Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 9:31



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Schoonmaken/onderhouden interieur 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 Carrera, 1985
Bericht Schoonmaken/onderhouden interieur
Om het interieur van mijn 911 uit 1985 in goede staat te houden ben ik wat gaan zoeken naar tips en suggesties, maar ik heb weinig kunnen vinden.

Weet een van jullie een goed 'protocol' om het interieur, voornamelijk het leer, in goede staat te houden? Welke producten van welke merken, de frequentie van het onderhoud, etc.? Is er nog iets speciaals aan het leer van deze tijd waar rekening mee gehouden moet worden?

Ervaringen en tips welkom.


23 okt 2021 9:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Ik heb een ‘verzameling’ schoonmaak/onderhoudsmiddelen vd Action…..en een potje ledercreme die ik ook gebruik voor mijn motorpak.

En na 34 jaar ziet mijn interieur nog steeds als nieuw uit, ook omdat hij door de voorgaande eigenaar niet is verwaarloosd.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


23 okt 2021 9:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Regelmatig met een ietsje vochtige doek afnemen.
Een of twee keer per jaar een leerbehandeling (alleen als je slijtage kunt waarnemen).

Voor een ouder leerinterieur kan ik lederwas van De Lederdokter aanbevelen,
(http://www.lederdokter.nl) even langsgaan (behalve bij zwart) en ze maken de kleur voor je.

Heb een potje van het spulleke (zwart) bij mijn auto gekregen en wil niet anders meer.
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


23 okt 2021 10:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 "GT3", ex 986S
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Ik gebruik op de zaak voornamelijk Derma cleaner en conditioner van Labocosmetica. Topspul.
_________________________________________
Approved Detailer Labocosmetica - GlanzDetail


23 okt 2021 11:10
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
boxster550spyder schreef:
Voor een ouder leerinterieur kan ik lederwas van De Lederdokter aanbevelen,
(http://www.lederdokter.nl) even langsgaan (behalve bij zwart) en ze maken de kleur voor je.

Heb een potje van het spulleke (zwart) bij mijn auto gekregen en wil niet anders meer.

Gebruik je zwart ook voor onderhoud van zwart lederen interieur of alleen om het 'te restaureren'? Of moet ik voor onderhoud (zwart leer ziet er nog prima uit) de kleurloze nemen?
Thx :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


23 okt 2021 11:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Ik zet 'm, donkerblauw leder uit 1986, voor de winter in Rapide, blank, ledervet. Verkrijgbaar voor weinig bij de paardentoko van je dochters. :wink:
Zuinig aanbrengen en paar dagen later goed met droge doek uitwrijven/overschot verwijderen, anders wordt het shiny/glimmend.
Heeft een aardige tijd (de hele winter?) nodig om fatsoenlijk in te trekken. Zou ik alleen bij gladde/gelakte donkere lederkleuren gebruiken.

Voor de daily met van dat matte leder, en in mijn geval Opabeige :mrgreen: , gebruik ik Gliptone Liquid Leather, Cleaner en Conditioner, dat trekt wat wat vlotter in.
Werkt wat subtieler dan dat Rapide en leder blijft makkelijker mat. En een weekendje intrekken is genoeg. :)
https://www.carclean.com/nl/gliptone-li ... r-kit.html
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


23 okt 2021 12:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Gebruik al jaren Meguiars Gold Class Rich Leather voor de auto’s en ook voor de leren zetels in de living. Erg tevreden over.

(Je ledervet Rapide noemen en dan moet het een ganse winter intrekken) :lol:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


23 okt 2021 12:37
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Geen idee hoe oud jouw 911 is en wellicht een domme opmerking, maar weet je wel zeker dat het echt leer is? Veel oudjes hadden geen echt leer.
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


23 okt 2021 12:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Auto: Boxster 718GTS Motor: BMW S1000XR
Noord-Limburg
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Ik heb goede ervaringen met: https://www.colourlock.nl/faq-autoleer

Op de webstite staat een stappenplan en welke producten je kunt aanschaffen voor onderhoud, renovatie en reparatie.
Service is ook goed. Een besteld pakketje (ruim 80Euro) was kwijt geraakt tijdens bezorging en werd zonder discussie opnieuw opgestuurd.


23 okt 2021 13:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 Carrera, 1985
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Dank voor de antwoorden. Ik had zelf nog https://www.swissvax.nl/webshop-product/68/Leather-Care-Kit/ cadeau gekregen waar zowel een schoonmaakoplossing in zit als iets om het goed te houden. Iemand ervaring mee? Die spoertstoelen zijn ook half geperforeerd, dus ik neem aan dat ik daar ook wat voorzichtiger moet zijn met aanbrengen.

Arnoud69 schreef:
Geen idee hoe oud jouw 911 is en wellicht een domme opmerking, maar weet je wel zeker dat het echt leer is? Veel oudjes hadden geen echt leer.

Het gaat om een model uit 1985 met "Perlweiß echtleder" interieur.


23 okt 2021 13:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Swissvax fan. Gebruik het al vele jaren. Topspul maar niet goedkoop.


23 okt 2021 16:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 Carrera, 1985
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Super om te horen. Kan je uitleggen welke producten jij zelf gebruikt voor je interieur en hoe?


23 okt 2021 16:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Ik gebruik veel spul van Meguiars, zie foto, in Portugal hele set van Autoglym. Van mijn schoenreparateur kocht ik ooit leerspul voor meubels ( geeft niet af ) Het beige nappaleer van mijn 760i was toen ik hem kocht 7 jaar geleden best droog ( bj 2006) maar ziet er nu nog steeds prachtig uit, ook bij mijn vorige 997 was zwart leer met veel cracks, maar werd er ook stuk mooier door, elke keer beetje bijsmeren. Vond net nog een site waar ze opstaan, enorme keuze in kleuren zo te zien, maar en zijn zoveel detailingproducten te koop tegenwoordig..
https://www.schoen-onderhoud.nl/content ... rhoud.html
AfbeeldingAfbeelding


23 okt 2021 17:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
romster schreef:
Enguess schreef:
Swissvax fan. Gebruik het al vele jaren. Topspul maar niet goedkoop.

