Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 12:45



Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Oriëntatie 996 Turbo of GT3 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Ik heb ervaring met beide.
996TT kostte mij alleen het voorste diff als extra kosten. Verder gewoon olie, filters, bougies. Banden en remmen heb je zelf in de hand. Bij normaal straatgebruik gaan de remmen eindeloos mee. Banden moet je rekenen op 15-20k km's achter en 30-40k km's voor. Dat is bij een 997TT niet anders heb ik gemerkt. Daarnaast kun je m.n. op remmen gebied behoorlijk besparen (al snel factor 3 in vgl met een PC) als je de weg een beetje weet en zelf het werk doet (overigens heel eenvoudig, want allemaal voor de racerij gemaakt dus moet het vlug te wisselen zijn). Relatief duur zijn de bougies. Niet de bougies zelf, maar wel de hoeveelheid werk (bumper, intercoolers etc, alles moet los)
GT3 kost je extra achterbanden (sper en de verleiding tot extra gooi en smijtwerk). Verder is het redelijk eenvoudig sleutelen.

Alles valt of staat met de vorige eigenaren. Hebben die overal op bezuinigd en niet netjes koud en warm gereden, dan kan het (achterstallig) onderhoud aardig oplopen. Ik heb zo'n 30000 circuit km's met standaard GT3's gereden en eigenlijk allemaal zonder problemen op verhoogde slijtage van remmen en banden na.

Voor de zekerheid doe ik altijd wat extra oliewissels voor de bak / diff. Maar dat kost je de kop niet.

Radiatoren, aandrijfassen, koppeling etc zijn bij GT3 en Turbo wel wat duurder, maar ook beter bestand tegen geweld en gaan bij normaal gebruik ook weer langer mee.


26 maart 2019 18:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Nu: Ferrari F12 2014 MG TF 135 2002 Defender 110 2022 RR Sport SS 2008 Gehad: Ferrari California 2011 Lancia Delta HF Integrale 16V EVO 2 991.1 Carrera 4S Cab '14 racing yellow 3.2 Carrera Marineblau '87 991.1 Carrera S PDK Basalt zwart '12 997.2 Carrera S PDK zwart '10 996 Turbo manual sealgrau '00 996 Carrera 2 manual zilver '00 3.2 Carrera manual Irisblau '85 964 C4 manual zwart '90
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Ik heb oa een 996 Turbo gehad. Bloedsnelle 911 en reed als op rails. Alleen miste ik een stukje beleving, niet echt spannend. Bij mijn exemplaar waren einddempers leeggehaald voor wat meer geluid maar dan nog. Vond ook het interieur niet je van het, ook al had deze het nodige extra leer en carbon delen. Van de 911's die ik heb gehad (2x 3.2, 964 C4, 996 Carerra en Turbo, 997.2 Carrera S en 991.1 Carrera S) vind ik de laatste het fijnst. Kwalitatief top, mooi interieur, super wegligging, hele fijne PDK en bloedsnel met een fantastisch klinkt motor (heb PSE, dat helpt uiteraard). GT3 nooit gereden dus daar kan ik niet over oordelen.


27 maart 2019 20:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Ik ben van een 997 GT3 clubsport naar een 997 turbo (cabriolet) gegaan. Een GT3 is geweldig, maar ik vond ons land te beperkt ervoor. En toen ik een keer een trackday ermee deed scheet ik mijn broek vol. Twee keer in de rondte gegaan ermee, beschadigd ego maar voor de rest niks gelukkig. Heerlijke auto, maar iets te intimiderend (voor mij) wanneer je hem écht gebruikt, en een gekooid dier in het dagelijks verkeer. Mits het droog is. Ik heb in een stortbui wel eens 80 moeten rijden op de snelweg.

De Turbo is veel meer een daily driver. Mak lammetje als je er mee toert, maar monsterlijke prestaties op afroep. Vergeleken met een GT3 mis je wel het geluid, en het geluid, en met name het geluid. Een Turbo klinkt indrukwekkend als je erachteraan rijdt, maar in de auto zelf is het een bak herrie en een Dyson handendroger die af en toe aangaat. Verder kan de lag je wel irriteren af en toe. Het is ook redelijk fool proof, iedereen kan hard ermee. Verder is het een veel bruikbaarder auto dan een GT3. Je schraapt niet overal je lip over kaduuk en je hoeft geen niergordel aan. De carbon kuipen in een GT3 zijn ook leuk voor eventjes, maar na een dag ben je gebroken.

