Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 apr 2024 11:57



Antwoord op onderwerp  [ 419 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende
Voorlopig nog geen EV voor mij 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
En dat percentage wordt ieder jaar hoger, waardoor EVs ieder jaar minder vervuilend worden.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 jan 2023 11:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Maatje van me gaat vandaag naar 't Autosalon om een vervanger te zoeken voor zijn verleden jaar aangekochte EV. Hij zou graag eens iemand naar de luchthaven kunnen voeren (bvb) en terugkeren zonder toegeknepen billen.
Wil nu persé een hybride want, diesel gaat verboden worden, LEZ's, etc...
Laat zich dus constant bang maken.
De winkel moet draaien zeker? Geef mijn portie maar aan Fikkie.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


20 jan 2023 11:35
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Polydeukes schreef:
- Voor het klimaat maakt het niet uit waar de CO2 wordt uitgestoten, maar voor het milieu wel. Steden en dorpen krijgen bijv. veel gezondere lucht als er minder ICE's rondrijden.


Onze steden en dorpen worden schoner. Echter de streken waar ze de grondstoffen en halffabrikaten voor onze EV's en windmolens vandaan halen worden viezer: China, Myanmar, Congo. Wij worden niet schoner maar exporteren onze klimaatimpact.


20 jan 2023 13:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Tilt! schreef:
Maatje van me gaat vandaag naar 't Autosalon om een vervanger te zoeken voor zijn verleden jaar aangekochte EV. Hij zou graag eens iemand naar de luchthaven kunnen voeren (bvb) en terugkeren zonder toegeknepen billen.
Wil nu persé een hybride want, diesel gaat verboden worden, LEZ's, etc...
Laat zich dus constant bang maken.
De winkel moet draaien zeker? Geef mijn portie maar aan Fikkie.


Adviseer hem een Tesla M S LR, dan brengt ie iemand van Den Bosch naar Schiphol, als ie thuis is brengt ie nog even iemand op en neer naar Eindhoven airport en als ie geen zin heeft om te laden gaat ie de dag erna op en neer naar Utrecht en dan kan ie nog eens gaan kijken of ie meteen weer wil laden, half nachtje thuisladen en hij zit weer bomvol. En dat alles zonder stress :D


20 jan 2023 13:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
dirty gertie schreef:
Polydeukes schreef:
- Voor het klimaat maakt het niet uit waar de CO2 wordt uitgestoten, maar voor het milieu wel. Steden en dorpen krijgen bijv. veel gezondere lucht als er minder ICE's rondrijden.


Onze steden en dorpen worden schoner. Echter de streken waar ze de grondstoffen en halffabrikaten voor onze EV's en windmolens vandaan halen worden viezer: China, Myanmar, Congo. Wij worden niet schoner maar exporteren onze klimaatimpact.

Precies, dat is ook mijn grootste bezwaar tegen EV's. Overigens niet alleen daar, ook in Dld, Servie en zeer recent in noord-Zweden zijn grote voorraden lithium en andere batterij grondstoffen gevonden.
Gretta T. kan vanuit Lützerath meteen doorvliegen - herstel: doortreinen - naar een van die afgravingen.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


20 jan 2023 14:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Dus alle milieuschade die is ontstaan door de winning van olie en gas is geen probleem want wij vervuilen zelf ook door die brandstoffen in onze autos te verbranden, dus we staan gelijk? Of zoiets? Interessant.


(Voorbeeldje: https://milieudefensie.nl/actueel/wordt ... in-nigeria)


Laatst bijgewerkt door Enguess op 20 jan 2023 14:42, in totaal 1 keer bewerkt.



20 jan 2023 14:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 Carrera S Coupe PDK
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Polydeukes schreef:
Olaf schreef:
.. en bij C staat in NL een gas (of zelfs kolen) gestookte energie centrale om de meeste EV’s in NL op te kunnen laden :|


Even de feiten scheiden van de tendentieuze berichtgeving
- In 2022 werd 33% van onze stroom opgewekt middels hernieuwbare energie (dus, wind, zon of biomassa).
- Voor het klimaat maakt het niet uit waar de CO2 wordt uitgestoten, maar voor het milieu wel. Steden en dorpen krijgen bijv. veel gezondere lucht als er minder ICE's rondrijden.
- Well to wheel zijn EV's onomstotelijk minder vervuilend dan ICE's. Dus rekening houdend met de hele keten van grondstofdelving, productie, transport, gebruik en recycling/vernietiging en alle energie die in alle stappen nodig is.

