Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 17:37



Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Het mysterie van de Porsche facturen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 GTS (2011) Ex: Porsche 997.2 S (2010), Porsche 996 4 (2003)
Bericht Het mysterie van de Porsche facturen
Nog niet zo lang geleden ben ik overgestapt naar een andere 997, erg blij mee. Nu heb ik tegelijkertijd behoefte (tegen beter weten in?) om de historie compleet te maken.
De auto is namelijk volledig bij Porsche onderhouden en het schema is ook netjes aangehouden. Stempels zitten in het boekje maar ik heb alleen de laatste factuur en een 111-punten check erbij gekregen (meer was er niet).

Nu heb ik contact gehad met Porsche hierover maar daar wordt ik niet helemaal wijzer van. Ja, ze kunnen volgens mij de facturen zien. Dat weet ik vrijwel zeker maar één andere (volgens mij verkoper) deed alsof dat helemaal niet kan.

De 997 is in Nederland geregistreerd en onderhouden dus daar zou het ook niet aan moeten liggen. Mijn vorige 997 was Duits en daarover werd gezegd dat je de facturen via Porsche Stuttgart kan opvragen, dit heb ik niet geprobeerd maar via welke weg dit in NL zou kunnen??

Je kan natuurlijk zeggen wat maken de facturen nou uit, hij is gewoon netjes onderhouden. Hij komt namelijk ook net uit de Porsche approved garantie en de conditie is erg goed maar dit is natuurlijk net het stapje extra om de historie compleet te maken.

Heeft één van jullie hier ervaring mee? Mijn Porsche dealer zelf doet er nogal mysterieus over en sommigen geven aan dat ze het niet mogen delen ivm de privacy wet.

Het voelt alsof ze dit uit eigenbelang zeggen, zij weten namelijk precies wat er wel/niet is gedaan aan de auto.

Thanks en excuses voor de wat lange post! :lol:


15 nov 2022 14:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Ik wilde de historie ook compleet hebben en toen heeft de vorige eigenaar de facturen opgevraagd bij PCE. Dat ging verder gewoon soepel en via hem heb ik die toen ontvangen. Overigens al voor aankoop maar dat maakt verder natuurlijk niet uit
Overigens waardeer ik het dat ze mijn facturen niet met iemand anders delen. Daar staat mijn adres op en het is mijn data.


15 nov 2022 15:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Voor mijn Boxster 2.5 ben ik naar Duitsland geweest om de facturen persoonlijk op te halen bij de Porsche-dealer waar hij nieuw was afgeleverd. Deze wilden ze niet meegeven ivm privacy vorige eigenaar.


15 nov 2022 15:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Bdog schreef:
Mijn Porsche dealer zelf doet er nogal mysterieus over en sommigen geven aan dat ze het niet mogen delen ivm de privacy wet.


Dat dus, ik heb bij mijn daily (import uit DUI) van de Belgische merkdealer een uitdraai gekregen met precies welke werkzaamheden er verricht zijn op welke datum en bij welke km-stand, echter zonder referentie naar het betaalde bedrag of de persoonlijke gegevens van de vorige eigenaar. Dat ging behoorlijk in detail zoals bvb het vervangen van de ruitenwissers.

Deze methode van centraal registreren door een constructeur lijkt me toch al +10 jaar gangbaar te zijn bij de “premium” merken, tenminste mijn BMW uit 2013 had het immers ook al.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


15 nov 2022 15:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 GTS (2011) Ex: Porsche 997.2 S (2010), Porsche 996 4 (2003)
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Ervaringen zijn al verschillend zie ik, wat mij betreft mogen de persoonsgegevens eraf worden gehaald (dat is natuurlijk helemaal niet het doel hiervan).

Wél frustrerend dat Porsche er (in mijn geval) zo mysterieus over doet.


15 nov 2022 15:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 GTS (2011) Ex: Porsche 997.2 S (2010), Porsche 996 4 (2003)
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Citaat:
Voor mijn Boxster 2.5 ben ik naar Duitsland geweest om de facturen persoonlijk op te halen bij de Porsche-dealer waar hij nieuw was afgeleverd. Deze wilden ze niet meegeven ivm privacy vorige eigenaar.


Begrijp ik het goed dat je ze niet hebt meegekregen of juist wél? Zou zuur zijn als je voor niets naar Duitsland bent gereden :|


15 nov 2022 15:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
daar kan Porsche weinig aan doen, ze hebben de wet te volgen. Zeker sinds de invoering van de AVG zal er geen dealer meer zijn die facturen gaat overleggen van vorige eigenaren, dat mag gewoonweg niet. Zo ook de Duitse of iedere andere EU dealer. Doen ze het wel, dan heb je geluk maar officieel mag het dus niet. Een uitdraai met daarop enkel de werkzaamheden zonder data zou nog wel kunnen, maar dan zul je net een welwillend Porsche centrum moeten hebben (meeste zijn hier niet happig op, ook omdat de reikwijdte van de AVG niet geheel duidelijk is en een dealer dan bang is om alsnog onder de AVG te vallen als ze zo’n overzicht aan je geven).

