Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 11:40

Beste lezer,

Ik wil hier even een woord van waarschuwing plaatsen voor mensen die een oude (jaren 80) Porsche 911 willen kopen en de mythe gelezen hebben dat deze niet zouden roesten en een ‘bulletproof’ motor zouden hebben. Onder andere daarom zouden ze ook zo veel waard zijn (geworden).

Mijn origineel Nederlandse marineblauwe (L35v) 911 coupe uit 1988 had een roestgaatje onder de deur. De auto heeft slechts 3 eerdere eigenaren gehad en heeft zeer weinig tot geen pekel gezien. Km-stand 280.000.

De auto is naar de spuiter geweest. Daar heeft hij 4 jaar gestaan. Compleet nieuwe dorpels erin, allerlei steunen, hele delen uit de achterspatborden en de slotvangers vervangen. ‘The works’. Denk aan een oude Peugeot, zoveel roest. 16.000 euro verder, exclusief een aantal onderdelen.

Toen naar de garage voor een grote beurt. Daar kan zo’n 911 dus niet tegen; de tijd die nodig is om alle roestproblemen op te lossen.
Het blok schudt en tikt. Kleppen gesteld, nog steeds schudden en tikken. Compressietest en lektest op zich in orde.
Geen flauw idee wat het is dus. Ook blijkt een kopbout afgebroken, maar verder geen lekken of speling. Afgebroken kopbouten blijken een bekend en gevaarlijk euvel van de oude Porsches te zijn. Gevaarlijk omdat je het pas ontdekt als je de kleppen wilt stellen.
Daarnaast: benzine lekt, olie lekt, stroom lekt. Als de auto koelvloeistof had gehad, had dit vast ook gelekt.

Garagerekeningen nog eens 4.500 euro en nog steeds niet bruikbaar. Het geld is nu op; auto is in de opslag geplaatst voor de komende jaren. En dat zal de auto zeker ook geen goed doen.
Zei iemand dat deze auto’s tussen de 4 en 6 ton kunnen draaien zonder revisie?

Dus voor iedereen die van plan is zo’n auto te kopen: Roesten doen ze wel degelijk en de motor is zeker niet ‘bulletproof’.
Een Toyota, Volvo en sommige Mercedessen draaien met gemak veel hogere km-standen zonder noemenswaardige problemen.

Sterker nog: deze Porsche 911 uit 1988 is de slechtste en veruit de duurste auto die ik ooit heb gehad!

Nu zullen mensen gaan reageren met ‘jij hebt pech gehad’, ‘je kent de voorgeschiedenis niet’ etc.
Maar dat kent vrijwel niemand die zo’n auto koopt, dus dat maakt het nog niet tot een ‘goede’, ‘bijzondere’ of ‘sterke’ of ‘waardevolle’ auto.
Ik ga hier ook verder niet op reageren.
Bovendien staan bij de garage waar de auto nu in de opslag staat, nog twee andere 911’s; één uit 1986 met 130.000 en een 964 uit de jaren negentig met 120.000 km. Hebben beide ook een dure revisie nodig. Niets geen 4 tot 6 ton dus. En mijn geval is dus ook geen geval op zich.
Blijkbaar heb ik nog ‘geluk’ dat de 12.000 euro revisie pas na 280.000 km nodig is. De auto was wellicht al aan de 2de revisie toe.

Ik wil hierbij dus een woord van waarschuwing geven dat mensen elkaar allemaal napraten. Ga er maar vanuit dat mensen die zo’n oude 911 hebben en geen dikke garagerekeningen hebben liggen, ook altijd mooi weer op vakantie hebben.
De tachtiger jaren 911’s alsook de 964’s zijn vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Dat heeft een rede.

