Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 7:46



Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
996 GT3 MK1 - wijze keuze? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Dag forummers,

Wellicht dat sommige van jullie met hetzelfde te maken hebben gehad, ik kom er niet echt uit was wijsheid is. Het is zo dat ik mijzelf een mooie hobby-porsche kan kopen. En waarbij je vroeger dacht: "als ik een bepaald bedrag heb, dat weet ik al snel wat ik neem" blijkt als het eenmaal zover is niet makkelijk te zijn.

Ik hou van de auto's die wat minder "gangbaar" zijn, dus klassiek ogen, sportiviteit ademen en gewoon waar je gewoon ook blij van wordt als je er één in bezit hebt, vanwege looks, historie etc.

De afgelopen jaren komt het nu zo samen dat ik de meeste elementen denk ik terug ga vinden in een MK1 996 GT3. Waarom? Het begint al een redelijke klassieker te worden, het is betrouwbare, redelijk moderne techniek, met een hoog gehalte van zeldzaamheid (weinig van geproduceerd, mezger motor, rauw en racy).
De 997 en 991 zijn eigenlijk te "modern" en de luchtgekoelde prijstechnisch echt veel duurder.

Echter, hoe is zo'n GT3 om mee te leven? Ik zal circa 5dkm per jaar gaan rijden, met uitstapjes naar de alpen als krenten uit de pap. Het circuit zal ik niet opgaan. Is een GT3 niet té racy?

Maar, een turbo is me wat te "gewoon" en dat geldt zeker voor de C2 C4 en C4S. Momenteel rijdt ik een M3 e46 en dat is me ook wat teveel "normale" rijbeleving, en dat verveelt op den duur. Er is alleen niet een handelaar te vinden die omruilgarantie heeft van 2 maanden op een GT3 :roll: Dus de afweging is zó lastig.

Wellicht hebben jullie nog tips waar ik rekening mee kan houden?

Thanks


09 dec 2019 12:17
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Ik heb een beetje een vergelijkbare instelling met wat jij omschrijft qua autokeuzes en in mijn niet geheel objectieve mening is er weinig Porsches die zoveel beleving en thrills bieden als een 996 GT3. Het is volgens mij de ultieme 911 in zijn puurste vorm, maar je moet wel goed weten of je dat echt willen want er zijn wel enkele kanttekeningen bij het bezit van een GT3. Een GT3 is sowieso een flink stuk rauwer en meer racy dan je M3 maar dat hoef geen probleem te zijn.

1) Neem je graag de hobby auto mee naar kantoor? Dat kan moeilijk worden met alle drempels en hellingbanen
2) Ben je een cruiser? Dan zou ik geen GT3 nemen, ze vragen echt continue je aandacht. Ze zijn best spoorgevoelig dus als je even niet op let zit je zo in de rijbaan naast je.
3) Een GT3 is eigenlijk een beetje saai in NL want onder de 5k toeren is er weinig spannends aan, daarboven is het in een woord hemels. Maar, 5k toeren in zijn 2 is al ruim boven de maximale snelheid in NL.
4) Een GT3 is niet een auto die je overal meenemen maar je pakt hem vooral om hem een beetje sporen te geven en dat kan in NL eigenlijk niet zo heel eenvoudig. Ik merk dus bij mezelf dat ik hem vooral voor lange scheurtochten gebruiken en in NL lekker tuffen met mijn andere auto's.

Succes met je overwegingen. Een 997 GT3 is ook best lekker hoor, dus daar zou ik ook zeker naar kijken als ik jouw was. Het enige minpunt is de dubbelmassavliegwiel en ESP maar de ESP van de 997 GT3 is niet heel aanwezig.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


09 dec 2019 12:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Een GT3 is juist heel leuk om datgene te doen wat je al zegt...deze al gezien? https://www.prinsesclusivo.nl/aanbod/po ... um-nieuwst

Echter, toevallig is deze meer 'circuit-gericht' opgebouwd/afgesteld....mogelijk iets te hardcore (?), maar dat kan je ook weer terug zetten.
Kan geen kwaad om eens een afspraak te maken, en wellicht een stukje te 'ervaren'??
Ik doe overigens ook wel eens boodschappen met de GT3...gewoon omdat het kan :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


09 dec 2019 13:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Citaat:
1) Neem je graag de hobby auto mee naar kantoor? Dat kan moeilijk worden met alle drempels en hellingbanen
2) Ben je een cruiser? Dan zou ik geen GT3 nemen, ze vragen echt continue je aandacht. Ze zijn best spoorgevoelig dus als je even niet op let zit je zo in de rijbaan naast je.
3) Een GT3 is eigenlijk een beetje saai in NL want onder de 5k toeren is er weinig spannends aan, daarboven is het in een woord hemels. Maar, 5k toeren in zijn 2 is al ruim boven de maximale snelheid in NL.
4) Een GT3 is niet een auto die je overal meenemen maar je pakt hem vooral om hem een beetje sporen te geven en dat kan in NL eigenlijk niet zo heel eenvoudig. Ik merk dus bij mezelf dat ik hem vooral voor lange scheurtochten gebruiken en in NL lekker tuffen met mijn andere auto's.


