Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 1:31



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Steenslag, overspuiten ja/nee? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Steenslag, overspuiten ja/nee?
Ik weet dat hier al het nodige over geschreven is, en heb dit ook terug gelezen, maar veel discussies waren toch alweer een 10tal jaren oud. Mogelijk dat er intussen andere technieken/mogelijkheden zijn.
Vorig jaar een 997 Carrera S gekocht, auto bevalt fantastisch, ben erg blij met mijn keuze onder andere door de voor mij aantrekkelijke opties (X51, 030, 220... of voor mensen die niet in optiecodes denken: powerkit 381pk, sportonderstel, sper diff). De auto heeft ongeveer 115.000 km gereden en is helemaal origineel (wat ik persoonlijk erg fijn vind). Ik ben derde eigenaar, er is nooit schade geweest, auto is volledig eerste lak (daar gaan we weer..).

Echter, door het rijgebied en rijstijl van de vorige eigenaar heeft de auto wel vrij veel steenslagschade. Ik twijfel of ik hier wat aan wil laten doen of niet. Ik kom er niet echt uit of ik blij ga worden met het resultaat; terecht of niet, ik ben voorstander van een niet gespoten auto in originele lak. Maar ja, originele lak met veel steenslag, of overgespoten maar wel helemaal strak? De steenslag is te hevig aanwezig voor opties als spotrepair etc.

Waar ik benieuwd naar ben, zijn er mensen die uit ervaring weten of het overspuiten van de kop (voorbumper, zijschermen, kofferklep en spiegels) voor waardevermindering of juist vermeerdering zou zorgen, of dat het eigenlijk geen bal uitmaakt? Zelf ben ik bang voor kleurverschil, iedereen zegt me dat dit onterecht is, toch zijn mijn enige ervaringen met gespoten auto's altijd teleurstellend geweest (lees: in meer of mindere mate altijd kleurverschil kunnen waarnemen). Misschien niet de goede spuiters omdat het verzekeringswerk was?

Verder ben ik erg benieuwd naar ervaringen met goede spuiters in Zuid-Holland en wat dit ongeveer zou moeten kosten. Ik heb nu een drietal offertes, uiteenlopend van 1500 tot ongeveer 2000 ex BTW. Ik weet dat het voor minder kan, maar als ik het doe, wil ik een zo klein mogelijke kans op kleurverschil, stofjes in de lak, sinaasappelhuid etc. Is deze prijsrange dan redelijk?
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


26 mei 2020 12:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Even omgekeerd: zou jij meer/minder/hetzelfde betalen voor een auto die op de gevoelige plekken goed is overgespoten, als duidelijk is dat het alleen om cosmetisch werk gaat (geen schade dus)?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


26 mei 2020 12:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Terechte vraag...maar ik weet het antwoord zo niet 1-2-3, ik ga er nog even over nadenken en kom er op terug ;-)
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


26 mei 2020 12:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Prijsrange is op zijn minst erg laag.
Heb zelf mijn 964 een jaar of 5 geleden opnieuw laten spuiten ivm steenslag op de neus en voor de achterwielen en de parafaan.
Spuiter adviseerde mij ivm kleurverschil om toch de hele auto te spuiten mede omdat de mijne uni zwart is.
En heb geen spijt,want de 964 is nu veel dieper zwart.
De kleur had blijkbaar toch veel te lijden gehad door de jaren heen,ondanks dat hij nooit in de winter of regen had gereden.
Dus ik adviseer een rotal overspray ivm het jlaurverschil
En nogmaals jouw bedrag is stukken minder dan wat ik destijds heb betaald.


26 mei 2020 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Erwin, erg bedankt voor je input. Voor de zekerheid: het genoemde bedrag gaat niet over het overspuiten van de hele auto, maar enkel de voorkant. Kun je me -al dan niet via persoonlijk bericht- een indicatie geven van wat jij kwijt was voor het overspuiten van de complete auto?
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


26 mei 2020 13:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Indien je een goede documentatie bijhoud van het werk, is het in mijn ogen alleen maar prijs verhogend.

De prijzen welke je noemt zijn erg goed. Ik weet dat mijn spuiter hier meer voor zou vragen.

Laat staan een hele auto spuiten.

