Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:26



Antwoord op onderwerp  [ 419 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende
Voorlopig nog geen EV voor mij 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Is wat mij betreft niet verhit hoor.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


20 jan 2023 23:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Targa Floriaan schreef:
@Cazzo: wat mij tegenstaat is dat EV's als het 'milieuvriendelijke' alternatief worden gepresenteerd, terwijl ze dat gewoon niet zijn. Productie van batterijen zorgt alleen voor een verplaatsing van milieu-impact, niet voor een vermindering. Wat kost het wel niet aan grondstoffen om de hele laadinfrastructuur aan te leggen?
Nee, ice en olie zijn ook niet schoon. Maar dat EV's het beste of enige alternatief zijn, nee, daar geloof ik niet in. Dat is een politieke keuze die is gemaakt, omdat men niet langer wilde wachten tot ice's schoner werden.
En nee, ik ben geen wappie, ik ben gewoon niet overtuigd.

Volgens mij zegt niemand dat EVs milieuvriendelijk zijn. De trein is ook niet milieuvriendelijk. Maar EVs en de trein zijn wel minder belastend voor het milieu dan ICE.
Er zijn ook genoeg studies die dat onderbouwen.
Dat de productie van accus/EVs de milieu impact alleen verplaatst is dus feitelijk onjuist.
Dan het aanleggen van laadinfrastructuur; heeft uiteraard veel milieu impact, maar is eenmalig. Wat denk je van de milieu impact van de laadinfrastructuur van ICEs? Ik vermoed dat die vele malen vervuilender is (tankers van Kuwait naar Europa etc).
_________________________________________
GREEN IS GOOD


21 jan 2023 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
718 cayman 2022
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Ten eerste dit topic gaat over "Voorlopig nog geen EV voor mij" en niet "Ik stap over op een EV omdat", als je EV wil goed praten maak je eigen topic aan.
Cazzo Super Veloce schreef:
Dat de productie van accus/EVs de milieu impact alleen verplaatst is dus feitelijk onjuist.

De bewering met alleen klopt inderdaad niet, er is veel meer aan de hand dan enkel alleen het verplaatsen van de milieu impact


21 jan 2023 14:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Jij zit nog niet zo lang op het PF denk :)
Maar vertel, wat is er nog meer aan de hand?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


21 jan 2023 17:11
Profiel
PorscheForum Rakker
718 cayman 2022
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Mijn linker teen jeukt, misschien dat je even langs komt en helpt krabben?


21 jan 2023 18:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Lightyear heeft nu al de stekker uit de productie in Finland getrokken vanwege een gebrek aan centjes. Eind november gestart maar het bouwproces valt veel duurder uit en de huidige investeerders staan niet te juichen om bij te springen.

En voor van Moof ziet het er ook niet heel erg aantrekkelijk uit op dit moment


24 jan 2023 12:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Lightyear waanzinnig sympathiek initiatief maar ik zou er ook geen cent (meer) insteken. De grote automerken komen nu eindelijk op stoom met hun EV’s en gaan de markt overspoelen in de komende jaren. Tesla kan ook inpakken denk ik (of focusen op een andere rol in de autoindustrie).


24 jan 2023 14:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Volgens mij is er niemand hier die claimt dat EV's milieuvriendelijk of 100% CO2-neutraal zijn, want dat zijn ze natuurlijk niet. En een Up! vergelijken met een Model S is ook niet eerlijk. Iemand die een Up! heeft rijdt waarschijnlijk voornamelijk korte(re) afstanden, met weinig passagiers en bagage en vindt comfort en uitstraling minder belangrijk. Iemand die een BMW 530d heeft en op zoek gaat naar een alternatief, zal niet snel voor de Up! kiezen, ook al is die minder mileubelastend dan een Model S of Taycan.

Daarnaast komt niet 100% van de grondstoffen nodig voor accu's uit smerige mijnen waar kinderen werken. Een groot deel van die grondstoffen komt uit recycling van batterijen/accu's, maar ook uit bijv. vullingen (ja die dingen in je mond) en autobanden.

