timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Geplaatst: 06 jun 2023 22:25
Goede avond Porsche-vrienden,
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik enkele weken geleden een Cayman 987.1 aangeschaft heb. De auto stond in een garage waar ik voor een bedrijfscontrole was en de klant wilde hem niet meer laten maken. In een garage in België (waar de klant gestrand was) hadden ze gezegd dat de motor waarschijnlijk kapot was. Nu ben ik al vanaf een klein manneke Porsche-gek dus dit was de uitgelezen kans. De autotechniek is mij niet vreemd. Het forum volg ik al een tijdje en lees dat jullie erg behulpzaam zijn. Nu heb ik een probleem en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Als de motor koud is start en loopt hij perfect en zonder bijgeluiden. Maar.....als de temperatuur rond de 60-70C is begint de motor plots onregelmatig stationair te lopen en slaat af. Na lang door starten slaat de motor aan maar het klinkt alsof de timing niet klopt. Alleen met gasgeven start hij en blijft hij lopen. Tijdens rijden heb ik +- 75% vermogen en stat. lopen doet hij dus niet.
De auto is uitgelezen met een Snap-on en deze geeft geen foutcodes. Ik wilde een schermafbeelding van de Snap-on bijvoegen maar vind nergens de optie. De nokkenasverstellers van bank 1 en 2 (die tussen de bobines) zijn verwisseld, dit maakt geen verschil. Wij vermoeden dat het de nokkenasversteller op de nokkenas van bank 1 is defect is maar twijfelen nog. Als wij bij warme motor de solenoïdes van bank 1 lostrekken wijzigt niks, en bij bank 2 wijzigt de 2e waarde van beneden. Ik heb deze vraag bij de Porschedealer uitgezet maar krijg helaas geen reactie.
Mijn vragen: - weet iemand hoe de solenoïdes worden aangestuurd?
- kan iemand zijn voertuig met een Snap-on uitlezen met koude en warme motor en de schermafbeelding hiervan posten? Ik heb me laten
vertellen dat de niet-Porschetesters L en R nog wel eens verwisselen, wat is jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik enkele weken geleden een Cayman 987.1 aangeschaft heb. De auto stond in een garage waar ik voor een bedrijfscontrole was en de klant wilde hem niet meer laten maken. In een garage in België (waar de klant gestrand was) hadden ze gezegd dat de motor waarschijnlijk kapot was. Nu ben ik al vanaf een klein manneke Porsche-gek dus dit was de uitgelezen kans. De autotechniek is mij niet vreemd. Het forum volg ik al een tijdje en lees dat jullie erg behulpzaam zijn. Nu heb ik een probleem en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Als de motor koud is start en loopt hij perfect en zonder bijgeluiden. Maar.....als de temperatuur rond de 60-70C is begint de motor plots onregelmatig stationair te lopen en slaat af. Na lang door starten slaat de motor aan maar het klinkt alsof de timing niet klopt. Alleen met gasgeven start hij en blijft hij lopen. Tijdens rijden heb ik +- 75% vermogen en stat. lopen doet hij dus niet.
De auto is uitgelezen met een Snap-on en deze geeft geen foutcodes. Ik wilde een schermafbeelding van de Snap-on bijvoegen maar vind nergens de optie. De nokkenasverstellers van bank 1 en 2 (die tussen de bobines) zijn verwisseld, dit maakt geen verschil. Wij vermoeden dat het de nokkenasversteller op de nokkenas van bank 1 is defect is maar twijfelen nog. Als wij bij warme motor de solenoïdes van bank 1 lostrekken wijzigt niks, en bij bank 2 wijzigt de 2e waarde van beneden. Ik heb deze vraag bij de Porschedealer uitgezet maar krijg helaas geen reactie.
Mijn vragen: - weet iemand hoe de solenoïdes worden aangestuurd?
- kan iemand zijn voertuig met een Snap-on uitlezen met koude en warme motor en de schermafbeelding hiervan posten? Ik heb me laten
vertellen dat de niet-Porschetesters L en R nog wel eens verwisselen, wat is jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie reactie