Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 14:41



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
996 of 997 op de zaak kopen of privé? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Vraagstuk, bij de aanschaf van een 996 of 997 van circa 35-40K, want doen de meeste van jullie, kopen privé (dus geld uit de zaak met dividend belasten en de prijs inclusief BTW betalen, met daarbij privé onderhoud en vaste lasten betalen) of op de beheer BV zetten, waarbij je je voordelen kunt halen, maar aan bijtelling moet doen om op zondag een stukje te scheuren?

Feit is dat de 911 in geen geval zakelijk gebruik zal gaan worden, en ik zal er niet meer dan 10.000 per jaar privé mee gaan sturen. Wat doen jullie en wat is handig?

Had al een eerder topic geopend met een klassieke 911 maar wil toch gaan voor een “moderne”.


04 feb 2019 16:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Prive. Elke auto die ik heb. Geen omkijken naar.
Als je moet toveren met bijtellen ed op een 996 of 997, moet je een andere hobby gaan zoeken. Althans, dat is mijn mening.


04 feb 2019 16:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Ik zeg: Excel is je vriend :mrgreen:

Als hij jonger is dan 15 jaar dan zal je in ieder geval bij moeten tellen over de stickerprijs. 22% van zeg 125k @52% is toch gauw EUR 15k netto per jaar. Da's dan EUR 1,50 per kilometer. Denk dat prive dan goedkoper is :roll:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


04 feb 2019 17:52
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Een 997 op de zaak kopen gaat niet werken want die zijn allemaal jonger dan 15 jaar (en er eentje vinden onder de 40k: SUCCES).
Met een 996 zou het misschien wel kunnen. 35000 * 0.35 * 0.52 = 6370 euro bijtelling per jaar. Vrij fors toch nog.

Je kan eventueel kilometers gaan registreren en die a 19 cent gaan opvoeren (en als je dan toch die registratie hebt dan kun je ook onderhoudskosten, verzekering, reparaties zakelijk opvoeren).
Zou kunnen. Persoonlijk heb ik daar niet per se zin in.


04 feb 2019 18:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Willem123 schreef:
Je kan eventueel kilometers gaan registreren en die a 19 cent gaan opvoeren


Je mag ook meer uitbetalen dan 19ct/km, echter over het meerdere betaal je dan wel wel belasting.

Mijn P staat op de (1mans)zaak; 22% bijtelling en 20% afschrijving. Vervolgens nog wat betalen voor privegebruik (ca. 3K€) en alle kosten op de zaak.

Succes met de keuze. :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


04 feb 2019 20:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Is jouw auto van na 2017?

Zo nee, dan 25% bijtellen.

En vergeet je de jaarlijkse btw correctie niet van 1,5 % van de cat waarde?
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


04 feb 2019 20:41
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Idd, die btw correctie vergeten veel mensen bij het beoogde kostenplaatje te tellen.


04 feb 2019 21:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
de Fiscalist schreef:
Is jouw auto van na 2017?

Zo nee, dan 25% bijtellen.

En vergeet je de jaarlijkse btw correctie niet van 1,5 % van de cat waarde?


Is van 2017 (22%).
De btw correctie zit in de +3K€.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


04 feb 2019 21:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Ik doe zelf toevallig net een auto van de zaak terug naar privé. De bijtelling weegt op dit moment niet meer op tegen het voordeel van de kosten zakelijk kunnen nemen. En aangezien ik geen grote kosten meer voorzie anders dan een paar tientjes benzine en wat klein spul zo af en toe heeft het zakelijk geen nut meer.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


04 feb 2019 22:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Bij nieuwe auto’s eerste twee tot max drie jaar zakelijk ivm hoge afschrijvingslasten.

Dan prive

Tegen de tijd dat ie 15 is misschien weer zakelijk, afhankelijk van waarde en kosten.