We moeten het dus doen met gemiddelden. En gemiddeld genomen is een EV over zijn gehele levensduur minder vervuilend dan een vergelijkbare ICE.
Daarmee ontkent niemand de milieuschade door delving van grondstoffen, of de CO2-uitsoot van grijze stroom. Je kunt de zaken alleen niet loskoppelen om je punt te maken, dat is cherry picking.

Nog even wat bronnen voor de mensen die daar om vroegen:
- 'De totale elektriciteitsproductie bestond in 2021 voor 33 procent uit hernieuwbare bronnen.' (CBS, 2022)
- CO2-uitstoot EV vs ICE (milieucentraal)
- EV of ICE: wat vervuilt meer?
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


24 jan 2023 15:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Enguess schreef:
Lightyear waanzinnig sympathiek initiatief maar ik zou er ook geen cent (meer) insteken. De grote automerken komen nu eindelijk op stoom met hun EV’s en gaan de markt overspoelen in de komende jaren. Tesla kan ook inpakken denk ik (of focusen op een andere rol in de autoindustrie).

Ik heb nooit iets in Lightyear gezien. Technologisch interessant, maar commercieel kansloos.
Als je kijkt hoeveel moeite en miljarden het Tesla gekost heeft en dan was het nog een dubbeltje op zn kant. Dat gaat Lightyear echt niet nadoen.
Tesla gaat het op lange termijn ook niet redden idd. Wat jij laatste schreef over technologie leveren aan andere merken, zou zo maar eens kunnen.
Liefst aan Alfa dan. Dan heb je topbouwkwaliteit en een echte rijdersauto met superieure software van Tesla :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


24 jan 2023 16:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Polydeukes, nogmaals mijn punt was niet om te zeggen dat EV's slechter zijn voor het milieu of niet, het punt is dat die hele discussie er niet echt toe doet als Taycan's met Panamera's worden vergeleken en dan bedoel ik beide kanten op.

Hoeveel boeit het iemand nu echt wat de impact is van een lithium mijn als diegene een dikke Porsche rijdt en andersom.

Ik wil geen moraalridder zijn, want ik heb ook een auto die meer verbruikt dan noodzakelijk, maar gebruik het dan tenminste niet als argument voor of tegen een dure EV.

In deze klasse auto's gaat het om comfort, beleving, kosten, gebruiksgemak etc. Milieu bungelt ergens onderaan.


24 jan 2023 23:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Porsche 996 C4S
Oss
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Even wat olie op het vuur gooien voor de niet EV fanaten.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/porsche-taycan-gts-sport-turismo-2022/

Mijn EV ervaring: als ik buiten een ICE ruik voorbijrijden, is EV de winnaar want geen locale uitstoot.
Voor de rest, is de EV is nog niet perfect: range moet groter worden omdat de laadsnelheid meestal tegenvalt (gisteren 2x aan een snellader gestaan, begint op ongeveer 100kw wiaarna het snel richting 70kw zakt, en dat terwijl ik als enige op het laadstation stond in beide gevallen)
_________________________________________
www.smartroombarcelona.com


25 jan 2023 8:08
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
"Zou u weer een auto van dit merk kopen?" Antwoord Nee.
Eigenaar uit t autoweek artikel heeft zn auto ingeruild voor een KJN :scratch:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


25 jan 2023 8:56
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
jvg.65 schreef:
Mijn EV ervaring: als ik buiten een ICE ruik voorbijrijden, is EV de winnaar want geen locale uitstoot.


Precies dat is waar mijn broek van afzakt; ik vebaasd me keer op keer weer hoe we de veruivling van de prodcutie van een EV en de vervuiling van het laden zo makkelijk kunnen negeren als het maar niet vervuilen waar wij zijn. Tipisch menselijk gedrag natuurlijk, maar ik hoop van harten dat we heel snel overgaan op Atoomenergie. Dan kunnen we eindelijk schoon opladen, en daarnaast ook op grote schaal en locaal CO2 neutrale bezine gaan produceren.

Als ze dan nog de subsidie regeling willen aanpassen om je te motiveren je ouwe auto op de weg te houden (want bespaart heel veel CO2 door het productie van een nieuwe auto) dan is de wereld weer mooi. Petrolheads blij, Greenpeace blij, het wereld blij.

