Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 10:09



Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Inderdaad, octaangetal i.p.v. octaangehalte: "Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt".


11 okt 2019 14:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Bestaat er ook een bio-octaangetal dan?
Maar mensen vergeten dat benzine van zichzelf al bio is! Het komt zó uit de grond, daarna nog een beetje kraken en destilleren.
Eigenlijk zouden we het biozine moeten noemen, dat klinkt veel beter.
Ik heb alvast een ontwerp gemaakt voor de stickers die ik binnenkort ga drukken:
Afbeelding
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


11 okt 2019 16:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Zonder teveel gelezen te hebben:
Een jaar of 4/5 geleden een amerikaanse 928 GT uit elkaar gehaald. Daar zit al jaren 10% ethanol in de benzine. Los van de afdichtingen etc, kan het bij oudere autos ook een soort van corrosie probleem geven, in dit geval dus aluminium. Het gedeelte van de koppen wat door de injector bespoten werd, was brandschoon en had duidelijk een andere oppervlakte kwaliteit dan het onbespoten gedeelte. Het leek iets gecorrodeerd / opgevreten. Dus voor mij is e10 een nono.
Sowieso zou ik in de oudere autos geen 95 te gooien, laat staan goedkope merken. Behalve als je misschien amerikaanse import met lagere compressie hebt. Zelf had ik met 95 vd tango last van pingelen (944, en daarmee gerelateerd 968 en 928 mogelijk ook). Daarnaast zijn A-merk 98 benzines (mijn ervaring: BP ultimate) niet eens schrikbarend veel duurder. Mn de 98 van goedkopere merken a la tango is vooral overdreven duur. De BP ulimate is hier (omg den haag) goedkoper dan 98 van de tango (laatste vergelijking scheelde het ~8 cent).
De motor gaat niet abrupt naar de klote, maar op den duur een compleet nieuwe set afdichtingen en corrosie in de kop(pen) is het mij niet waard.

Mechanische aspecten zijn tot daar aan toe, maar de politieke en milieutechnische aspecten zijn om van te huilen, zo slap onderbouwd...:
- slechter brandstof verbruik, en is de prijs per liter daarop aangepast? Of is dit een slappe smoes om ongezien 2% meer brandstof accijns binnen te harken?
- neemt CO2 utistoot werkelijk af, en wordt de CO2 heffing daarop aangepast (rhetorische vraag, tuurlijk niet), of neemt het toe als je alle productie aspecten in beschouwing neemt, van soil-to-wheel (ipv well to wheel)? IPV uit de grond pompen, moeten er namelijk weer vierkante kilometers bos kaalgeslagen worden om de betreffende suikerbieten/mais/etc te verbouwen, en brandstof verstroken om de betreffende gewassen te verbouwen en transporteren.


13 okt 2019 14:15
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
En sinds kort is Kerkhof op de Binckhorstlaan ook BP en veruit de goedkoopste in de Haagse regio.


13 okt 2019 16:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
De Esso hier verkoopt nu ook ineens euro98. Supreme+. Zat jarenlang niet in het assortiment. Op de website wordt weinig verteld over wel of geen ethanol. Ik vermoed van niet, maar echt zekerheid daarover is slecht te vinden.


13 okt 2019 16:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Tappen allemaal uit hetzelfde vaatje. En nu dat E10 verplicht is is er dus opeens een opportuniteit voor marketing om ethanolvrije optie aan te bieden


13 okt 2019 20:16
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Mijn getunede Audi S6 loopt klote op die E10 zooi. Maar dan moet je ineens gaan zoeken naar 98 :shock: Al mijn vaste pomp adresjes in de omgeving hebben ineens geen 98 meer. Moet ik weer op de snelweg gaan tanken. En met 1:7 en 45K km/jr maakt dat toch verschil :cheesy: Overigens, op het oude 95 voordat alles E10 werd liep hij prima.... :cry:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 okt 2019 8:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Dikke diesel kopen, kosten nix meer.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


14 okt 2019 11:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
… moet je er tegenwoordig wel mee in de polder blijven :wink:


14 okt 2019 11:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
horn schreef:
Mijn getunede Audi S6 loopt klote op die E10 zooi. Maar dan moet je ineens gaan zoeken naar 98 :shock: Al mijn vaste pomp adresjes in de omgeving hebben ineens geen 98 meer. Moet ik weer op de snelweg gaan tanken. En met 1:7 en 45K km/jr maakt dat toch verschil :cheesy: Overigens, op het oude 95 voordat alles E10 werd liep hij prima.... :cry:
Je kunt sowieso bij elke Shell en BP terecht, is met 1:7 een beetje plannen maar moet toch te doen zijn. :)

Als techneut vraag ik me wel af waarom 5% meer ethanol ervoor kan zorgen dat een moderne motor niet meer lekker loopt.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


14 okt 2019 14:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Er bestaan ook ethanol killers, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vergelijk dat een beetje met flesjes loodvervangers, moest je bij elke tankbeurt een kleine hoeveelheid toevoegen mid jaren ‘90.


Laatst bijgewerkt door alvin01 op 14 okt 2019 16:23, in totaal 1 keer bewerkt.



14 okt 2019 15:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Voor ervaringen denk ik dat je tot volgend voorjaar moet wachten....zolang ik hier over de grens v-power oid kan tanken ga ik dat spul niet kopen......