Als het rijdt, rijdt het werkelijk zalig maar het is een bron van strijd in het gezin en een echte ‘moneypit’.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:06

Een ellendig verhaal, het spijt me zeer dat het zo tegenzit. De reputatie van 911 is overigens ook dat als je “een slechte” hebt, je er totaal op kan leeglopen, dus geheel onbekend is het fenomeen niet.
Vwb. “bullet proof” en “kan niet roesten”: ik denk niet dat iemand met echt verstand van oudere 911’jes dat ooit zo zou zeggen. Voor zijn tijd was de 911 een uitermate robuuste sportwagen. Maar: dat is inmiddels 30-40 jaar geleden dus: 1) die auto’s zijn vandaag gewoon oud en lopen daarmee ouderdomsgebreken op (niet noodzakelijk km-stand gerelateerd, gewoon jaren) en 2) vergelijking met nieuwere auto’s laat zien dat “bullet proof” en “roestvrij” er tegenwoordig anders uitziet.

Vwb. roest: 911-en (ook de gegalvaniseerde) kunnen idd legendarisch roesten, “origineel Nederlands geleverd” is daarmee (in mijn ogen) helemaal geen anbeveling, alhoewel velen daar anders over schijnen te denken.
Laatst bijgewerkt door Enguess op 19 aug 2020 12:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:20

Oei, vervelend.....en uiteraard teleurstellend. Extra zuur als je zo’n ding ook in de hoogtijdagen koopt..... :salut:

Met mijn originele NL geleverde 3.2 mag ik niet echt klagen, de Mrs hier ook niet.... :mrgreen:

Grootste onkostenpost in de afgelopen 2 jaar was een grote beurt; nog geen 200 euro aan materiaal..olie, bougies, filter, pakkingen ed....en een dagje in en uit de smeerput klimmen.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:45

Ik heb de auto niet in de 'hoogtij'-dagen gekocht. Ik heb de auto in 2012 gekocht. Ongeveer 4 jaar (niet veel) mee gereden; iets van 5000-6000 km per jaar hooguit.

Tot het roestgaatje was er niets aan de hand. Maar ineens krijgt zo'n auto 'de nieges', zoals ze dat zo mooi zeggen in Amsterdam.
En dan is het gauw uit met de pret. Wie heeft er nou meer dan 25k liggen voor 'onderhoud'? Ik niet in elk geval.

Bovendien: als ik wist dat 25k niet genoeg zou zijn, dan was ik er nooit aan begonnen.

Vandaar mijn waarschuwing. Het gaat goed zo lang het goed gaat. En daarna zul je toch echt meestal afscheid moeten nemen.

Ik ben gewoon een sukkel geweest.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:48

Vervelend voor je en helaas een veel voorkomend probleem bij nieuwe Porsche eigenaren. Je koop een droom maar krijg gewoon een oude auto.

16k om een auto te laten lassen en spuiten vind ik helemaal niet gek. En een rekening van 4.5k voor mechanische werk is ook niet heel gek.
Zeker niet als ze zo lang heeft stilgestaan :idea:

Een perfecte klassieke Porsche bestaan niet. Alle auto's roesten. Ik heb nog nooit gehoord dat een Porsche niet roesten. Ze roesten wel minder dan een gemiddeld Italiaan van hetzelfde leeftijd maar roesten doen ze zeker. De plekke die je noemde; slot plaat, dorpel etc. zijn ook allemaal bekende roestplekken bij een oude 911.

Had je je ook een beetje verdiept in de feiten rond oude 911's alvorens je tot koop was overgegaan?

Oude Porsches zijn duur, niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud. Het is een dure les, maar de kosten vergeet je snel als je gaan rijden.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:49

Nieuwe Porsche rijden kost ook bakken geld, kijk eens naar de afschrijving....dan is een 3.2 een schijntje.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:52

Dat dus :thumleft:

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:53

Beste drie.twee
Wat een pech heb je gehad, en inderdaad, het kost een bak geld om een P in goede conditie te houden! Maar zoals je zelf al zegt, als hij rijdt is het volop genieten!

Een carrosserie revisie die 4 jaar duurt is ook wel erg lang, en dat een motor niet blij wordt van 4 jaar stilstaan is evident. Maar terugkijkend is dat "de koe in de kont kijken"..
Ik zou nu de auto zeker niet wegzetten in afwachting van betere tijden! OF nu gereed maken en rijden (als je de centen hebt) OF afscheid nemen van de 911. Parkeren en wegzetten krijg je alleen maar spijt van omdat je daarna (wanneer ???) weer aan de beurt bent om de auto in conditie te brengen $$$$.

