Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:37



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Ontheffing Duitse milieuzones 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Ontheffing Duitse milieuzones
Klopt het dat een auto met een Nederlands kenteken, met een datum eerste toelating ouder dan 30 jaar, vrijgesteld is voor de Duitse milieuzones? En dat je dus de milieuzone mag inrijden zonder milieusticker?

Gr.,
Kees.


26 sep 2020 15:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Nee, alle buitenlandse auto’s hebben een sticker nodig om in de zones te mogen rijden.

https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/ ... ilieuzones

Mijn catloze 3.2 van 33 jaar kreeg van de TÜV in Gronau geen sticker, en daarom mag ik ook niet in de stedelijke zones rijden.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


Laatst bijgewerkt door Dial_888 op 26 sep 2020 15:38, in totaal 1 keer bewerkt.



26 sep 2020 15:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Ik lees in het door jou aangehaalde ANWB stuk toch echt het volgende:

Oldtimers met een Duits historisch kenteken hoeven geen milieusticker te hebben. Oldtimers met een buitenlands kenteken zijn ook vrijgesteld. Een oldtimer is volgens de Duitse regels ouder dan 30 jaar en moet in goede staat van onderhoud verkeren. Leg bij het parkeren in een milieuzone een kopie van het kentekenbewijs en bij voorkeur een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit. Informatie over de FIVA Identity Card is te vinden op fiva.org en fehac.nl.


26 sep 2020 15:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Auto met Nederlandse kenteken..... :?:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


26 sep 2020 15:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Dial_888 schreef:
Auto met Nederlandse kenteken..... :?:


Een Nederlands kenteken is toch een buitenlands kenteken (voor een Duitser). Of begrijp ik je verkeerd.


26 sep 2020 15:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Gelten die Fahrverbote in den deutschen Umweltzonen auch für ausländische Fahrzeuge ohne Plakette?


Ja, die Verkehrsschilder, die den Eingang zu einer Umweltzone markieren gehören zu den allgemein und für jedermann gültigen Verkehrskennzeichen. Das heißt: Auch Ausländer müssen sich mit ihren Fahrzeugen an diese Regeln halten.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


26 sep 2020 15:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Of ik ben niet duidelijk of je snapt het niet.

Ik begrijp dat ook Nederlanders normaal gesproken een milieuvignet moeten hebben (dat geef je nu aan). Duitse auto's van 30 jaar hebben vrijstelling voor het milieuvignet, dat geldt ook voor buitenlandse auto's (kentekens). Dat is wat ik lees in het door jou aangehaalde ANWB artikel.
Dat je géén groen vignet krijgt is mij ook duidelijk.


26 sep 2020 16:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
klopt, maar (buitenlandse) oldtimers zijn dus vrijgesteld :thumleft:

Citaat:
Oldtimers met een Duits historisch kenteken hoeven geen milieusticker te hebben. Oldtimers met een buitenlands kenteken zijn ook vrijgesteld. Een oldtimer is volgens de Duitse regels ouder dan 30 jaar en moet in goede staat van onderhoud verkeren.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


26 sep 2020 17:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Van de website waar ik m’n stickers bestel:
https://www.milieustickervoorduitsland.nl/

Wanneer is een milieusticker niet nodig?

Er zijn een aantal gevallen waarin het niet nodig is een milieusticker voor je auto aan te schaffen en je toch de Duitse steden met een milieuzone in mag. Deze uitzonderingen gaan zelfs op wanneer de auto niet voor een milieusticker in aanmerking komt.

Als je over een Europese Gehandicaptenparkeerkaart beschikt, ongeacht of deze kaart voor de bestuurder of een passagier is.
Als je auto een oldtimer is met een historisch blauw kenteken (zie hieronder).
Als je als diplomaat of vertegenwoordiger van de NAVO werkzaam bent.
Parkeer je je auto, dan moet voor de controlerende verkeersagenten duidelijk zichtbaar zijn dat je niet over een milieusticker hoeft te beschikken. In het geval van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart leg je deze het beste aan de rechterkant onder de voorruit, daar waar zich normaal gesproken de milieusticker bevindt.

Verder mogen ook brom- en snorfietsen, motoren, scooters, landbouwvoertuigen, politiewagens, ziekenwagens en brandweerwagens zonder milieusticker een Duitse Umweltzone in. Dit geldt tevens voor de Nederlandse politie, brandweer en reddingsdiensten wanneer ze in Duitsland ingezet worden.

Is een milieusticker verplicht voor oldtimers?

Nee, een milieusticker is niet verplicht voor oldtimers. Sterker nog, oldtimers mogen zelfs zonder milieusticker de Duitse milieuzones in. Voor deze voertuigen bestaat dus een uitzondering. Welke buitenlandse voertuigen door de Duitse overheid als oldtimer aangemerkt worden is echter niet helemaal duidelijk. In de Duitse wet staat het volgende:

Oldtimer (gemäß § 2 Nr. 22 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung), die ein Kennzeichen nach § 9 Abs. 1 oder § 17 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung führen, sowie Fahrzeuge, die in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union, einer anderen Vertragspartei des Abkommens über den Europäischen Wirtschaftsraum oder der Türkei zugelassen sind, wenn sie gleichwertige Anforderungen erfüllen.