1)Nee, de auto is voor "me-time"
2)Nee, tenminste, op en neer naar Zwitserland is zeker een cruise onderweg, maar de aandacht op de auto is dan juist wel lekker (hoef me niet druk te maken om de kids op de achterbank ofzo) en focus op het rijden is prio
3) en 4) Lijkt me een terecht punt, maar ik heb juist nu meerdere auto's en zoek eigenlijk een one-to-do-it-all wagen waarmee ik alle facetten kan combineren dus om in NL een andere auto te pakken gaat dan niet. Is de GT3 dan wel dé auto hiervoor?

Citaat:
Een GT3 is juist heel leuk om datgene te doen wat je al zegt...deze al gezien? https://www.prinsesclusivo.nl/aanbod/po ... um-nieuwst

Echter, toevallig is deze meer 'circuit-gericht' opgebouwd/afgesteld....mogelijk iets te hardcore (?), maar dat kan je ook weer terug zetten.
Kan geen kwaad om eens een afspraak te maken, en wellicht een stukje te 'ervaren'??
Ik doe overigens ook wel eens boodschappen met de GT3...gewoon omdat het kan :mrgreen:


Aan aanbod is er geen gebrek in elk geval. Heb een contact uit Uden die er twee heeft staan, met lage km stand en volledige historie. Maar zoals aangegeven zal ik het circuit er niet mee opgaan, dus fabriek-spec is racy genoeg lijkt mij zo op het eerste gezicht.


09 dec 2019 16:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Een erg leuke zoektocht en tevens geweldige auto om te bezitten. De plofjes waren in ieder geval mijn favoriet (en dan dan bedoel ik niet de bekende 996 plof :mrgreen: )
Het voordeel als koper is dat menig aanbieder de auto vaak al enige tijd heeft staan. Dat hoeft zeker niets te betekenen betreffende bepaald verleden, maar het aantal potentiele GT3 kopers is niet erg groot. Vandaar dat je naar mijn mening nog best een leuke prijs voor elkaar kunt krijgen en dat een verkoper blij zal zijn dat hij de auto kan doorschuiven. Ook de GT3's bij jouw contact in Uden, staan er al jaren (als mijn vermoeden klopt om wie het gaat).
Nogmaals, dat wil niets zeggen over de staat van de auto. Maar wil alleen maar aangeven dat het aantal potientiele kopers zeer gering is.
Succes met je zoektocht. :thumleft:
Afbeelding


10 dec 2019 11:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Master Ken schreef:
(als mijn vermoeden klopt om wie het gaat) :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


10 dec 2019 11:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Q7, 997 GT3, ex,F10 M5, ex 997s, Ex E60 535D, Ex 996 Turbo. Ex 996 4s, Ex Audi S2
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Sindskort zelf in bezit van een 997 GT3, en mijn ' beste' Porsche ooit. Ga er met veel plezier een avondje/ochtend mee rijden, maar ook gewoon voor een zakelijke rit pak ik de auto.
Net wat rustiger over de drempels, maar verder prima voor elke rit te gebruiken!! En elke keer met een glimlach.
_________________________________________
Porsche 997 GT3


10 dec 2019 23:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Master Ken schreef:
Een erg leuke zoektocht en tevens geweldige auto om te bezitten. De plofjes waren in ieder geval mijn favoriet (en dan dan bedoel ik niet de bekende 996 plof :mrgreen: )
Het voordeel als koper is dat menig aanbieder de auto vaak al enige tijd heeft staan. Dat hoeft zeker niets te betekenen betreffende bepaald verleden, maar het aantal potentiele GT3 kopers is niet erg groot. Vandaar dat je naar mijn mening nog best een leuke prijs voor elkaar kunt krijgen en dat een verkoper blij zal zijn dat hij de auto kan doorschuiven. Ook de GT3's bij jouw contact in Uden, staan er al jaren (als mijn vermoeden klopt om wie het gaat).
Nogmaals, dat wil niets zeggen over de staat van de auto. Maar wil alleen maar aangeven dat het aantal potientiele kopers zeer gering is.
Succes met je zoektocht. :thumleft:
Afbeelding


