Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 7:23



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
996 als youngtimer? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 996 als youngtimer?
Dag kenners en liefhebbers,

Ik weet dat er op dit forum al heel veel over geschreven is, maar toch zie ik door de bomen het bos niet zo goed. Stel nou een 996 van rond de 20k: is er dan een scenario te bedenken waarin het überhaupt gunstig kan zijn om deze zakelijk als youngtimer te houden? Ik heb wel eens gehoord dat men aparte taxaties doet voor de bijtelling (om die dan gunstig te laten uitpakken) maar ik bevroed eigenlijk dat de bijtelling nooit kan opwegen tegen het voordeel bij een P? Zijn er ervaringsdeskundigen of mensen die dit hebben uitgezocht? Ik ben heel benieuwd


13 jun 2021 10:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Als je hem voor 20K aanschaft, is dat het uitgangspunt voor de bijtelling. Nog altijd gunstiger dan bijtelling van b.v. een 8 jaar oude VW Polo dus.
Daarna (als ie op de balans komt), is de afgeschreven waarde van belang. Maar je mag m ook op taxatiewaarde blijven bijtellen van 'onze vrinden' :mrgreen:
Volgens mij is de bijtelling 30% op dit moment (klopt dat?). Je moet voor jezelf uitmaken of dit gunstig is voor jouw 'gebruik'.
Volgens mij genoeg over geschreven hier, maar kost even tijd om uit te zoeken, en in te lezen.
Buiten dat, veranderen de 'regels' nog wel eens...ook genoeg over te vinden op het net. Gewoon even een rekensommetje maken dus!
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


13 jun 2021 12:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Maar als je de rekensom maakt (20k * 35% bijtelling * 52% belasting) komt je uit op €3640 op jaarbasis. En dat is volgens mij echt aan de lage kant. Het kan nog veel gekker. Dat is toch nooit gunstiger dan een privé aanschaf op die manier?

En toch zie/lees je veel over youngtimer 996. Dus ik vraag me dan af: mis ik iets?


13 jun 2021 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Die 35% YT regeling is leuk als je veel privekm's maakt en een goedkope auto hebt zoals een BMW 3 of een Saab 9-3 oid, anders is het lood om oud ijzer. Hoe lang de regeling nog gaat gelden is een groot vraagteken. Houd er ook rekening mee dat als je de auto activeert op de balans het ook meteen een BTW auto wordt die je dus bij verkoop vd auto moet afdragen ook al was het een marge auto bij aanschaf. Verder moet je ook nog eens ieder jaar tussen de 1,5 en 2,5 % (prive)btw voordeel afdragen aan de fiscus en, heel vervelend, die gaat over de oorspronkelijke catalogusprijs....


13 jun 2021 16:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Rijd nu zelf inmiddels sinds 2015 in een (V70)Youngtimer op mn eenmanszaak(je) en dat laatste klopt, maar... over de btw die je betaalt voor privégebruik is een bovengrens vastgesteld. De correctie hoeft niet hoger te zijn dan de btw die je hebt afgetrokken :wink:


13 jun 2021 18:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Turrrrbo
Bericht Re: 996 als youngtimer?
steef schreef:
Daarna (als ie op de balans komt), is de afgeschreven waarde van belang. Maar je mag m ook op taxatiewaarde blijven bijtellen van 'onze vrinden'

Dit klopt niet, je berekent 35% bijtelling over de waarde in het ‘economisch verkeer’.
Dat is niet de boekwaarde, vaak wel wat meer.
Ik heb zelf een 997 die ik volgend jaar als youngtimer ga rijden (is nu nog maar 14 jaar oud).
Maar denk niet dat het veel oplevert inderdaad, De afschrijving is waarschijnlijk een uitgestelde heffing bij verkoop. (Als de auto dan toch minder blijkt af te schrijven dan verwacht)


13 jun 2021 20:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Volgens mij is het de goedkoopste manier om een auto te rijden. Verwacht ook dat die regeling de kerst niet gaat halen

Maar de berekening klopt: 20k x 35% is 7k aan bijtelling en dan alle kosten door de BV. Klein bedrag aan BTW correctie
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


13 jun 2021 20:50
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 996 als youngtimer?
M.i. is het al snel niet interessant meer als de dagwaarde meer dan een paar duizend euro is.
Tenzij je heel veel kilomters maakt of bv. een nieuwe motor moet laten plaatsen.
Ik heb zelf een Range Rover Supercharged in de regeling, daarmee is het lekker tanken en ondeehouden via de bv. Vanwege een astronomische kilomterstand ook lekker laag in de dagwaarde.
Mijn 630i cabrio wordt komende maand ook 15 jaar maar daarover twijfel ik nog want daar maak ik maar heel beperkt kms mee, heeft een lage km stand en hogere dagwaarde.
Je moet dus echt het rekensommetje maken inclusief kosten en btw op brandstof en onderhoud.


