Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 6:03



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Ben benieuwd naar de ervaringen van andere 996 tip rijders.
Zelf ben ik erachter gekomen dat het rijplezier bij mij is verhoogd sinds ik erachter ben gekomen dat je met terugschakelen met de tip tussengas kan geven :idea: .
Is voornamelijk voor het geluid, (rij meestal met raam open :-D én met altijd openstaande kleppen van mijn sportuitlaat)

Ik heb overigens niet bewust voor een tip gekozen. Toen ik mijn 4S aankocht was alles kloppend voor mij, op de tip na...

Schakeltijd is erg traag en heb ondertussen al leren 'vooruitdenken' rekening houdend met de schakeltijden.

:idea: voor diegenen die denken aan aankoop van een tip: bij een tip is de kans dat de motor in het rood is geweest qua toerental veel lager omdat dit door de tip is afgezekerd.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


25 dec 2018 12:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Ben wel benieuwd hoe dat zit met 't tussengas geven. Op 't moment van schakelen heb je zelf gewoon tijd om een dot gas te geven of hoe moet ik dat zien? Ik rij met een handbak en rijd veel met tussengas bij terug schakelen.

In mijn vroegere Alfa GTA selespeed en de giulietta TCT regelde het systeem dat zelf. Bij terug schakelen geeft hij automatisch tussengas.


25 dec 2018 13:54
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Heb destijds flippers laten monteren i.p.v. die ergonomisch onhandige standaard knoppen. Maakte het in mijn beleving een stuk leuker!
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


25 dec 2018 14:58
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Jezelf veroordelen tot een Tip, in de hoop dat hij niet zoveel in 't rood geweest is? :scratch:
En ik dacht dat ik soms slechte beslissingen nam.

Mijn Tip (heb je 'm?) : verkoop het hok en koop een :drive: , de rest is quatsch :thumleft:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


25 dec 2018 15:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Opzich zijn er wel goede redenen te bedenken een tip te kopen.
Mijn vrouw kan bv niet een stuk toeren in mijn handgeschakelde, omdat sinds haar enkel gebroken is geweest ze de koppeling nauwelijk kan intrappen en doseren.
Nu kan je denken: alleen maar een voordeel. Maar ook voor mij met een versleten knie is het soms (op slechte dagen) lastig en pijnlijk.

Een Pdk is dan natuurlijk een veel betere optie, maar ook direct een veel duurdere optie


25 dec 2018 16:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Ruud monteer er flippers in ... maakt het een stuk aangenamer.


25 dec 2018 22:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Ooit een 996 tip gehad, werd uiteindelijk een A naar B-auto waar ik geen plezier meer aan had..


26 dec 2018 9:31
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Martinos schreef:
Ben wel benieuwd hoe dat zit met 't tussengas geven. Op 't moment van schakelen heb je zelf gewoon tijd om een dot gas te geven of hoe moet ik dat zien? Ik rij met een handbak en rijd veel met tussengas bij terug schakelen..


Tussengas komt eigenlijk voort uit het gegeven dat je bij terugschakelen het motortoerental op gelijke hoogte wil brengen met de toeren van de bak om ze zo synchroon te laten lopen, (o.a. minder slijtage) maar tegenwoordig door de modernere versnellingsbakken/koppelingen niet meer nodig door de synchromeshringen... Ik doe het voornamelijk voor het geluid :D



Tilt! schreef:
Jezelf veroordelen tot een Tip, in de hoop dat hij niet zoveel in 't rood geweest is? :scratch:
En ik dacht dat ik soms slechte beslissingen nam.
Mijn Tip (heb je 'm?) : verkoop het hok en koop een :drive: , de rest is quatsch :thumleft:


Begrijp je volkomen, was ook niet mijn 1e keus, maar dit was de enige concessie die ik moest doen bij aankoop toen ik mijn 4S had gevonden...
De flippers die Kheldar voorstelde gaan volgens mij zeker beter want heeeel af en toe is het te veel nadenken en kan ik de tips verwarren met geluid vd radio :shock:

Naast de beperking van niet in het rood te zijn geweest heb ik gelezen dat de koppeling van de tip-bak, (van Mercedes) een life-time warranty kent. Dus geen koppeling te vervangen in de toekomst...


Zijn er meer tiprijders die tussengas geven?
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


26 dec 2018 10:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Het principe hoe en waarom van tussengas ken ik. De vraag was vooral hoe doe je het bij een tip?
Bij een handbak bedien je zelf koppeling en kun je tijdens het remmen, koppelen en schakelen met wat heel and toe werk tussengas geven.

De tip is gewoon een automaat zonder koppeling. Deze werkt met een Koppel omvormer. (vandaar ook de "life time warranty")
De bak wordt dus niet 100% losgekoppeld zoals bij een handbak (of zoals bij bv mijn vroegere GTA en Giulietta, die werken met resp. een conventionele en een dubbele koppeling).