:salut:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


25 jan 2023 9:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Dat het moeten zijn “type “ idd
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 jan 2023 9:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Citaat:
ik hoop van harten dat we heel snel overgaan op Atoomenergie. Dan kunnen we eindelijk schoon opladen


Helaas is ook atoomenergie niet schoon. Maar ben er ook wel een voorstander van. Kernfusie daarentegen... maar dat is er -nog- niet.
_________________________________________
footers zuigen! :D


25 jan 2023 10:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Johann schreef:
jvg.65 schreef:
Mijn EV ervaring: als ik buiten een ICE ruik voorbijrijden, is EV de winnaar want geen locale uitstoot.


Precies dat is waar mijn broek van afzakt; ik vebaasd me keer op keer weer hoe we de veruivling van de prodcutie van een EV en de vervuiling van het laden zo makkelijk kunnen negeren als het maar niet vervuilen waar wij zijn. Tipisch menselijk gedrag natuurlijk, maar ik hoop van harten dat we heel snel overgaan op Atoomenergie. Dan kunnen we eindelijk schoon opladen, en daarnaast ook op grote schaal en locaal CO2 neutrale bezine gaan produceren.

Als ze dan nog de subsidie regeling willen aanpassen om je te motiveren je ouwe auto op de weg te houden (want bespaart heel veel CO2 door het productie van een nieuwe auto) dan is de wereld weer mooi. Petrolheads blij, Greenpeace blij, het wereld blij.

:salut:

Blijft staan dat EVs minder vervuilen dan 1CE. En dat EVs ook ieder jaar schoner worden. Ook over de hele levenscyclus gezien.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 jan 2023 11:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Alex90 schreef:
Polydeukes, nogmaals mijn punt was niet om te zeggen dat EV's slechter zijn voor het milieu of niet, het punt is dat die hele discussie er niet echt toe doet als Taycan's met Panamera's worden vergeleken en dan bedoel ik beide kanten op.
Hoeveel boeit het iemand nu echt wat de impact is van een lithium mijn als diegene een dikke Porsche rijdt en andersom.
Ik wil geen moraalridder zijn, want ik heb ook een auto die meer verbruikt dan noodzakelijk, maar gebruik het dan tenminste niet als argument voor of tegen een dure EV.
In deze klasse auto's gaat het om comfort, beleving, kosten, gebruiksgemak etc. Milieu bungelt ergens onderaan.

Daar ben ik het ook hartgrondig mee eens hoor.

Johann schreef:
ik vebaasd me keer op keer weer hoe we de veruivling van de prodcutie van een EV en de vervuiling van het laden zo makkelijk kunnen negeren als het maar niet vervuilen waar wij zijn. Tipisch menselijk gedrag natuurlijk, maar ik hoop van harten dat we heel snel overgaan op Atoomenergie. Dan kunnen we eindelijk schoon opladen, en daarnaast ook op grote schaal en locaal

Volgens mij negeert hier niemand de vervuiling van de productie van EV's, accu's of de stroom waar ze op rijden. Het punt is dat alles bij elkaar opgeteld, van bron tot einde levensduur incl alles, een EV minder vervuilt dan een vergelijkbare ICE. Niks meer, niks minder. Tel daarbij op dat het aandeel stroom uit hernieuwbare bron ieder jaar toeneemt, en het netto resultaat wordt alleen maar beter.

Neemt allemaal niet weg dat de meesten die op dit moment een EV rijden dat niet op de eerste plaats voor het milieu of klimaat doen, maar op de eerste plaats voor de portemonnee (lage bijtelling, geen MRB, lagere onderhoudskosten, lage laadkosten). En dat is ook logisch. Maar dat is blijkbaar nodig om de trage massa in beweging te krijgen. Dikke prima.

En stroom uit atoomenergie is ook niet schoon. De productie van een kerncentrale kost aardig wat grondstoffen en veel CO2-uitstoot. En ook het afval is een langdurig probleem. Het is wel minder vervuilend dan stroom uit fossiele brandstoffen. Maar minder schoon dan stroom uit wind, zon of waterkracht. Desalnietemin denk ik dat kernenergie nodig is om de momenten dat er geen groene stroom wordt opgewekt toch stroom te kunnen garanderen. Het is dan de minst slechte optie, na groene stroom.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


25 jan 2023 12:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Poly2: je weet toch wat er gebeurt met wieken van windmolens als deze einde levensduur zijn?