14 jun 2021 7:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 als youngtimer?
z28koos schreef:
M.i. is het al snel niet interessant meer als de dagwaarde meer dan een paar duizend euro is.


Ja, was ook mijn conclusie...
Een goede stevige youngtimer (volvo, mercedes) voor weinig is het enige dat echt een beetje zoden aan de dijk zet.
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


14 jun 2021 13:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 996 als youngtimer?
996 prive zetten en kilometers schrijven :idea:


14 jun 2021 13:11
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Maarten schreef:
Verwacht ook dat die regeling de kerst niet gaat halen

Dat roepen ze al jaren. Echter, het is één van de weinige regelingen die voor ondernemers gunstig zijn, het zijn relatief weinig auto's en dus zorgt de VVD er tot op heden steeds voor dat de regel blijft bestaan. Zal vast een keer voorbij zijn.

Ik reed 4 jaar een Jaguar X308 (zakelijk en prive, 45K km/jaar) voor minder dan €50 bijtelling per maand en nu al 3 jaar een Audi S6 Avant (zelfde km's) voor iets van €85 per maand. Kan ik geen auto voor leasen en ik heb niets met moderne 'leasers'. Maar bij youngtimers die relatief duur zijn, is het voordeel idd veel kleiner. Aan de andere kant, met dat soort auto's is de auto op prive zetten en de kilometers declareren meestal niet interessant omdat leuke youngtimers die veel kilometers rijden best duur in onderhoud kunnen worden (ask me how I know :cheesy: )

Hans44 schreef:
Houd er ook rekening mee dat als je de auto activeert op de balans het ook meteen een BTW auto wordt die je dus bij verkoop vd auto moet afdragen ook al was het een marge auto bij aanschaf.

Wow. Ik heb altijd begrepen dat een auto die marge auto is geworden nooit meer een BTW auto kan worden. Wel dus?! :scratch:

Hans44 schreef:
Verder moet je ook nog eens ieder jaar tussen de 1,5 en 2,5 % (prive)btw voordeel afdragen aan de fiscus en, heel vervelend, die gaat over de oorspronkelijke catalogusprijs....

Is wel het voordeel als je loonslaaf bent en niet de eigenaar van het bedrijf. Dan heb je dit nadeel niet :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 jun 2021 14:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Basvdheijden schreef:
En toch zie/lees je veel over youngtimer 996. Dus ik vraag me dan af: mis ik iets?

Als je prive €300 betaalt (obv jouw rekensom) en je daarvoor 50K kms per jaar rijdt (zakelijk en prive) heb je alle kosten over het bedrijf. Als je een nieuwe 911 least (rij je wel iets moderners uiteraard) red je dat bij lange na niet. Dus wat je mist (denk ik) is dat mensen zo zakelijk een 911 kunnen rijden die ze €300 per maand kost. All in.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 jun 2021 14:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: 996 als youngtimer?
https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html

De site berekenhet.nl heeft een calculator hiervoor. Zie je zo wat het onderaan de streep kost zakelijk en prive.

Hou er ook rekening mee dat de youngtimer regeling zo maar eens zou kunnen sneuvelen binnen nu en een paar jaar. Een goedkope youngtimer kun je gerust nog kopen, een duurdere, >10K zou ik goed over nadenken :salut:


14 jun 2021 15:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 996 als youngtimer?
horn schreef:
Wow. Ik heb altijd begrepen dat een auto die marge auto is geworden nooit meer een BTW auto kan worden. Wel dus?! :scratch:

Volgens mij niet hoor :wink:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


14 jun 2021 15:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Ik heb ooit een marge Volvo ingeruild op een zakelijke Fiat, toen moest ik BTW over de Volvo afdragen.
Kan zijn dat de Volvo wel een marge-auto bleef.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


14 jun 2021 16:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 als youngtimer?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _toepassen


14 jun 2021 16:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: 996 als youngtimer?
horn schreef:
Ik reed 4 jaar een Jaguar X308 (zakelijk en prive, 45K km/jaar) voor minder dan €50 bijtelling per maand en nu al 3 jaar een Audi S6 Avant (zelfde km's) voor iets van €85 per maand. Kan ik geen auto voor leasen en ik heb niets met moderne 'leasers'.

Hier nog één, eerst een X300 en later een X308. Toen de motor kapot liep maar een verantwoord dieseltje gekocht en maak prompt geen kilometers meer door volledig thuiswerken. :(

Mijn 914 heb ik eerst wel op de zaak gereden omdat ik wat grote onkosten moest maken die dan volledig op de BV komen, met de bijtelling die daar tegenover stond kon dat prima uit. Inmiddels niet meer en heb ik hem naar privé gedaan.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


14 jun 2021 20:59
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Deze begreep ik wat beter. Thx Hans44

https://www.viabovag.nl/blog/alles-over ... vDdBrT1Xu1
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 jun 2021 21:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Hans44 schreef:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

Maar gaat wel om een specifiek geval:
Citaat:
Handelt u in gebruikte goederen?