Ik hoop dat je voor de eerste optie kunt kiezen en kunt gaan genieten van je elfje :!:

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 12:58

Helemaal eens met outletvalve

Hier een voorbeeld van een 11'je die een tijdje hebben still gestaan

Rijden en blijven onderhouden. Zelfs als is het iets klein, altijd (laten) maken want het stapelt best snel op. :salut:

Wat is er precies mis met het blok? Ik vind het best vreemd dat je 4.5k neer moest tikken en dat hij niet goed loopt. Een revisie is zelden echt nodig. Pas als ze heel erg gaan roken of als je veel vermogen kwijt bent zou ik gaan reviseren.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:01

drie.twee schreef:Ik wil hier even een woord van waarschuwing plaatsen voor mensen die een oude (jaren 80) Porsche 911 willen kopen en de mythe gelezen hebben dat deze niet zouden roesten en een ‘bulletproof’ motor zouden hebben. Onder andere daarom zouden ze ook zo veel waard zijn (geworden).


Die laatste zin is natuurlijk complete onzin :!:

De motoren van de Carrera 3.2 zijn zeker 1 van de betere motoren en bij goed warm rijden en goed onderhoud kan je er best 3 ton mee rijden 8) ... het is natuurlijk geen Mercedes, maar een betere/echte sportwagen :idea:

drie.twee schreef:Mijn origineel Nederlandse marineblauwe (L35v) 911 coupe uit 1988 had een roestgaatje onder de deur.


Gaatje onderaan de deur of aan de dorpel :?:

Het verhaal wat je schrijft - over de staat van de auto, geeft MI wel aan dat je niet zelf, nog een ander, met goed naar de auto heeft gekeken voor aanschaf.

De 911 van voor de 964 is o.a. bekend voor roest onderaan de B stijl en de dorpels, wat niet wil zeggen dat een 964 of 993 daar niet kan roesten - of rot kan zijn.

Zoals hier al aangegeven - nu je verlies nemen, of toch geld er in gaan stoppen. Stilstand is achteruitgang .... en de markt is ook op z'n retour :popcorn:

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:04

outletvalve schreef:Beste drie.twee
Wat een pech heb je gehad, en inderdaad, het kost een bak geld om een P in goede conditie te houden! Maar zoals je zelf al zegt, als hij rijdt is het volop genieten!

Een carrosserie revisie die 4 jaar duurt is ook wel erg lang, en dat een motor niet blij wordt van 4 jaar stilstaan is evident. Maar terugkijkend is dat "de koe in de kont kijken"..
Ik zou nu de auto zeker niet wegzetten in afwachting van betere tijden! OF nu gereed maken en rijden (als je de centen hebt) OF afscheid nemen van de 911. Parkeren en wegzetten krijg je alleen maar spijt van omdat je daarna (wanneer ???) weer aan de beurt bent om de auto in conditie te brengen $$$$.

Ik hoop dat je voor de eerste optie kunt kiezen en kunt gaan genieten van je elfje :!:

Woonde vier jaar in Singapore en heb de auto weggezet in die tijd. Bevriende garagehouder reed er 3-4 per jaar 30-40 km mee om hem fit te houden, na te lopen, te doen wat er gedaan moest worden. Elk jaar wel wat kleins te doen. Na vier jaar staten/lopen en weer lekker rijden.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:40

Verder repareren is geen optie. Niemand weet hoeveel ik er nog tegenaan moet gooien. Bovendien heb ik een eigen bedrijf en investeren in een ‘money pit’ is niet slim in crisistijd.

Verkopen is ook geen optie want de auto is onverkoopbaar zo. En de auto is betaald en vreet geen brood zo dus dat maakt ook niet zoveel uit.

Feit is dat ik een waarschuwing wilde plaatsen tegen al het geweld van 'deze auto's zijn zo goed/sterk'.
En het is zeer zeker geen onzin dat ze daarom duur en gewild zijn. Google maar eens in het Engels en iedereen gebruikt dit argument. Kwaliteit/goed/bulletproof. Dat zijn allemaal niet mijn verzinsels.

Het valt gewoon vies tegen. Zowel motorisch als carrosserie, en de carrosserieproblemen versterken de motorproblemen.
Genoeg voorbeelden, ook al in deze thread.

