Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:25



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Export verkochte Porsche naar Spanje. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 Coupe 91 zwart BMW 528i 97 Soewart EX 964 C4 Cabrio 91 Nachtblauw
Utrecht
Bericht Export verkochte Porsche naar Spanje.
Dear all,

Mijn Porsche Cabrio is verkocht (zie: https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=52692 ) en zal voortaan van de Spaanse zon mogen genieten.

De auto moet dus naar Spanje geëxporteerd worden en de koper wil dat ik dat voor ‘m regel en betaalt alle onkosten plus mijn uren!!!
Hij wil, als alles geregeld is naar Nederland vliegen en de auto zelf terug rijden.,
Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik hiervoor allemaal moet regelen en wellicht lezen er nu forumleden mee die hier verstand van hebben omdat zij hier bijv. al ervaring mee hebben.

Mijn vraag luidt: “Ben ik compleet, kloppen alle stappen of ontbreekt er iets?”

1. Certificaat van Oorsprong (CVO /COC) opvragen, dit krijgt de koper mee en heeft hij nodig bij invoer.
2. APK laten keuren en daarna de schorsing opheffen (anders mag de koper er dadelijk niet mee in NL rijden).
3. Verkoop contract tekenen (is dit voor export buitenland anders, voorbeeld?) Geld is al naar mijn rekening overgemaakt dus hierover geen zorgen, dit deed hij de volgende dag al...
4. Tijdelijke verzekering (14 dg) regelen op naam van de koper (als iemand ervaring heeft met een goede verzekeraar dan hou ik me aanbevolen).
5. RDW: Originele NL kentekenplaten inleveren.
6. RDW: Kentekenpasje inleveren en ik ontvang dan een vrijwaringsbewijs.
7. RDW: Export platen kopen samen met de koper en deze op de auto bevestigen.
8. Sleutels en alle auto documentatie overhandigen en koper uitzwaaien..
9. Mijn verzekering opzeggen..


Alvast dank voor de reacties/aanvullingen.

Groet,
Pieter
_________________________________________
......


20 feb 2022 14:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Pieter, zorg dat de export op naam (EU Rijbewijs) van de koper gebeurd …. anders blijf jij verantwoordelijk tot de cabrio elders op kenteken en naam is gezet.

Witte platen kan je ook zelf maken - of bij een automaterialenzaak of aanhangwagen verhuurbedrijf laten maken.

Verder is het geen “rocket-science”.

Gefeliciteerd met de verkoop :!:


20 feb 2022 15:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Punt 2 lijkt me overbodig, zodra je de auto op exporteren zet, vervallen de apk, verzekeringsplicht en motorrijtuigenbelasting. Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... exporteren


20 feb 2022 15:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Je hoeft alleen met de platen naar de RDW .. niet met de auto zelf.

En op de dag van de APK mag je geschorst (naar en van het APK station) rijden.

Voor de Spanjaard is het wellicht wel handig als er een APK op zit -dan kan hij wss eenvoudiger keuren in Spanje ;)


20 feb 2022 15:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
CVO is er niet voor de 964. Is pas in 1996 geïntroduceerd. Bij het exporteren en op naam stellen van de Spaanse koper zal hij aanwezig moeten zijn.


20 feb 2022 15:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
@Mark996 daar vergis je je in, zie kopje En nu verder.......

Citaat:
Breng uw voertuig binnen 14 dagen van Nederland naar het buitenland. Rijdt u op de openbare weg in Nederland dan geldt het volgende:

Uw voertuig heeft een geldige APK.


De nieuwe eigenaar gaat de auto over de weg naar Spanje rijden dus heeft ie echt wel een (geldige) nieuwe APK nodig :idea:


20 feb 2022 15:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
giulia schreef:
CVO is er niet voor de 964. Is pas in 1996 geïntroduceerd. Bij het exporteren en op naam stellen van de Spaanse koper zal hij aanwezig moeten zijn.

Voor mijn 1976 C3.o had ik er toch echt een nodig :wink:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


20 feb 2022 17:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2s
België
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Zorg dat je kopie ID van de koper hebt en dat de auto vóór de export een geldige apk heeft van zeker 2 weken !
Ga dag voordat de koper komt naar RDW en neem kentekenplaten mee en kaartje met codes.
Doe de export op jouw naam ( kopie ID nemen ze bijna zeker niet aan van de koper).
Haal 2 witte platen met je oude kenteken erop.
Zorg dat je paar dagen van tevoren met kopie ID van de koper verzekering hebt geregeld (verzekering komt dan op zijn naam):
https://www.car-go.nl/automotive/auto-e ... ene-kaart/
Maak bij meenemen van de auto dan wél altijd een koop/contract.
Met vermelding van wanneer auto is meegenomen en dat koper verantwoordelijk is.
En maak paar foto's als ie vertrek.... :mrgreen:


20 feb 2022 17:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
WillemB schreef:
@Mark996 daar vergis je je in, zie kopje En nu verder.......

Citaat:
Breng uw voertuig binnen 14 dagen van Nederland naar het buitenland. Rijdt u op de openbare weg in Nederland dan geldt het volgende:

Uw voertuig heeft een geldige APK.


