Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 2:48



Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
996 voor dagelijks (gezins)gebruik? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Hallo allen,

Ik lees al een tijdje mee op dit informatieve forum en wil de deskundigen wat voorleggen.

Als achtergrond: ik heb een jaar of 12 Jaguar XJ gereden (XJ6 Serie III, XJ6 X300 en XJ8 X308). Ik zou nu wat anders en sportievers willen. Een 911 heb ik altijd al eens willen rijden, maar was qua budget altijd buiten bereik. De 996 lijkt inmiddels betaalbaar te zijn.

Ik denk over en 996 Carrera 4 met Tiptronic als enige auto voor dagelijks gebruik. Ik rijd ongeveer 7.500 km per jaar (40% stad en 60% provinciale en snelweg). We doen in de stad veel op de fiets. Woon- werkverkeer gaat noodgedwongen doorgaans per trein. Ik woon in Den Haag en heb een afgesloten niet overdekte parkeerplaats.

Ik heb me hier ingelezen over de aandachtspunten van de 996. Wat een goed forum! Als ik zo rondkijk op het net lijkt een goed onderhouden exemplaar waarbij de bekende punten zijn aangepakt haalbaar voor een budget van €25.000 à €30.000. Maar is een oudere 996 versie 1 of 2 wel echt geschikt als enige dagelijkse auto?

Zouden twee niet al te grote tieners (1,60 m) achterin passen wanneer iedereen een keer mee moet?

De bagageruimte lijkt voldoende voor boodschappen of een paar weekendtassen voor een korte vakantie. Zit er wat betreft bagageruimte veel verschil tussen de 996 Carrera 2 en de Carrera 4?

Of moet ik dit niet willen en kan ik beter naar een Cayenne (late 957 of vroege 958) gaan kijken? Ik zag op het net een paar aardige 958 3.6 V6 versies die binnen budget waren.

Wat is een goed adres voor een aankoopkeuring in de regio Den Haag en omstreken?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en suggesties.


18 aug 2021 13:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb, maar ik ben laatst met mijn buurjongen naar PUUR geweest, en hij was het er over eens dat hij zichzelf niet met veel plezier achterin een 911 zag zitten (hij is rond de 1,70-1,75) toen we de interieurs bekeken van wat er daar allemaal stond.

Daarnaast gaf laatst iemand hier op het forum nog aan dat hij blij was dat de 911 waar hij een proefrit in had gemaakt een automaat was want dan kon de stoel nog wat naar voren voor de kids achterin zonder dat het oncomfortabel was (met schakelen gok ik dan).

Als je met max 3 mensen gaat zou je wellicht nog kunnen zeggen dat je als bestuurder dan nog OK zit en je wederhelft de stoel een eind naar voren kan zetten zodat de 3e persoon achterin tenminste nog ietwat ruimte heeft, maar met de stoel helemaal naar achter past (op het oog) een baguette misschien nog net, maar een been (zelfs van een tiener van 1,60) lijkt mij niet haalbaar, wellicht voor een korte rit nog wel te doen maar op vakantie...lijkt mij niks.

Maar zoals ik al zei ik heb geen persoonlijke ervaring, wellicht word ik zometeen door alle 911 rijders hier voor gek verklaard en zeggen ze dat ze altijd met 4 man en de hond in de 911 naar Spanje gaan en ruimte over hebben :D


18 aug 2021 14:35
Profiel
PorscheForum Rakker
08-2020 996 Carrera 3.4 2001 08-2021 997 Carrera S 2006 11-2021 997 Carrera 2004
Zoetermeer
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Gewoon uitproberen is het devies in deze.
25 a 30 k voor een goede 996 is zeker te doen.
Het maken van proefritten is dan ook een van leukere momenten.


18 aug 2021 14:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ruimte in een 996 lijkt me niet veel groter dan in een 993. En tegen de tijd dat mijn zoon 1m60 was, kon hij daar echt niet goed meer achterin. Zowel hoofd als benen en voeten. Denk dat dat bij een 996 dus niet veel verschilt.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


18 aug 2021 15:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik zou er met twee tieners van 1,60 m niet aan beginnen (groeien ze nog of zijn het meisjes die al uitgegroeid zijn?).
Het is achter in een 911 echt krap zitten.
Iemand van 1,60 m kan een kort stuk achterin zitten als de passagiersstoel flink naar voren gezet wordt maar dan moet de passagier voorin dus geen lange benen hebben.

Als je stiekem Roel van Velzen bent zeg ik doen! :thumleft: :mrgreen:

Het is naar mijn mening echt een auto om erbij te hebben.