Super om te horen. Kan je uitleggen welke producten jij zelf gebruikt voor je interieur en hoe?

Zal morgen eens in de garage kijken. Gebruik alles, leerreiniger en conditioner, crystal glasreiniger, interiorr cleaner, gumfeed, cleanser, plastic restorer, wax, alles en nog wat.


23 okt 2021 18:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Turrrrbo
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Als je echt vlekken in het leer hebt (met name met licht leer goed zichtbaar natuurlijk) is glassex een goed produkt.
Wel daarna weer goed invetten omdat Glassex erg uitdroogt.
Ik gebruik zelf de reiniger en leerconditioner uit de Porsche webshop. Dat zal vast niet nodig zijn..

Weet iemand eigenlijk een goed adres in de regio Helmond om mijn interieur eens professioneel te laten aanpakken? Ik zoek wel een adres die meer denkt over duurzaamheid van het interieur dan snel goed resultaat, want sommigen weten met aggressieve middelen je interieur blijkbaar weer kortstondig als nieuw te krijgen


23 okt 2021 19:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
horn schreef:
boxster550spyder schreef:
Voor een ouder leerinterieur kan ik lederwas van De Lederdokter aanbevelen,
(http://www.lederdokter.nl) even langsgaan (behalve bij zwart) en ze maken de kleur voor je.

Heb een potje van het spulleke (zwart) bij mijn auto gekregen en wil niet anders meer.

Gebruik je zwart ook voor onderhoud van zwart lederen interieur of alleen om het 'te restaureren'? Of moet ik voor onderhoud (zwart leer ziet er nog prima uit) de kleurloze nemen?
Thx :salut:

Kleurloos is prima voor onderhoud, zwart als je wat vouwen (of erger) gaat zien.
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


23 okt 2021 19:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
hehe schreef:
Weet iemand eigenlijk een goed adres in de regio Helmond om mijn interieur eens professioneel te laten aanpakken? Ik zoek wel een adres die meer denkt over duurzaamheid van het interieur dan snel goed resultaat, want sommigen weten met aggressieve middelen je interieur blijkbaar weer kortstondig als nieuw te krijgen

Had hier De Lederdokter al aangegeven, die zit in Helmond.
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


23 okt 2021 19:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
romster schreef:
Dank voor de antwoorden. Ik had zelf nog https://www.swissvax.nl/webshop-product/68/Leather-Care-Kit/ cadeau gekregen waar zowel een schoonmaakoplossing in zit als iets om het goed te houden. Iemand ervaring mee? Die spoertstoelen zijn ook half geperforeerd, dus ik neem aan dat ik daar ook wat voorzichtiger moet zijn met aanbrengen..


Ook ervaring met Swissvax leer spul. Er is geen betere. Wel goedkopere.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


23 okt 2021 20:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Ik wissel diverse middelen af, omdat ze allemaal iets anders doen. Als er maar geen glans-laag ontstaat, of siliconen in zit.
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


24 okt 2021 9:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Het setje van mijn klassiekers. Vergeten erbij te zetten is de carnaubawax. En alle microfaser doekjes, sponsjes, en god weet wat nog meer.

79602


24 okt 2021 16:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 Carrera, 1985
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Dat is een investering! Wat gebruik je precies waarvoor? Leather cleaner/milk voor stoelen? Ik heb zelf ook wat Seal feed voor de rubbers, maar bij jou zie ik Gum feed staan. Werkt dat beter, of gebruik je dat ergens anders voor?


24 okt 2021 17:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Ach, je doet er jaren mee.
Leer schoonmaken met de cleaner en dan de milk erop. Gum feed voor de rubbers.
Gebruik het al meer dan 18 jaar op de targa met goed resultaat.


24 okt 2021 19:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Schoon leer glimt niet, maar is mat. Zeker autosturen beginnen al binnen een paar maanden te glimmen. Schoonmaken kan eenvoudig met een sopje met wat ossegalzeep en een zachte (!) borstel, Eventueel een keer herhalen als het leer erg vervuild is. Goed droogwrijven met een schone microvezeldoek en het ziet er weer als nieuw uit. Je kunt natuurlijk ook een speciaal reinigingsmiddel aanschaffen, zoals Gliptone Leather Cleaner.

Om het leder te conditioneren zijn veel verschillende middeltjes in de handel.
Zelf ben ik erg te spreken over Gliptone Liquid Leather Conditioner, want het leer blijft mooi mat, maar het heeft wel een vrij uitgesproken (leder)geur die pas na een paar weken langzaam verdwijnt.
Afbeelding
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


25 okt 2021 15:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Enguess schreef:
Het setje van mijn klassiekers. Vergeten erbij te zetten is de carnaubawax. En alle microfaser doekjes, sponsjes, en god weet wat nog meer.

79602


Aan de Bahco herken je de echte techneut :lol:

On topic; Het lijkt wel of ik hier naar de toiletspullenverzameling van mw Super Veloce zit te kijken :shock:
ik stofzuig 1 keer per jaar de matten van de Porsche, telt dat ook?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 okt 2021 16:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Schoonmaken/onderhouden interieur
Zie je hoe schoon die Bahco is? - ding wordt nooit gebruikt :mrgreen:


25 okt 2021 18:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Strauss


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.