Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:43



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of niet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of niet?
Dag experts en mede-liefhebbers, ik ben op de markt om m'n eerste Porsche te kopen, een 986 Boxster. Nu heb ik een fraai exemplaar gevonden bij een grote garage, alle papieren zijn in orde en hij ziet er keurig uit, er was alleen 1 zeer onaangename verrassing toen ik hem in het echt ging bekijken: het interieur zit vol met schimmel!

De verkoper had natuurlijk een goede verklaring, dat dat heel normaal is met een ongeïsoleerd stoffen dak, want daar kan wat vocht doorheen trekken buiten in de winter, en als er dan een paar maanden niet mee wordt gereden (waar ik hem in ieder geval wel in geloof), dan kan er schimmel groeien.
Nou ben ik niet meteen geneigd om de verkoper op z'n blauwe ogen te geloven (hij vroeg me zelfs doodleuk of ik er nog een stukje mee wilde rijden), dus leg ik deze vragen maar voor aan jullie:
- Deze boxster is een model uit 2004, met een glazen ruit. Is dat wel een ongeïsoleerd dak? Ergens staat me iets bij dat die juist geïsoleerd is
- En natuurlijk de hamvraag, is dit inderdaad iets wat je kan verwachten dat verder geen issue is (als je er regelmatig mee rijdt, wat ik wel van plan ben), of is dit een duidelijk teken dat er ergens een lekkage zit?

Alvast bedankt!


27 jan 2020 23:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Ehm, serieuze vraag dit? Direct wegrennen bij een verkoper die zo’n bs verhaal ophangt. Dit hoort geen enkele cabrio te hebben.. tenzij het dak lek is of er ergens anders veel water binnengekomen is. Is maar een mening, maar ook advies, heel hard verder zoeken..:) er staan er genoeg

Oh welkom! Vergeet niet om altijd een aankoopkeuring te doen, kan je veel ellende schelen


27 jan 2020 23:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Inderdaad onzin. Een cabrio hoort droog te zijn en dus geen schimmelvorming.
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


27 jan 2020 23:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
En nogmaals, doe een aankoopkeuring.. je zal de eerste niet zijn die verliefd wordt op zijn eerste P en die emotie de koop laat bepalen.. geloof dat Horn nog zo’n verhaal heeft..:)


27 jan 2020 23:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Ik? Verliefd? Op schimmel? Ik ben toch zeker Sinterklaas niet :cheesy:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


27 jan 2020 23:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
https://youtu.be/K_DUZUQvwRs
Beetje flauw, sorry :oops:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


28 jan 2020 1:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
DBakker schreef:
het interieur zit vol met schimmel!

Inderdaad, wat een l@l verhaal van de verkoper. Het lijkt er meer op dat de auto een flinke plensbui op z'n kop heeft gehad terwijl het kapje omlaag was. Geen idee wat je dan verder nog verpest behalve de bekleding. Je hebt wellicht in de toekomst dan ook nog kans op elektrische storingen.

Ik zou doorlopen, Boxsters genoeg, die van jou staat ook wel ergens.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


28 jan 2020 6:38
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Onjuiste stalling en geen ventilatie kan de oorzaak zijn.

Beetje vreemd dat de verkoper dat niet heeft opgemerkt en heeft weggepoetst ...

Ik zou er niet voor weglopen, maar hou wel rekening met een goede poetsbeurt en evt. mankementen aan het dak.

Voel ook onder de matten ... als het daar nat is - heb je wellicht meer dan een schimmel probleem - en ligt de oorzaak niet bij gebrek aan ventilatie en verkeerde stalling :idea:


28 jan 2020 8:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Ik heb het wel eens gehad met mijn 3.2 targa. De garage waar hij al 17 jaar in staat had eens, een jaar of wat geleden, vochtproblemen in de winter. Luchtvochtigheidsgraad in de garage was gedurende een maand of twee veel te hoog. Gevolg: schimmel in de auto, op de bekleding. Garage gerepareerd, auto van binnen gepoetst en klaar is klara. Jaren verder, geen problemen meer gehad.


28 jan 2020 9:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Komt door de verstopte afwatering in de bak waar cabriodak in verdwijnt. Water loopt dan naar de ruimte achter de stoelen. Als je daar even voelt zal het ongetwijfeld echt nat zijn.


28 jan 2020 9:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
De schimmel zelf is meestal goed weg te poetsen, wel opmerkelijk dat iemand een Porsche durft aan te bieden met schimmel..
Waar ik mij meer zorgen om zou maken is waardoor die schimmel ontstaan is.

De Boxster heeft een probleem met de locatie van de immobilizer, deze ligt onder de bestuurdersstoel en bij verstopte afwatering (hallo schimmel) kan deze beschadigd raken.
Vervangen is een duur geintje.
Ik zou deze laten staan tenzij de prijs érg goed is, dit klinkt niet als een net onderhouden exemplaar


28 jan 2020 11:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Mocht je het toch doen (wat ik niet overigens niet zou adviseren) is een ozonbehandeling laten uitvoeren. Kost weinig en is enorm effectief.
Dood alle schimmel en bacteriën en voorkomt verdere groei ervan. Plus je bent ook meteen van alle nare luchtjes af die met schimmel e.d. gepaard gaan.


