Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 9:45



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vragen over Japanse 993 Import 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 Spyder, ex-993 2S, ex-996 MK II C2
Bericht Vragen over Japanse 993 Import
Hi

Ik heb een aantal vragen over 993 modellen uit Japan.

Misschien zijn er forumleden die me een beetje kunnen bijspijkeren?

1. Wat zijn de kosten bij import en het op NL kenteken zetten?
Invoerrechten? Percentage over welke bedrag?
Wat als er geen aankoopbon meer is?
Is een Vin nr voldoende bij import?

2. Waar moet je op letten mbt kwaliteit en betrouwbaarheid?
Japanners hebben geen onderhoudsboekje maar losse onleesbare papiertjes?
Hoe kun je de km stand controleren?

3. De Japanners zijn 100% Duits maar ik zie bijv nooit een Code Label binnen in het voordeksel geplakt. Welke relevante verschillen zijn er tussen Japanners en Europese 993's?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!


18 apr 2021 14:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Omhoog afgerond 5 seconden google...

((aankoopprijs + vervoerskosten) x 10% invoerrechten) x 21% BTW

Aankoopprijs zul je dienen te onderbouwen

Als je COA krijgt op VIN dan zou dat kunnen werken.

KM stand controleren kan dus niet

Verschillen:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


18 apr 2021 14:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 Spyder, ex-993 2S, ex-996 MK II C2
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Maarten schreef:
Omhoog afgerond 5 seconden google...

((aankoopprijs + vervoerskosten) x 10% invoerrechten) x 21% BTW

Aankoopprijs zul je dienen te onderbouwen

Als je COA krijgt op VIN dan zou dat kunnen werken.

KM stand controleren kan dus niet

Verschillen:


Dank je maarten, zover kwam ik zelf ook. Zoek vooral praktijkervaring en detailinfo. Aankoopprijs Japan-Europa is dus niet beschikbaar...


18 apr 2021 14:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Houd ff rekening met een setje Europese koplampen (voor rechts verkeer)


18 apr 2021 15:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Links of rechts gestuurd? Japan rijdt rechts maar linksgestuurde (Europese) sportauto’s zijn status symbool daar. Mijn linksgestuurde S6 was voor de Europese markt geproduceerd en voldeed zo aan alle Europese eisen. Maakte de import veel makkelijker en sneller.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 apr 2021 15:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Koplampen zijn altijd aangepast voor links verkeer, dus moeten worden gewisseld. Tenminste mijn Japanse 968 destijds en een 993 van een kennis hadden beide nieuwe units nodig om niet al het tegenverkeer te verblinden. Is gewoon APK / RDW afkeur


18 apr 2021 15:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 Spyder, ex-993 2S, ex-996 MK II C2
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Hans44 schreef:
Houd ff rekening met een setje Europese koplampen (voor rechts verkeer)

Dankje


18 apr 2021 15:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 Spyder, ex-993 2S, ex-996 MK II C2
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
horn schreef:
Links of rechts gestuurd? Japan rijdt rechts maar linksgestuurde (Europese) sportauto’s zijn status symbool daar. Mijn linksgestuurde S6 was voor de Europese markt geproduceerd en voldeed zo aan alle Europese eisen. Maakte de import veel makkelijker en sneller.

Rechtsgestuurd


18 apr 2021 15:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 Spyder, ex-993 2S, ex-996 MK II C2
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Hans44 schreef:
Koplampen zijn altijd aangepast voor links verkeer, dus moeten worden gewisseld. Tenminste mijn Japanse 968 destijds en een 993 van een kennis hadden beide nieuwe units nodig om niet al het tegenverkeer te verblinden. Is gewoon APK / RDW afkeur

Dankje, enig idee wat een set Litronic lampen kost?


18 apr 2021 15:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Rosepassion
https://www.rosepassion.com/de/schemata ... 109-z28590

1999,- per stuk


18 apr 2021 15:53
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Tomba2 schreef:
Rechtsgestuurd


Je gaat er dus niet mee inhalen, over een tolweg rijden of in een parkeer garage parkeren :?: :idea:


18 apr 2021 18:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
En niet te vergeten
Achteruit door de Mac Donalds


18 apr 2021 19:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
horn schreef:
Links of rechts gestuurd? Japan rijdt rechts maar linksgestuurde (Europese) sportauto’s zijn status symbool daar..

In japan rijden ze links :!: (zie hier)
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


18 apr 2021 20:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 Spyder, ex-993 2S, ex-996 MK II C2
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
outletvalve schreef:
horn schreef:
Links of rechts gestuurd? Japan rijdt rechts maar linksgestuurde (Europese) sportauto’s zijn status symbool daar..

