| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Nederland
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=53221
Pagina 1 van 2

Auteur:  flash911 [ 23 sep 2019 23:04 ]
Berichttitel:  brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Nederland

Waarom deze ‘racebrandstof’ volgende week bijna overal is verdwenen
Liefhebbers van klassiekers en auto's met performance-motoren hebben pech. De door hen zo geliefde brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Nederland.

https://www.ad.nl/auto/waarom-deze-race ... ~a546a15f/

Auteur:  steef [ 24 sep 2019 0:59 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Ik vind het een schande, temeer omdat dit in de ‘rest’ van de EU nog overal te verkrijgen is. Nederland wil wederom het braafste jongetje van de klas zijn, ongeacht of dit schade aan particuliere eigendommen toebrengt. Dat is ook een manier om mensen in de EV’s te krijgen. Uiteraard zijn liefhebbers nu aangewezen op peperdure Ecomax, Aspen of andere exclusieve racebenzine’s (die uiteraard wél ethanol-vrij zijn...). BP zou nog de enige ethanolvrije 98 zijn, en verrek de Shell! Dat staatsbedrijf manipuleert de boel door voorlopig te melden dat er momenteel waarschijnlijk geen ethanol in die zogenaamde Formule-1 brandstof zit, maar ze kunnen het niet helemaal garanderen.....dat wordt fijn straks in het voorjaar, als al onze gebakjes k.u.t starten....of helemaal niet....gauw aftanken met BP 98 voordat de winter begint.
Laat ze gvd de scheep- en luchtvaart aanpakken in plaats van de hardwerkende burger!

Auteur:  Maarten [ 24 sep 2019 7:46 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Exact. Maar goed: die mag straks toch nog maar 100 dus wat maakt het allemaal uit.

Auteur:  Dial_888 [ 24 sep 2019 10:23 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Klassiekers 102 noodzakelijk.....welke zouden dat nu zijn.....de mijne uit ‘87 iig niet.......... :?:

Bovendien, op 100/102 loopt hij echt niet anders.

Auteur:  flash911 [ 24 sep 2019 11:56 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Ik snap dat we geen 102 octaan nodig hebben maar wel iets anders dan E10, toch?

Auteur:  steef [ 24 sep 2019 12:21 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Het grote probleem is ethanol: die is schadelijk voor alle techniek, en het probleem is dat je geen keuze meer krijgt. Dat dus!
Er zijn zat alu motorblokken, alu tanken, leidingen, enzovoort....daar wil je geen ethanol in de buurt hebben.

Auteur:  Dial_888 [ 24 sep 2019 15:32 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

flash911 schreef:
Ik snap dat we geen 102 octaan nodig hebben maar wel iets anders dan E10, toch?

Je hoeft ook geen E10 te tanken, en als het om ethanol vrije benzine gaat dan hebben we hier V-Power of BP Ultimate ter beschikking.

Ik zie het probleem niet....ik heb sowieso geen probleem omdat ik aan de grens woon en daar in DL blijft alles nog bij het oude, behalve een forse prijsverhoging in de toekomst ihkv milieu wetgeving.

Auteur:  lagunamak [ 25 sep 2019 20:33 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Vreemd, bij mijn wekelijkse pomp onlangs 102 geïntroduceerd. Volgens de bediende, jaja old school, worden er karrevrachten afgenomen, jerrycans and all of that.
Gewoon Huizen, in het Gooi, pomp heet Vlaanderen.
Ze hebben ook 98 gere-introduceerd by the way, mijn P loopt er prima op.
Je betaalt wel de absolute hoofdprijs.

Auteur:  Jazzy [ 25 sep 2019 21:13 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Dial_888 schreef:
Je hoeft ook geen E10 te tanken, en als het om ethanol vrije benzine gaat dan hebben we hier V-Power of BP Ultimate ter beschikking.

Die zijn wel E5 trouwens. Geen idee hoe schadelijk dat nou precies is voor mijn VW 1.7 blokje.

Auteur:  steef [ 25 sep 2019 21:26 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

lagunamak schreef:
Vreemd, bij mijn wekelijkse pomp onlangs 102 geïntroduceerd. Volgens de bediende, jaja old school, worden er karrevrachten afgenomen, jerrycans and all of that.
Gewoon Huizen, in het Gooi, pomp heet Vlaanderen.
Ze hebben ook 98 gere-introduceerd by the way, mijn P loopt er prima op.
Je betaalt wel de absolute hoofdprijs.


Dat was dan van korte duur.....https://www.vlaanderen-olie.nl/

Auteur:  Niels9?? [ 26 sep 2019 2:17 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Voor RON102 is geen officiele specificatie en binnen de huidige toegestane product specificaties is het heel moeilijk om boven de RON100 te komen (zo heb ik me laten vertellen van iemand uit de business).

RON 98 van diverse merken (o.a. Shell) bevat geen ethanol en kun je dus prima gebruiken (al ga ik er wel een beetje vanuit dat er niets anders in de Porsches hier gaat :wink: ).

Auteur:  renetrzes [ 28 sep 2019 10:29 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Nou vanaf a.s dinsdag ga ik dan ook maar over op V power .ben benieuwd of ik daar behalve bij het afrekenen nog wat ga merken.