Succes met het nemen van het besluit.
_________________________________________
Mvg,

René


26 mei 2020 13:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Persoonlijk heb ik liever een auto met steenslag dan een auto die deels gespoten is.
Bij originele lak is de auto 100% zeker schadevrij.
Alleen voor bumpers zou ik eventueel een uitzondering maken, maar mijn 993 heeft al 10 jaar een veeg op de achterbumper en steenslag op de voorbumper, zat er bij koop al op, stoort me inmiddels niet meer, hoort bij de auto.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


26 mei 2020 13:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Hmm, ik vergat even te vermelden dat ik ook een offerte heb gehad welke ruim 2 keer zo hoog ligt als de range die ik eerder noemde. Die had ik in mijn hoofd blijkbaar al opzij geschoven. Interessant dat de genoemde range blijkbaar aan de lage kant is (ik zag hier op het forum nog veel lagere bedragen voorbij komen, maar was wel lang geleden). Mogelijk iets te maken met het opdrogende werk door de huidige situatie.
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


26 mei 2020 13:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Kleurveschil mag tegenwoordig Geen issue meer zijn voor spuiters. Ik heb 4 jaar geleden de flank van mijn 964 laten spuiten en daar zat 0 kleurverschil in. In een lastige kleur ook nog eens... champagne metallic. Het is wel zaak dat je echt de goede zogeheten “flop” uitzoekt bij metallic. Er zijn binnen 1 kleur verschillende metallics die soms donkerder worden, soms lichter bij een bepaalde kijkhoek. Bij mij was het vanaf de stalen heel goed te zien welk ik moest hebben. Prijs lijkt me niet verkeerd en over een keertje de kop overspuiten zou ik niet wakker liggen.


26 mei 2020 13:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Het antwoord op de vraag of overspuiten de waarde vermindert of verhoogt is wellicht minder belangrijk dan het vinden van een goede spuiter. Als je een goede spuiter vindt, zou het antwoord op de eerste vraag voor mij niet meer relevant zijn, dan zou ik het gewoon doen als je het graag wil.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


26 mei 2020 13:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
TonD schreef:
Erwin, erg bedankt voor je input. Voor de zekerheid: het genoemde bedrag gaat niet over het overspuiten van de hele auto, maar enkel de voorkant. Kun je me -al dan niet via persoonlijk bericht- een indicatie geven van wat jij kwijt was voor het overspuiten van de complete auto?


Was 8k kwijt,met de vermelding dat ik een cabrio heb.
En zie regelmatig andere 964tjes en ben blij dat ik hem helemaal heb laten spuiten :-)
Al vinden andere mensen dat ik misschien te secuur ben.


26 mei 2020 14:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Owja en moet er dan wel bij vertellen dat alles maar dan ook alles eraf gehaald is zoals de spatborden bumpers kofferbak en verlichting enz.
En het door mij genoemde bedrag was zwart, door een kennis gespoten.
Normaliter zou het naar zijn zeggen rond de 12k zijn geweest


26 mei 2020 14:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C2, ex-996 4s, ex-964 C2, ex-911 2.7
Hoogland
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Ik had vorig jaar hetzelfde issue bij de aankoop van mijn 997 mk II cabrio. Ik wist dat ik mij aan de steenslag zou storen. Ik heb de kop laten spuiten bij PCL als onderdeel van de aankoop. Basalt zwart. Is gewoon vakwerk geweest. Geen kleurverschil. Dus ik ben er blij mee. De uiteindelijke prijs weet ik niet, maar ze schatten het toen in als EUR 2000.
_________________________________________
If you have everything under control you don't drive fast enough


26 mei 2020 14:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
erwin996 schreef:
Het antwoord op de vraag of overspuiten de waarde vermindert of verhoogt is wellicht minder belangrijk dan het vinden van een goede spuiter. Als je een goede spuiter vindt, zou het antwoord op de eerste vraag voor mij niet meer relevant zijn, dan zou ik het gewoon doen als je het graag wil.


Mee eens, was en ben er nieuwsgierig naar, maar is zeker niet doorslaggevend voor mij.

Dank ook Targa 1977, ik zal ook eens informeren bij PCR.
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


26 mei 2020 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Persoonlijk hou ik me altijd meer bezig met de vraag of IK er blij van wordt ipv. de eventuele volgende koper.

