21 aug 2017 20:35
05 sep 2017 20:20
06 sep 2017 0:39
06 sep 2017 1:25
hendrik914 schreef:.........
En leg niet alle eieren in hetzelfde mandje.
06 sep 2017 8:00
06 sep 2017 8:21
steef schreef: en een Ferrari roest nou eenmaal in ons klimaat...
06 sep 2017 8:27
06 sep 2017 8:46
06 sep 2017 8:57
06 sep 2017 9:29
06 sep 2017 10:47
Kheldar schreef:Hoe verder van de kust ook hoe beter het is. Groot verschil of je in west of oost je auto parkeert.
06 sep 2017 10:51
06 sep 2017 10:55
06 sep 2017 13:08
06 sep 2017 21:42
Kheldar schreef:Kheldar schreef:Hoe verder van de kust ook hoe beter het is. Groot verschil of je in west of oost je auto parkeert.
Ok ok het was een beetje een korte stellingname.
Ik heb hier op kantoor een hoop collega's die hun mooie oltimer vanuit het (zonnige/drogere) buitenland mee met hun boedel naar Nederland hebben verhuisd en die in de loop van de tijd hier (6-7km) van de kust hun wagen opeens bijna letterlijk zagen wegroesten. Heeft te maken met de hogere vochtigheid en de halogenen (jood, chloor, fluor) uit het zeewater die in de lucht 'verneveld' corrosie versnellen. Zelfs RVS gaat er sneller door oxideren omdat de normaal stabiele dunne oxidelaag die op RVS gevormd wordt niet meer stabiel is in de aanwezigheid van deze halogen (zout is natriumchloride). Maar goed dat is alom bekend.
Hoe verder weg van de kust hoe minder deze halogenen in de lucht aanwezig zijn hoe minder agressief de roest om zich heen bijt.
06 sep 2017 22:53
07 sep 2017 9:06
steef schreef:Overigens roesten de treeplanken van zowel de 348 als 355 standaard weg! Dus als die van jullie in goede staat waren, dan waren ze al een keer vervangen. Wel eens een 348 met 3 ton op de teller gezien? Die ook in de winter werd doorgereden? Dat hoef je met een 348 niet te proberen!
07 sep 2017 9:17
07 sep 2017 9:59
07 sep 2017 10:26
Kheldar schreef:Het probleem is dat elk RVS oxideert... eigenlijk heet het passiveren. Het oppervlak oxideert en vormt een harde stabiele 'oxidehuid' bijna op atomair niveau, paar atomen dik. Deze laag beschermt het metaal tegen externe invloeden. Let wel het RVS roest ook gewoon maar een stuk trager dan ijzer of anders gelegeerde staalsoorten.
Het probleem is dat als RVS in aanraking komt met zgn halogenen (Cl, I, F, Br, ...) wordt deze passivatielaag instabiel en poreus en breekt steeds af wat het doorroesten veroorzaakt. Denk aan gewoon ijzer en de roestschilfers die er opkomen en afbreken.
Afhankelijk van de legering van het staal kan de resistentie tegen deze invloed van halogenen op het staal worden verbeterd. Een staal is RVS als het op zijn minst 10,5% chroom bezit. 316 heeft tov van 304 het grote verschil dat het 2% Molybdeen bezit wat het beter bestand maakt tegen de invloeden van invloeden komende van de zee. Het percentage molybdeen in overige RVS soorten kan oplopen tot 7% afh. van de blootstelling en gebruik van het staal en hoe resistent men het wil hebben.
Ok we gaan te ver off-topic...
07 sep 2017 10:37
porschenot schreef:en de luchtkoelers maar denken dat de waterkoelers een probleem hebben
07 sep 2017 12:07
07 sep 2017 14:31
07 sep 2017 14:40
Hagerty schreef:... the market finally seems to be waking up to the merits of all of the transaxle Porsches—924, 944, 928, and 968. No less than Magnus Walker (an L.A.-based 911 aficionado/taste-maker) has taken a shine to them; he owns 13 turbo versions...
07 sep 2017 15:02
Cazzo Super Veloce schreef:porschenot schreef:en de luchtkoelers maar denken dat de waterkoelers een probleem hebben
Antwoord op al uw vragen: 993
The Best Porsche By Far