Dat is fiscaal het meest gunstige in de meeste gevallen.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


04 feb 2019 22:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
718 Boxster 2017,ex 997.2 4S 2010, ex 993 C2 cabrio 1997, ex Cayenne, ex 996, ex 993 S, ex 993 4S, ex 944 SII Cabrio
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Ben het eens met de fiscalist. Afschrijving is het belangrijkste punt. Als je bijna niet meer afschrijft moet je vooral niet zakelijk gaan rijden. Tenzij je aan kilometer registratie wilt gaan doen.
En voorlopig zie ik een 911 niet tot 15 K afschrijven...
Ik heb - al weer langere tijd geleden- mijn 993 4S zakelijk gereden met KM bijtelling, dus geen bijtelling maar ook geen / nauwelijks privegebruik mogelijk. Dus ook veel minder lol gehad met die auto :(


04 feb 2019 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2x 964 C4 en 911 2.4 E
Waalre
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Is de BTW correctie 1,5% of 2,7% van de cat waarde?


05 feb 2019 0:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Dank voor jullie reacties. De ervaringen zijn duidelijk, afschrijven op een nieuwe porsche kan interessant zijn, maar na de drie / vier jaar zal het grootste deel afgeschreven zijn en het onderhoud niet opwegen tegen de bijtelling omdat de afschrijving lager wordt. En maximaal 500km rijden is geen optie.

Hobby mag rustig geld kosten hoor dat is ook niet het probleem, maar ik ben toch benieuwd of ik niet iets over het hoofd zou zien en beter voor een zakelijke aankoop dan een privé aankoop zou moeten gaan.

Fijn die snelle reacties trouwens!


05 feb 2019 8:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
de Fiscalist schreef:
Bij nieuwe auto’s eerste twee tot max drie jaar zakelijk ivm hoge afschrijvingslasten.


Kan je ook aangeven waarom max 3 jr? Bij mijn weten mag je per jaar 20% van de nieuwwaarde afschrijven (en dus 5jr), of heb ik het verkeerd?

Overigens: ik ruil altijd eerder in dan 3 jaar :wink:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


05 feb 2019 9:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Je kan wel 5 x 20% (wat minder ivm restwaarde) afschrijven, maar ruil je hem in tegen een waarde hoger dan je boekwaarde, heb je winst gemaakt en dus betaal je alsnog de belasting.
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


05 feb 2019 9:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Willem123 schreef:
....

Je kan eventueel kilometers gaan registreren en die a 19 cent gaan opvoeren (en als je dan toch die registratie hebt dan kun je ook onderhoudskosten, verzekering, reparaties zakelijk opvoeren).
Zou kunnen. Persoonlijk heb ik daar niet per se zin in.


Dit mag alleen als je een eenmanszaak hebt. djw heeft het over een holding.
Dan kun je helaas niet deze kosten naar rato alsnog zakelijk maken.

Hier staat de 911 op de zaak, geen bijtelling, dus geen privé fun km's; niet ideaal maar het is dit of over min. 5jr pas een 911.
Dan geniet ik liever nu.

Voor mijn gevoel is de YT regeling geschikt voor auto's tot 20k dagwaarde. Daarboven wordt de bijtelling toch minder interessant naar mijn idee.
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


05 feb 2019 11:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Bocaloco schreef:
Je kan wel 5 x 20% (wat minder ivm restwaarde) afschrijven, maar ruil je hem in tegen een waarde hoger dan je boekwaarde, heb je winst gemaakt en dus betaal je alsnog de belasting.


Als je met belasting BTW bedoeld klopt het. :wink:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


05 feb 2019 13:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
de Fiscalist schreef:
En vergeet je de jaarlijkse btw correctie niet van 1,5 % van de cat waarde?

Niet als je werknemer bent :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


05 feb 2019 13:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Brulaap schreef:
de Fiscalist schreef:
Bij nieuwe auto’s eerste twee tot max drie jaar zakelijk ivm hoge afschrijvingslasten.


Kan je ook aangeven waarom max 3 jr? Bij mijn weten mag je per jaar 20% van de nieuwwaarde afschrijven (en dus 5jr), of heb ik het verkeerd?