Daarbij moet je wel vermelden dat die verkoper in Uden ook geen enkele moeite doet om ze te verkopen, het is graag of niet daar, en anders blijven ze mooi staan.
Helemaal niks mis mee, maar het is geen afspiegeling van de markt.
Er zijn in 2019 toch best een aantal 996 gt3's verkocht in NL. Ze hebben alleen een andere prijsrange dan de 80/90.000 van een paar jaar geleden.
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


11 dec 2019 8:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa __ex. '07 Cayenne__ ____'96 993 C4S____ ____’07 997 C2S____ ____’10 LP560-4____
Nederland
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Staat bij Johan in Bodegraven een nette GT3 in consignatie. Zou daar eens kijken. Zag er goed uit iig.
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


11 dec 2019 20:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
De “one to do it all” auto heb je al, dat is de M3 m.i. :)

Ik vond de GT3 absoluut hardcore, of dat te hardcore is moet je natuurlijk voor jezelf bepalen maar een E46 M3 is ineens wel erg vriendelijk als je daar weer instapt. Niettemin zijn de prijzen tamelijk gunstig en ik zou zeker gaan proefrijden! Het is simpelweg een jongensdroom, pure emotie en kippenvel als je het mij vraagt. Mocht ie te vermoeiend zijn dan zou ik zeker opteren voor een handgeschakelde 996 Turbo. :thumleft:


11 dec 2019 21:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Moet het een 911 zijn?

Moet er een dak op zitten?

Cayman R of GT4 zijn ook erg leuk

Of als een cabrio je aanspreekt de Boxster spyder 987 of 981

987 boxster spyder werd destijds beschreven als de best rijdende Porsche van dat moment...

Iets minder snel da een GT3 wellicht maar op de weg is dat een voordeel. Het geeft je immers de mogelijkheid hem meer uit te knijpen....

Allemaal behoorlijk rauwe rij ervaring, maar (net) niet zo erg dat er niet mee te leven valt ;)
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


11 dec 2019 22:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Inmiddels aardig wat wijzer en een hoop ingelezen; de zin en enthousiasme voor de 996 GT3 wordt groter:)

Echter, waar ik niet 100% wijs uit wordt welk type uitvoering nou wel ABS PSM tractiecontrole enz en welke niet. Weet iemand hier de verschillen in tussen bijv mk1 en mk2, clubsport enzo?


10 jan 2020 19:14
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Allle GT3's hebben ABS
Vanaf de 997 hebben ze allemaal PSM, PASM en PSE
Clubsports hebben standaard een halve kooi en (Nomex)kuipen (dit was ook een optie op standaard GT3's)
Clubsports hebben een enkelmassa vliegwiel. De enige standaard GT3 met enkelemasse vliegwiel is de 996 MK1. Het is wel eenvoudig in te bouwen en een echte aanrader
Qua ophanging zijn clubsports en standaard GT3's gelijk en gedeeltelijk met monoballs en rose joins, pas bij de RS hebben ze op alle componenten monoballs en is alle rose jointed.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


10 jan 2020 20:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Was die rooie in Haarlem (de gt3 dan :mrgreen: ) de revue al gepasseerd?
https://www.stern.nl/Autodetails/726185 ... 3-3.6.html

Of deze bij Kroymans: https://www.autowereld.nl/porsche/911/9 ... tails.html
Die moest alleen 2 nieuwe spiegels van de sloop halen :mrgreen:

Maar er komen steeds meer op de markt :!: De reden is imho dat enkelen omwille van ‘investering’ hebben weggezet, en nu de bui voelen aankomen.... sla je slag dus, en knallen met die hap! :cheers:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


10 jan 2020 20:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Johann schreef:
Allle GT3's hebben ABS
Vanaf de 997 hebben ze allemaal PSM, PASM en PSE
Clubsports hebben standaard een halve kooi en (Nomex)kuipen (dit was ook een optie op standaard GT3's)
Clubsports hebben een enkelmassa vliegwiel. De enige standaard GT3 met enkelemasse vliegwiel is de 996 MK1. Het is wel eenvoudig in te bouwen en een echte aanrader
Qua ophanging zijn clubsports en standaard GT3's gelijk en gedeeltelijk met monoballs en rose joins, pas bij de RS hebben ze op alle componenten monoballs en is alle rose jointed.


De 7.1 GT3 heeft volgens mij geen PSM, enkel PASM, PSE & TC. De 7.2 GT3 heeft wel weer PSM (& TC).

Ik heb ooit in een 997.2 GT3 een testrit gemaakt. Tot op de dag van vandaag de meest hilarische rit die ik ooit gehad hebt. 8500 toeren en het blijft maar gaan; de sound in de 997.2 GT3 is in mijn optiek ongeëvenaard.