EV's zijn nog steeds vervuilend ja, maar dus minder vervuilend dan ICE's.


Als dit de onomstotelijke evidence based feiten zijn is het misschien goed om even de bron(nen) te vermelden.


20 jan 2023 14:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
HaVrie schreef:
Tilt! schreef:
Maatje van me


Adviseer hem een Tesla M S LR


Mja, niet iedereen kan zich dat veroorloven vrees ik. Denk dat zijn Fransoos ongeveer 1/3 kost.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


20 jan 2023 14:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Tilt! schreef:
HaVrie schreef:
Tilt! schreef:
Maatje van me


Adviseer hem een Tesla M S LR


Mja, niet iedereen kan zich dat veroorloven vrees ik. Denk dat zijn Fransoos ongeveer 1/3 kost.


akkoord, excuus, beetje te kort door de bocht mijnerzijds.


20 jan 2023 14:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Polydeukes schreef:
Even de feiten scheiden van de tendentieuze berichtgeving
- In 2022 werd 33% van onze stroom opgewekt middels hernieuwbare energie (dus, wind, zon of biomassa).



In 2021 was het (nog) maar 13,4%
In 2022 was het (vreemd genoeg :?: ) 41%

Tja - het is maar nét waar je je informatie vandaan haalt :idea:

Biomassa CO2 uitstoot vs. Steenkool :popcorn:


20 jan 2023 15:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Precies; "The only statistics you can trust are those you falsified yourself" aldus Churchill :popcorn:


20 jan 2023 15:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Olaf schreef:
Polydeukes schreef:
Even de feiten scheiden van de tendentieuze berichtgeving
- In 2022 werd 33% van onze stroom opgewekt middels hernieuwbare energie (dus, wind, zon of biomassa).



In 2021 was het (nog) maar 13,4%
In 2022 was het (vreemd genoeg :?: ) 41%


Vraag:
Hetgeen opgewekt wordt het zonnepanelen of windmolens en direct gebruikt wordt voor het laden van een EV is toch pas echt "groen rijden"? Of zie ik het verkeerd?

Als je de elektra uit het netwerk haalt is het toch (67% in het voorbeeld van Polydeukes) ook "vervuild" met energie uit centrales? Of niet?
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


20 jan 2023 16:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
‘Tuurlijk, zij het dat zonnepanelen met inzet van Chinese kinderarbeid worden geproduceerd, Enzovoorts enzovoorts.


20 jan 2023 17:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Targa Floriaan schreef:
dirty gertie schreef:
Polydeukes schreef:
- Voor het klimaat maakt het niet uit waar de CO2 wordt uitgestoten, maar voor het milieu wel. Steden en dorpen krijgen bijv. veel gezondere lucht als er minder ICE's rondrijden.


Onze steden en dorpen worden schoner. Echter de streken waar ze de grondstoffen en halffabrikaten voor onze EV's en windmolens vandaan halen worden viezer: China, Myanmar, Congo. Wij worden niet schoner maar exporteren onze klimaatimpact.

Precies, dat is ook mijn grootste bezwaar tegen EV's. Overigens niet alleen daar, ook in Dld, Servie en zeer recent in noord-Zweden zijn grote voorraden lithium en andere batterij grondstoffen gevonden.
Gretta T. kan vanuit Lützerath meteen doorvliegen - herstel: doortreinen - naar een van die afgravingen.

Kom man, jij weet toch wel beter?
En zo niet; verdiep je eens in de milieuschade die winning van fossiele brandstoffen aanricht, incl fracking.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 jan 2023 19:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Als je echt het millieu erbij wilt betrekken, dan moet je verder kijken dan alleen wat voor brandstof je auto verbruikt natuurlijk.

Een compacte auto als een Up! zal in totaal veel minder impact hebben op het millieu dan bijvoorbeeld een Taycan of model S. Ja, je kunt met een Taycan meer vervoeren, maar wordt dat ook echt gedaan om de impact te compenseren? Ik weet zeker van niet.