Als DD zou ik hands down voor een turbo gaan. Als je een echte vent bent is de GT3 ook een optie. Maar weet waar je aan begint.


(maar misschien is een gewone coupe wel een betere keus)
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


27 maart 2019 20:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Met coupe bedoel je Carrera waarschijnlijk. Die heeft TS al (gehad). :wink:

Kort samengevat, ik zou beiden uitgebreid (proef)rijden. Kies de variant die je het meeste doet. Kosten (verschil) gaat het issue niet zijn. Niet bij dit gebruik. Wel ff een goeie kopen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


27 maart 2019 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 gt3 mk1 ex 996 TT ex 993 c2
Amsterdam
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Master Ken schreef:
Beide modellen gehad en beide hebben voor-en nadelen. Alleen de vraag is welke voor jou het zwaarste wegen? Zou niet de afweging maken op basis van youtube filmpjes, fora etc. Ga er zelf eens in rijden en ervaar het zelf. Ben er zeker van overtuigd dat 1 model je meer zal bekoren. Succes met je zoektocht.
Afbeelding



Ook een 996TT gehad met 550 PK, staat hier nog wel ergens op het forum en een 996 GT3.. de turbo is gewoon een DD. Super goeie auto, rijdt heerlijk, mijn vrouw kon ermee overweg. De GT3 is andere koek, mijn vrouw haat dat ding, wil er niet zelf in rijden, mij het verlaten van een straat met een drempel aan het einde, kom je als malle eppie met 1 wiel los van de grond heel rustig de bocht om omdat de auto zo giga stijf is. De gt3 moet in de toeren gereden worden anders is het gewoon niet fijn. De turbo maakte allemaal niks uit, de gt3 piepen de remmen, de schakelkabels klapperen, als je uit die kuipstoel wil klimmen en je hebt een wat ruim zittende spijkerbroek aan, dan sta je half in je blote kont, geen dakraam, maarrrrr net als bij master ken... de TT is verkocht en de GT3 blijft, elke keer als je hem start en een rondje rijdt is het zoooo bijzonder, niet het vermogen, maar de beleving, voor mij is de GT3 het porsche gevoel, de zware motor die over die achteras hangt, dat echte sportauto gevoel, die kuipstoelen en rolkooi.. ik zou het wel weten...
_________________________________________
GT3, roots in racing... not posing!


27 maart 2019 23:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Wederom zeer nuttige reacties. Mijn dank hiervoor.
Er zitten dus geen grote verschillen wat betreft onderhoud/betrouwbaarheid wat ik ook wel ergens had verwacht. En uiteraard gebruik (of beter gezegd misbruik) van de auto is dat gene wat achterstallig onderhoud het meeste in de papieren kan laten lopen. Maar toch schat ik de GT3/turbo in als een stuk degelijker dan onze andere Italiaanse vriend.
En uiteraard blijft zeker het belangrijkste in dit segment om de beste (onderhouden) exemplaar te kopen die je tegenkomt.

De 991 moet op 1 of andere manier bij mij nog ‘landen’. Het lijkt mij een schitterende auto in veel opzichten. Echter begin ik nu pas aan de 997 te wennen en het een steeds mooiere Porsche te vinden. Dus er is nog hoop maar nu nog niet. Een 996 vond ik persoonlijk nooit lelijk. En als ik nu een mooie 996 ergens geparkeerd zie staan, vind ik het echt een schitterende auto. Voornamelijk door zijn geringe formaat ten opzichte van zijn modernere familie leden. Ook was ik uiterst tevreden met mijn ex-3.4 met sper en op 18” GT3 velgen tot dat...