Je kunt met twee personen wel een weekje met vakantie met een 911 omdat je behoorlijk wat bagage achter de stoelen kwijt kunt op de plek van de twee achterstoeltjes.


18 aug 2021 15:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Kwestie van prioriteiten.
Als je hun beider benen amputeert is het goed te doen, scheelt ook nog wat in gewicht :thumleft:

Nee dus, ik zou het niet doen en heb 2 996's gehad.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


18 aug 2021 15:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Reële maar spijtige antwoorden. Ik ben niet de grootste met 1,80m. De twee tieners zijn dames en met 1,60m bijkans uitgegroeid. Er resteert een kerel van 10 maar die zou voorin mogen wanneer hij de grootste van de kinderen is.


18 aug 2021 16:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik heb er 997-en gehad en nu met een 997 blijft het antwoord, achterin zitten is een no go. Mijn zoon van 3 wil nu al voorin zitten, niet eens alleen vanwege de ruimte maar meer omdat je achterin zo weinig ziet, behoorlijk claustrofobisch geheel daar (liefst zit meneer al zelf te rijden, want waarom zou papa alleen dat kunnen..). Maar goed, achterin een 911 is puur bedoeld als noodzitje en vooral als extra bagageruimte. Dat laatste is wel echt makkelijk uiteraard.

Ik heb ook een 957 Cayenne GTS gehad, daar was natuurlijk aan ruimte geen gebrek en zou ik je ook aanraden om te testen. Wel is een Cayenne echt iets anders dan een 911 (ook al kwam de GTS versie meest in de buurt van het rijgedrag van een sportauto qua opzet). Zeker als je droom is een 911 te hebben, dan gaat iedere andere Porsche je uiteindelijk niet happy maken (want, de droom was een 911 immers). Zo ging het in ieder geval bij mij. Succes


18 aug 2021 16:17
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C2 coupe mk2
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik denk dat het antwoord wel duidelijk is.
Ik heb de 996 inmiddels een jaar of 4 en in die tijd zijn onze kinderen ook flink gegroeid. Tot voor kort ging het allemaal prima maar mijn zoon (1.40m) begint achterin inmiddels te klagen over een gebrek aan been/voetenruimte. Als ik op de passagiersstoel zit (~1.90m) en helemaal naar voor zodat ik net niet met mn knieen het handschoenvakje raak dan gaat het nog maar anders wordt het al te krap voor hem. Met kinderen van 1.60m zou ik er dus niet aan beginnen.
Daarbij, een week/weekend weg met 4 wordt helemaal krap ten aanzien van de beschikbare koffer ruimte. Met 2 is dan wel weer goed te doen omdat je inderdaad de achterzitjes kunt gebruiken.

Tip: koop een goedkope gezinsauto en een 996 ernaast. Of huur een grotere auto voor vakanties o.i.d.


18 aug 2021 16:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik denk dat als je een sport(ieve) auto zoekt, waar ook jonge passagiers redelijk comfortabel mee moeten kunnen, een 911 helaas af valt. Dan kom je toch uit bij de Cayenne, Macan, Panemera, etc (mits het Porsche moet zijn). Als je maar 1 parkeerplaats hebt, dan blijft het toch een compromis-auto ben ik bang. Wellicht dat shoppen bij BMW of Mercedes je wat meer keuze geeft binnen het budget (denk aan een BMW 435i Grancoupé bijvoorbeeld, vlot én praktisch door de 5e deur. Die kun je onder de 30K wel vinden met een nette km-stand en historie. Maar het is in de verste verte geen sportauto natuurlijk)
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


18 aug 2021 16:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Quattroporte. :salut:

mark996 schreef:
Maar goed, achterin een 911 is puur bedoeld als noodzitje en vooral als extra bagageruimte.


Dat vind ik dan weer onzin. Ik heb de 911 juist om ook met z'n vieren dagjes weg te kunnen en dat gaat helemaal prima. Zicht was idd een klacht toen ze kleiner waren, maar is inmiddels geen issue meer.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


18 aug 2021 17:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Zijn ze dan al langer dan 1,60 m?

Ik heb ook een 964 gehad en die was echt niet geschikt voor 4 volwassenen.

zie onderstaande foto: echt lekker rijden naar zuid Frankrijk doe je op deze manier niet.....

