel stijgt krijg je alsnog last van condens.

Auteur:  @944S2 [ 30 dec 2018 20:22 ]
Berichttitel:  Re: Porsche verwarmd of niet verwarmd stallen

Mijn 987 staat in een huurgarage onder een flatgebouw waar de verwarmingsbuizen doorheen lopen.
Het is dan ook altijd behaaglijk van temperatuur en mooi droog. Helaas geen stroom...
Nu in de winterperiode staat hij onder een ademende hoes.

Afbeelding

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/