Auteur |
Bericht |
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en US
Ik heb geprobeerd om iets te vinden met de zoekfunctie maar het zoeken gaat mij nou niet echt al te best af en om te zoeken hoe te zoeken kom ik ook al niet verder Voor de 3.2 merk ik al direct het verschil op in vermogen 231 pk v.s 218 pk. Ik meende voorheen altijd dat het verschil alleen de katalisator was maar heb me onlangs laten vertellen dat er destijds om de kosten te drukken voor de export ook andere onderdelen werden gebruikt. Ik ben wel benieuwd wat nu de grote verschillen zijn voor de G-serie. En vraag me ook af of het uberhaubt geld voor de F serie dat de US versie anders is.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
08 jul 2022 4:53 |
|
|
romster
3.2 Carrera, 1985
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
In afwachting van een reactie kan je het beste google gebruiken. Er zijn tal engelse artikelen en forums met complete overzichten. Succes!
|
08 jul 2022 7:26 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Als jij het zo goed weet kun je best even een link plaatsen. We hoeven het wiel niet honderd keer uit te vinden.
Ik meen trouwens dat die van mij katalysator én 231 pk heeft. (maar is origineel Duits)
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
08 jul 2022 15:59 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
08 jul 2022 16:06 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Ook voor Google ben ik een absolute Zoekleek wat dat betreft, en gezien mijn PC hier in een compleet andere tijdszone verkeerd maakt het nog lastiger helaas... Bedankt De uiterlijke verschillen, ik had ze niet opgenoemd zijn idd iets gemakkelijker te herkennen. Echter wat ook in dit draadje nog niet naar voren komt is of intern in de motor ook andere materialen zijn gebruikt. Het blijft volgens mij niet alleen bij het omzijlen van de emissie waarden. (Kat en luchtpomp) Ik heb mij dus laten vertellen dat er bijvoorbeeld andere zuigers gebruikt werden voor de US (Dit voorbeeld ging om een 2.7S, waar dan geen Mahle zuigers in zouden zitten, wat wel voor de EU geldt). En heb me laten vertellen dat de Mahle dus van betere kwaliteit zijn. Ik probeer me iets breder te verdiepen hierin om mijn zoekveld iets breder te maken. Stel bovenstaande klopt dat de US idd kwalitatief minder gebouwd zouden zijn (Motorisch) en dat een exemplaar dan in bijvoorbeeld Duitsland gereviseerd is... Dan zou ik er logischerwijs vanuit gaan dat de kwaliteit daarna hetzelfde zou moeten zijn als een EU versie... Of is dit te simpel gedacht?
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
08 jul 2022 18:54 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Om je enigszins in te dekken is een AKK van belang, daarmee sluit je rotte 911’s uit. En welke uitvoering EU of US is minder van belang, kun je nadien aanpassen, je kunt eenmaal niet in de motor kijken…behalve misschien een lektest oid. Kortom, probeer eerst een goede op de kop te tikken, dan AKK want in autoland is het list en bedrog BV. Het heeft mij bijna 3 jaar gekost om een goede te vinden; EU 3.2 zonder cat…231pk…. Had ook 218 pk kunnen zijn want voor toerritten heb je er zat aan…60/80 gewone wegen en 100/130 op de snelwegen ook. Op een Duitse autobahn kom je sowieso niet mee maar dat is ook niet interessant met een klassieker…
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