Het is ook niet mijn eerste klassieker en ik heb ook bijvoorbeeld klassieke motorfietsen. Dus ik had geld liggen. Maar 23k en nog niet kunnen rijden, is gewoon absurd.
Iedereen in mijn omgeving vindt dat ook absurd.

Dat gat bij de dorpel had de auto nog niet toen ik hem kocht. Dat is roest van binnenuit en dat zie je pas als het te laat is.
Andere kant bleek bijvoorbeeld ook totaal verrot en daar zag je van buiten niets aan.
Op zich wel bijzonder dat een gegalvaniseerde auto zo kan roesten van binnenuit. Of een 1988 model is nog niet gegalvaniseerd, dat kan natuurlijk ook.

Wat is er mis met het blok? Geen idee.
Na vorige garagebeurt tikten de kleppen en schudde de auto een beetje. De garagehouder zei dat een klep van één van de injectoren lam was.
Ik had hem gevraagd deze injectoren te vervangen. Dat heeft hij helaas niet gedaan, alleen in de autoclaaf gedaan.
Ik dacht: dat doen we de volgende keer dan wel.

Toen zag ik het roestgat en moest dat eerst opgelost worden.

Nu na het starten na 4 jaar, rookte de auto ineens enorm. De olie bleek allemaal in de warmtewisselaars te zijn gelopen. ‘Que’?

Warmtewisselaars zijn gereinigd en dat probleem is nu verholpen. Maar mogelijk is dus de oliepomp ook kapot, want waarom lopen die warmtewisselaars anders helemaal vol?

De kleppen zijn nu gesteld. Het tikken van de kleppen is een stuk minder nu volgens de garage, maar blijkbaar nog steeds niet optimaal want hij heeft hem meteen in de opslag gezet. Mogelijk dus gewoon die lamme injector, maar technici spreken elkaar ook vaak tegen.
De ene zegt dat een complete injectoren rij 250 euro kost, de ander zegt 250 euro per injector…

Gewoon in de opslag laten staan dus. Ik heb er al 5 jaar niet meer mee gereden, dus missen doe ik de auto inmiddels al niet meer. Ik ben zelfs een beetje vergeten hoe hij reed.
En de auto zou slechter worden van de opslag? Zal best, maar volgens mij is alles al kapot wat kapot kan gaan door stilstaan. Auto lekt ook ineens benzine.

Ik ben trouwens blij dat er ook mensen zijn die wel goede ervaringen hebben met deze auto's. Ik zie en hoor ze graag rijden. Ik doe altijd even mijn raampje open om de motor te horen als er één in de buurt is.
Maar ik heb dus hele andere ervaringen en die wilde ik graag op het internet zetten. Daar zijn forums immers ook voor. Niet alleen voor gejubel onder elkaar.

En ondertussen rijden we in de Toyota RAV4 van mijn vriendin van 16 jaar oud. 285.000 op de teller. Loopt als een zonnetje en geen roest. We crossen er elk jaar half Europa mee door. Deden we liever met de 911, maar het is niet anders.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:43

Tikken, nou vind ik die 0.1mm klepspeling vd in/uitlaat kleppen erg klein en ondanks dat ik ze zeer recentellijk gesteld heb tikken ze ook nog steeds.......misschien iets anders. En tikken is wat anders dan hameren/kloppen want dan is waarschijnlijk een bigendlager stuk.

En schudden, dan loopt een cilinder(s) niet goed mee.... :?:

Olie lekkage, olieretourbuizen gecheckt......5/6 tientjes per stuk en vervangen is simpel.... :?:
Laatst bijgewerkt door Dial_888 op 19 aug 2020 13:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:48

En schudden, dan loopt een cilinder(s) niet goed mee


Compressietest en lektest waren in orde, dus...

Dat is ook het probleem. Er is ineens gewoon van alles mis. Als de garage zou zeggen, voor 5.000 of 7.500 maak ik hem (want ook al enorm veel is gezien de reeds bedragen), dan kun je een keuze maken.