Vandaar de vraag, hoe doe je dat? Heb je op het moment van schakelen dermate veel tijd om tussengas te geven? (ofwel, schakelt hij zo traag?) of hoe gaat dat in zijn werk.


26 dec 2018 11:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
De tiptronic geeft geen tussengas. Het is wel zo dat tijdens het terugschakelen het toerental een stuk trager terugzakt door de inertie van de koppelomvormer en de vloeistofkoppeling. Daarbovenop komt dat de lock-up van de koppelomvormer na het terugschakelen niet direct aangrijpt waardoor de toerentallen bij het terugschakelen door de vloeistofkopelling mooi in elkaar vloeien en dan pas de lock-up intreedt.

Bij de 997.1 turbo tiptronic was dit zelfs een voordeel omdat zo de turbo’s op toeren werden gehouden en daardoor de auto op de sprint een stuk rapper is dan de handbak.


26 dec 2018 13:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Mag ik er vanuit gaan dat de tip bij een 997.1 dezelfde is als in de 996 ?

Ik heb ook een (pdk) flipper stuur laten monteren om gewoon af en toe even lekker handmatig te schakelen.

Vooral op langere ritten en bij files en de stad vind ik persoonlijk de automaat heerlijk.


26 dec 2018 17:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
De 996.1 hadden een ZF bak en een TIptronic Contol Unit met 5 mappings. De 996.2 een variant van de Mercedes 722.6 versnellingsbak en een TCU mt 250 mappings. De 997.1 een latere versie van dezelfde versnellingsbak en een slimmere TCU met een constant variabele mapping.


26 dec 2018 18:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Mooie uitleg van Kheldar !
Wist niet van de betere bak in de 996.2 en die TCU mappings. 250! tov 5 in de 996.1 is nogal een groot verschil. Evolutie in de maak dus richting de PDK van nu... zou een TCU uit de 997.1 in een 996 passen? cq. wat zou het verschil zijn?

Martinis, het tussengas geven met de tip bij het terugschakelen is iets wat je qua tijd een kort moment geeft om te doen.
Je wil namelijk ook weer niet te veel tussengas geven want dan zit je te hoog in de toeren en gaat de auto juist vooruit en je voelt dat dat dan niet lekker gaat...
De kunst is om dit nét zo te doen dat het motortoerental nét wat lager is dan het toerental van de bak.
Dit is iets wat bij mij steeds beter is geworden door 'trial and error'. Niet te veel error natuurlijk 8)
Begin gewoon met een heel klein beetje en dan steeds iets meer

Persoonlijk heerlijk als je met het raam open rijdend en rustig rijdend dit ook kunt doen met net een klein toefje tussengas bij terugschakelen waardoor je net die lekkere roggel hoort. Nog beter als je hoger in de toeren zit en je echt een vette dot kunt geven :D
Heel and Toe heb je dan met de tip weer niet nodig: je kunt daarbij jezelf aanleren om met je 'koppelingsvoet' te remmen. Heb je eenmaal dit gevoel te pakken, daarna in combinatie met het tussengas experimenteren.
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


27 dec 2018 11:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
E-gas wordt toch gecontroleerd tijdens het schakelen in hoeverre dat je dan echt tussengas kan geven en dat dat dan ook iets toevoegt lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Denk zelfs dat het pruttelen en gevoelige IMS Lager juist niet komt door het tussentijds gas bij geven maar doordat je door deze handeling net snel van je gas afgaat.

Dikke kans dat je auto als je hem in manuele stand rijdt met de sportuitlaat aan hij gewoon ook net zo lekker ploft en pruttelt als je van je gas afgaat (bij terugschakelen). Althans die plofjes die jij beschrijft had ik ook bij goed gas geven en plots gas loslaten.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 27 dec 2018 13:28, in totaal 3 keer bewerkt.



27 dec 2018 13:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Is dit zogenaamde 'tussengas' van een 996 i.c.m. een tiptronic wel goed voor de tiptronic c.q. motor van de auto? Het lijkt mij dat combinatie motor en tiptronic bak is ontwikkeld om goed op elkaar in te spelen. En het toerental van de motor (een lagere) daarop af te stemmen.


27 dec 2018 13:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Tussengas werkt toch echt wel met mijn eigen rechtervoet... en het gewenste geluid krijg ik alleen bij tussengas geven...

Of het iets zal schaden? In ieder geval niet de motor want die zal minder vaccuum zuigen door juist omhoog brengen toerental en overige aandrijfdelen worden ook minder belast...
wat de tiptronic/koppelomvormer hiervan vindt, geen idee en hoop ik hier uit te vinden

Tussengas geef ik voornamelijk bij manueel rijden, werkt bij automaat idem en nagenoeg geen verschil in geluiden gevonden.

Heb geen microfoon oid anders had ik het jullie allang laten horen :(
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


27 dec 2018 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Deel je ervaringen met een 996 Tiptronic
Kan je ook opnemen met je GSM. :salut:
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


27 dec 2018 17:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.