@Bocaloco: Ons land is inderdaad te beperkt voor gebruik van beiden. Als daily drive en als enige auto zou ik absoluut voor de turbo kiezen. Misschien zelfs een tiptronic. Maar als hobby/fun en semi-daily auto hoop ik echt dat de turbo na een uitgebreide proefrit iets in me los kan maken wat ik eigenlijk wel zeker weet dat de GT3 zal doen. Ook is het zeer begrijpelijk dat je best toegewijd moet zijn om er 1 te bezitten.

@thomas1665: Werkelijk geweldig beschreven! De auto’s die ik gehad heb en het meeste mis, zijn ook de auto’s met verreweg het meeste karakter. Daarom hoop ik ook dat de turbo iets los in me gaat maken wat ik zeker weet dat de GT3 zal doen ;)

@MarkS: Uitgebreid proefrijden is inderdaad de beste tip in deze. Alleen zal dat denk ik niet heel makkelijk gaan.
Wel wil ik de tijd nemen om een weloverwogen beslissing te maken en meerdere auto’s te bekijken.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


28 maart 2019 1:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Heb je ook een voorkeur voor een mk1 of mk2 GT3, of maakt dat je niet veel uit?

Heb 1x maal in een 996 GT3 mk1 gereden maar was niet onder de indruk, maar dat kan ook aan het referentiekader liggen wat je bijzonder/gewend bent. Koppeling vond ik trouwens niet overdreven zwaar, de kuipstoelen zaten daarentegen wel lekker.


28 maart 2019 8:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
DennisvdB schreef:
Heb je ook een voorkeur voor een mk1 of mk2 GT3, of maakt dat je niet veel uit?

Heb 1x maal in een 996 GT3 mk1 gereden maar was niet onder de indruk, maar dat kan ook aan het referentiekader liggen wat je bijzonder/gewend bent. Koppeling vond ik trouwens niet overdreven zwaar, de kuipstoelen zaten daarentegen wel lekker.


Ik heb niet direct een voorkeur. Maar heb er ook nog nooit in gereden.
Wat vond je zelf tegenvallen? En nu ben ik wel heel benieuwd naar je referentiekader ;)

Nog een leuk stuk over de GT3: https://www.vierenzestig.nl/8576/tips-e ... 6-gt3-mk1/
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


28 maart 2019 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo - ex 996 C2 - Apeldoorn
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Volgens mij zijn er al heel veel dingen gezegd en kan je een goed beeld maken voor je zelf. Ik denk dat het heel belangrijk is wat je doen ermee is.

Ik heb nu sinds 1.5 jaar een GT3 MK1 als opvolger van een 996 TT. Laat ik op voorhand stellen dat beide auto een feestje zijn om in te rijden! Kort gezegd komt het er voor mij op neer dat een TT erg snel van zijn plek wil en dat dit eigenlijk al te veel is voor op straat. Dit is wel de kick van de TT omdat hij uit elke bocht fantastisch uit kan accelereren. Super gaaf dus. De GT3 is juist insturen en in de bocht mega. De hoeveelheid grip en feedback die je daarmee krijgt is voor mij doorslaggevend voor de keuze voor de GT3. Je hoeft niet eens mega hard te rijden om lol te hebben in de GT3. Ik ga bijvoorbeeld helemaal niet het circuit op met mijn GT3. De fun op een bochtige weg is voor mij gaaf genoeg.

Mijn vrouw denkt er anders over want zij vond de TT mooier en veel comfortabeler. Sinds ik de GT3 heb gaat ze niet meer (zovaak) mee. Dat klinkt misschien als een goede reden om juist voor een GT3 te gaan, maar als semidaily...

Ik ben blij met mijn keuze, en alleen het nadenken en afwegen van deze keuze is al leuk. Veel plezier bij het maken van testritten in beide auto's :drive:
_________________________________________
After years finally a dream comes true


28 maart 2019 14:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Kever-s;-)
Limburg
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Zal ik dan ook een knuppel in het hoenderhok gooien :mrgreen:

Tja ik wilde een 997, maar geen Turbo. De dubbele föhn, het gevleugelte en de 4wd wilde ik niet.
GT3, tja te hardcore circuit, te veel gevleugelte. De ervaringsdeskundigen noemen steekhoudende argumenten hier.
Carrera(s), ideaal, was het niet al de problemen met de motoren...tjonge, Porsche onwaardig. Met samengeknepen billen gas geven … niet mijn ding …. dus toen is het die geworden in mijn album. De ideale mix zoals hij af fabriek had moeten zijn :? .