Nu weet je niets. Er komt misschien wel een 1 voor die bedragen. Tja, dat ga ik gewoon niet meer doen.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:49

Injector schoonmaken, 15 euro per stuk bij de Bosch service centrum....

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:50

Woonde vier jaar in Singapore en heb de auto weggezet in die tijd. Bevriende garagehouder reed er 3-4 per jaar 30-40 km mee om hem fit te houden, na te lopen, te doen wat er gedaan moest worden.


Precies, dat heeft die auto nodig. Vandaar dat het ook zo'n probleem is als zo'n auto lang stil moet staan vanwege enorme roestproblemen.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:51

Injector schoonmaken, 15 euro per stuk bij de Bosch service centrum....


Beide injectoren zijn in de autoclaaf gegaan. Heeft niets geholpen. Voor mijn gevoel zelfs erger geworden, maar het is inmiddels 4 à 5 jaar geleden. Ik weet het niet meer precies.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:53

Volgende: bougies vervangen, bekabeling vernieuwen, verdelerkap/rotor vervangen.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:57

Is allemaal al nieuw. De auto heeft keurig zijn beurten gehad.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 13:59

drie.twee schreef:En het is zeer zeker geen onzin dat ze daarom duur en gewild zijn.


Vraag en aanbod bepaald de prijs. Niets meer en niets minder :idea:

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 14:00

Vraag en aanbod bepaald de prijs. Niets meer en niets minder


Dan zou bijvoorbeeld een Renault 30 V6 en een Talbot Samba Cabio ook zoveel waard moeten zijn. Zijn ook zeldzaam.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 14:02

Dan houd het bij mij ook op, jammer te lezen en dat het met de jouwe zo gelopen is.... :salut:

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 14:03

Niet alleen bij mij. Hij staat in een opslag bij Misker in Nieuw-Amsterdam, tussen een paar van zijn kapotte broertjes en zusjes.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 14:04

drie.twee schreef:
Vraag en aanbod bepaald de prijs. Niets meer en niets minder


Dan zou bijvoorbeeld een Renault 30 V6 en een Talbot Samba Cabio ook zoveel waard moeten zijn. Zijn ook zeldzaam.



Ja maar niemand wil ze hebben :idea:

Heb je wel een goeie technicus vraag ik me af. Een Luchtgekoelde 911 blok is een best eenvoudig beestje. Als de compressie goed is kan je redelijkerwijs ervan uitgaan dat de kleppen goed afgesteld staan. Een luchtgekoelde blok maak natuurlijk ook meer herrie dan een watergekoelde blok want er is geen isolatie laag tussen het mechaniek en de buitenwereld.

Volgens mij kan het maar aan enkele dingen liggen:
- Wat Dial_888 al zei; bougies vervangen, bekabeling vernieuwen, verdelerkap/rotor vervangen. Na vijf jaar zijn ze ook alweer oud
- Oude benzine
- Vieze injectoren
- Vieze luchtweger
- Te weining benzine druk
- Verstopte benzine filter

Allemaal te fixen voor minder dan 1000 euri.

Maar als ik je verhaal zo lees denk ik niet dat je een goeie examplaar op de kop hebben getikt...en dan moet je inderdaad diepe zakken hebben wil je hem goed krijgen. Hoeveel plamuur kwam ze tegen toen ze hem kaal aan't maken waren?

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

19 aug 2020 14:05

Naar verhaal. Je hebt wel pech gehad.
Het betekent alleen niet dat ze allemaal slecht zijn, jij hebt meer kosten dan gemiddeld moeten maken.
Elke klassieke auto, al is ie nog zo goed, gaat geld kosten en bij de onderdelenprijzen van een Porsche betekent dat dat je eens in de zoveel tijd aan de beurt bent.
Er zijn ook veel bezitters van een 3.2 die veel lagere kosten hebben.
Porsche rijden kost sowieso meer geld dan het rijden van een middenklasser.
Als het geen onderhoud is dan is het afschrijving (of beide).
Ik heb mijn 964 bijna gratis gereden omdat de auto flink in waarde was gestegen, niet omdat ik er geen geld ingestoken heb (alhoewel niet alle kosten noodzakelijk waren :mrgreen: ).

Sterkte!
Gesloten onderwerp