Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 19:37



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Ik kijk wel eens met een schuin oog naar de eerste generatie Audi R8 V10, liefst met handbak; de combinatie V10 en gated manual lijkt me gewoonweg goud. Echter weegt de auto wel meer en is het uiterlijk niet zo klassiek (zeker niet in vergelijking met een Porsche). Ik heb er zelf nooit in gereden; zijn er hier mensen met ervaring? Ben wel benieuwd hoe scherp ze zijn en of je die extra massa voelt t.o.v. een 991.


25 maart 2021 9:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Rad911 heeft volgens mij (nog) een R8 :idea:


25 maart 2021 9:39
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Ik heb zelf ook nog nooit in een R8 gereden, maar heb begrepen dat de V8 de speelsere auto is.

Wellicht helpt een review van oude Topgear waar ze de R8 vergelijken met de 997 je een stukje op weg :idea:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


25 maart 2021 9:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Ik vind de V8 ook stukken beter klinken. OK, wat minder vermogen, maar ook minder gewicht en een veel mooiere soundtrack. Ik persoonlijk zou dus sowieso voor de V8 kiezen, daarbij ook qua uiterlijk niet verouderd.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


25 maart 2021 10:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Olaf schreef:
Rad911 heeft volgens mij (nog) een R8 :idea:


Ben ik wel benieuwd naar. Vooral als het de V10 is.

Johann schreef:
Ik heb zelf ook nog nooit in een R8 gereden, maar heb begrepen dat de V8 de speelsere auto is.

Wellicht helpt een review van oude Topgear waar ze de R8 vergelijken met de 997 je een stukje op weg


Heb ik ook begrepen. Echter trekt de V8 mij niet; ik vind de auto minder mooi dan de Porsche en het V8 geluid (zelfs met aftermarket uitlaat) doet voor mij ook onder voor het flat-6 geluid. Filmpje van top-gear heb ik lang geleden eens gezien. Leuk filmpje! Helaas wel met de V8.

GinnFizz schreef:
Ik vind de V8 ook stukken beter klinken. OK, wat minder vermogen, maar ook minder gewicht en een veel mooiere soundtrack. Ik persoonlijk zou dus sowieso voor de V8 kiezen, daarbij ook qua uiterlijk niet verouderd.


Meningen verschillen. V8 geluid vind ik doorgaans niet zo interessant (de 'gillende' uitzonderingen daargelaten, zoals de F355). Daarbij lijkt me de V8 wel echt een stap achteruit vanuit een 991 4S op alle gebieden.


25 maart 2021 20:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
stak schreef:
Meningen verschillen. V8 geluid vind ik doorgaans niet zo interessant (de 'gillende' uitzonderingen daargelaten, zoals de F355). Daarbij lijkt me de V8 wel echt een stap achteruit vanuit een 991 4S op alle gebieden.
Ik vind de flat six ook de mooist klinkende motor, zoveel is zeker, maar de hamerende 4.2 V8 van Audi kan me ook bekoren. Zoals je zegt, meningen verschillen. Dat een 991 4S op alle vlakken beter is ben ik mee eens.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


25 maart 2021 21:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Ik heb een R8 V10 gehad, is inmiddels weer doorgeschoven.
Het was de eerste in NL geleverde V10 uit 2010. Full options, Met R-Tronic. Het was de intro auto van PON. Ik was de 2e eigenaar. Wit en full carbon.

Ik was altijd helemaal gek van het ontwerp en heb met heel veel plezier in de auto gereden. Een paar mooie trips gemaakt. Het was ook een echt plaatje om te zien en ik heb de wielen van chroom naar antraciet gemoffeld.
Maar ik merkte na een jaar dat het speciale er snel af was. Van binnen is het eigenlijk gelijk aan een TT mk 2. Ik zag het meer als een snelle reiswagen dan een sportwagen. Hij werd saai om te rijden. Zo ongelooflijk vergevingsgezind als dat onderstel is. Je kan niets fout doen bijna.
Mijn vrouw rijdt een 2005 TT 3.2 en die heeft meer eigen stijl. Rij ik met net zoveel plezier in eigenlijk.
Als ik nog een keer een R8 zou kopen zou het een V8 met handbak worden. Beter geluid en de gated manual is wel erg gaaf.
Overigens vond ik de R-Tronic niet storend werken, beviel me prima. En terugschakelen met automatisch tussengas gaf een briljant geluid.
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


25 maart 2021 22:26
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Toch wel het geniaalste stuk uit de top gear aflevering van de 911 en R8.
https://gfycat.com/fr/severalmeagerdog


25 maart 2021 23:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Ik weet er niet heel veel van; maar een maat van mij heeft ooit in de V8 automaat gereden en die gaf aan dat hij zelden zo'n trage automaat had gereden. Ik lees dat jij het hebt over een handbak, dus dan zul je je geen zorgen hoeven maken; ik wilde het wel benoemd hebben.


26 maart 2021 9:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Ik was vorig jaar van plan een R8 v10 aan te schaffen, maar na de proefrit gelijk vanaf gezien.
Had een laatste facelift gereden voordat het nieuwe model kwam. Dus nog wel het oude type.
Zelfde als Rs4, de weglegging is zo vast dat je absurde snelheden moet rijden om wat te voelen.
De v10 moet je hoog in toeren rijden waardoor de snelheden sowieso altijd heel erg hoog liggen, en de beleving in de auto qua stuurgevoel vond ik matig.
Het geluid is ongeëvenaard, maar ook daarvan zou ik last krijgen in de omgeving waar ik woon en veel rij.