Nadeel: stond niet in de catalogus, dus zo niet te koop :idea: .


29 maart 2019 0:08
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Help me even....Ik zie een MK 1 Carrera S maar volgens mij is de uitlaat niet zoals het hoort, je hebt MK2 navi plus velgen en je hebt de rest van het middenconsole zwart gespoten. Ik zie ook een GT3 klokkenspel...Heb je er een GT3 motor ingelepeld?

Zo ja, ben ik het niet helemaal eens dat het de ideale mix is zoals hij af fabriek had moeten zijn. Daarnaast ben je volgens mij de GTS vergeten :idea: Het mooie van de GT3 zit hem juist in dat waar een Carrera(s) te kort komen. Ophanging, remmen, gewicht, bak en isolatie materiaal. Ja, de GT3 motor is leuk en kan lekker hoog in de toeren, maar dat is voor mij niet de reden waarom ik GT3 rijd. Ik rijd een GT3 want het is een "caged tiger" als je niet oplet maak hij je af. Met mijn 997 Carrera had ik ook aardig lol maar ik vond hem never als de nooit eng.

Waarom geen 997 GTS Bokicelli?

Oh ja, want GT3 RULEZ :drive: :mrgreen:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


29 maart 2019 12:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Johann schreef:
Oh ja, want GT3 RULEZ :drive: :mrgreen:

:cheers: :ba: :drive: :thumleft:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


29 maart 2019 12:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
steef schreef:
Johann schreef:
Oh ja, want GT3 RULEZ :drive: :mrgreen:

:cheers: :ba: :drive: :thumleft:

+1!

Ben benieuwd wat voor een auto het is Chris. Gezien de uitlaten en klokkenspel denk ik ook aan een GT3 motor.

Aan een GTS heb ik eerlijk gezegd niet gedacht. Dat zou misschien ook wat kunnen zijn. Atmosferische motor, handbak, achterzitjes hmmm..
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


29 maart 2019 13:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Kever-s;-)
Limburg
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Johann schreef:
Help me even....Ik zie een MK 1 Carrera S maar volgens mij is de uitlaat niet zoals het hoort, je hebt MK2 navi plus velgen en je hebt de rest van het middenconsole zwart gespoten. Ik zie ook een GT3 klokkenspel...Heb je er een GT3 motor ingelepeld?

Zo ja, ben ik het niet helemaal eens dat het de ideale mix is zoals hij af fabriek had moeten zijn. Daarnaast ben je volgens mij de GTS vergeten :idea: Het mooie van de GT3 zit hem juist in dat waar een Carrera(s) te kort komen. Ophanging, remmen, gewicht, bak en isolatie materiaal. Ja, de GT3 motor is leuk en kan lekker hoog in de toeren, maar dat is voor mij niet de reden waarom ik GT3 rijd. Ik rijd een GT3 want het is een "caged tiger" als je niet oplet maak hij je af. Met mijn 997 Carrera had ik ook aardig lol maar ik vond hem never als de nooit eng.

Waarom geen 997 GTS Bokicelli?

Oh ja, want GT3 RULEZ :drive: :mrgreen:



Ik ben de GTS niet vergeten … ook die motor is het niet. Hoor ook niet veel goeds over de mk2, behalve dan dat geen tussenassen sneuvelen, maar dat lijkt me logisch :wink: .
Alle normale Carrera (ook S of GTS) hebben geen drysump smering en dat is gewoonweg niet "handig" als er Artgerecht Fahren op het programma staat.
991 wilde ik niet en zeker niet de 3.0 turbos. Gewoon niet mijn "ding".
De ideale mix voor mij is zo onopvallend mogelijk en dat het zonder grote achtervleugel kan … bewijst Porsche inmiddels zelf.
Ik heb inderdaad niet de schokbrekers en veren van de gt3 … bedank ik voor. Ik rijd op de openbare weg...met hobbels.
Basis is een S met pasm en alle overige luxe zoals bose en schuifdak.
Verder idd. alles GT3 (bak, motor... dus ook drysump!, klok, abs, remmen en nog wat kleinigheden).
Wielen ofwel de s-wielen (origineel zwart!) of wel de echte GT3 mk1 wielen.