Net mijn motorfiets afgetankt met v-power racing....dus die gaat nu op stal na een zonnige rit van vanmiddag.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


14 okt 2019 16:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
alvin01 schreef:
Er bestaan ook ethanol killers, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vergelijk dat een beetje met flesjes loodvervangers, moest je bij elke tankbeurt een kleine hoeveelheid toevoegen mid jaren ‘90.


Een fles van een 1/2 liter VSPe Power Plus Multishot Ethanol Killer – Millers Oils kost 42,50 (excl. evt. verzendkosten)
Hiermee kan je 500 liter benzine mee behandelen. Per liter is dat dus bijna 9 cent.

Een liter BP Ultimate kost ongeveer ook 9 cent per liter meer dus ........ waarom niet "gewoon" BP Ultimate of V-Power tanken?


14 okt 2019 16:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Thanks Alfred, dat wist ik niet. :thumleft:


14 okt 2019 17:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Als techneut vraag ik me wel af waarom 5% meer ethanol ervoor kan zorgen dat een moderne motor niet meer lekker loopt.[/quote]
@ Jazzy
Maar kan jij als techneut ons dan ook uitleggen waarom die 5% meer ethanol ineens schade gaat brengen aan oude Porsches? De meeste van ons tankten toch al jaren e95 :roll:
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


14 okt 2019 17:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
De meesten tankten dus geen 95 maar 98....wie gooit er nou geen superbenzine in een sportauto? Valse zuinigheid, denk ik zo!
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


14 okt 2019 17:45
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Er zit al jaren ethanol in onze benzines, wellicht nu wat meer ;)

Het is een maximum wat ze aangeven. In E10 kan dus net zoveel zitten als in E5 :idea:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


14 okt 2019 18:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
renetrzes schreef:
Maar kan jij als techneut ons dan ook uitleggen waarom die 5% meer ethanol ineens schade gaat brengen aan oude Porsches? De meeste van ons tankten toch al jaren e95 :roll:

Met techneut bedoelde ik technisch geïnteresseerde, niet dat ik technisch expert zou zijn. :) Dat gezegd hebbende, ik denk dat dit dan ook best wel mee valt. Als 5% ethanol een beetje slecht is voor kunststof en rubber, dan is 10% nog een beetje meer slecht voor kunststof en rubber.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


14 okt 2019 18:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Jazzy schreef:
Als 5% ethanol een beetje slecht is voor kunststof en rubber, dan is 10% nog een beetje meer slecht voor kunststof en rubber.
Zo is het.
Tegenwoordig worden natuurlijk rubbersoorten in auto's gebouwd die alcoholbestendig zijn. Dertig jaar geleden niet. Ik vermoed dat net als bij autobanden weekmakers een rol spelen. De weekmakers van dertig jaar geleden lossen graag op in alcohol en dan worden de rubbers, dus dichtingen, O-ringen, pakkingen en brandstofslangen hard, net als autobanden. En als die dichtingen verharden verliezen ze hun elasticiteit en dichten niet meer af.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


14 okt 2019 19:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
horn schreef:
Mijn getunede Audi S6 loopt klote op die E10 zooi. Maar dan moet je ineens gaan zoeken naar 98 :shock: Al mijn vaste pomp adresjes in de omgeving hebben ineens geen 98 meer. Moet ik weer op de snelweg gaan tanken. En met 1:7 en 45K km/jr maakt dat toch verschil :cheesy: Overigens, op het oude 95 voordat alles E10 werd liep hij prima.... :cry:

Dat is wel heel vervelend zeg. 98 wordt echt zeldzaam
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


14 okt 2019 20:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Toch ff lekker ( hier vlakbij ) in Duitsland getankt , vanmiddag. Super plus Ron 98 voor €1,48 de liter.
Gaat met volle tank de winterslaap in.
_________________________________________
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.


14 okt 2019 20:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
https://www.ikwileuro95e5blijventanken. ... zines.html

Link gekregen van een collega, Heb het zelf niet kunnen checken..
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


18 okt 2019 11:58
Profiel
PorscheForum Rakker
911 -996 2004
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Ik gebruik Putoline E10 Fuel Fighter 250ML kost 8,75 voor 250 litr gebruik dus 0.035 cent per liter . gebruik het voor een getunede TR8
moet zeggen merk geen verschil nu met de oude benzine
_________________________________________
http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl


18 okt 2019 12:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Was gister voor 102 op weg met 4 jerrycans....uitverkocht....leeg...zonde van mijn middag, en even 60 km diesel verstookt....das toch bijna 5 liter.
Nu ga ik naar Friesland voor 102, dan stook ik ca. 25 liter diesel op. Lang leve het milieu! Oh ja, over de Afsluitdijk gaat niet....30 liter diesel....
Misschien is het nu wijs (?) om met een 200 liter vat richting Duitsland te rijden....kost me 50 liter diesel, een dagje werk, maar dan blijven wel mijn spullen heel.
(moet er alleen niemand tegen me aan rijden....)
Iemand die met mij een Racing-pompstation in NH wil openen? :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


18 okt 2019 12:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voortaan tank je 'E5' met je P ... of E10.
Verkopen ze geen V Power in NH?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


19 okt 2019 9:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.