924 S, turbo of toch een 911?
Geplaatst: 24 aug 2019 19:08
Ben nieuw hier en (nog) niet in het bezit van een porsche. Omdat we sinds kort een dochter hebben is er nood aan een gezinswagen. We wonen stedelijk en de auto is voor ons geen dagelijks gebruiksvoorwerp. Eigenlijk gebruiken we hem enkel voor plezierritjes en familiebezoekjes. Die familiebezoekjes (vooral ouders) betekenen 200 of 600 km per dag waarvan 95% snelweg/autobahn. Heb zelf een voorliefde voor klassiekers. Combineer dat met veel snelwegkilometers en een beetje betrouwbaarheid en ik kwam uit bij een porsche van minstens 30 jaar oud. Het feit dat je een porsche buiten kan stallen zonder dat die voor je ogen wegroest is meer dan een extra pluspunt en er past een maxi-cosi in dus "problem solved" dacht ik.
Dat het geen 2.7 RS zou worden wist ik van bij de start. Maar wat blijkt, ook de prijzen van een afgeleefde 911 met veel km's zijn -zo heb ik ontdekt- de afgelopen jaren niet meteen gunstig geevolueerd. Nu is een auto voor mij absoluut geen investering en hij mag ook geld kosten maar het lijkt me vandaag gewoon geen goed moment om een oudere 911 te kopen.
Daarna even een 928 overwogen, maar ik zie vooral auto's met veel achterstallig onderhoud en nog meer automaten. Na wat opties als een jaguar mk II, een lancia beta break en een volvo P1800 ES kom ik toch weer bij porsche. En wat blijkt? Opeens zit je advertenties voor een 924/944 te bekijken. Het kan vreemd lopen, niet?
Ondertussen ben ik van mening dat de voorkeur uitgaat naar een 924. Puur van vorm, minder opgeblazen dan een 944 en die tartan interieurs zijn om duimen en vingers bij af te likken. De prestaties zijn dan weer niet meteen wat je van een vintage porsche verwacht. Gelukkig is er de S en de turbo.
In eerste instantie lag mijn voorkeur bij de S. De verkrijgbaarheid van onderdelen leek me beter en in het boek van Peter Morgan merk je dat hij de S ziet als een bruikbaar ding en de turbo eerder als een (potentieel) verzamelstuk. En, meevallertje, de S lijkt gemiddeld genomen een pak goedkoper dan een turbo (of is dat gewoon het huidige aanbod?).
Ondertussen meer gelezen en nagedacht over wat een auto voor mij/ons bruikbaar maakt. Op dit moment overweeg ik eerder een turbo. Eens die op punt staat is hij volgens mij net zo betrouwbaar als een S en de onderdelenvoorziening lijkt me niet echt zo problematisch als ik in eerste instantie dacht.
Heb gemerkt dat hier op het forum een aantal turbo projecten lopen/liepen vandaar dit topic. Wat denken de ervaringsdeskundigen; gewoon doen?
Dat het geen 2.7 RS zou worden wist ik van bij de start. Maar wat blijkt, ook de prijzen van een afgeleefde 911 met veel km's zijn -zo heb ik ontdekt- de afgelopen jaren niet meteen gunstig geevolueerd. Nu is een auto voor mij absoluut geen investering en hij mag ook geld kosten maar het lijkt me vandaag gewoon geen goed moment om een oudere 911 te kopen.
Daarna even een 928 overwogen, maar ik zie vooral auto's met veel achterstallig onderhoud en nog meer automaten. Na wat opties als een jaguar mk II, een lancia beta break en een volvo P1800 ES kom ik toch weer bij porsche. En wat blijkt? Opeens zit je advertenties voor een 924/944 te bekijken. Het kan vreemd lopen, niet?
Ondertussen ben ik van mening dat de voorkeur uitgaat naar een 924. Puur van vorm, minder opgeblazen dan een 944 en die tartan interieurs zijn om duimen en vingers bij af te likken. De prestaties zijn dan weer niet meteen wat je van een vintage porsche verwacht. Gelukkig is er de S en de turbo.
In eerste instantie lag mijn voorkeur bij de S. De verkrijgbaarheid van onderdelen leek me beter en in het boek van Peter Morgan merk je dat hij de S ziet als een bruikbaar ding en de turbo eerder als een (potentieel) verzamelstuk. En, meevallertje, de S lijkt gemiddeld genomen een pak goedkoper dan een turbo (of is dat gewoon het huidige aanbod?).
Ondertussen meer gelezen en nagedacht over wat een auto voor mij/ons bruikbaar maakt. Op dit moment overweeg ik eerder een turbo. Eens die op punt staat is hij volgens mij net zo betrouwbaar als een S en de onderdelenvoorziening lijkt me niet echt zo problematisch als ik in eerste instantie dacht.
Heb gemerkt dat hier op het forum een aantal turbo projecten lopen/liepen vandaar dit topic. Wat denken de ervaringsdeskundigen; gewoon doen?