Auteur:  rob964.c4 [ 28 sep 2019 10:59 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

[reclame aan}


ga dan gelijk airmiles sparen je krijgt een cent de liter en voor v power een extra cent per liter
met je aan bij miles and me en je krijgt wekelijks aan biedingen voor gratis producten of extra airmiles bv 150 stuks bij de volgende tankbeurt.

dan bij v-power word je co2 uitstoot gecompenseerd, bij de andere brandstoffen kan je er voor kiezen om een cent per liter extra te betalen bij v-power word die cent voor je betaald.
je spaart ook airmiles op je shopaankopen per 2,-.

je kan met je airmiles, broodjes betalen, olie, brandstof, carwash

[reclame uit}

rij al jaren op v power in de 964 maar ook in de andere auto's

Auteur:  flash911 [ 28 sep 2019 12:11 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

en de vraag blijft; wanneer gaat alle benzine met minder dan 10% ethanol helemaal verdwijnen bij de pomp!?

Auteur:  Dial_888 [ 28 sep 2019 14:31 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Als GroenLinks aan de macht komt.

Auteur:  renetrzes [ 28 sep 2019 16:59 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

a.s dinsdag toch :roll:

Auteur:  Targa Floriaan [ 01 okt 2019 6:29 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Nee, geldt alleen voor Euro 95

Auteur:  Dial_888 [ 01 okt 2019 7:10 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Trouwens, zijn er al ‘wonderpotjes’ te koop met een anti bio-ethanol cq water toevoeging ..... :?:

De metalen benzinetanks van mijn motoren zijn er van binnen nog mooi uit....binnenkort ook vol gooien met 98 en kunnen ze ook op stal. Het weer en drek op de straat agv de maïsoogst is ook niet echt uitnodigend voor een rondje..... :salut:

Auteur:  Kheldar [ 01 okt 2019 7:32 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Die additieven bestaan er al heel lang. Even zoeken fuel + ethanol + additive

Auteur:  lindemans [ 02 okt 2019 14:40 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Ik zou wel eens willen begrijpen wat ik moet aanpassen aan mn 3.2 om het ethanol bestendig te maken - moet toch mogelijk zijn met ander rubber leidingen en nog wat aanpassingen ?

Auteur:  Kheldar [ 02 okt 2019 21:52 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Ethanol is hygroscopisch. Trekt een bepaald percentage water aan. Water kan op een gegeven moment ontmengen en onderaan de tank verzamelen. Bij oudere auto’s een probleem vanwege corrosie in de brandstoftank.

Grotere concentraties water in brandstof heeft ook effect op brandstof kwaliteit. Je verliest al gauw een paar octaan punten. Wat ook weer effect heeft op de motor.

Alcohol is verder corrosief en kan rubbers, plastic en metaal aantasten in het brandstofsysteem dat daar niet op voorzien is. Dus het is een kwestie van de materiaalkeuze van die tijd of het al dan niet beter bestand is tegen (langdurige) blootstelling aan bepaalde concentraties ethanol.

Leuk om even te lezen: https://www.popularmechanics.com/cars/h ... ge-engine/

Auteur:  NordRack2 [ 02 okt 2019 22:57 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Leuk artikel!
Ik verdenk ethanol er van mijn brandstofpomp te hebben beschadigd. De druk valt te snel weg als ik de auto wegzet en na een week moet ik vier secondes starten eer hij aanslaat.
lindemans schreef:
Ik zou wel eens willen begrijpen wat ik moet aanpassen ...
Ik denk dat je deze zaken moet bekijken en de rubberen onderdelen daarin moet vervangen door ethanolbestendige rubbers:
Afbeelding
... en inderdaad misschien ook alle brandstofleidingen, althans de rubberen.

Auteur:  MarkS [ 02 okt 2019 23:19 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Na een week? Wat gooi je er dan in?

Waarom niet gewoon BP Ultimate of V power (blijven) tanken, weliswaar E5 sticker maar zonder ethanol.

Auteur:  steef [ 03 okt 2019 0:21 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

Er staat ergens in het land een F355 te koop.....de beste man tankt Euro95 met ethanol....ik begrijp dat niet.
Heb je een sportwagen, tank je rommel :shock:
Die F355/348 heeft alu tanks....die gaan er op dit moment mondjesmaat aan, evenals de brandstofslangen....brandgevaarlijk! En dure reparaties :mrgreen:

Wat Mark zegt: gewoon E5 tanken (98)!

Auteur:  NordRack2 [ 03 okt 2019 23:58 ]
Berichttitel:  Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

MarkS schreef:
Wat gooi je er dan in?
Waarom niet gewoon BP Ultimate of V power (blijven) tanken, weliswaar E5 sticker maar zonder ethanol.
Ik rij met de Porsche erg weinig, vooral een paar jaar geleden. Net toen de euhh tja, de ethanolhype begon heb ik een paar keer fout getankt. Ik heb "gewoon" 95 octaan getankt zonder nadenken en weliswaar heb ik die daarna verdund met V-power maar het kan ook zijn dat de wagen een half jaar heeft gestaan met E10, E5 of iets er tussenin.
Vanaf nu tank ik in ieder geval V-power, misschien lost het probleem zichzelf op.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/