28 jan 2020 12:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Die van mij was voor ik hem kocht van boven mosgroen (van mos :) ) en in de achterste voetruimtes stond water. De eigenaars hebben de auto daarna binnen gezet waar ik het water er uit haalde en de auto kon drogen.
Hierdoor is geen schade ontstaan en ik heb nog nooit zo'n strak dak gezien.
Overigens denk ik dat je een cabrio beter niet 365 dagen per jaar buiten laat staan.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


28 jan 2020 13:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Wat Olaf en Verde zeggen^^

Mijn huidige Boxster is mijn 2e cabrio en in de regel zijn ze minder droog dan een dichte auto in de regel. Van de Boxster zijn de ramen toch vrij nat van binnen in dit soort tijden, de andere cabrio (325ci) had achter bij de achterruit toch ook wel wat schimmel.

Dus ik zou er niet meteen van schrikken maar je moet wel overtuigd zijn dat het geen groot probleem is en wordt.


28 jan 2020 14:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
giulia schreef:
Komt door de verstopte afwatering in de bak waar cabriodak in verdwijnt. Water loopt dan naar de ruimte achter de stoelen. Als je daar even voelt zal het ongetwijfeld echt nat zijn.

^^ dit dus.


28 jan 2020 20:30
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Bedankt voor de vele reacties, zeer nuttig!
De reden dat ik hem niet meteen opzij heb geschoven, is naast dat ik het een mooi exemplaar vind, z'n verdere onderhoudsgeschiedenis er ook prima uit ziet. Maar ik ga kritisch zijn, als er water onder de matten zit dan is het in ieder geval niet een dampprobleem zoals de verkoper zo leuk beweert. Dan mag hij met een wel heel mooie prijs komen, zo niet vind ik het risico op toekomstige problemen te groot, zoals met die immobiliser.


28 jan 2020 21:13
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Ik zou deze verkoper en auto lekker links laten liggen. Goede Boxsters genoeg, waarom moeite steken in deze?


29 jan 2020 0:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Daarnaast, de Boxster staat waarschijnlijk nu droog gestald en/of is droog gemaakt. De schimmel is er nu door een bepaalde oorzaak, maar het is niet gezegd dat vocht ook nog te voelen is. Dan zul je verder moeten onderzoeken.


29 jan 2020 9:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Mijn roadster overwintert in een oude enkelsteens niet geïsoleerde garage uit “de jaren stilletjes” zoals we dat in Vlaanderen zeggen. Luchtvochtigheid is er in de winter quasi altijd groter dan 90% (hygrometer) en de binnen temperatuur daalt er tot het vriespunt (min-max thermometer).

Na 5 winters nog nooit enige vorm van schimmel op het stoffen dak, de leren zetels / deurbekleding en de tapijten van interieur en koffer zijn poerdroog. Geen condens op de ruiten.

Ik zou als je het geluk hebt om Boxster geld te kunnen uitgeven (wat ik voor het goede begrip niet kan) heel snel weglopen van dit exemplaar, tenzij er een verdomd goede uitleg voor is, de prijs er naar is EN je eventuele narigheid die de kop kan opsteken ZELF kan oplossen... Maar dan nog, wat bezielt een handelaar om een liefhebbersauto in een dergelijke (optische) toestand te koop aan te bieden?
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


29 jan 2020 16:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Snel verhandelen en hoop op iemand die door emotie zijn eerste P koopt?:) horn heeft dat nooit gehad begrijp ik..:)


29 jan 2020 22:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Alfred schreef:
Mocht je het toch doen (wat ik niet overigens niet zou adviseren) is een ozonbehandeling laten uitvoeren. Kost weinig en is enorm effectief.
Dood alle schimmel en bacteriën en voorkomt verdere groei ervan. Plus je bent ook meteen van alle nare luchtjes af die met schimmel e.d. gepaard gaan.


Hou er wel rekening mee dat je na de ozon behandeling nog wekenlang ozon lucht hebt in en rond de auto. Niet echt fris.....
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


29 jan 2020 23:08
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Klopt, maar veeeeeeeeel beter dan schimmelluchtjes. Toch?


30 jan 2020 11:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
hmmm, dat weet ik niet. Ozon is echt een vies chemische lucht.

Ik heb mijn daily gedaan omdat mijn dochter vond dat de auto stonk en er niet graag in wilde. Ik rook er niets aan maarja totmbo2 rook wel iets.

Ik ruik nu na 6 weken nog de ozon (en zij natuurlijk ook).

Schimmel luchtjes heb ik geen ervaring mee. Jarenlang de cabrio in weet en wind gereden en buiten laten staan maar nooit schimmel gehad.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


30 jan 2020 11:47
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
Probleem met schimmel is dat je er flink ziek van kan worden. Ozon zal alle schimmels en bacteriën doden.

Het gaat hier om een cabrio dus als je gaat rijden (met kap open) ruik je er toch niets meer van. :wink:


30 jan 2020 11:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Boxster 986 occassion met schimmel: slecht teken, of nie
dat is waar, dak open lucht wel een stuk beter door.

Niettemin is het wel iets om rekening mee te houden als je met ozon aan de gang gaat. Voor mij was het een (nare) verrassing vandaar dat ik het even heb gemeld.

Succes met de overwegingen!
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


30 jan 2020 12:21
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: clemens, outletvalve, rene leclerc


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.