Ik irriteerde me enorm aan de steenslag en heb het als onderdeel van een detailbehandeling laten spuiten. Ik kan er erg van genieten als ik mn bolide er flawless bij zie staan.


26 mei 2020 15:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Dat heb ik dus met olielekken. Steenslag doet me niets, maar een auto die lekt, daar wordt ik dan weer ziek van.
Techniek vind ik veel belangrijker dan het uiterlijk. Een beetje patina maakt een auto juist mooier in mijn ogen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


26 mei 2020 16:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Waar ik me nog veel meer aan erger dan aan steenslag is aan nieuwe steenslag nadat ik de kop heb laten spuiten....
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 mei 2020 16:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
CJ, misschien heb ik de openingspost niet goed verwoord. Ik was daar nieuwsgierig naar (wat een eventuele volgende koper er van zou vinden), maar vind dit zeker niet doorslaggevend. Ben helemaal niet van plan de auto ooit te verkopen. Maar dat zeggen we altijd natuurlijk :lol: Vraag me meer af of ik er zelf blij van word. Beetje bang dat het tegenvalt al zegt iedereen dat dat niet reeel is mits door een vakman gespoten.

horn, dat is natuurlijk erg chagrijnig inderdaad. Een paar plekjes steenslag vind ik ook helemaal niet heel erg en die zouden zeker weer terugkomen (jammer, balen, maar valt mee te leven). Het is nu echter bijna alsof de voorbumper is gezandstraald. Dat heb ik eigenlijk niet vaak gezien bij 986/996/997 dus ga er niet vanuit dat dat met mijn rijstijl binnen de kortste keren weer zo zou zijn.
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


26 mei 2020 16:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Probeer eens een goede detailer. Met een lakstift en wat handigheid komt de detailer een heel eind, en is overspuiten niet nodig.

Als je toch gaat spuiten, zorg dan tenminste voor een goed foto verslag van het werk zodat je alle fases later nog terug kunt zien. Alleen dan kun je het goed beoordelen en ook duidelijk communiceren over de staat van de auto voor het spuitwerk.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


26 mei 2020 16:46
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Je haalt me de woorden uit de mond Fiscalist. Zo zou ik het ook doen.


26 mei 2020 17:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
onze turbo had (heeft) er ook last van.
ik heb hem laten wrappen.
is eventueel nog omkeerbaar.

Afbeelding

Afbeelding


26 mei 2020 18:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Bumper overspuiten moet geen issue zijn. Is sowieso makkelijk onderhevig aan schade- is allemaal maar plastic :popcorn:

Ik had op de 997 ook best veel steenslag en heb 'm niet laten spuiten. De nieuwe (huidige) eigenaar had ook liever steenslag op een origineel Nederlands geleverde - en volledig Porschedealer onderhouden - 997 :wink:


26 mei 2020 23:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Mijn 964 is ook deels overgespoten, ivm bekende roestplek onder de voorruit. Liever kleurverschil dan uiteindelijk gaten van de roest in mijn geval. Het is al gezegd maar laat foto’s maken van de spuit klus,

Volgens mij laat PCR het spuitwerk over aan Moller in Rotterdam eo . Moller JR is groot Porschefan en tevens eigenaar van ‘9classics’


26 mei 2020 23:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Het meeste is al gezegd. De belangrijkste reden om argwanend te zijn voor een overgespoten Porsche is dat het mogelijk een opgelapte schade bak kan zijn. Mits goed gedocumenteerd en gemotiveerd (foto's voor/na met datum, gespecificeerde factuur spuiter) zou het m.i. geen deal breaker zijn wanneer ik in de markt zou zijn.


27 mei 2020 8:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
Bericht Re: Steenslag, overspuiten ja/nee?
Ik heb de kop van mijn GTS laten spuiten ivm steenslag bij PCG. Daar doen ze het met foto's documenteren zodat je het aan de volgende eigenaar kan laten zien dat het puur vanwege steenslag was. Nu staat ie in duitsland waar de kop met transparante beschermfolie 'gewrapt' wordt. In tegenstelling tot het op maat gesneden (en vaak net iets te smal) Xpel, plakken zij uit volledige stukken en om de randjes. Netter en beter dan Xpel.


27 mei 2020 20:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.