Afbeelding


18 aug 2021 17:15
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera S Cabrio 2012 Ex-996.2 Carrera 4 Tip Cabriolet (2002)
Sittard
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Hallo,

Mijn jongste dochter is ongeveer 1,65 en die heb ik laatst met een vriendinnetje (zelfde lengte) een uur mee rijden genomen en dat ging nog net. Is wel een 996 cabrio dus geen opgesloten gevoel. Moeilijke afweging voor jullie, weinig kilometers en wel je droom auto. Denk inderdaad dat een uitgebreide proefrit met zijn vieren het beste is om een afweging te kunnen maken. Dus dat zou ik zeker een keer doen. Iedereen kan je hier raad geven maar je eigen ervaring is het beste om een besluit te nemen waar je helemaal achter staat, of dat nou wel of geen 911 is.

Succes!

Gr. Leo


18 aug 2021 17:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Bij zowel een 964 als een 997 cabrio staan de rugleuningen van de achterstoeltjes wat naar voren. Dit is niet erg comfortabel.
Bij een coupe is dit niet zo maar heb je wel meer een opgesloten gevoel.


18 aug 2021 17:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik blijf erbij dat het noodzitjes zijn, voor even prima. Maar ik laat mijn zoon al niet meer achterin zitten, ook omdat hij door de schaalstoel voor zich vrij weinig ziet. En ach, de volgende wordt een gt3, dus dan is er geen discussie meer (dan mag mijn vrouw met de Tesla er achteraan rijden..:)


18 aug 2021 17:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Zou een Cayenne 3.6 V6 (957 facelift of 958) dan een goede en betrouwbare optie zijn? Een late 957 of vroege 958 ligt wellicht ook binnen budget, met een lichte voorkeur voor de 958. De perikelen met de falende tussenbak van de 958 schrikken me wel enigszins af. Of komt dit probleem ook voor bij de 957? Ik heb tot dusverre niets gevonden over een structurele oplossing hiervoor.

Stiekem heb ik ook gekeken naar een Quattroporte… Ik heb wel affiniteit met de Italianen en heb een tijd naar grote tevredenheid een door Pininfarina getekende Alfa Romeo Spider 916 gehad.


18 aug 2021 20:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Volgens mij is 955 de 1e en dan 957 de facelift, maar ik kan het mis hebben.

Wel benieuwd waarom je van een sportwagen naar een SUV springt, dan zou ik toch eerder naar een Panamera kijken, volgens mij genoeg ruimte voor een gezin en niet ineens een tank waar je een meter boven de grond zit.
Ook een paar honderd kilo lichter dan een Cayenne.
Maargoed ik heb dan ook een hekel aan SUV's dus misschien ben ik niet objectief :D


18 aug 2021 21:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik zou eerst eens gaan rijden met een Cayenne. Het ligt er ook aan wat je zoekt (een gewone reiswagen of meer een sportieve SUV). Een Cayenne is is geen sportwagen maar in de juiste versie rijdt het bizar goed. Ik heb de 957 GTS gehad en dit reed gewoon erg goed, voor een SUV zelfs bijzonder goed. Los van de 4.8 motor, zaten er wel mooie opties op als sportstoelen en pdcc (dynamic chassis control). Met dit soort instellingen kwam de Cayenne als een snelle SUV over. Als je dit zoekt, zou ik een GTS zoeken. Als je een gewone reiswagen zoekt, voldoet de V6 natuurlijk ook. De 957 is bullet proof trouwens, de 958 heeft wat meer issues (want weer een startmodel van een nieuwe reeks, terwijl de 957 een facelift is van de 955). Hoop termen, hopelijk is het te volgen..

Andere optie is een Panamera, rijdt ook weer anders dan een Cayenne (en je moet van dat model houden, maar dat is natuurlijk persoonlijk). Toentertijd vond ik de Panamera logger rijden dan de Cayenne (maar dat kwam waarschijnlijk doordat de Cayenne een GTS versie was en de Panamera een gewone 4.8S versie).

Maar om het moeilijker te maken, als je droom een 911 is, dan zou ik mij daar op richten (en ook gaan rijden met een 996, onthoud daarbij dat een 996 wel weer ouder is dan de Cayenne waar we het over hebben, dus een ouder interieur, meer onderhoudskosten, etc)


18 aug 2021 21:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Novastorm schreef:
Volgens mij is 955 de 1e en dan 957 de facelift, maar ik kan het mis hebben


Klopt, en daarna komt de 958. Ik begreep van TS dat er gekeken wordt naar een 957 of een vroege 958 (en die dan met de 3.6 V6). Of zie ik iets over het hoofd?