De radio is trouwens een Android en geen pcm. Omdat ik niet van het bonte 25 kleuren grijs houd … alles zwart :wink:


29 maart 2019 19:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
chris.71 schreef:
Johann schreef:
Help me even....Ik zie een MK 1 Carrera S maar volgens mij is de uitlaat niet zoals het hoort, je hebt MK2 navi plus velgen en je hebt de rest van het middenconsole zwart gespoten. Ik zie ook een GT3 klokkenspel...Heb je er een GT3 motor ingelepeld?

Zo ja, ben ik het niet helemaal eens dat het de ideale mix is zoals hij af fabriek had moeten zijn. Daarnaast ben je volgens mij de GTS vergeten :idea: Het mooie van de GT3 zit hem juist in dat waar een Carrera(s) te kort komen. Ophanging, remmen, gewicht, bak en isolatie materiaal. Ja, de GT3 motor is leuk en kan lekker hoog in de toeren, maar dat is voor mij niet de reden waarom ik GT3 rijd. Ik rijd een GT3 want het is een "caged tiger" als je niet oplet maak hij je af. Met mijn 997 Carrera had ik ook aardig lol maar ik vond hem never als de nooit eng.

Waarom geen 997 GTS Bokicelli?

Oh ja, want GT3 RULEZ :drive: :mrgreen:



Ik ben de GTS niet vergeten … ook die motor is het niet. Hoor ook niet veel goeds over de mk2, behalve dan dat geen tussenassen sneuvelen, maar dat lijkt me logisch :wink: .
Alle normale Carrera (ook S of GTS) hebben geen drysump smering en dat is gewoonweg niet "handig" als er Artgerecht Fahren op het programma staat.
991 wilde ik niet en zeker niet de 3.0 turbos. Gewoon niet mijn "ding".
De ideale mix voor mij is zo onopvallend mogelijk en dat het zonder grote achtervleugel kan … bewijst Porsche inmiddels zelf.
Ik heb inderdaad niet de schokbrekers en veren van de gt3 … bedank ik voor. Ik rijd op de openbare weg...met hobbels.
Basis is een S met pasm en alle overige luxe zoals bose en schuifdak.
Verder idd. alles GT3 (bak, motor... dus ook drysump!, klok, abs, remmen en nog wat kleinigheden).
Wielen ofwel de s-wielen (origineel zwart!) of wel de echte GT3 mk1 wielen.

De radio is trouwens een Android en geen pcm. Omdat ik niet van het bonte 25 kleuren grijs houd … alles zwart :wink:


Leuke gepersonaliseerde auto. Vooral omdat je niet een replica GT3 wilde, maar een betrouwbaar blok in je Carrera. Beschikte elke Carrera van fabriek af maar over de Mezger.
Toen mijn tweede 996 ‘plofte’ heb ik er nog heel even aan gedacht om een Mezger blok en bak te zoeken en deze er terug in te plaatsen. Echter na een rekensommetje (en ik wilde ook de remmen, taartschep, asfalt schraper, ophanging etc van de GT3). Kwam ik tot conclusie dat ik veel beter meteen een ‘echte’ kan kopen. Want wat Johan aanhaalt, een C2 zal nooit een GT3 worden. En dan hebben we het ook nog niet over eventuele doorverkoop of waarde. Vandaar dat ik destijds afscheid heb genomen van Rose, mijn verlies gepakt en doorgespaard. En nu kan ik weer op zoek naar een leuke Porsche.
Maar vanuit jouw oogpunt redenerend, begrijpelijk. Heb je de conversie zelf gedaan?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


29 maart 2019 20:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
718 Spyder
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Ik heb een aantal jaren een 996 GT3 MKI in bezit gehad en vind het nu nog steeds één van de meest geweldige auto’s die ik heb gereden. Een (langere) rit met de GT3, zeker wanneer je ook even lekker kan trappen, heeft iets magisch. Momenteel vermaak ik me met een AMG GT-R maar ik ben er van overtuigd dat ik ook wel weer eens voor een GT3 (RS) ga. Het is simpelweg verslavend! Wel vond ik persoonlijk de trackdays het allerleukste om te doen en zou ik de auto nimmer aanbevelen als daily of zelfs semi-daily. Te ruw en niet vergelijkbaar met de Elise 111S die ik ook heb gereden. Die was spartaans maar altijd wel ‘leuk’ om te rijden, zelfs door de stad ging dat wel aardig. Voor een 996 GT3 geldt dit niet.
_________________________________________
Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!