De nieuwe eigenaar gaat de auto over de weg naar Spanje rijden dus heeft ie echt wel een (geldige) nieuwe APK nodig :idea:


Ik zie het, weer wat geleerd


20 feb 2022 18:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Maarten schreef:
giulia schreef:
CVO is er niet voor de 964. Is pas in 1996 geïntroduceerd. Bij het exporteren en op naam stellen van de Spaanse koper zal hij aanwezig moeten zijn.

Voor mijn 1976 C3.o had ik er toch echt een nodig :wink:


Bijzonder want ze zijn er in de huidige vorm en naam pas vanaf 1996.


20 feb 2022 18:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Thefrits schreef:
Ga dag voordat de koper komt naar RDW en neem kentekenplaten mee en kaartje met codes.


Nee, ga mét de koper naar de RDW - en laat daar de export op zijn/haar naam zetten.

Witte platen kan je inderdaad van te voren laten maken :arrow: De exportkentekenplaat bestaat uit een witte kentekenplaat met zwarte cijfers en letters. Dit kentekennummer is gelijk aan het Nederlandse kenteken.

Citaat:
Het bestaande kenteken staat met zwarte onuitwisbare cijfers/letters op witte platen (dit is het exportkenteken). Deze platen mag u zelf maken. Ze moeten wel zo gemaakt zijn dat het kenteken ook bij slecht weer leesbaar blijft.
U kunt de kentekenplaten ook laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant.


20 feb 2022 18:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Heb je niet kunnen regelen, dat je de fraaie 964 cabrio , tegen een gereduceerd uurtarief zelf naar Spanje rijdt ? En uiteraard business class terug vliegen :mrgreen:
_________________________________________
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.


21 feb 2022 5:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 Coupe 91 zwart BMW 528i 97 Soewart EX 964 C4 Cabrio 91 Nachtblauw
Utrecht
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Allemaal hartelijk dank voor de tips en de uitgebreide antwoorden!

APK 2 weken voor vertrek gaat zeker niet lukken, dat wordt één dag ;), ik heb hier ook niets over gelezen en hoop dat t wel kan.
Het export kenteken heb ik 't liefst op zijn naam, het geeft me geen goed gevoel een auto mee te geven die nog op mijn naam staat, dus ik ga kijken bij t RDW of ik dit kan regelen.

@Wout Zelf rijden is niet echt een optie, ik zou er ook niet van genieten en doodsbang zijn dat er iets gebeurt.

Fijne dag allen!
_________________________________________
......


21 feb 2022 8:47
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Voor export hoef je geen afspraak te maken bij de RDW - kan je gewoon heen gaan met de Spanjaard - mits hij een Europeesch rijbewijs heeft ;)


21 feb 2022 8:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Olaf schreef:
Voor export hoef je geen afspraak te maken bij de RDW - kan je gewoon heen gaan met de Spanjaard - mits hij een Europeesch rijbewijs heeft ;)

En je hoeft niet eens naar de RDW, kan ook gewoon bij de talloze bedrijven die "Kentekenloket" zijn.

Overigens hoor ik regelmatig dramatische verhalen over invoeren in Spanje en Frankrijk omdat er bijzondere technische of documentatie eisen zijn waar wij als Nederlanders niet bekend mee zijn. Zelfs de RDW adviseert om dit door de koper zelf af te laten handelen. Op basis van bovenstaande denk ik dat je goed zit hoor, maar ik zou zelf heel goed uitkijken met het op je nemen van verantwoordelijkheden waar je achteraf gedoe mee kunt krijgen omdat het net niet helemaal was wat de koper nodig bleek te hebben.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


21 feb 2022 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
911 -996 2004
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Vorig jaar een auto naar Spanje verkocht , althans dat dacht ik .. aanbetaling enz , alles was in orde, maar .. was een Triumph die hier
gewoon op kenteken stond , maar in Spanje kreeg hij dat niet voor elkaar , was nooit een Europees typegoedkeuring voor gegeven dus
volgens de Spanjaarden onmogelijk . had een een CVO nodig . en die moest ik aanvragen bij de importeur .. die al 30 jaar weg was ! Dus uiteindelijk
auto niet verkocht , maar kopers genoeg , toen aan een zwitser ...dat was helemaal een drama , die schakelde daar zelfs zijn advocaat in ! geen type goedkeuring
in Zwitserland , op de uitlaat staat geen keurmerk ? CVO certificaat was er niet ( bestond toen niet ) en de originle carburateur zat er niet op... Na 4 maanden
zijn we er maar mee gestopt .. Soms valt het niet mee
_________________________________________
http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl


21 feb 2022 13:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Export verkochte Porsche naar Spanje.
Klopt...vanuit mijn werk loop ik hier meerdere keren per week tegen aan. Een CVO bijvoorbeeld. In Frankrijk en Spanje denkt men dat dat document altijd bij een auto aanwezig is terwijl dat niet zo is en ook pas vanaf 1996.


21 feb 2022 13:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], m.b


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.