18 aug 2021 21:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik heb een Macan GTS gehad en nu een Panamera ST. Droom was 911 maar na proefrit met een 991.2 toch maar niet gedaan (veel minder geluid dan ik in een 981S had en de achterkant kwispelt vrij snel in vergelijking met een 981 (kwam ook omdat ik in vreselijk takke-weer ging proefrijden)).
Macan is erg sportief te rijden maar Panamera geeft iets meer "snelle-auto-gevoel. Qua zitruimte zal het niet zo heel veel schelen en idem voor de kofferruimte (i.g.v. E-hybrid).

Succes met je keuze.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


18 aug 2021 21:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
DStout schreef:
Hallo allen,

Ik lees al een tijdje mee op dit informatieve forum en wil de deskundigen wat voorleggen.

Als achtergrond: ik heb een jaar of 12 Jaguar XJ gereden (XJ6 Serie III, XJ6 X300 en XJ8 X308). Ik zou nu wat anders en sportievers willen. Een 911 heb ik altijd al eens willen rijden, maar was qua budget altijd buiten bereik. De 996 lijkt inmiddels betaalbaar te zijn.

Ik denk over en 996 Carrera 4 met Tiptronic als enige auto voor dagelijks gebruik. Ik rijd ongeveer 7.500 km per jaar (40% stad en 60% provinciale en snelweg). We doen in de stad veel op de fiets. Woon- werkverkeer gaat noodgedwongen doorgaans per trein. Ik woon in Den Haag en heb een afgesloten niet overdekte parkeerplaats.

Ik heb me hier ingelezen over de aandachtspunten van de 996. Wat een goed forum! Als ik zo rondkijk op het net lijkt een goed onderhouden exemplaar waarbij de bekende punten zijn aangepakt haalbaar voor een budget van €25.000 à €30.000. Maar is een oudere 996 versie 1 of 2 wel echt geschikt als enige dagelijkse auto?

Zouden twee niet al te grote tieners (1,60 m) achterin passen wanneer iedereen een keer mee moet?

De bagageruimte lijkt voldoende voor boodschappen of een paar weekendtassen voor een korte vakantie. Zit er wat betreft bagageruimte veel verschil tussen de 996 Carrera 2 en de Carrera 4?

Of moet ik dit niet willen en kan ik beter naar een Cayenne (late 957 of vroege 958) gaan kijken? Ik zag op het net een paar aardige 958 3.6 V6 versies die binnen budget waren.

Wat is een goed adres voor een aankoopkeuring in de regio Den Haag en omstreken?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en suggesties.


Voor een aankoopkeuring kun je naar:
The mechanic in Voorburg
Haaglanden motorsport in Nootdorp?
Vd gugten in Bodegraven

Als het geen Porsche wordt is een Alpina B3 misschien nog het overwegen waard ;)
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


18 aug 2021 21:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
De Panamera is ook mooi en wellicht een goede tussenweg. Ik dacht alleen dat die niet te vinden was in een goede versie met niet te veel kilometers voor €25-30k.


18 aug 2021 22:15
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Forget it. Met 2 pubers is een 996 een slechte gezinsauto. En een KN een heel andere auto. Ik zou voor een snelle ruime auto gaan. Heb ik ook gedaan (S6 Avant). Nul charme, wel snel en ruim. En beide puberzonen klagen niet (nou ja, niet over de auto dan :cheesy: )
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 aug 2021 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 / 911
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
Ik gebruik een 996 911 dagelijks.
Boodschappen, auto vakantie, woon/werk, 2 kinderen achter in.
Nu zijn mijn kinderen nog vrij klein, dan is het goed te doen. Personen boven de 170cm is denk een NO GO.
Verbruik is ook aan de hoge kant, maja 300PK's met een heerlijk geluid en genoeg vermogen.


18 aug 2021 22:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: 996 voor dagelijks (gezins)gebruik?
horn schreef:
Forget it. Met 2 pubers is een 996 een slechte gezinsauto. En een KN een heel andere auto. Ik zou voor een snelle ruime auto gaan. Heb ik ook gedaan (S6 Avant). Nul charme, wel snel en ruim. En beide puberzonen klagen niet (nou ja, niet over de auto dan :cheesy: )

Eens.
Had een 997 turbo en no way dat de kids erin pasten (ik ben zelf wel 1.90m). Nul beenruimte achter mijn stoel, en dan dus letterlijk: “nul”.
Voor dat geld zijn er ook geweldige alternatieven, zoals Horn’s A6, of - zoals ik deed - snelle BMW 5. Ruimte zat en paarden in overvloed.


18 aug 2021 23:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.