Ik weet het helaas uit ervaring, zowel in Nederland als Duitsland kreeg ik geen facturen van de vorige eigenaren, zelfs voordat de AVG in werking was getreden. Allemaal wegens de privacy. Enige optie is om dit verzoek aan de dealer te laten doen via de vorige eigenaar, dan kan een dealer misschien nog meewerken.


15 nov 2022 16:06
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Het probleem zit hem in de verschillende dealer groepen van Porsche. In NL kan een onafhankelijke dealer, bijvoorbeeld Porsche Centrum Gelderland, niet in de onderhoudshistorie van een auto kijken die in onderhoud was bij een Pon dealer, denk Leusden en Amsterdam. Ik heb in het verlenden er alijd in geslaagd de facturen op te vragen, maar dan moet je afzonderlijk met de service balies van de betrokken dealers praten.

Dan kreeg ik ze op de post als een stapeltje kopies binnen met de NAW weggelaten.

Bij Volkswagen is dat trouwens veel beter geregeld; Ze gebruiken geen dealer systemen maar een centraal systeem van Volkswagen. Dat betekent dat alle onderhoud aan een Volkswagen, maak niet uit waar op de wereld het uitgevoerd worden, in hun centrale systeem op chassisnummer is opgelsagen. Zo kon ik de onderhoud van mijn Up! vanaf Grienkenland, via duitsland en NL laten zien toen ik hem heb verkocht.


Daar kan Porsche inderdaad van leren, zeker omdat hun auto's vaker een wereldreis maken.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


15 nov 2022 16:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Maar dan nog zit een dealer, Porsche of VW of wie dan ook, met privacy wetgeving. Ze mogen die informatie niet geven. Dit was voordat de AVG kwam wel makkelijker (toen kreeg ik nog wel iets van informatie vanuit de dealer over onderhoud en facturen).


15 nov 2022 17:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Duitsland is extreem qua wetgeving rond privacy.
Ik kan me goed voorstellen dat er vanuit privacy redenen geen facturen van vorige eigenaren worden gedeeld door NL dealers.

Hier vast niet aan de orde maar je kunt tal van situaties bedenken waardoor een vorige eigenaar problemen kan ondervinden als derden toegang tot facturen van hem/haar zouden hebben.

Maar wel jammer uiteraard want je hebt je dossier graag compleet.
Ik had van mijn 911 wel een onderhoudsfactuur van Porsche Hamburg maar miste het stempeltje in het boekje, die heb ik uiteraard (jaren na de bereffende 20.000 beurt) alsnog wel kunnen krijgen ;-)
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


15 nov 2022 17:58
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
mark996 schreef:
Maar dan nog zit een dealer, Porsche of VW of wie dan ook, met privacy wetgeving. Ze mogen die informatie niet geven. Dit was voordat de AVG kwam wel makkelijker (toen kreeg ik nog wel iets van informatie vanuit de dealer over onderhoud en facturen).


Ik durf te zeggen dat ik beroepsmatig een goed grip heb op de AVG en GDPR:

Zolang er geen persoonlijke of persoonlijk indentificeerbare data gedeeld worden mag een bedrijf data gewoon vrij delen zonder enige issues.

Een factuur zonder NAW is daarom niet privacy gevoelig. Dat omdat de Kenteken en Chassisnummer niet te herleiden valt naar een persoon via zo'n factuur. Daarnaast is de VIN en Kenteken voor idereen op de openbare weg zichtbaar en daarmee publieke informatie. Dus zonder NAW is het een document over een voertuig/object en niet over een persoon :salut:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


15 nov 2022 18:28
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
In de wet staat ook dat je een redelijk gebruiksdoel moet hebben voor het bewaren en delen van data. Je mag echt niet zomaar een factuur aan een natuurlijke persoon A delen met een natuurlijke persoon B, ook niet als de factuur niet direct herleidbaar is.

Los van de wet zou ik het als klant ook niet zomaar ok vinden. Ik heb een relatie met de garage, betaal de factuur, waarom zou de garage dat moeten delen met iemand die de auto drie eigenaren verder heeft gekocht?


16 nov 2022 8:58
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Moeten niet, maar mogen wel zolang er geen privacy gevoelige data op staan.

