Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 3:47



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Goedemiddag allen,
Ik heb gezocht op het forum naar recente berichten over ontbreken van chips in nieuw geleverde auto's. Echter kon niet zo een twee drie wat vinden en daarom stel ik hier de volgende vraag.

Afgelopen maandag heb ik mijn eerste Porsche in ontvangst mogen nemen, een aventurin groene Panamera 4 e hybride sport turismo platinum edition (modeljaar 2023). Bij thuiskomst wilde ik wat dingen instellen en bleek de auto niet uitgerust te zijn met elektrisch verstelbare stuurkolom. Een elektrisch verstelbare stuurkolom is zover ik weet standaard (is ook geen optie die je los kan selecteren) en dit is nodig i.v.m. de memory functie stoelen en comfort in- uitstappen. Daarnaast bevindt zich onder het stuur in de stuurkolom een opening van ik schat 1x 1 cm, waar je een net dopje op zou verwachten. Direct mijn dealer gebeld en die zou het nagaan. Enkele dagen later bleek dat men daar geen antwoord op had. Ik heb wat zitten zoeken op google en het blijkt in het buitenland ook een bekend issue te zijn. Daar schijnt het dat er door Porsche een cash refund of retro fit wordt aangeboden. Mijn voorkeur zou uitgaan naar dat laatste. Echter de dealer hier in Nederland kon mij daar niets op zeggen, niet of het nog überhaupt ingebouwd kon worden en of die chips überhaupt nog zouden komen en ook niets over een cash refund.

Mijn vraag aan jullie is of er bij jullie hier dingen over bekend zijn. En hoe ik dit het beste kan aanpakken. De auto rijdt natuurlijk super, maar voor een auto waar je lang op moeten wachten en die een aardige bak geld kost vind ik dit wel zuur. Ik kan best begrip hebben voor een chip tekort, maar dan zou ik een meer pro- actieve houding hebben verwacht en dat je bijvoorbeeld op een lijst zou komen voor een terugroep actie of iets dergelijks.

Alvast erg dank voor jullie hulp.


13 okt 2022 15:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Welkom :!:


13 okt 2022 15:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Dank. En complimenten voor het forum.


13 okt 2022 15:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Tip: stel jezelf even voor in het Even voorstellen topic, wordt hier altijd zeer gewaardeerd.

Wat de ontbrekende opties betreft: dat is bij alle VAG producten een probleem, al zou ik verwachten dat Porsche als premium merk wel voor in de rij zou staan.
Niet echt netjes van de dealer om niets te melden. En er zou op z'n minst toch een financiële compensatie tegenover mogen staan, of idd aanbod om t later in te bouwen (al zal dat best een technische uitdaging g zijn, vermoed ik).
Ik zou de dealer schriftelijk in gebreke stellen en vragen binnen 2 weken met een passende oplossing te komen. Kans bestaat wel dat ie verwijst naar de voorwaarden waarin ongetwijfeld iets staat over wijzigingen in de uitrusting.
Als dealer niet met een oplossing g komt, rechtsbijstand inschakelen.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


13 okt 2022 16:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Zelfde hier. Ik kreeg mijn Taycan in juli ‘21 uitgeleverd met een handmatig verstelbare stuurkolom, die zou naderhand worden omgebouwd tot een elektrische. Ook de tweede sleutel was er niet bij. Oorzaak voor beide issues chiptekort. Sleutel kreeg ik na een maand of zes. Heb net een brief gekregen waarin Porsche zegt dat de stuurkolom helaas niet meer gaat gebeuren en ze bieden als alternatief cash-back (ongeveer 250 CHF).
Het zal me jeuken want ik gebruik die elektrische verstelling toch nooit (had het in mijn vorige auto, een BMW, wel). Handmatig gaat ook best.

Komt veelvoor, schijnt. Heel bijzonder dat jouw dealer “van niets weet”. Lijkt me onzin.