Ik vind het daarom een beetje schijnheilig om het over milieu te hebben als het over dure EV's gaat. Komt een beetje over als greenwashing.


20 jan 2023 19:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Kun je dat onderbouwen?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 jan 2023 20:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Natuurlijk niet.


20 jan 2023 20:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Ik begrijp dat relaas ook niet echt eerlijk gezegd.
Wij hebben auto's van verschillende pluimage, mijn eerste reden was niet eens zozeer uit milieu overweging.
Gewoon de techniek en het idee dat de kosten een stuk lager zijn. Daarna is gewoon het super fijn rijden erbij gekomen.
Alles heeft zijn voor- en nadelen maar sommige stellingen hier zijn wel erg kort door de bocht, aan EV kleeft ook heus wel een nadeel, maar de fossiele brandstoffen leveren natuurlijk ook enorme milieu schade op al is het maar op gebied van ongelukken en andere incidenten.
Het mooiste zou zijn als een groot deel zelfvoorzienend kan worden, energie opwekken en dan ook kunnen opslaan en in combinatie met vervoer.
Het zou prima zijn om bijvoorbeeld batterijen voor huisgebruik en voor vervoer uit de kunnen wisselen, dat vergt wellicht modulaire stroomopslag voorzieningen, maar daar zie ik wel toekomst in.


20 jan 2023 20:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Brulaap schreef:
En welk merk en model is het nou geworden? :D

Jullie gaan heel erg lachen en in het ergste geval word ik gecanceld… Citroën C5X
_________________________________________
Wim


20 jan 2023 20:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Cazzo Super Veloce schreef:
Kun je dat onderbouwen?


Sorry, maar hoe moeilijk is het om te begrijpen dat er in een auto van grofweg 20.000 euro veel minder tijd en grondstoffen gestopt hoeven te worden dan in een auto van grofweg 100.000 euro?

Het is nogal lastig om harde cijfers te vinden, maar dit artikel geeft bijvoorbeeld aan dat bij de productie van een C1 ongeveer 6 ton CO2 wordt uitgestoten en bij een grote auto als een Land Rover Discovery 35 ton.

https://www.theguardian.com/environment ... nt-new-car

Dit artikel geeft aan dat alleen de productie van een 80kwh accu al 16 ton CO2 kost:

https://climate.mit.edu/ask-mit/how-muc ... ric%20tons).
De uitstoot van een UP! is 118g/km. Je kunt dus al 85.000km rijden om het verschil in CO2 goed te maken met het produceren van de accu alleen en dan heb je nog geen km met je EV gereden en moet je er ook nog een hele auto omheen bouwen.

Een Taycan verbruikt ongeveer 21kwh/100km. Een kWh is ongeveer te vergelijken met 649g CO2 bij grijze stroom (https://wisenederland.nl/artikel/hoevee ... 20per%20m3.) Oftewel een Taycan verbruikt in dat geval ongeveer 136g CO2/km. Er is in dat geval dus nergens een breakeven point; een kleine benzine hatchback is met grijze stroom altijd zuiniger.

Natuurlijk, met groene stroom wordt dat beter, maar ook bij de constructie en onderhoud van zonnepanelen, windmolens etc. komt er CO2 kijken en dan is nog maar de vraag hoe lang het duurt voordat je de totale CO2 uitstoot bij de productie van een dure auto hebt gecompenseerd. Als je er vanuit gaat dat een EV als een Taycan of Model S of E-tron net zoveel uitstoot bij productie als de Land Rover van die eerste link, dan kun je met je Up! 245.000km rijden om alleen het verschil in productie uitstoot goed te maken.

Dit is overigens geen betoog tegen de EV of tegen een Taycan of Tesla of wat dan ook. Ik probeer ook niet iedereen te overtuigen het milieu te redden (ik rij zelf immers ook een Porsche). Ik vind het alleen een beetje hypocriet om te stellen dat je een dure, grote EV koopt omdat het goed is voor het milieu. De trein is goed voor het milieu en een grote, dure auto niet. Je koopt een dergelijke auto in de eerste plaats voor de totale beleving, wat uiteraard prima is, maar het milieu ga je er niet mee redden.