10 jan 2020 21:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Dan heb je nog niet in een 996 met Cup-uitlaat grereden... 8)
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


10 jan 2020 21:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
steef schreef:
Was die rooie in Haarlem (de gt3 dan :mrgreen: ) de revue al gepasseerd?
https://www.stern.nl/Autodetails/726185 ... 3-3.6.html

Of deze bij Kroymans: https://www.autowereld.nl/porsche/911/9 ... tails.html
Die moest alleen 2 nieuwe spiegels van de sloop halen :mrgreen:

Maar er komen steeds meer op de markt :!: De reden is imho dat enkelen omwille van ‘investering’ hebben weggezet, en nu de bui voelen aankomen.... sla je slag dus, en knallen met die hap! :cheers:


Die rooie van Stern komt uit Duitsland en had Reparierter Unfallschade.


11 jan 2020 8:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Das een origineel NL-auto Dennis....stond nog een tijd bij Ford in Purmerend te koop.
Maar jij hebt meer info over die auto?
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


11 jan 2020 9:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Stond de afgelopen weken bij Stern Exclusief in Hilversum te koop. Rouleert lekker...


11 jan 2020 19:27
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
De rode is al ruim 2 jaar te koop. Het is volgens mij wel een strakke auto maar altijd duurder dan de concurrentie

stak schreef:
De 7.1 GT3 heeft volgens mij geen PSM, enkel PASM, PSE & TC. De 7.2 GT3 heeft wel weer PSM (& TC).


Is er een verschil tussen TC en PSM?

Citaat:
Also new to the GT3 are adaptive damping and traction control. On its regular setting, PASM (Porsche Active Suspension Management) is said to give a similar feel to the passive set-up of the previous model, but with the added benefit of a selectable, firmer mode for smooth track work. Traction control (TC) bolsters the GT3’s mechanical locking differential, which provides 28 per cent lock-up under power and 40 per cent on the overrun. TC is based on the system from the Carrera GT and steps in when wheelspin becomes excessive. It also acts to limit engine-braking on the overrun to prevent locking up of the wheels on over-ambitious downshifts. It can be switched off.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


11 jan 2020 20:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Jammer dat de 964 RS niet echt zakt, 996 GT 3 wordt relatief een koopje
_________________________________________
Ex 964 C2
Ex Targa 964 C4
Ex 911T 1972
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono


12 jan 2020 11:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Johann schreef:
De rode is al ruim 2 jaar te koop. Het is volgens mij wel een strakke auto maar altijd duurder dan de concurrentie

stak schreef:
De 7.1 GT3 heeft volgens mij geen PSM, enkel PASM, PSE & TC. De 7.2 GT3 heeft wel weer PSM (& TC).


Is er een verschil tussen TC en PSM?


Naar mijn weten wel; TC is puur het vermogen naar de as limiteren afhankelijk van tractie --> dus wielspin voorkomen bij het accelereren. PSM, oftewel Porsche Stability Management, is slimmer en probeert de auto te stabiliseren in 'alle' gevallen waarbij tractie verlies optreedt. Dit gebeurt doorgaans door individuele wielen aan te sturen/af te remmen in bochten waar de auto op de limiet doorheen gaat.

Voor mij was dat een semi-deal breaker bij de 997.1 GT3; ik rijd veel met de P en dus ook door de regen. Dan vind ik het rijden zonder PSM met banden van meer dan 30cm breed en 415pk op de achterwielen niet prettig.


12 jan 2020 12:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
steef schreef:
Das een origineel NL-auto Dennis....stond nog een tijd bij Ford in Purmerend te koop.
Maar jij hebt meer info over die auto?


Het moet dezelfde zijn als ik op Mobile zag, maar dan bij een collega handelaar in Duitsland. Wellicht in consignatie. Vooral met de andere voorbumper en hetzelfde interieur. Daar stond bij Reparierter Unfallschade.


12 jan 2020 13:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 GT3
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
Citaat:
Allle GT3's hebben ABS
Vanaf de 997 hebben ze allemaal PSM, PASM en PSE


Ja daar zat ik al met mijn gedachten, een GT3 is eigenlijk voor mij de enige optie met PSM of een dergelijk systeem wat evt uit te zetten valt als je de auto wat beter kent (of dat de weg / omstandigheden het toelaten). Op passen als furckaa of sussten kan smeltwater of een schaduwzijde in de bochten toch verkeerd gaan als je niet soms even wordt "geholpen".
Jammer, ik dacht toch dat de 996 ook wel (optioneel) waren uitgerust met deze zaken...

Een vanaf 997 is dit standaard begrijp ik?


13 jan 2020 14:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 GT3 MK1 - wijze keuze?
djw schreef:
....verkeerd gaan als je niet soms even wordt "geholpen".....

De 996 is de laatste puristen-auto, alles daarna is meer voor de ipad-generatie (allemaal hulpmiddeltjes enzo...) :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


13 jan 2020 14:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.