08 jul 2022 19:43 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Klinkt allemaal wel erg als het bekende klok en klepel verhaal Allereest wat bedoel je met EU? Er is geen Porsche markt die met EU aangeduid wordt zeker niet voor oudere Porsches waar we het hier over hebben. Ik weet dat het hele forum hiermee vol staat maar het slaat werkelijk nergens op en we zouden hier eens mee moeten stoppen. Er zijn twee verschillende specificaties; Noord-Amerikaans (= US/Canada) en RoW. De verschillen zitten vooral in carrosserie (vanwege veiligheid voetgangers), uitrusting en uitstoot. RoW staat voor alles wat niet aan de Noord-Amerikaans standaard voldoet. Dat is dus zeker niet alleen Europa; denk aan Zuid-Afrika, Australië, Japan, Hong Kong, Midden-Oosten etc. De reden dat er bij oudere types afwijkende motoronderdelen zijn gebruikt heeft te maken met de katalysator. In de jaren 70 t/m midden jaren 80 stond die techniek nog in de kinderschoenen. Hierdoor was het noodzakelijk voor auto's met katalysator de compressieverhouding naar beneden te brengen. Auto's met katalysator uit die tijd hebben dus een lagere compressieverhouding dan degene zonder. Dit heeft niets met de markt te maken. Auto's geleverd met katalysator voor de RoW markt hadden hetzelfde vermogen als die voor Noord-Amerika. Wel waren ze in die laatste een stuk eerder met het verplichten van katalysatoren. De eerste Porsche die hetzelfde vermogen leverde zowel met als zonder katalysator was de 944 Turbo (in 1985). Men spreekt bij dit type motor over een 'wereld motor' (voor alle markten gelijk). Terugkomend op jouw vraag; er zijn dus afwijkende motoronderdelen gebruikt en alleen de katalysator verwijderen levert niet direct een boost in performance op (vanwege de lagere compressie van het blok). Goedkopere onderdelen is echt onzin. Zou ook niet echt slim zijn om je grootste afzetmarkt van inferieure kwaliteit te voorzien.
|
08 jul 2022 19:57 |
|
|
DLotus
2007 Porsche 997 GT3
1994 Porsche 993 C2
1987 Porsche 911 3.2 Targa
1986 Defender 200TdiScheveningen
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Ik heb twee jaar terug mijn 3.2 motor gereviseerd, auto komt uit Amerika en had dus de motor met lage compressie.
De katalysator heb ik vervangen voor een standaard midden demper en ik heb bij het opbouwen een set cilinders en zuigers van een RoW motor gebruikt. Verder is de motor gewoon identiek aan de RoW versie.
Enige verschil zit er dan nog in dat de Amerikaanse versie een o2 sensor heeft en de RoW versie niet. Dus de ECU van een Amerikaanse versie past het mengsel iets aan bij deel last en dat doet de RoW versie niet. Geeft een heel iets beter verbruik.
|
09 jul 2022 8:51 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Geen zorgen, er zit óók geen kwaliteits verschil in de motoronderdelen tussen een 'zoals-bedoeld' 3.2 en een 3.2 voor de USA. Andere zuigers betreft het verbrandingskamer gedeelte van de zuigers i.v.m. de lagere compressie. @dapatch
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 jul 2022 9:33 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Erwin, Dapatch - duidelijke uitlerg, dank. Mijn in Zwitserland geleverde 87’er 3.2 heeft ook een katalysator maar levert (volgens officiele specs) 217pk terwijl de amerikanen meen ik 207pk leveren. Waar zit dat verschil nog in?
|
09 jul 2022 16:24 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
@Enguess Dat verhaal klopt behalve dat de Amerikaanse motor minder vermogen zou leveren. In '87 waren er volgens de Porsche documentatie de volgende typen motoren leverbaar in de 3.2:
- 930.20 (170 kW / 231 pk) = zonder katalysator - 930.26 (170 kW / 231 pk) = zonder katalysator, specifiek voor Zweden - 930.25 (160 kW / 217 pk) = met katalysator
Jouw blok is dus gelijk aan degene geleverd in Noord-Amerika. Dit geldt overigens niet alleen voor Zwitserland maar voor alle RoW markten waar de auto met katalysator besteld is.
De 964 is de eerste generatie 911 waarbij een 'wereld motor' is gebruikt.
Laatst bijgewerkt door dapatch op 09 jul 2022 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 jul 2022 19:21 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Niet in het draaiend gedeelte, dat is gelijk aan de 930/21 motor met de lage compressie zuigers. De 217 pk ( 930/25) opvolger van de 207 pk (930/21) versie heeft een andere computer met een verbeterde mapping. Jouw 3.2 heeft geen luchtpomp en is dus niet de 231pk 930/26 motor voor de Zwitserse markt?