Heb mijn oude voor de boekwaarde - zonder BTW - naar prive over gezet toen ik hem verkocht
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


14 jun 2021 21:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Cayman S
Breda
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Je kunt een youngtimer ook laten taxeren door taxateur, die komen vaak op een (veel) lagere waarde dan de aanschafprijs.
Een auto met hoge km-stand en/of cosmetische mindere staat wordt dan al snel interessant.
Wanneer je een sluitende km-registratie bij gaat houden (d.m.v. blackbox / registratie km kastje) betaal je het % btw over de nieuwwaarde naar rato van prive gebruik.
_________________________________________
Cayman S + PCCB / OZ Hyper GT / H&R / Lithium accu / Strut King cover / Carbon carrosserie delen / Aluminium deuren


14 jun 2021 22:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Hans44 schreef:
Houd er ook rekening mee dat als je de auto activeert op de balans het ook meteen een BTW auto wordt die je dus bij verkoop vd auto moet afdragen ook al was het een marge auto bij aanschaf.

Wow. Ik heb altijd begrepen dat een auto die marge auto is geworden nooit meer een BTW auto kan worden. Wel dus?! :scratch:


Een auto die eenmal een marge auto is wordt kan niet meer een btw auto worden. Dus zoals de laatste schrijver het heeft begrepen, zo is het.


14 jun 2021 23:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Even uitleg van een accountant:
BTW draag je af over de HELE verkoop als de auto voor de BTW op de zaak staat.
De margeregeling is er namelijk alleen voor handelaren in auto's. Als jij als ondernemer een auto van een particulier koopt en later weer aan een particulier verkoopt ben je nog geen autohandelaar dus mag je de margeregeling niet toepassen.

Kortom, als je een marge auto activeert op de balans en dus gebruikt en afschrijft wordt het automatisch een btw auto bij verkoop

Voor wie het niet geloofd, bel even de belastingdienst of vraag je accountant


14 jun 2021 23:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Als je een margeauto koopt voor zeg 10 mille, en je verkoopt hem na een paar jaar voor 10 mille, dan heb je boekhoudkundig winst. Over de ‘winst’ draag je btw af.
Is deze auto afgeschreven naar 5500, en je verkoopt hem voor exact dat bedrag, dan ben je geen btw verschuldigd bij een margeartikel.
Daar zit m ook de kneep, of het wel verstandig is om die 996 aan te kopen voor 20 mille, die waarde houdt ie, maar je schrijft wel af. Correct me if I’m wrong.
Linksom of rechtsom, je mag afrekenen…..
Zie ook de zaken van de kringloopwinkels, die sinds enkele jaren btw afdragen, omdat de rechter vond dat de inkoop nihil was. Bij inkoop van een margeartikel, wat ze niet doen, zou de winstmarge btw belast zijn. In dat geval het hele verkoopbedrag. Dat vonden ze niet leuk…..die kringloopwinkels. Dus gingen de prijzen omhoog.
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


15 jun 2021 1:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: 996 als youngtimer?
Bij kringloopwinkels is >50% van de omzet sowiso zwart. Bedoel, je hebt geen inkoop, ga je dan echt alles opgeven?


15 jun 2021 8:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 als youngtimer?
steef schreef:
Als je een margeauto koopt voor zeg 10 mille, en je verkoopt hem na een paar jaar voor 10 mille, dan heb je boekhoudkundig winst. Over de ‘winst’ draag je btw af.
Is deze auto afgeschreven naar 5500, en je verkoopt hem voor exact dat bedrag, dan ben je geen btw verschuldigd bij een margeartikel.
Daar zit m ook de kneep, of het wel verstandig is om die 996 aan te kopen voor 20 mille, die waarde houdt ie, maar je schrijft wel af. Correct me if I’m wrong.
Linksom of rechtsom, je mag afrekenen…..
Zie ook de zaken van de kringloopwinkels, die sinds enkele jaren btw afdragen, omdat de rechter vond dat de inkoop nihil was. Bij inkoop van een margeartikel, wat ze niet doen, zou de winstmarge btw belast zijn. In dat geval het hele verkoopbedrag. Dat vonden ze niet leuk…..die kringloopwinkels. Dus gingen de prijzen omhoog.


We hebben het niet over winst of verlies. Als ik als ondernemer een marge auto koop en doorverkoop na een dag een maand of een jaar dan betaal ik btw over de winst en verkoop ik dus de auto weer als marge auto. Als ik als ondernemer de auto voor mijn bedrijf ga GEBRUIKEN en dus activeer op de balans, dan wordt het een btw auto. Daar zit dus het grote verschil


15 jun 2021 9:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.