Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 2:09



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Wie heeft er verstand van autolak spuiten? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Wie heeft er verstand van autolak spuiten?
Ik heb de volgende vraag. Ik heb een proefstukje gespoten en toen zag de kleur er goed uit. Vervolgens blanke lak erover en alles mooi maar ik had ergens het idee dat het donkerder was geworden van de blanke lak.

Vervolgens heb ik de blanke lak eens op een wit stuk papier gespoten met een latje erop. Wat blijkt? Het latje is heel goed zichtbaar en de rest van het papier heeft heel licht een beetje kleur gekregen in de rode hoek. Het is een 1K blanke lak van de professionele handel (CROP).

Iemand enig idee of dit hoort. Ik had verwacht dat blanke lak100% transparant zou zijn en dat je die dus niet zou zien.

Dank alvast!
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


23 jan 2022 20:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Wie heeft er verstand van autolak spuiten?
De ondergrond (kleur) en materiaal kan erg bepalend zijn voor hoe een kleur toont, blanke lak over metallic zorgt dat de enigszins ruwe/matte metallic lak glad en glanzend wordt afgesloten, ook dat heeft weer invloed op kleur / aanzicht.
Je kunt kleur dus pas beoordelen als de blanke lak erop zit.

Hoe dan ook kun je met proefspuiten op papier niet beoordelen hoe het er op metaal uit komt te zien, in dit geval zal je blanke lak ook reageren met je papier. Blanke lak is wel echt blank. Ik ken de 1K busjes van CROP, die zijn best goed, de 2K is heel goed.

Om t nog lastiger te maken:
Hoe een metallic lak qua kleur wordt hangt ook samen met je spuitdruk, spuitafstand en de hoek waaronder je de metallic het laaste in de lak laat “vallen”. Met exact dezelfde lak uit exact hetzelfde potje of spuitbus kun je dus zomaar zicthbaar kleurverschil hebben door iets anders te spuiten. Daarom moet je bij spuiten van een deel altijd uitnevelen naar aangelegen gebied om een geleidelijke overgang te maken zodat kleurverschil niet opvalt. Als je dat niet doet heb je grote kans op kleurverschil ook als is de kleur van de lak zelf op zich perfect.

Althans dat is mijn DIY ervaring :-)
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


Laatst bijgewerkt door lindemans op 24 jan 2022 13:27, in totaal 1 keer bewerkt.



24 jan 2022 13:21
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Wie heeft er verstand van autolak spuiten?
Dank maar ik heb me verkeerd uitgedrukt denk ik.

De kleurlak is geen issue en dat ik die met blanke lak moet beoordelen is ook logisch.

Ik had alleen verwacht dat blanke lak 100% transparant is. Ik kreeg na het spuiten van de kleurlak het idee dat ik goed zat maar het leek alsof er meer kleur in kwam na de blanke lak. Toen heb ik de blanke lak gewoon eens even op wit gespoten en tot mijn verbazing gaf de blanke lak zelf toch ook een hele lichte "kleur" af. Is dat normaal?
Ik probeer dus te achterhalen of mijn probleem wellicht door de blanke lak veroorzaakt zou kunnen worden.

Dank!
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


24 jan 2022 13:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Wie heeft er verstand van autolak spuiten?
Ik heb geen verstand van autolak, maar als je kijkt wat vernis op een schilderij doet, of botenlak op een stuk kaal hout, dan zie je dat blanke lak als eigenschap heeft dat het kleur ophaalt en als het ware versterkt. Wellicht dat je dit effect bedoelt?
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


24 jan 2022 13:33
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Wie heeft er verstand van autolak spuiten?
Ik denk het ja. Dat betekent dat ik dus eigenlijk altijd een mix tussen de kleur en de blanke lak moet hebben die klopt. Ingewikkeld. Respect voor de spuiters!
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


24 jan 2022 13:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Wie heeft er verstand van autolak spuiten?
Ik heb aardig wat autoprogramma's gekeken op Discovery, en iedere keer als het ging om "color matching" had een professionele spuiter meerdere pogingen nodig om precies de juiste kleur te vinden. En zover ik me kan herinneren, werden kleuren altijd vergeleken mét een laagje blanke lak. En dan nog ging het wel eens mis en moest de boel opnieuw.

Als het bij jou gaat om de letters op de motorkap, dan zou ik die lekker in chroom of matzwart laten, maar dat is persoonlijke smaak.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


24 jan 2022 13:45
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Wie heeft er verstand van autolak spuiten?
Polydeukes schreef:
persoonlijke smaak.


Ja, ik vind het inderdaad mooi op die andere manier. En als je het eenmaal in je hoofd hebt..... :)
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


24 jan 2022 14:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.