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 jul 2022 19:26 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Owh, beide bezig met een antwoord zie ik .
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 jul 2022 19:28 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Alleen matchen ze niet helemaal 930.26 is volgens mijn informatie specifiek voor Zweden. Ik neem aan zonder katalysator gezien het vermogen. 930.21 heb ik niets over kunnen vinden.
|
09 jul 2022 19:46 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
De 930/26 is voor Zweden en Zwitserse markt en heeft zoals je al vermoedde geen katalysator. Alleen extra herverbranding van de uitlaatgassen in de uitlaat door toevoer zuurstof verzorgd door een luchtpomp.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 jul 2022 20:05 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Bedankt voor al deze toelichting Hoe de compressie verhouding verschillend is, hoe dat precies in zijn werk gaat snap ik niet helemaal... Maar wie weet valt t kwartje binnenkort. Ik zal me er even iets meer nog in verdiepen zodra de tijd het toelaat, maar mijn gevoel zegt, met deze toelichting, dat de US modellen dus helemaal niet zo gek zijn om mee te nemen in een zoektocht.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
10 jul 2022 1:49 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Even een specifieke vraag;
Klopt het dat een 2.7S na revisie met mahle zuigers van een betere kwaliteit zou zijn dan hoe deze origineel gebouwd is?? (In dit geval een U.S. versie)
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
10 jul 2022 1:53 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Moet het motornummer/type eens opzoeken. Zeker is dat hij een kat heeft en (vlgs kenteken) 217pk.
|
10 jul 2022 9:12 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
De vraag is ook hoeveel er over is, na 35 jaar, van het oorspronkelijke verschil in pk’s. En hoeveel je ervan merkt. Zoals Dial_888 al aangeeft, ook met 218 pk kun je prima toeren.
|
10 jul 2022 9:26 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
En toch behouden sommige 911 jes aardig hun vermogen.... De 3.2 die ik had had zijn vermogen nog volop tot zijn beschikking. Het is idd vooral het gevoel wat erbij komt kijken. Ben een paar jaar geleden een paar dagen lang met een clubje identieke 11-jes op pad geweest en hebben de wagens onderling uitgewisseld. Tot mijn verbazing rijden identieke auto's zo verschillend. Ze voelen allemaal anders aan. Misschien niet eens meetbaar.... Maar om heel eerlijk te zijn is het exacte vermogen niet eens meer zo'n issue bij mij. (Als het maar goed aanvoelt) Ik dacht eerst altijd dat ik steeds meer vermogen zou willen, maar de huidige 355 PK is zo retesnel op "rijbewijs kwijt" snelheid, dat het ook maar zo KORT genieten is ... Ik heb een SC met 180 PK gehad en dat was ook goed te doen. Dus daar gaat het niet echt om. En de BMW E30 Cabrio met 110 PK is ook genieten pur sang... Dit hele draadje gaat er voor mij om, om wat meer info voor te vergaren. Een AKK ga ik zeker overwegen zodra ik een 'juiste' ben tegen gekomen. Ik ben hiervan op de hoogte Ik wil gewoon weten of ik mij dus ook tot de US modellen wil richten. (En begin steeds meer te denken van wel). En ben me nu (tussen de bedrijven door... beetje druk hier de laatste dagen ) even wat meer aan het verdiepen in o.a. wat de compressie verhouding nu precies inhoudt en de rest van alle bruikbare antwoorden tot nu toe. Bedankt daarvoor ...