13 okt 2022 17:36
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Een vriend van mij heeft precies hetzelfde op zijn 992 Carrera S, ook daar is beloofd door PCA dat het achteraf in gebouwd zullen worden. Inmiddels heeft hij de auto al een jaar maar nog geen oplossing aangeboden gekregen.

Op auto's uitgeleverd in de VS schijnt er meer irritante dingen te ontbreken als regen sensoren etc.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


13 okt 2022 18:37
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Dank voor jullie opmerkingen. Ga even nadenken hoe ik dit ga aanpakken. Heb niet eerder wat gepost op een forum. Zal me kort voorstellen. Ben 43 jaar en een auto liefhebber, het liefst snelle auto's. Ook hobbymatig wel eens op het circuit te vinden. Ooit begonnen met een rode Ford Fiesta ST, echt een heel goede en leuke auto (wel erg hard geveerd). Daarnaast altijd Mercedes gereden tot grote tevredenheid. Echter vorig jaar op zoek gegaan naar een hybride auto (gezinsauto) die 4 wiel aandrijving heeft, een 6 cilinder en luchtvering. Toen bleek de spoeling erg dun. Er was toen nog geen 6 cilinder hybride S klasse. Enige wat overbleef was een BMW X5 of een Panamera. En na enig wikken en wegen gekozen voor de Panamera, mede omdat deze sportiever is dan de X5 en toch ook een meer exclusieve auto dan de X5. En gelukkig geen moment spijt gehad van deze beslissing. Hoop erg veel goede en veilige km in te maken.


13 okt 2022 18:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
En natuurlijk de Cayenne, hoe kan ik die vergeten op een Porsche forum.


13 okt 2022 18:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Targa Floriaan schreef:
Wat de ontbrekende opties betreft: dat is bij alle VAG producten een probleem, al zou ik verwachten dat Porsche als premium merk wel voor in de rij zou staan.


Met problemen?
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


13 okt 2022 18:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Enguess schreef:
Zelfde hier. Ik kreeg mijn Taycan in juli ‘21 uitgeleverd met een handmatig verstelbare stuurkolom, die zou naderhand worden omgebouwd tot een elektrische. Het zal me jeuken want ik gebruik die elektrische verstelling toch nooit. Handmatig gaat ook best.


Kan best, maar bij zo een dure auto waarop het standaard hoort te zitten zou ik me als klant toch wat bedenkingen maken...

Idee van een electrische stuurkolom is tweeërlei (1) comfort @stuur gaat omhoog bij in- en uitstappen om dat makkelijker te maken en (2) verschillende sleutel = verschillend gebruikersprofiel, met alle instellingen die daarbij horen qua zetels, spiegels, stuur, airco, presets radio etc.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


13 okt 2022 19:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Mijn Panamera werd in 05-2021 geleverd en toen werd er al verteld dat op sommige andere versies de stuurverstelling handmatig werd uitgevoerd ivm chiptekort. Achteraf zou dan eea weer aangepast worden naar elektrische verstelling (aldus PCL).

Als ik echter de lijst met standaarduitrusting bekijk van het type Panamera van TS dan staat de elektrische stuurverstelling er niet vermeld.
In de configurator is het ook niet ergens aan te vinken, dus dan lijkt het dat het niet meer te bestellen/te leveren is.

Succes en veel rijplezier :drive:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


13 okt 2022 20:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
2.2VTEC schreef:
Kan best, maar bij zo een dure auto waarop het standaard hoort te zitten zou ik me als klant toch wat bedenkingen maken...


Het is NIET standaard. Ook niet als je elektrisch verstelbare stoelen hebt is het NIET standaard.
Ik heb een Panamera in 2019 gekocht (pre-Covid/chips tekorten) en die had ook een handmatig verstelbare stuurkolom.
Mijn huidige van 2021 (vol in de Covidtijd/chips tekorten) heeft dus ook een handmatig verstelbare.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


13 okt 2022 20:55
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Ik heb comfort access op mijn Panamera, waar de elektrische stuurkolom een essentieel onderdeel bij is. Echter de stuurkolom is nu niet elektrisch verstelbaar. Dus comfort access werkt maar gedeeltelijk.


