20 jan 2023 23:30
21 jan 2023 12:07
Targa Floriaan schreef:@Cazzo: wat mij tegenstaat is dat EV's als het 'milieuvriendelijke' alternatief worden gepresenteerd, terwijl ze dat gewoon niet zijn. Productie van batterijen zorgt alleen voor een verplaatsing van milieu-impact, niet voor een vermindering. Wat kost het wel niet aan grondstoffen om de hele laadinfrastructuur aan te leggen?
Nee, ice en olie zijn ook niet schoon. Maar dat EV's het beste of enige alternatief zijn, nee, daar geloof ik niet in. Dat is een politieke keuze die is gemaakt, omdat men niet langer wilde wachten tot ice's schoner werden.
En nee, ik ben geen wappie, ik ben gewoon niet overtuigd.
21 jan 2023 14:11
Cazzo Super Veloce schreef:Dat de productie van accus/EVs de milieu impact alleen verplaatst is dus feitelijk onjuist.
21 jan 2023 17:11
21 jan 2023 18:43
24 jan 2023 12:50
24 jan 2023 14:51
24 jan 2023 15:25
24 jan 2023 16:34
Enguess schreef:Lightyear waanzinnig sympathiek initiatief maar ik zou er ook geen cent (meer) insteken. De grote automerken komen nu eindelijk op stoom met hun EV’s en gaan de markt overspoelen in de komende jaren. Tesla kan ook inpakken denk ik (of focusen op een andere rol in de autoindustrie).
24 jan 2023 23:35
25 jan 2023 8:08
25 jan 2023 8:56
25 jan 2023 9:12
jvg.65 schreef:Mijn EV ervaring: als ik buiten een ICE ruik voorbijrijden, is EV de winnaar want geen locale uitstoot.
25 jan 2023 9:12
25 jan 2023 10:51
ik hoop van harten dat we heel snel overgaan op Atoomenergie. Dan kunnen we eindelijk schoon opladen
25 jan 2023 11:12
Johann schreef:jvg.65 schreef:Mijn EV ervaring: als ik buiten een ICE ruik voorbijrijden, is EV de winnaar want geen locale uitstoot.
Precies dat is waar mijn broek van afzakt; ik vebaasd me keer op keer weer hoe we de veruivling van de prodcutie van een EV en de vervuiling van het laden zo makkelijk kunnen negeren als het maar niet vervuilen waar wij zijn. Tipisch menselijk gedrag natuurlijk, maar ik hoop van harten dat we heel snel overgaan op Atoomenergie. Dan kunnen we eindelijk schoon opladen, en daarnaast ook op grote schaal en locaal CO2 neutrale bezine gaan produceren.
Als ze dan nog de subsidie regeling willen aanpassen om je te motiveren je ouwe auto op de weg te houden (want bespaart heel veel CO2 door het productie van een nieuwe auto) dan is de wereld weer mooi. Petrolheads blij, Greenpeace blij, het wereld blij.
25 jan 2023 12:45
Alex90 schreef:Polydeukes, nogmaals mijn punt was niet om te zeggen dat EV's slechter zijn voor het milieu of niet, het punt is dat die hele discussie er niet echt toe doet als Taycan's met Panamera's worden vergeleken en dan bedoel ik beide kanten op.
Hoeveel boeit het iemand nu echt wat de impact is van een lithium mijn als diegene een dikke Porsche rijdt en andersom.
Ik wil geen moraalridder zijn, want ik heb ook een auto die meer verbruikt dan noodzakelijk, maar gebruik het dan tenminste niet als argument voor of tegen een dure EV.
In deze klasse auto's gaat het om comfort, beleving, kosten, gebruiksgemak etc. Milieu bungelt ergens onderaan.
Johann schreef:ik vebaasd me keer op keer weer hoe we de veruivling van de prodcutie van een EV en de vervuiling van het laden zo makkelijk kunnen negeren als het maar niet vervuilen waar wij zijn. Tipisch menselijk gedrag natuurlijk, maar ik hoop van harten dat we heel snel overgaan op Atoomenergie. Dan kunnen we eindelijk schoon opladen, en daarnaast ook op grote schaal en locaal
25 jan 2023 13:15
25 jan 2023 13:21
25 jan 2023 13:23
Polydeukes schreef: een EV minder vervuilt dan een vergelijkbare ICE. Niks meer, niks minder.
25 jan 2023 13:23
25 jan 2023 13:24
Cazzo Super Veloce schreef:Polydeukes schreef: een EV minder vervuilt dan een vergelijkbare ICE. Niks meer, niks minder.
25 jan 2023 13:45
Johann schreef:Een nieuwe auto produceren vervuilt, EV's een stuk meer dan ICE. Dat weten iedereen idd. Het probleem zit hem in het gedrag van de leaserijder, die wordt gestimuleerd EV te kopen en dan om de 3-5 jaar. Dus alvorens een EV schoner dan een ICE is hebben ze weer een nieuwe besteld. Zodoende is EV's niet schoner dan ICE in de korte termijn. We willen graag CO2 neutraal worden, dat betekent geen CO2 toevoegen of precies zoveel weghaalt als je toevoegd...vandaar mijn stelling dat we duurzaamheid via het behoud van de wagenpark moeten stimuleren. Dat is goed voor het econmie en goed voor de CO2 uitstoot.
Daarom ben ik fan van de yountimer regeling, het groenste vorm van zakelijk rijden.
25 jan 2023 14:17
Polydeukes schreef:Neemt allemaal niet weg dat de meesten die op dit moment een EV rijden dat niet op de eerste plaats voor het milieu of klimaat doen, maar op de eerste plaats voor de portemonnee (lage bijtelling, geen MRB, lagere onderhoudskosten, lage laadkosten). En dat is ook logisch. Maar dat is blijkbaar nodig om de trage massa in beweging te krijgen. Dikke prima.
25 jan 2023 14:34