In het Engels hebben ze er een mooi woord voor “landfill”. In het Nederlands, storten op een hoop of ingraven. Plus ze verpesten visueel het landschap als ze niet ver weg in zee zijn geplaatst.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


25 jan 2023 13:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Die wieken dat is ook zon verzonnen probleem.
Vermalen, persen tot grote blokken en een toepassing verzinnen, zo simpel is dat.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 jan 2023 13:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Polydeukes schreef:
een EV minder vervuilt dan een vergelijkbare ICE. Niks meer, niks minder.
:scratch: :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 jan 2023 13:23
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Een nieuwe auto produceren vervuilt, EV's een stuk meer dan ICE. Dat weten iedereen idd. Het probleem zit hem in het gedrag van de leaserijder, die wordt gestimuleerd EV te kopen en dan om de 3-5 jaar. Dus alvorens een EV schoner dan een ICE is hebben ze weer een nieuwe besteld. Zodoende is EV's niet schoner dan ICE in de korte termijn. We willen graag CO2 neutraal worden, dat betekent geen CO2 toevoegen of precies zoveel weghaalt als je toevoegd...vandaar mijn stelling dat we duurzaamheid via het behoud van de wagenpark moeten stimuleren. Dat is goed voor het econmie en goed voor de CO2 uitstoot.

Daarom ben ik fan van de yountimer regeling, het groenste vorm van zakelijk rijden.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


25 jan 2023 13:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Cazzo Super Veloce schreef:
Polydeukes schreef:
een EV minder vervuilt dan een vergelijkbare ICE. Niks meer, niks minder.
:scratch: :mrgreen:

Verder 100% met je eens!
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 jan 2023 13:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Johann schreef:
Een nieuwe auto produceren vervuilt, EV's een stuk meer dan ICE. Dat weten iedereen idd. Het probleem zit hem in het gedrag van de leaserijder, die wordt gestimuleerd EV te kopen en dan om de 3-5 jaar. Dus alvorens een EV schoner dan een ICE is hebben ze weer een nieuwe besteld. Zodoende is EV's niet schoner dan ICE in de korte termijn. We willen graag CO2 neutraal worden, dat betekent geen CO2 toevoegen of precies zoveel weghaalt als je toevoegd...vandaar mijn stelling dat we duurzaamheid via het behoud van de wagenpark moeten stimuleren. Dat is goed voor het econmie en goed voor de CO2 uitstoot.

Daarom ben ik fan van de yountimer regeling, het groenste vorm van zakelijk rijden.

Ten eerste blijven EVs meestal 60 maanden bij de berijder ivm de bijtellingsregels.
Ten tweede ligt het omslagpunt qua CO2 uitstoot ongeveer bij 39000 km, dat zal bij een leaseauto binnen de 2 jaar zijn.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... oen-is-het
Daarnaast gaan EVs veel langer mee dan een ICE, dus op de langere termijn bespaar je veel meer CO2 uitstoot dan met een ICE.

Overigens fietste ik vanochtend achter een LaRo youngtimer. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zon ding verschrotten beter voor het milieu is dan er mee doorrijden :lol:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 jan 2023 13:45
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Polydeukes schreef:
Neemt allemaal niet weg dat de meesten die op dit moment een EV rijden dat niet op de eerste plaats voor het milieu of klimaat doen, maar op de eerste plaats voor de portemonnee (lage bijtelling, geen MRB, lagere onderhoudskosten, lage laadkosten). En dat is ook logisch. Maar dat is blijkbaar nodig om de trage massa in beweging te krijgen. Dikke prima.

De trage massa die gelijk weer terug vliegt naar ICE's zodra subsidies en bijtellings- en MRB voordelen vervallen helaas. :scratch:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 jan 2023 14:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
na 2030 niet meer iig.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 jan 2023 14:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 419 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.