13 okt 2022 21:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Dat heb ik ook.


13 okt 2022 21:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Best bizar hoe Porsche met hun klanten om gaat.
Dat je een probleem hebt, OK, maar communiceer er dan duidelijk over en bied een acceptabele oplossing.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


14 okt 2022 10:16
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Volgens de handleiding van de auto zou er ook een knopje moeten zitten in het linker portier (de 3e memory stand voor je stoel/ comfort instellingen) om je settings in je sleutel te programmeren, dit knopje is ook "verdwenen". Iemand dat ook opgemerkt?


14 okt 2022 10:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Comfort access staat nu niet meer bij de standaard uitrusting en ook niet meer bij de opties. De vraag is wat er in de koopovereenkomst staat; staat het expliciet vermeld dan is het niet zo moeilijk. Als er een clausule in staat dat uitrustingsnivo na opdracht gewijzigd kan worden, dan is het een ander verhaal.

Overigens:
Dat "Set"-knopje zit er bij mij gewoon in.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


14 okt 2022 13:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Enguess schreef:
Heb net een brief gekregen waarin Porsche zegt dat de stuurkolom helaas niet meer gaat gebeuren en ze bieden als alternatief cash-back (ongeveer 250 CHF).

Nooit geweten dat Porsche zulke goedkope opties had :shock:
_________________________________________
Mvg,

René


14 okt 2022 14:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Voor de Zwitsers wel :mrgreen: voor "ons" blijft het nog steeds flink wat geld.
Of zou het net zou zijn als in de bouw: meerwerk is duur en minderwerk is goedkoop :mrgreen:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


14 okt 2022 17:27
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Om de een of andere reden wil de auto ook geen settings vasthouden, zoals automatisch grootlicht, sport uitlaat in hybride ode of individual settings. Het blijkt dat nieuwe auto's geen button meer hebben om zelf dingen op de key te programmeren en deze setting is in het PCM ook weg. Het zou automatisch moeten gaan bij vergrendelen van de auto. Maar dat gebeurt ook niet. Iemand hiermee bekend? Zal vandaag PCR eens bellen.


15 okt 2022 8:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Wat een verhaal zou niet meer bellen en naar de dealer rijden en de auto voor de deur zetten en niet eerder weggegaan voor dat het is opgelost
Is niet een goedkoop tweede hands autootje


15 okt 2022 9:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Je kan hier wel blijven posten voor entertainment, maar de kans dat je hier op het forum de oplossing aangereikt krijgt is natuurlijk nul.
Als je een gloednieuwe Porsche hebt gekocht en iets werkt niet of niet goed, dan ga je terug naar de dealer. Die vertelt je of jij iets fout doet of dat de auto iets fout doet. Als het het laatste is, dan wordt er een oplossing gevonden.
Zo is mijn ervaring in ieder geval.

Enne... Porsche staat nou eenmaal niet bekend om zijn foutloze software....


15 okt 2022 10:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Idd, gedaan. En nu meer duidelijk. Blijkt het volgende dat de huidige auto's niet meer worden uitgerust met een knopje om je settings in de sleutel te saven, maar dat je dat in je PCM moet doen door rechtsonder op 3 puntjes te klikken. Dit is inderdaad niet aangepast in de documentatie/ handleiding. En blijkbaar nog niet bij iedereen goed bekend. Maar dat met de settings is nu dus opgelost. Verder kan bij Porsche niet de automatische grootlicht assistent worden opgeslagen dat deze automatisch inschakelt en moet je dus handmatig doen en ook kan je bij de drive modus hybrid niet de setting sport uitlaat aan opslaan, dat moet je als je wilt telkens handmatig doen.

Dank vor het meedenken en was ook benieuwd of anderen hier tegenaan liepen.


15 okt 2022 11:40
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
Primaire vraag was over chiptekort.


15 okt 2022 12:11
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Ontbrekende chips in nieuw geleverde Panamera.
En netjes geholpen door de dealer. :cheers:


15 okt 2022 12:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.