Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 0:04



Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 996 Turbo S uit 2004
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
GinnFizz schreef:
dirty gertie schreef:
Ik denk dat je met een 996, ook een handgeschakelde, de meeste stoplichtsprintjes verliest van een 535d tenzij je echt bereid bent iedere keer je koppeling en bak op hun lazer te geven.
Denk ik ook.


Ligt eraan welke 996 :)


22 feb 2021 21:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
TS heeft het nergens over een GT3 of een turbo. Want dan liggen de zaken anders natuurlijk.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


22 feb 2021 23:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Niet leuk om in een Porsche 996 te worden verslagen door een zakelijke 535D BMW.

Anyways ,ik ga de tip carrera 4S proberen proef te rijden.

Staat bij garage ,maar is van een klant (een vriend van garagehouder).
De garage heeft niet echt erg veel belang bij de verkoop vd Porsche en de wagen staat nu met lege accu en zonder APK.
Hopelijk krijg ik toch de kans om te kunnen rijden ermee want ik vind de 4S toch echt wel zeer zeer mooi en ik verwacht ook dat de waarde van de wagen niet meer gaat dalen.

Just hoping the tip is not to slow ,zie toch hier in de commentaren dat sommigen de tip echt wel veel trager vinden.

De 4S is zilver / grijs metalic wat best een mooie praktische kleur is.


23 feb 2021 15:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Dat lichtvoetige van de C2 tov de 4S is niet door C2 maar door de handbak. Tip flink wat extra gewicht en dat zit vnml in de bewegende delen dus inertie omhoog. Daarbovenop heeft de 4s nog wat extra gewicht van diff voor inderdaad. Acceleraties (niet van stoplicht) zijn gewoon voelbaar sneller met handbak. (misschien leuk om eens een keer testen ;).

De overbrengingen van de handbak passen ook veel beter dan die van de tip vind ik. Draagt sterk bij aan de beleving.

Is een fun auto toch ... dus handbak. No brainer nogmaals. Maar goed wie betaald bepaald. En tipjes zijn goedkoper idd.


23 feb 2021 21:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
De zakelijke 535D's en ander emotieloos spul mogen van mijn part vanaf elk stoplicht planken om een Porsche te verslaan (compensatiedrang). Ik geniet van mijn Porsche op mijn manier en IK beslis wanneer het rustig of pittig gaat, niet de uitdager ...
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


23 feb 2021 23:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Wat ik irritant vind aan veel automaten is dat ze trager op je gaspedaal reageren..

Dat merk je als je ineens even wil versnellen, bij permanent voluit accelereren merk je dat niet.
Weet niet of de 996 dat ook nog zo heeft.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


24 feb 2021 0:02
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic
Egmond aan den Hoef
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
lindemans schreef:
Wat ik irritant vind aan veel automaten is dat ze trager op je gaspedaal reageren..

Dat merk je als je ineens even wil versnellen, bij permanent voluit accelereren merk je dat niet.
Weet niet of de 996 dat ook nog zo heeft.


Ja, dat heeft de 996 tip ook. Als je ineens wilt versnellen is het niet zo dat de bak zeer snel alert is. Maar dat 'probleem' kan je deels al oplossen als je relatie met je tip door ervaring al is verbeterd. Dan weet je met welke pedaaldruk je de bak wakker kunt schudden en een verzet terug kunt laten schakelen. Of je klikt, gewoon in D, op de toetsen op het stuur 1 of 2 versnellingen terug en dan is de bak direct bij de les. Dus ja, maar in de praktijk echt heel vervelend? Nee hoor. En als je in z'n 5 of 6 rijdt met de handbak, op Hollands tempo, en je wilt plots versnellen, dan gebeurd er toch ook niet heel snel heel veel? Behoudens als je even terugschakelt? En dan terugschakelen gaat echt sneller met de tip.

Ofwel, ik snap de persoonlijke voorkeuren voor het een of het ander. Maar wat ik niet snap is dat ik vaak onjuiste argumenten voorbij zie komen die in de praktijk gewoon verdampen.
_________________________________________
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic - midnight blue metallic - augustus 2003 - 75.000 km - Japanse import


24 feb 2021 9:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera 4S
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Dat blijft toch het eeuwige verhaal van de 996.
Iedereen wil er iets van vinden, maar veel minder hebben direct zelf de ervaring ermee.
_________________________________________
vroem vroem.......


24 feb 2021 9:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Leuk om alle verschillende reacties hier te lezen.
Moeilijk om er een conclusie uit te trekken.

Wat wel iets verschil maakt bij deze 2 Porsches is dat de 996 Cabriolet handgeschakeld een IMS upgrade heeft gehad.


24 feb 2021 10:59
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic
Egmond aan den Hoef
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Goofy1 schreef:
Dat blijft toch het eeuwige verhaal van de 996.
Iedereen wil er iets van vinden, maar veel minder hebben direct zelf de ervaring ermee.


inderdaad. The proof of the pudding is in the eating. Ofwel, zelf rijden en zelf ervaren.

Zelf heb ik een Tip uit praktische overwegingen. Na een motorongeval in 2010 heb ik een gemankeerd linker been. Kan nog wel koppelen, maar gaat stuk minder fijn dan vroeger. En dan is de Tip een uitkomst.