HaVrie schreef:
Ik begrijp dat relaas ook niet echt eerlijk gezegd.
Wij hebben auto's van verschillende pluimage, mijn eerste reden was niet eens zozeer uit milieu overweging.
Gewoon de techniek en het idee dat de kosten een stuk lager zijn. Daarna is gewoon het super fijn rijden erbij gekomen.


Dit is dus precies wat ik bedoelde als legitieme redenen om een auto te kopen: leuke beleving en lagere kosten (ten opzichte van een gelijkwaardige benzine auto neem ik dan aan).


20 jan 2023 21:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Zoals je kunt lezen is de stroom in NL nu al 33% groen.
Onzinnig dus om van grijze stroom uit te gaan.
Per saldo stoot een Taycan qua verbruik nu al minder uit dan een Up! Namelijk zon 90gr/km, uitgaande van 33% groen en dat wordt ieder jaar beter.
Dat break even punt komt dus wel, maar ligt idd ver weg.
(Overigens durf ik de stelling wel aan dat Taycan-eigenaren meer dan gemiddeld groene stroom hebben, maar dat kan ik dan weer niet onderbouwen)
Daarnaast is ook de vergelijking tussen een Up! En een Taycan krom, vergelijk dan een Panamera met een Taycan. Dat is realistischer. En ja ik begrijp je punt in deze.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 20 jan 2023 22:42, in totaal 1 keer bewerkt.



20 jan 2023 22:15
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Cazzo Super Veloce schreef:
En zo niet; verdiep je eens in de milieuschade die winning van fossiele brandstoffen aanricht, incl fracking.


Ok, er vind geen “fracking” plaats in Europa … dat is écht iets van de US of A :|

Productie-eilanden zijn redelijk groen, krijgen tegenwoordig stroom van vast wal :idea:

Kijk naar Noorwegen - wekt hoofdzakelijk stroom op met hydro-centrales …. en wat ze te kort komen kopen ze in Duitsland.

Oh … wacht - daar wekken ze stroom op met bruinkool-centrales :shock:


20 jan 2023 22:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Volgens mij benoem ik dat ook, maar het is nogal lastig om er precies achter te komen wat de uitstoot is van groene stroom, maar dan nog steeds kun je bijna 2.5 ton rijden voordat het uberhaupt uitmaakt. In ieder geval begon ik hierover omdat ik de hele discussie over de milieu impact van batterijen vs. de milieu impact van olie gewoon een beetje onzinnig als het over auto's als Panamera's en Taycan's gaat.

Verder vind ik overigens de beleving van EV's best leuk en de manier van "vullen" van de auto is denk ik gewoon een kwestie van wennen. Die paar keer per jaar dat je verder gaat dan de range van je auto en je langs de weg moet laden, vallen qua tijd natuurlijk in het niet tegenover de rest van het jaar waar je nooit meer naar een tankstation hoeft.
Ik heb een oprit en zonnepanelen die veel meer opwekken dan we verbruiken, dus de kans is groot dat onze volgende daily ook een EV wordt.


20 jan 2023 22:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
@Cazzo: wat mij tegenstaat is dat EV's als het 'milieuvriendelijke' alternatief worden gepresenteerd, terwijl ze dat gewoon niet zijn. Productie van batterijen zorgt alleen voor een verplaatsing van milieu-impact, niet voor een vermindering. Wat kost het wel niet aan grondstoffen om de hele laadinfrastructuur aan te leggen?
Nee, ice en olie zijn ook niet schoon. Maar dat EV's het beste of enige alternatief zijn, nee, daar geloof ik niet in. Dat is een politieke keuze die is gemaakt, omdat men niet langer wilde wachten tot ice's schoner werden.
En nee, ik ben geen wappie, ik ben gewoon niet overtuigd.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


20 jan 2023 22:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Tsjonge, wat verhit weer allemaal. Ik denk dat we allemaal onderkennen dat we ooit van fossiel af moeten, dus we moeten ergens beginnen. Uiteindelijk zal het een mix worden van fossiel, elektrisch, synthetisch en waterstof. Al was het maar om maar te stoppen die enge landen te sponsoren. En hopelijk is de auto-industrie een leidraad voor anderen, zoals de scheepvaart. Die is pas écht vervuilend.

Minder mensen helpt ook…
_________________________________________
Wim


20 jan 2023 23:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 419 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.