29 maart 2019 21:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Bokicelli schreef:
DennisvdB schreef:
Heb je ook een voorkeur voor een mk1 of mk2 GT3, of maakt dat je niet veel uit?

Heb 1x maal in een 996 GT3 mk1 gereden maar was niet onder de indruk, maar dat kan ook aan het referentiekader liggen wat je bijzonder/gewend bent. Koppeling vond ik trouwens niet overdreven zwaar, de kuipstoelen zaten daarentegen wel lekker.


Ik heb niet direct een voorkeur. Maar heb er ook nog nooit in gereden.
Wat vond je zelf tegenvallen? En nu ben ik wel heel benieuwd naar je referentiekader ;)

Nog een leuk stuk over de GT3: https://www.vierenzestig.nl/8576/tips-e ... 6-gt3-mk1/


Nu is het niet zo dat ik een hele bult supercars heb gereden voor lange tijd (wel een paar), maar ik doelde meer op de beleving die ik heb met sommige auto's. Daily is een Panamera Turbo, bloedsnel maar geciviliseerd. Dus dat bedoel ik niet. De Spyker is wel 1 en al beleving, qua bruut geluid en rijervaring. Wil je hard trappen, dan moet je serieus aan de bak met dat ding want het is een hele luxe kitcar zonder rembekrachtiging of iets in die luxe. ABS zit erop omdat het verplicht was. Dat is wel een hele bak beleving. Nu heb ik ook pre-war racers, dat is nog veel meer beleving. Hard rijden met een auto met kabelremmen en diagonaalbanden is soms best eng, het te grote stuurwiel schudt alle kanten in en alles rammelt. Dat is in mijn ogen beleving. Iedereen ervaart dit anders natuurlijk.

Nu vond ik de 996 GT3 MK1 een fijne auto om te rijden, begrijp me niet verkeerd. Maar ik had er meer van verwacht. Nog rauwer, nog lomper. Ik zeg niet dat er nooit een GT3 komt, die komt er hoogstwaarschijnlijk wel. Eerst het huis af bouwen, dan iets in de trant van 991 GT3 of 997 GT3 RS. Maar ik blijf ze fantastisch vinden.


29 maart 2019 21:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Raar dat je lompheid verwacht van een ‘sophisticated racer’.
De GT3 doet wat hij moet doen. Ik kom vanuit een Donkervoort S8, naar een 964. Die vond ik fijn als daily (en ik voelde me bevoorrecht), maar daar ontbrak iets aan. Het werd gewoon.
Onderstel veranderd, uitlaat veranderd, wielen veranderd, maar het was het net niet. Toen een Donkervoort D8 erbij, met de bedoeling de 964 weg te doen, maar toen begon de twijfel...
Totmbo stond in de D8 doodsangsten uit :mrgreen: , maar ik voelde me heerlijk in dat ding, behalve op lange ritten bij warme dagen, brandden mijn voeten van de motorhitte, en lange ritten zijn bizar vermoeiend. Die auto springt alle kanten op, dus met twee knuisten dat stuurtje omklemmen. Geen rustmoment!
Toen de knoop doorgehakt, want alle kenmerken van beide auto’s kwamen terug in de GT3. Nog gereden met een Turbo met zo’n flipperbak......das nix voor mij, daar kan elke kneus mee wegkomen. Ook onlangs een 991 Turbo S gereden.....nóg erger! Al die knoppies, waardeloos! Werkelijk alles wordt door de techniek bepaald. En er kwam geen geluid uit dat ding. De 996 GT2 (Do!) vond ik wel waanzinnig! Maar niet voor niets DÉ Widowmaker. Dat vermogen komt er wel heel bruut in, en dát is vragen om problemen.