Het is een soort gevoel of klik wat je met een auto moet hebben, ik had het niet met de R8.
Was blij dat ik weer in de gt3 kon, dat voelt voor mij als perfect....

Je input in een 911 krijg altijd gelijk terug qua gevoel in koets beweging, elke beweging of stuuractie voel je terug komen.
Met een R8 is dat helemaal niet zo, alles is zo stijf en laag dat het niet veel uitmaakt hoe je stuurt of remt (op de openbare weg).
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


26 maart 2021 11:41
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic
Egmond aan den Hoef
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Kopen is 1, maar rijdend houdend is andere koek. En die V10 van Audi staat nou niet bepaald (lees helemaal niet) bekend als technisch betrouwbaar en degelijk. Het kost enorm veel geld om die V10 fit en rijdend te houden. Veel meer dan de Porsche techniek. Dus op basis van kosten per km NA aanschaf lijkt me de keuze simpel, Porsche :drive:
_________________________________________
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic - midnight blue metallic - augustus 2003 - 75.000 km - Japanse import


26 maart 2021 12:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
jacobt schreef:
Het is een soort gevoel of klik wat je met een auto moet hebben, ik had het niet met de R8.

Is misschien wel het probleem van Audi. Ik vind mijn S6 een prettige dagelijkse A naar B auto, 45K km/jr. Maar buiten het geluid is er niks wat me zou weerhouden hem morgen te vervangen voor iets anders. Zonder om te kijken.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 maart 2021 12:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Bedankt voor alle reacties.

Vooral interessant om te horen wat Rad911 en jacobt te zeggen hebben. Dat was eigenlijk precies waar ik bang voor was. De V8 zou ik echter nooit kopen, om eerder genoemde redenen. Ook grappig dat jullie allebei een GT3 rijden; de 997.2 GT3 blijft voor mij namelijk ook nog steeds heel interessant, aangezien dat de leukste testrit was die ik ooit gemaakt heb. Wellicht ga ik eens een testrit maken als er een leuke R8 V10 met handbak in de buurt staat. Er staat een mooie in Zweden, maar dat is dan net veel moeite en ik ben nu niet overtuigd. Blijf toch wel benieuwd naar de beleving.

En betrouwbaarheid is inderdaad ook nog een dingetje. Is toch wel genieten dat de 991 nooit problemen heeft... en als er problemen zijn is het nog wel te betalen.


27 maart 2021 9:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Het probleem met de kosten is mij inderdaad ook opgevallen.
Bij aankoop had ik een lijstje met zaken die ik gefixt wilde hebben, had voor mijn gevoel zo'n 3K aan opmerkingen en heb dat ook uitonderhandeld. Dat is bij de dealer in Tilburg opgelost (je moet daarvoor naar geselecteerde dealers) en het was uiteindelijk een kostenpost van bijna 8K voor de vorige eigenaar.....
Het is ook een reden om weer naar Porsche terug te gaan.
En de beleving in een 911 GT3 is voor mij echt weer top, niet te vergelijken met de smooth ride in een R8. Dat is dan echt een ouwelullenbak...
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


27 maart 2021 10:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Robbert996 schreef:
Kopen is 1, maar rijdend houdend is andere koek. En die V10 van Audi staat nou niet bepaald (lees helemaal niet) bekend als technisch betrouwbaar en degelijk. Het kost enorm veel geld om die V10 fit en rijdend te houden. Veel meer dan de Porsche techniek. Dus op basis van kosten per km NA aanschaf lijkt me de keuze simpel, Porsche :drive:


4-jaarlijks Porsche V10 beurtje kost ook €20000,00 (zonder de onderdelen)
Koppeling € 20000,00


27 maart 2021 10:26
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic
Egmond aan den Hoef
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
eens, maar vergelijk ging hier over een R8 V10 en een 911 :wink: Voor een technisch zeer betrouwbare V10 moet je naar Lexus. Bij Autoleitner staat nog een LFA V10 te koop :thumleft:
_________________________________________
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic - midnight blue metallic - augustus 2003 - 75.000 km - Japanse import


27 maart 2021 13:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
PTT schreef:
Robbert996 schreef:
Kopen is 1, maar rijdend houdend is andere koek. En die V10 van Audi staat nou niet bepaald (lees helemaal niet) bekend als technisch betrouwbaar en degelijk. Het kost enorm veel geld om die V10 fit en rijdend te houden. Veel meer dan de Porsche techniek. Dus op basis van kosten per km NA aanschaf lijkt me de keuze simpel, Porsche :drive:


4-jaarlijks Porsche V10 beurtje kost ook €20000,00 (zonder de onderdelen)
Koppeling € 20000,00


Wt.. lijkt wel een Veyron.. en waarschijnlijk kun je hier ook niks zelf aan doen..


27 maart 2021 13:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Re: Ervaringen: 1ste generatie R8 V10 v.s. 991
Robbert996 schreef:
eens, maar vergelijk ging hier over een R8 V10 en een 911 :wink: Voor een technisch zeer betrouwbare V10 moet je naar Lexus. Bij Autoleitner staat nog een LFA V10 te koop :thumleft:


oi oi oi. Dromen......


27 maart 2021 14:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steady Eddy


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.