Maar ook met een gezond been zou ik de bak, handbak of tip, nooit leidend laten zijn. Je kunt een 996 immers niet meer nieuw kopen. Ik zou dan altijd andere factoren leidend laten zijn, historie, onderhoudsgeschiedenis, algehele staat, km-stand etc. En als je daarbovenop ook nog de bak van je voorkeur treft is dat bonus :thumleft:

Maar zoals zo vaak, en gelukkig maar, meningen verschillen :wink:
_________________________________________
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic - midnight blue metallic - augustus 2003 - 75.000 km - Japanse import


24 feb 2021 11:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)
Apeldoorn
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
petquesha schreef:
Leuk om alle verschillende reacties hier te lezen.
Moeilijk om er een conclusie uit te trekken.

Wat wel iets verschil maakt bij deze 2 Porsches is dat de 996 Cabriolet handgeschakeld een IMS upgrade heeft gehad.


De conclusie is dat als je een tip hebt er altijd iemand vind dat je een schakel moet hebben (en andersom) :mrgreen:

Een IMS upgrade zou ik niet echt een ding vinden, bij een 2ehands auto maak ik altijd een inschatting wat er aan extra kosten bijkomen, dat zegt dan meer iets voor het totale prijsplaatje van de auto.
(zo gek duur is een ims lager vervangen niet)


24 feb 2021 13:34
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Hoe oud zijn jullie dat je het vervelend vindt met een 20 jarige auto bij het stoplicht verslagen te worden door een zakenbak? Rij een getunede S6 dagelijks en word door iedere Duracell bunny losgereden. Who cares?

Het grootste nadeel van een tiptronic vond ik: aan komen rijden bij tunnel(tje), raam open doen, in tunneltje auto in zijn N, een keer goed gas geven, tip in D, tunnel(tje) uitrijden en raam dichtdoen. Verder is een tip prima als daily.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 feb 2021 14:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Turrrrbo
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
horn schreef:
Hoe oud zijn jullie ... Het grootste nadeel van een tiptronic vond ik: aan komen rijden bij tunnel(tje)...

Nee, dat is erg volwassen :mrgreen:

Ik rijd nu bijna 2 maanden met mijn tiptronic, maar vind met name jammer dat de bak snel in hoge versnellignen schakelt.
In gewone stand al helemaal, maar in Sport stand ook zeker niet sportief.
Optrekken in zijn 2 en zo snel het maar kan schakelt de bak naar zijn 5, dat past niet bij het type auto.

Met normaal rijden kom ik niet boven de 2000 toeren uit, maar ook als ik het gaspedaal wat meer doortrap kom ik zelden richting de 4000 toeren.
Terwijl het rood bij de toerenteller volgens mij pas bij het dubbele aantal toeren begint.
De auto is ook nog nieuw voor mij, dus misschien ga ik mij nog wel aanwennen meer op het gaspedaal te stampen.
Maar als het mogelijk zou zijn de software van de bak te chippen, dan zou ik daar wel voor open staan.

Gewoon om de auto in sportstand meer toeren te laten maken, meer herrie in de tunneltjes :thumleft:


24 feb 2021 18:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Je zou een sprint booster kunnen installeren. Versterkt het signaal van het gaspedaal. Als je het een beetje goed kan afstellen op je rijstijl werkt het prima om de automaat in een wat fellere schakelmap te houden.

Anders flippers installeren en in ‘manual’ mode rijden. Staat de tip computer standaard in de meest sportieve schakel mode en de meest felle gasrespons.


24 feb 2021 18:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
What Kheldar zegt. Ik reed zelf met de tiptronic altijd in de manual mode.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


24 feb 2021 20:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)
Apeldoorn
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
hehe schreef:
.... maar vind met name jammer dat de bak snel in hoge versnellignen schakelt.
In gewone stand al helemaal, maar in Sport stand ook zeker niet sportief.


Ik zou overstappen op schakelflippers en in manual rijden... ik heb het er nu een week in zitten en het is dé oplossing als je graag even zelf het toerental wil bepalen bij overschakelen!


24 feb 2021 21:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
hehe schreef:
Nee, dat is erg volwassen :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: :thumleft:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 feb 2021 21:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996C4 1998, Black on black with Turbo rims
Amsterdam
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Ik heb handgeschakeld en tip beiden uitvoerig getest toen ik op zoek was. Zelf ben ik toch voor een handbak gegaan omdat het bijdraagt aan de beleving van een oude analoge Porsche: zelf controle hebben over met welke versnelling je de bocht ingaat, beetje tussengas geven, ...

De tiptronic is als auto niet per sé trager, maar het is echt wel een oude automaat: traag schakelen en de knoppen op het stuur zijn afschuwelijk (vind ik persoonlijk dan). Wat leuk is aan een automaat is dat je gewoon op de gas kan blijven trappen van 0 tot zo snel als je wil zonder je voet ooit te lichten.

Persoonlijk zou ik enkel aan automaat kopen als ik de auto dagelijks zou rijden en veel fileverkeer/stadsverkeer verwacht.


11 maart 2021 13:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Als je sportief wil rijden is een handbak makkelijker. Een tiptronic schakelt wat slomer (ook met handbediening) wat bij sportief rijden betekent dat je anders moet anticiperen. Ik vind, voor het echte sportieve rijden een handbak (of PDK)


11 maart 2021 21:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht Re: 996 cabrio handgeschakeld of toch 996 II Tip?
Ik ben van een 964 C2 handgeschakeld overgegaan naar een 996 MK2 cabrio tiptronic. De acceleratie vanuit stilstand of langzaam rijden van de 996 tip zou ik met mijn 964 handgeschakeld nooit kunnen bijhouden, simpelweg omdat ik niet zo snel kan schakelen zonder mijn koppeling telkens zwaar te belasten. Op de snelweg bij snelheden boven de 100 kmh bijvoorbeeld zou de 964 winnen, je kunt dan wel razendsnel van 5 naar 4 of 3 schakelen.


17 maart 2021 10:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.