Ik zou graag dagelijks met de GT3 rijden, en dat kan ook. Ik doe het niet, omdat ik de auto daar te kostbaar voor vindt.
Ik zet m niet graag bij een supermarkt neer, of bij Ikea. Hij is niet knetterhard afgeveerd. Precies goed....voor mij dan. Betere communicatie kan ik me niet wensen bij een auto. En nog alles zelf doen, zonder electronica die ingrijpt.
Ik weet nog steeds niet hoe de radio werkt.... 8) en onlangs nog ontdekt dat er een bekerhouder in zit.... :shock:
Wie verzint dat nou in een GT3.....maar wel handig voor die lange ritten met Totmbo :wink:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


29 maart 2019 23:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
steef schreef:
en onlangs nog ontdekt dat er een bekerhouder in zit.... :shock:
Wie verzint dat nou in een GT3.....maar wel handig voor die lange ritten met Totmbo :wink:

Wat onaardig?! Mag ze niet gewoon op de bijrijdersstoel zitten ???! :mrgreen: :cheesy:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 maart 2019 7:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en TVR Griffith 500
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Mijn 997 GT3 zou ik niet dagelijks willen rijden. De erg lage voorspoiler, piepende remmen, slecht zicht naar achteren en toch wel stugge vering maken de auto mi. niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Toevallig vandaag de GT3 even uit de garage gehaald en naar Rotterdam gereden om wat lekkere vis bij Schmidt te halen. Wat is dit toch een fantastisch snelle auto met een geweldige sound en dito stuurgedrag, Hiervoor had ik een snelle 993 turbo waar ik erg blij mee was, maar toen ik voor het eerst in de GT3 was ik per direct om.

Conclusie: koop een GT3 en ga dagelijks iets anders rijden.
_________________________________________
991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0


30 maart 2019 18:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Knip en plak: nu is mijn vraag naar de ervaringsdeskundigen, zit er veel verschil in onderhoudskosten en betrouwbaarheid?
Is een GT3 ook dagelijks bruikbaar?
En wat zijn de algemene ervaringen?

Ik heb geen Turbo ervaring. Wel GT3. En 996.
Een GT3 is een Porsche en zoals je inmiddels zelf wel weet is het hebben, rijden en onderhouden van een Porsche een tamelijk kostbare aangelegenheid. Wat de GT3 imho anders maakt is het gebruik op het circuit. Zoals je zelf al aangaf is ie daar voor gemaakt. Hij kan er bovendien tegen. Dat zie je in de kosten alleen terug in banden en remmen. Afgezien van brandstof en inschrijfkosten. De Michelin semi slicks gaan een aantal middagen mee. Zijn behoorlijk prijzig dus je dient daar wel rekening mee te houden.

Dagelijkse auto? Ik zou zeggen:NEE. In het geheel niet. Heb dat wel eens een paar keer gedaan maar een parkeergarage oid is een crime met een GT3. Comfort is NUL en je krijgt een stijve knie van de zware koppeling in het drukke stadsverkeer of de file. Dan is een Turbo een onvergelijkbare auto denk ik.

Ik denk niet na over een Turbo. Wel weer over een GT3. :mrgreen:
_________________________________________
Nooit te oud om te leren.


31 maart 2019 0:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Wederom dank voor alle bijdragen.
Als ik het zo lees is de conclusie dat de GT3 een geweldige tweede of derde auto is, die niet geschikt is voor (semi)dagelijks gebruik.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


01 apr 2019 8:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Hoho, niet zo snel tot conclusies komen, we willen graag nog een pagina of drie doorgaan :mrgreen:


01 apr 2019 8:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Haha ik zou zeggen ga vooral door!
Het is mij ook vrij duidelijk dat de GT3 een vrij ongeëvenaarde rijervaring bied. En daar ben ik ook een beetje bang voor.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


01 apr 2019 10:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oriëntatie 996 Turbo of GT3
Lekker voor een GT3 gaan.
Anders blijft het knagen...
Als het te extreem is gewoon inruilen op n TT.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


01 apr 2019 11:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: disciple, L5S1


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.