Hier wordt dus geschreven dat buitenlandse voertuigen aan gelijkwaardige vereisten moeten voldoen. Dat kan op twee manieren gelezen worden. Zo kan het betekenen dat de voertuigen aan dezelfde eisen als in Duitsland moeten voldoen. Ook kan het betekenen, dat gekeken moet worden naar de regelingen voor oldtimers in het land waar het voertuig ingeschreven staat. Het is een van die wetten die op meerdere manieren uitgelegd kan worden, maar waarvan het onwaarschijnlijk is dat een rechter er uitspraak over doet. De meeste mensen gaan niet voor een boete van €80 naar de rechtbank.

Omdat de Nederlandse vereisten voor oldtimers strenger zijn dan in Duitsland, ben je het veiligst als je auto aan de Nederlandse regels voldoet. Het gaat dan om voertuigen van voor 1 januari 1978 met een historisch blauw kenteken. De Duitse politie, zeker verder van de grens af, is echter niet altijd op de hoogte van de Nederlandse regels. Het is daarom aan te raden een aanvullend bewijs dat het om een oldtimer achter de voorruit te leggen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een FIVA Identity Card, waarbij FIVA staat voor Fédération Internationale des Véhicules Anciens. In Nederland worden deze uitgegeven door de FEHAC.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


26 sep 2020 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
ben naar de ANWB geweest en heb gewoon een sticker besteld voor mijn toenmalige 3.2 van 1984, kopie van het kenteken bewijs en 3 dagen later lag hij bij de post. gewoon voor de zekerheid en koste toen € 13,= (2014)
_________________________________________
Picasa album


26 sep 2020 21:02
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
MarkS schreef:
wenn sie gleichwertige Anforderungen erfüllen.
Voor mij is dit duidelijk. De auto moet, als het een Duitse auto zou zijn, in Duitsland gezien worden als oldtimer.
Ouder dan dertig is in Duitsland oldtimer, dus vanaf bouwjaar 1990 heb je geen Plakette meer nodig.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


26 sep 2020 23:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Taxi Hans schreef:
ben naar de ANWB geweest en heb gewoon een sticker besteld voor mijn toenmalige 3.2 van 1984, kopie van het kenteken bewijs en 3 dagen later lag hij bij de post. gewoon voor de zekerheid en koste toen € 13,= (2014)

Hmmm, met kentekenbewijs naar de TÜV in Gronau en ik kreeg hem niet...... :scratch:

Maar weer wat geleerd, kan nu met mijn 3.2 naar de Duitse binnensteden, gaat overigens nooit gebeuren want zou niet weten wat ik er moet zoeken. Bovendien de kans op parkeerschade en andere soort ongein is mij te groot.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


27 sep 2020 12:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Achter mij reed eergisteren een colonne van wel tien Duitse politiebusjes. Dat voelde niet echt lekker :?
Maar op een gegeven moment gingen ze een andere kant op dan ik.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


27 sep 2020 14:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Dial_888 schreef:
[quote=
Maar weer wat geleerd, kan nu met mijn 3.2 naar de Duitse binnensteden, gaat overigens nooit gebeuren want zou niet weten wat ik er moet zoeken. Bovendien de kans op parkeerschade en andere soort ongein is mij te groot.


Kwam toch regelmatig in Keulen en Dusseldorf, prachtige parkeergarages met veel kostbare bolides :thumleft:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


27 sep 2020 14:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Minimaal één keer per week, oa goedkoop tanken en aangenaam touren.....en natuurlijk wat boodschapjes bij Aldi of K&K.

Duurt niet lang meer dan gooi ik hobby voertuigen vol met Superplus en daarna mogen ze uitrusten.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


27 sep 2020 14:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Dank jullie wel voor alle informatie. Ik wil graag met de Porsche naar Stuttgart en ga dat nu ook zeker doen!

Hartelijke groet,
Kees.


27 sep 2020 22:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
als je niet het centrum van Stuttgart ingaat maar alleen naar het museum hoef je je geen zorgen te maken, dit valt net buiten de beruchte zone
_________________________________________
Picasa album


28 sep 2020 8:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Bij mijn weten valt museum er juist net binnen alhoewel het risico erg klein is als je alleen museum bezoekt en hem daar in de garage zet.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


28 sep 2020 8:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
In 2019 via de ANWB online een sticker besteld voor mijn 924 turbo van 1981 en de 924S uit 1987 van mijn zoon. Geen probleem en netjes de stickers ontvangen. Dit jaar probeerde ik een sticker voor de “nieuwe” 924S uit 1987 van mijn zoon via dezelfde organisatie te bestellen, maar deze auto kwam niet in aanmerking vanwege de leeftijd. Mogelijk een wijziging in het Duitse registratie systeem? Dus ook netjes een kopie van het kentekenbewijs op het Dashboard neergelegd en in geen enkele stad (Stuttgart, Frankfurt, Keulen) een probleem gehad.


28 sep 2020 8:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Zojuist ook antwoord gekregen van de FEHAC:

Het verhaal van de vrijstelling klopt. Een kopie kentekenbewijs met DET (Datum Eerste Toelating) achter de voorruit is voldoende.

Groet,
Kees.


28 sep 2020 10:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Ontheffing Duitse milieuzones
Dat is goed nieuws.
Ik heb langere tijd geleden eens gegoogled op regelgeving voor buitenlandse oldtimers in Umweltzonen.

Toen was mijn conclusie dat je met een buitenlandse oldtimer vrij de Duitse steden in kan als deze een oldtimer is volgens de wet in het land van registratie. Voor een NL auto zou dat dan 40 jaar zijn i.p.v. de 30 jaar voor en Duitse auto (eens dat je dit kunt uitleggen als onlogisch of 'discriminerend' maar zo stond het er ooit wel meen ik).
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


28 sep 2020 11:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: disciple, m.b


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.