Overigens: ik ruil altijd eerder in dan 3 jaar :wink:


Die 20% afschrijving is niet helemaal correct. Je moet de gebruiksduur en restwaarde bepalen. Daarbinnen schrijf je af, dat mag fiscaal max 20% zijn van de aanschafwaarde in een boekjaar. Je mag je Porsche niet in 5 jaar fiscaal afschrijven naar € 0.

Het gaat er niet om wat je fiscaal mag afschrijven maar wat je bedrijfseconomisch afschrijft. Stel je pakt 2 jaar 20% afschrijving, dan tegen WEV over naar prive. Waarde na 2 jaar = 50%, dan heb je nog 10% verlies. Dat is ook afschrijving bedrijfseconomisch, fiscaal is het een verlies bij verkoop. Maar het geld is weg en de kosten zijn aftrekbaar.

Dan ga je tegen de actuele waarde verder in prive, desnoods reken je 19 ct per km voor de zakelijke km's.

Hou je hem op de zaak dan schrijf je in jaar 3 ook 20% af en uiteindelijk loop je het verschil in. Maar dat is niet het meest gunstig.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


05 feb 2019 14:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Brulaap schreef:
Bocaloco schreef:
Je kan wel 5 x 20% (wat minder ivm restwaarde) afschrijven, maar ruil je hem in tegen een waarde hoger dan je boekwaarde, heb je winst gemaakt en dus betaal je alsnog de belasting.


Als je met belasting BTW bedoeld klopt het. :wink:



Nee, je moet het verschil tussen boek- en verkoopwaarde als winst of verlies op activa boeken. Stel je koopt een 996 voor 20k ex. Je schrijft hem de komende 4 jaar af naar 20%, wat meteen de restwaarde is. Staat hij voor 4k in de boeken. Verkoop je hem dan voor 15k, moet je het verschil als winst boeken. Waar je dus IB op afdraagt, of winst + eventueel dividendbelasting.

Youngtimers van de zaak zijn wel interessant, zolang de kosten per maand maar hoog genoeg zijn. En je ze als BTW auto kan kopen. Anders maak je meer kosten dan dat je bijtelt. Overigens mag / hoef je als zzper of eenmanszaak nooit meer bij te tellen dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Zou de bijtelling dus 10k zijn en je maakt maar 8k kosten, mag je 8k bijtellen. Interessant als je auto dus al is afgeschreven volgens bovenstaand voorbeeld maar je verkoopt hem nog niet.

Ik ben zelf aan het kijken naar een youngtimer, zit in het proces om een MB G-klasse te importeren vanuit Japan. Is een pilotcase, als de gemaakte winst na verkoop is wat ik er van verwacht ga ik het wat verder uitbouwen. Voordeel is dat het dus BTW auto's zijn die je importeert.
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


05 feb 2019 15:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
@Fiscalist en Bocaloco: dank voor de uitleg. Ik rij redelijk veel en schrijf dus ook redelijk wat af. Veel "winst" zal ik niet maken op mijn auto's.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


05 feb 2019 16:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
Bocaloco schreef:
...Youngtimers van de zaak zijn wel interessant....

Discussie-/aandachtspuntje is een stijgende marktwaarde c.q. taxatiewaarde... :!:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


05 feb 2019 17:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 930 Turbo 991.2 Targa
Breda
Bericht Re: 996 of 997 op de zaak kopen of privé?
In 2013 een 996 C2 voor €15K gekocht en in de youngtimerregeling op de BV gezet. Dat was erg interessant. In 2016 even een uitstapje gemaakt naar een E92 M3 en sinds eind 2017 een 991. De laatste 2 in privé, km registratie bijgehouden waardoor je de BTW over de kosten op de zakelijk gemaakte km's wel kan terugvorderen. Ivm bijtelling totaal niet interessant om op de BV te zetten. Via berekenhet.nl kun je zelf de calculatie uitvoeren (hulpmiddel) https://www.berekenhet.nl/ondernemen/au ... prive.html


07 feb 2019 13:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vincent Vega


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.