In japan rijden ze links :!: (zie hier)


oeps natuurlijk linksgestuurd, rechter zijde weg rijden....iest te snel gereageerd :salut:


18 apr 2021 20:47
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
outletvalve schreef:
horn schreef:
Links of rechts gestuurd? Japan rijdt rechts maar linksgestuurde (Europese) sportauto’s zijn status symbool daar..

In japan rijden ze links :!: (zie hier)

Klopt uiteraard. Links rijden, rechts gestuurde auto's. My bad.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 apr 2021 21:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Prijs is als volgt opgebouwd:

+ Aankoopprijs auto
+ Veilingkosten
+ Vervoer naar de haven
+ Laden aan boord
+ Bootreis naar EU
+ Verzekeringskosten

= Douanewaarde.

Douanewaarde x 10% invoerrechten = Te betalen invoerrecht bedrag

Douanewaarde + invoerrechten x 21% BTW = Te betalen BTW bedrag

BPM is hier gelukkig niet van toepassing.

Dan komt hier bovenop nog de kosten voor het ombouwen van de lampen & eventueel andere zaken voor het keuringswaardig maken.

Had voor een 986 Boxster naar Japan gekeken, maar om een beetje redelijke auto hier te hebben, zat je al snel op 16 - 17K. Dan kun je net zo goed hier iets kopen dat je wel kunt keuren vooraf.

KM-stand is niet te controleren. Er wordt zo hoog opgegeven over "de staat van de Japanse auto's" en zal ook echt wel een kern van waarheid in zitten bij een gedeelte van de import, maar in mijn Boxster zoektocht heb ik ook genoeg Japanse rotzooi gezien die hier de boot af kwam. Het aantal kilometers is dan misschien leuk, maar auto's met ramen open waarbij de boel is ingeregend en de vloer nat is (+ kerstboomverlichting op het dashboard) of toch ook lelijke afgekloven exemplaren (die dan vervolgens op een veiling belanden).


19 apr 2021 9:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Ik heb aardig wat ervaring met import vanuit Japan (993, G55 AMG's). Het blijft altijd een beetje een gok, want de info is beperkt. Voordeel van import van een 993 is dat je niet naar Lelystad hoeft voor de keuring. Het is hoofdzakelijk koplampen wisselen, radio etc ombouwen (Japanners zijn dol op aftermarket electronica, HID koplampen, camera's, TV installaties etc) en APK proof maken voor de keuring bij het lokale RDW station. Stel niet gek veel voor.

Zoek je een handbak is het lang zoeken, 90% is automaat. Prijzen zijn ook niet meer zo interessant als een paar jaar geleden. Verder is de historie die erbij zit vaak erg beperkt - wil je hem doorverkopen heeft dat, met name in Porsche land, waar met alle respect, de gemiddelde kopers 'kritisch' zijn, nadelige gevolgen (ik denk dat je eerder een rukauto met afgestempeld boekje verkoopt dan een goed onderhouden exemplaar zonder, maar dat terzijde) . EN er zijn veel exemplaren met (nep) RS bumpers, skirts en spoilers. Deze exemplaren zijn vaak wel beter betaalbaar en gemakkelijk weer origineel te zetten.

Heb je een mooie gevonden emt handbak, helemaal origineel, boekjes erbij: Die kosten de hoofdprijs, wat alle Europeanen bieden hierop.

Mocht je willen zoeken naar een exemplaar heb ik wel een goede partner zitten daar, als je info nodig hebt stuur maar een PBtje. Succes iig!
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


19 apr 2021 9:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
En het duurt bovenal heel lang. 4 maanden is normaal. Een kleine youngtimer handelaar vertelde mij dat hij er mee gestopt was, je geld staat 4 maanden vast, voordat je een keer wat kunt verkopen, niet interessant meer voor hem.
Komen kwalitatief wel heel mooie auto's vandaan, veel G-klasses en ander AMG spul is vaak japans, lage km standen, nooit pekel gezien. Historie is wel vaak onbekend, en een japans boekje kun je ook niet veel mee.


19 apr 2021 9:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Citaat:
Dank je maarten, zover kwam ik zelf ook. Zoek vooral praktijkervaring en detailinfo. Aankoopprijs Japan-Europa is dus niet beschikbaar...