Ik hoor niemand over service boekjes en privacy, daar staan in principe hetzelfde informatie in, alleen minder gedetaileerd. Erger nog, daar kan je vaak de NAW van vorige eingenaars terug vinden :idea:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 nov 2022 11:42
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Om even te muggenziften richting Johann. Ik weet niet of je hier gelijk hebt. Via kenteken is uiteindelijk wel een herleidbare trail ontstaan. Ondanks dat de naam/kenteken combi niet voor iedereen zichtbaar is. Indirecte herleidbaarheid of profielherleidbaarheid. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat ze inmiddels zo enorm moeilijk doen. Moraal is gewoon de vorige eigenaar het vragen dan zit het altijd goed en heb je ook nog eens normale facturen die er later met naw gegevens wat officiëler uit zien.
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


16 nov 2022 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 GTS (2011) Ex: Porsche 997.2 S (2010), Porsche 996 4 (2003)
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Ik heb inmiddels denk ik ook veel ervaring met in ieder geval Privacy officers bij bedrijven, mijn mening is dat de wet door iedereen net anders geïnterpreteerd kan worden (kijk alleen naar de reacties hierop).

Tegelijkertijd heb ik inmiddels PCE gebeld (waar groot deel van onderhoud is uitgevoerd) en zij kunnen het alsnog delen als ik mijn ID, kentekenbewijs en onderhoudsboekje deel.

Alleen nu komt een grote maar, ze kunnen historie alleen vanaf 2017 delen omdat ze in de tussentijd zijn overgestapt naar een ander systeem.

Het wordt steeds duidelijker dat bijna iedere dealer met een eigen systeem en richtlijnen werkt..

Vind dat eerlijk gezegd best raar voor een exclusief merk als Porsche :scratch:


16 nov 2022 12:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Porsche is allang geen exclusief merk meer. Sorry.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


16 nov 2022 12:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Arnoud69 schreef:
Om even te muggenziften richting Johann. Ik weet niet of je hier gelijk hebt. Via kenteken is uiteindelijk wel een herleidbare trail ontstaan. Ondanks dat de naam/kenteken combi niet voor iedereen zichtbaar is.
Even chargeren. Dan zouden bij inruil van een auto dus het kenteken en chassisnummer moeten worden verwijderd, omdat de auto anders via historische RDW gegevens kan worden herleid naar een natuurlijk persoon? :mrgreen:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


16 nov 2022 13:36
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
:arrowu: :arrowu:
Dat dus, het is allemaal informatie over een object en niet een persoon en daarmee niet onderhevig aan AVG of GDPR en je mag het zelfs tot einde van dagen bewaren.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 nov 2022 14:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Dat sommige mensen graag de historie van hun auto helder willen hebben is prima. Maar ik zie geen enkele reden waarom een garage daar aan mee zou werken. Als je graag bonnetjes wil dan vraag je diegene waarvan je de auto hebt gekocht of wil kopen en als je geluk hebt dan krijg je de bonnetjes en anders koop je die auto lekker niet.

Er is meen ik wel een schadehistorieregister van auto's? Ik weet er het fijne niet van.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


16 nov 2022 14:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
NordRack2 schreef:
Er is meen ik wel een schadehistorieregister van auto's? Ik weet er het fijne niet van.


Is er - niet voor iedereen toegankelijk - en wie toegang heeft mag de gegevens niet (zomaar) delen …..


16 nov 2022 14:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Het schaderegister is waardeloos.
Daar worden alleen gevallen geregistreerd die via de verzekeraars lopen.
Als iemand met zijn dronken kop in de sloot rijdt en 30k schade heeft en deze door een beunhaas laat maken staat het nergens geregistreerd
Iemand die een paaltje raakt en 5k via de verzekeraar laat lopen heeft meteen het stempel schade auto.
De kopers die een schadevrije auto willen kopen dus nu het liefst de eerste want die is zgn. schadevrij.


16 nov 2022 14:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Er zijn ook sites die (betalend) veel historie kunnen geven op basis van het VIN number, bvb Carvertical een channel partner van JayEmm on Cars (YT).

Geen ervaring mee, ik koop mijn hobby auto’s gewoon op een vertrouwd adres waarvan ik weet dat als er iets niet 100% is, dit correct wordt opgelost. Duurder dan particulier kopen, dat zeker, maar geen gedoe met discussies over garantie. Een leuke hobby auto is voor mij in de allereerste plaats zorgeloos rijden wanneer ik daar zin in heb.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


16 nov 2022 15:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Je kan evt. ook toestemming vragen aan de vorige eigenaar en daarmee bij de dealer aankloppen.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


16 nov 2022 16:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 GTS (2011) Ex: Porsche 997.2 S (2010), Porsche 996 4 (2003)
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
Dit mysterie is inmiddels opgelost. Heb alle facturen specifiek bij de desbetreffende dealers waar het onderhoud is uitgevoerd opgevraagd. Iets meer werk dan ik had verwacht maar alles is inmiddels compleet en de dealers waren uiteindelijk bereid om de facturen (geanonimiseerd) te overleggen. Fijn om de auto nu met volledige historie te hebben :cheers:


05 dec 2022 12:24
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Het mysterie van de Porsche facturen
goed geregeld. en dank voor de update :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


05 dec 2022 13:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.