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
11 jul 2022 23:36 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Van wat ik to nu toe heb kunnen vinden/begrijpen is er qua opbouw en kwaliteit vd motoren dus geen groot verschil is. Gezien de meeste info eigenlijk automatisch richting de 3.2 gaat, ga ik er logischerwijs vanuit dat dit ook voor een SC en 2.7 van toepassing is. De compressie verhouding moest aangepast worden vanwege uitstoot regulaties en daardoor is er een andere verbrandingskamer gebruikt. (Ik neem aan om het volume boven de zuiger iets te veranderen) Onderstaand even een samenvatting tot nu toe..... SamenvattingOpheldering m.b.t. niet correct aangeduide EU of US versies; Er zijn twee verschillende specificaties; • Noord-Amerikaans, US/Canada (NA) – Vin begint met WPO met verschillende combinaties e.g. WPOABO voor Carrera Coupe) • Rest of World (RoW) - VIN begint met WPOZZZ RoW staat voor alles wat niet aan de Noord-Amerikaans standaard voldoet. Dat is dus zeker niet alleen Europa; denk aan Zuid-Afrika, Australië, Japan, Hong Kong, Midden-Oosten etc. (Bedankt dapatch) • De verschillen zitten vooral in carrosserie (vanwege veiligheid voetgangers), uitrusting en uitstoot. Een greep uit de verschillen (Denk meeste van de 3.2)• Stoot blokken op achterbumper (Kleine voor Row en Brede voor NA) • Knipperlicht in fender (Geen knipperlicht voor NA) • “Schakel indicator” (Pijl) in de toerenteller (Row heeft dit niet) • VIN op dashboard (RoW) en VIN in raamstijl (NA) • Mijlenteller (NA) v.s. Kilometer teller (RoW) • 3.2 (NA) heeft “driving lights” voor en achter. Voor verwerkt als verlenging van de knipperlicht • 3.2 (NA) heeft achter rode knipperlichten, RoW heeft Oranje • Lichtbalk • Luchtpomp (NA) • NA staat hoger dan RoW • Koplampen: H5 (Sealed Beam) koplampen (NA) v.s. H4 lampen. (RoW) • US (NA) autos zijn vaker door de zon (UV) lelijker qua rubbers, dash, interieur, lak; vooral de Californie autos. • (NA) Lagere compressie (Andere verbrandings kamer), wat leidt tot een iets lager vermogen/Koppel. • Mooi draadje op pelicanparts met foto's
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
12 jul 2022 5:22 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
US auto’s hebben vaak CruiseControl…..ook iets om mee te nemen….. Aardige lijstje met verschillen die je in achterhoofd kunt houden, belangrijkste is echter de staat vd auto; carrosserie en motorblok. Mankeert daar wat aan dan ben je kapitalen aan reparaties kwijt. Succes met je keuze…..
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
12 jul 2022 8:38 |
|
|
Ruben | '89 Targa
Silber / Schwarz, ori Euro & ungedrosselt
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Ik heb al verschillende keren gehoord dat ze bij 180.000 km pas een beetje los beginnen te komen... Daar zit onze non-kat 3.2 voorlopig nog niet aan
|
12 jul 2022 9:52 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Dat is idd een leuke bijkomstigheid waar ik niet bij stil had gestaan… Handig voor 19:00 op de dutch highways tegenwoordig. Die ervaring ben ik helaas al rijker... De eerste 911 was wat dat betreft een goede leerschool, hoe t beter niet kan gaan... Ik heb ook gehoord dat je bij de 200 DKm alvast rekening kunt gaan houden met een revisie. (Voor de 3.2 misschien wat later.... )
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
12 jul 2022 18:36 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: Wat zijn de verschillen voor de 911 G series m.b.t.EU en
Enkele opmerkingen/verbeteringen: Nee het verschil zit hem in de zuigers. De zuigers voor auto's met katalysator hebben een grote(re) uitsparing in de bovenkant. Verschillen in de kop komen ook voor maar die zijn vaak klein aan eventueel aan te passen. Het is geen 'O' maar een '0' (nul). De 'Z' is een vul karakter. Komt later in het chassisnummer ook voor op de positie van de checksum (alleen gebruikt voor NA). Dit is geen verschil tussen RoW en NA. Canada gebruikt km/u, US mph. Dit laatste geldt ook voor het Verenigd Koninkrijk maar dat is toch echt RoW.
|
13 jul 2022 11:03 |
|
|