Waarom vraag je het dan :wink:

En hoezo: aankoopprijs niet beschikbaar?
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


19 apr 2021 10:00
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 997 MK1 2004 3.8 Carrera S
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Net een 997C2S uit sept 2004 geïmporteerd.
Het is redelijk eenvoudig maar het is slimmer om de eerste auto via een vertegenwoordiger te doen. (Ik werk met Premium Imports Japan :thumleft: ). Kosten transport, inklaring, invoerrechten en BTW kun je vooraf doorrekenen, maar vallen wel mee. Je zult in ieder geval de koplampen moeten vervangen voor rechtsverkeer en ook het mistachterlicht. Daarnaast zijn de auto's vaak voorzien van aftermarket spul (Velgen, elektronica etc.), waar ze bij de keuring lastig over kunnen doen.
Voor de keuring is het dus handig om goedgekeurd spul voor de Europese markt op de auto te hebben zitten.
Qua onderhoud historie: Je kunt de vertegenwoordiger in Japan opdracht geven voor een auto met volledige historie, maar zoals al genoemd betaald je daarvoor wel meer dan een zonder historie. Bij mijn auto zit de volledige onderhoudshistorie (die ik nog wil laten vertalen) waarbij de KM stand duidelijk te volgen is.

Mocht je meer vragen hebben laat maar weten.


19 apr 2021 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
ATanis schreef:
En het duurt bovenal heel lang. 4 maanden is normaal. Een kleine youngtimer handelaar vertelde mij dat hij er mee gestopt was, je geld staat 4 maanden vast, voordat je een keer wat kunt verkopen, niet interessant meer voor hem.
Komen kwalitatief wel heel mooie auto's vandaan, veel G-klasses en ander AMG spul is vaak japans, lage km standen, nooit pekel gezien. Historie is wel vaak onbekend, en een japans boekje kun je ook niet veel mee.


Mijn record is 8 maanden tussen aankoop en kenteken. Met dank aan wat overboekte transportschepen en onze vrienden van het RDW. Al was dat ook wel leergeld (tijd = geld), heb veel geleerd over de nodige aanpassingen voor EU typegoedkeuring (er moet vaak zelfs software aangepast worden vanwege het geluid). Ik doe het voor de lol gelukkig, zakelijk er 100% je brood mee verdienen kost je echt veel kapitaal.
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


19 apr 2021 12:18
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic
Egmond aan den Hoef
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
mirmar1805 schreef:
Net een 997C2S uit sept 2004 geïmporteerd.
Het is redelijk eenvoudig maar het is slimmer om de eerste auto via een vertegenwoordiger te doen. (Ik werk met Premium Imports Japan :thumleft: ). Kosten transport, inklaring, invoerrechten en BTW kun je vooraf doorrekenen, maar vallen wel mee. Je zult in ieder geval de koplampen moeten vervangen voor rechtsverkeer en ook het mistachterlicht. Daarnaast zijn de auto's vaak voorzien van aftermarket spul (Velgen, elektronica etc.), waar ze bij de keuring lastig over kunnen doen.
Voor de keuring is het dus handig om goedgekeurd spul voor de Europese markt op de auto te hebben zitten.
Qua onderhoud historie: Je kunt de vertegenwoordiger in Japan opdracht geven voor een auto met volledige historie, maar zoals al genoemd betaald je daarvoor wel meer dan een zonder historie. Bij mijn auto zit de volledige onderhoudshistorie (die ik nog wil laten vertalen) waarbij de KM stand duidelijk te volgen is.

Mocht je meer vragen hebben laat maar weten.


Mijn Japanse 996 4S heb ik via een handelaar in Duitsland gekocht. Import Japan-Duitsland gaat stuk makkelijker dan Japan-Nederland. Ook qua belasting goedkoper naar Duitsland dan naar NL. In Duitsland TUV gekeurd, toen op tijdelijk Duits kenteken en toen naar NL. En op Duits kenteken is het bij de RDW een fluitje van een cent. Dit in tegenstelling tot dezelfde auto bij rechtstreekse import Japan-Nederland.
_________________________________________
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic - midnight blue metallic - augustus 2003 - 75.000 km - Japanse import


20 apr 2021 10:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Dat is inderdaad de nieuwe route die ik hoor van verkopers. Eerst via Duitsland (of zelfs Oostenrijk tegenwoordig) scheelt een hoop gedoe.


20 apr 2021 12:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Maar, ongezien kopen of vlieg je “ even” naar Japan? Eerste toch wel een aardige gok.
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


20 apr 2021 17:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Vragen over Japanse 993 Import
Vooralsnog weet hij nog steeds niet wat dat ding kost (of heeft gekost :res: )
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


20 apr 2021 19:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.